September 20, 2020, 10:47:16 pm

Author Topic: Photoshoot deel 19  (Read 7846 times)

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
Re: Photoshoot deel 19
« Reply #60 on: January 19, 2008, 07:06:23 pm »
Ik zie de reden ook niet echt waarom je mislukte foto's zou posten, doe ik persoonlijk ook niet vaak, alleen als er echt een onderwerp op staat dat ik echt wil laten zien. Ik heb ook niet het gevoel dat ik veel zal leren van een mislukte foto van iemand, aangezien ik toch heel de omstandigheden, instellingen e.d. niet weet.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #61 on: January 19, 2008, 07:09:22 pm »
:) Nogmaals, het gaat mij niet om dit topic he? Daar zie ik het liefst ook alleen maar puike foto's. Maar foto's waar ineens iets in de weg staat, typische voorbeelden van verkeerde instellingen, filtergebruik waar het niet eens nodig is bla bla bla, dat soort dingen. Dingen die negen van de tien mensen wel gewoon post op het forum.

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
  • "Wer zu schnell rein will, kommt zu langsam raus"
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #62 on: January 19, 2008, 11:05:40 pm »
Ik wil toch even reageren op deze in mijn ogen aparte discussie.

Als ik foto's ga maken is het voor mij de uitdaging om met mooie resultaten te komen. Deze plaats ik op mijn website, gaan naar de eigenaar, of post ik op een forum. Net als dat ik van foto's van andere mensen hun foto's kan genieten en veel kan leren hoop ik dat mijn foto's ook op die manier in de smaak vallen. Dan plaats je dus goed foto's en niet foto's die ik zelf niet eens mooi vind.

Ik heb nog nooit beweerd dat ik een hitratio heb van 95% en die zal ik nooit halen ook. Die haalt niemand, of je hebt een enorm lage standaard. Ik ben zelf heel erg kritisch op mijn eigen werk, kritischer dan op foto's van een ander. Als je kijkt naar een prof-fotograaf, die hebben een hitratio van zo'n 3 tot maximaal 10%. Daar ben ik ook blij mee. Als ik die 10% haal, dan ben ik blij. En dan bedoel ik niet leuke foto's, maar echt mooie foto's. Waar gewoon veel aan klopt. Als ik die shoot van die Vanquish even als voorbeeld neem. Daar heb ik 150 foto's geschoten en daarvan staan er dan 19 op mijn site. Die ben ik tevreden over. Die zijn niet alle 19 100% top, dat kan ook niet. Zou helemaal mooi zijn.

Wat betreft het plaatsen van 'slechte' foto's. Daar zie ik zelf het nut niet zo van in. Ik leer daar zelf ook niets van als ik dat bij iemand zie. Ja, dan zie ik wat er fout gaat. Maar ik maak zelf vaak heel andere foto's, of met ander materiaal, in compleet andere omgevingen, dan is dat voor mijzelf geen vergelijkingsmateriaal. Ik kan daar op dat moment zelf niets mee. Met die gedachte plaats ik daarom ook dat soort foto's niet. Waarom zou ik mijn eigen tijd ook gaan steken in mijn eigen foto's die niet gelukt zijn. Maar wat is de definitie van niet gelukt. Ik vind een foto al mislukt als er een hoekje van een paaltje op staat in de achtergrond ofzo. Dat zien anderen weer helemaal niet. Moet ik die dan plaatsen, lijkt me niet. Ik ben kritisch op mijn eigen werk, en hoor graag van ander kritiek op de foto's die ik zelf goed (genoeg) vind. Daar kan ik zelf van leren. Want dat zijn dan dingen die ik zelf dus niet heb gezien en anderen kunnen me daar op wijzen. Ik denk dat mensen meer kunnen leren als ze die commentaren lezen die dan op dat soort foto's worden gegeven. Daar heb je in mijn ogen dan meer aan.

Om even terug te komen op Harmen zijn opmerking. Krijg ik een rare smaak bezig omdat ie zo op de man wordt gespeeld. Ik vraag daar niet om. Tuurlijk vind ik het mooi om te horen, en dat hoop je ook te bereiken. Maar ik plaats mijn foto's juist in het fotografie gedeelte om er kritieken op te ontvangen. Wat vind men goed aan een foto en wat juist niet. Zoals ik hier boven heb staan, dar kan ik van leren, en dat hoor ik dus ook graag. Ik ben zoals ik zei, kritisch op mijn eigen werk, en van mij mag een ander dat ook op mijn werk zijn. Ik ben echt niet heilig, en heb me hier ook nog nooit als dusdanig geprofileerd. Ik zie ook vak genoeg dingen niet, of heb juist andere inzichten over een foto. Met de inzichten en tips van anderen kan ik dan weer aan de slag om mijn foto's te verbeteren, of om eens wat anders te doen.
« Last Edit: January 23, 2008, 10:11:25 pm by Mark Nauta »

Ziggy

• Audi RS4 Sedan Driver
  • Wat gebeurt in Zeeland, blijft in Zeeland.
    • View Profile
« Reply #63 on: January 19, 2008, 11:49:00 pm »
Jezus Mark
Geef me even een uurtje om die tekst te lezen, okÚ ?

