February 21, 2020, 07:48:56 pm

Author Topic: Je eigen fotostudio  (Read 63548 times)

J_B

• Corvette C6 Z06 Driver
  • Fucking breed
    • View Profile
Re: Je eigen fotostudio
« Reply #180 on: December 05, 2011, 02:47:58 pm »
Klopt, had mijn cam geen zin in om 1 of andere reden. Vrijwel alles is bewogen, had wel een statief gebruikt.  Nog tips verder?

Had je VR aanstaan? Zo ja, uit zetten en maak dan de foto nog eens ;)
Bij deze foto had ik een lens gebruikt zonder VR, maar bij de andere foto's wel, die waren ook wel wat bewogen? Komt dat daardoor? :P

AnthonyR

• Testkonijnen
  • Mercedes SLR Mclaren Driver
  • *
  • Renault Sport
    • View Profile
« Reply #181 on: December 05, 2011, 03:29:49 pm »
VR moet je niet gebruiken wanneer je met statief werkt.

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #182 on: December 05, 2011, 05:49:06 pm »
Maakt niks uit. Als de camera stilstaat valt er ook niks te corrigeren. Die gyroscopen merken als er trillingen plaatsvinden, en dan gaat ie corrigeren, maar als de camera stilstaat doen ze niks, dus daar zou de foto niet bewogen van mogen worden. :)

Mart

• Renault Megane RS Driver
  • !Winterswijk!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #183 on: December 05, 2011, 08:34:13 pm »
Of er zit geen VR op de lens en dan beweegt het statief als je het knopje indrukt. Heb ik ook vaak last van. ;)
Je hoeft niet naar me te luisteren hoor, maar de zinnen die je er nu uit knalt zijn niet te begrijpen.
:+
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mart-b/
Spots:http://www.autogespot.com/nl/viewcars.php?spotter=Spotcrew-Beckum

Stratos

• Frontpage-crew
  • Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
    • View Profile
    • Flickr - Kevin Westhoeve
« Reply #184 on: December 05, 2011, 08:39:15 pm »
Heb ik de laatste tijd ook veel last van, zeker nu m'n statief (erg vroeg overigens) aan het einde van z'n leven is.

J_B

• Corvette C6 Z06 Driver
  • Fucking breed
    • View Profile
« Reply #185 on: December 05, 2011, 09:48:37 pm »
Nog 1. :P

Objective by Jerrik1995, on Flickr

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #186 on: December 06, 2011, 12:13:45 pm »
Maakt niks uit. Als de camera stilstaat valt er ook niks te corrigeren. Die gyroscopen merken als er trillingen plaatsvinden, en dan gaat ie corrigeren, maar als de camera stilstaat doen ze niks, dus daar zou de foto niet bewogen van mogen worden. :)

Bron?

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

SvenA

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #187 on: December 06, 2011, 12:19:38 pm »

Volgens mij maakt het wel degelijk uit hoor. Afgelopen zomer stond ik 's nachts een keer foto's te maken vanaf statief en ik werd helemaal gek omdat ik maar geen scherpe foto's kreeg. De volgende dag kwam ik erachter dat IS nog aan stond, toen ik deze uit had gezet kreeg ik wel scherpe foto's. Ik heb tot nu toe ook altijd van meerdere mensen gehoord dat je beeldstabilisatie altijd uit moet zetten bij fotograferen vanaf statief. ;)

J_B

• Corvette C6 Z06 Driver
  • Fucking breed
    • View Profile
« Reply #188 on: December 06, 2011, 05:05:32 pm »
Bedankt voor de tip dan! :D

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #189 on: December 06, 2011, 08:18:03 pm »

Volgens mij maakt het wel degelijk uit hoor. Afgelopen zomer stond ik 's nachts een keer foto's te maken vanaf statief en ik werd helemaal gek omdat ik maar geen scherpe foto's kreeg. De volgende dag kwam ik erachter dat IS nog aan stond, toen ik deze uit had gezet kreeg ik wel scherpe foto's. Ik heb tot nu toe ook altijd van meerdere mensen gehoord dat je beeldstabilisatie altijd uit moet zetten bij fotograferen vanaf statief. ;)
Ligt er ook een klein beetje aan hoe oud je lens is, en dus wat voor techniek er in zit. Heb 't zelf in de studio geprobeerd met m'n 70-200, en daar zijn m'n foto's net zo haarscherp met VR als zonder VR. However, bij de 18-105VR van een medestudent waren de foto's wel lichtelijk onscherp.

@Thijs: Een docent vertelde me dit, en ik wilde weten of het klopte dus heb ik het zelf geprobeerd. Met m'n 70-200 (VRII) werkt het dus wel, maar met de 18-105 (VRI) veroorzaakte de stabilisatie wel een beetje beweging. Ik weet niet in hoeverre die systemen in elkaar verschillen qua techniek (en ook qua kwaliteit, gezien de 70-200 een pro-lens is en de 18-105 een kitlens).

Kan me onderstaande theorie overigens ook wel voorstellen, maar ik ga er ook vanuit dat het klopt dat bepaalde lenzen daar amper / geen last van hebben, gezien ik het zelf heb getest (in de studio, dus zoveel mogelijk variabelen uitgeschakeld) en het klopte.

“The IS mechanism operates by correcting shake. When there is no shake, or when the level of shake is below the threshold of the system’s detection capability, use of the IS feature may actually *add* unwanted blur to the photograph, therefore you should shut it off in this situation. Remember that the IS lens group is normally locked into place. When the IS function is active, the IS lens group is unlocked so it can be moved by the electromagnetic coil surrounding the elements. When there’s not enough motion for the IS system to detect, the result can sometimes be a sort of electronic ‘feedback loop,’ somewhat analogous to the ringing noise of an audio feedback loop we’re all familiar with. As a result, the IS lens group might move while the lens is on a tripod, unless the IS function is switched off and the IS lens group is locked into place.”

AnshoB

• View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #190 on: December 06, 2011, 10:08:58 pm »
Ik had het ook eens getest toen ik de 70-300 VR nog had, en daar was ook geen verschil te merken :)

AnthonyR

• Testkonijnen
  • Mercedes SLR Mclaren Driver
  • *
  • Renault Sport
    • View Profile
« Reply #191 on: December 06, 2011, 10:12:20 pm »
Met mijn 16-85 meerdere keren gemerkt, maar het is afwisselend :)

Arnoud

• Ford Focus ST Driver
  • The strength of design
    • View Profile
« Reply #192 on: December 07, 2011, 07:30:51 pm »
Volgens mij hangt het grotendeels van het objectief af. Heb het zelf ook een aantal keer met/zonder geprobeerd en merkte geen verschil in scherpte.

Kirsten

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
    • My Photography
« Reply #193 on: April 19, 2012, 05:23:20 pm »
Hoi forumvrienden,

momenteel ben ik volop bezig met het inrichten van een privé fotostudio.
De ruimte die hiervoor zal worden gebruikt is een extra (slaap)kamer die volgestouwd werd/zat met allerlei prullaria.

Afmetingen van de ruimte [3.50m x 3.50m x 2m] zijn misschien niet meteen de meest ideale afmetingen maar ik vind het alvast prima om mee te starten
en ik kan alvast uitproberen of portret en modelfotografie mij ligt.
Van de vier muren komt er eentje helemaal in het wit die als achtergrond zal dienen, de overige drie muren worden helemaal in het zwart of heel donkergrijze kleur geverfd. 

Hoe de kamer er uiteindelijk qua inrichting uit zal gaan zien zie ik al helemaal voor ogen maar voorlopig ga ik nog niks verklappen, ik laat jullie nog volop in spanning...  ;D
Eén klein tipje kan ik toch al oplichten, het zal "flashy" & cool zijn.

Tot over enkele maanden zag de kamer er zo uit:  :-[

Mart

• Renault Megane RS Driver
  • !Winterswijk!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #194 on: April 20, 2012, 10:56:30 am »
Maak er wat van! Succes :)
Je hoeft niet naar me te luisteren hoor, maar de zinnen die je er nu uit knalt zijn niet te begrijpen.
:+
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mart-b/
Spots:http://www.autogespot.com/nl/viewcars.php?spotter=Spotcrew-Beckum