:')
Posted on: January 19, 2008, 11:20:01 pm
Ik ben het gewoon met Mark eensch hoor.. :)
Je mag tenslotte naar mijn mening ook gewoon zelf weten of je je goeie foto's post of je slechte..Als je goed naar je eigen werk kijkt is beoordeling van anderen ook niet per sÚ nodig. Ik heb echt een lading foto's die ik gewoon voor mezelf hou, die jullie niet te zien krijgen, daar kijk ik gewoon zelf wel naar met wat andere kritische mensen ( m'n pa, mensen op m'n werk)..
Posted on: January 19, 2008, 11:29:39 pm
Waar is de reply van Kees gebleven?

Emil

• Baas
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #64 on: January 20, 2008, 12:45:38 am »
Mark het is weekend! :P

Eensch +1 :)

DaanH

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
« Reply #65 on: January 20, 2008, 11:30:30 am »
mark heeft een duidelijk standpunt. natuurlijk post je alleen je mooiste foto's. mislukte foto's voegen naar mijn mening ook niet echt iets toe aan dit topic. je kunt er misschien wel van leren, maar zoals mark al zei, de meeste foto's worden met een andere camera geschoten dan die van jou, waardoor het vergelijkmateriaal niet echt klopt.

het punt van jaggie begrijp ik ook goed. ik heb zelf geen dslr. als ik hier alle foto's zie die met een dslr worden geschoten krijg je wel een idee dat ze, omdat bijna alles eraan klopt (in mijn ogen), je bijna geen mislukte foto's kunt schieten met een dslr. natuurlijk mislukken er ook ooit foto's maar daar staat tegenover dat je ook erg mooie foto's overhoudt. als je met een gewone compact camera foto's maakt en er mislukken er een aantal ben je al redelijk snel tevreden over de rest van de foto's, ondanks dat de kwaliteit nooit zo goed zal zijn als biij een dslr.

MrMister

• Mercedes SLR Mclaren Driver
  • The Evolution Theory!
    • View Profile
« Reply #66 on: January 20, 2008, 11:34:58 am »
Om even terug te komen op Harmen zijn opmerking. Krijg ik een rare smaak bezig omdat ie zo op de man wordt gespeeld. Ik vraag daar niet om. Tuurlijk vind ik het mooi om te horen, en dat hoop je ook te bereiken. Maar ik plaats mijn foto's juist in het fotografie gedeelte om er kritieken op te ontvangen. Wat vind men goed aan een foto en wat juist niet. Zoals ik hier boven heb staan, dar kan ik van leren, en dat hoor ik dus ook graag. Ik ben zoals ik zei, kritisch op mijn eigen werk, en van mij mag een ander dat ook op mijn werk zijn. Ik ben echt niet heilig, en heb me hier ook nog nooit als dusdanig geprofileerd. Ik zie ook vak genoeg dingen niet, of heb juist andere inzichten over een foto. Met de inzichten en tips van anderen kan ik dan weer aan de slag om mijn foto's te verbeteren, of om eens wat anders te doen.

Ik vind alleen dat andere mensen snel zeggen dat jou foto's helemaal mooi zijn en dat jij daardoor weinig kritiek te horen krijgt. Ik weet zeker dat als iemand anders, jou foto's post, dat er dan andere reacties zijn. :)

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #67 on: January 23, 2008, 09:01:03 pm »
@ Stoes, check de OP even.

Stoes

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • www.porsche-blog.nl - alles over porsche
« Reply #68 on: January 23, 2008, 09:03:54 pm »
Hoe moet ik ze dan hier plaatsen? Ik begrijp het niet

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #69 on: January 23, 2008, 09:07:48 pm »
:) Thumbnails.

Stoes

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • www.porsche-blog.nl - alles over porsche
« Reply #70 on: January 23, 2008, 09:37:21 pm »
en hoe doe je dat?

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #71 on: January 23, 2008, 09:39:10 pm »
Door bij de foto-hosting-website voor de optie thumbnails te kiezen.

darkkingll

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
« Reply #72 on: January 23, 2008, 09:53:20 pm »

Ik vind alleen dat andere mensen snel zeggen dat jou foto's helemaal mooi zijn en dat jij daardoor weinig kritiek te horen krijgt. Ik weet zeker dat als iemand anders, jou foto's post, dat er dan andere reacties zijn. :)

Dat wil ik ook wel eens zien.. Ik ben wel benieuwd wat anderen dan zeggen..

Mark Nauta, Ik begrijp je punt opzich wel over het niet posten van mindere foto's maar ook weer niet.
Je zegt dat je aan de hand van die slechte foto's van jou je techniek verbeterd. Waarom zet je ze dan niet gewoon in je post.. Desnoods zet je het gewoon onder een kopje met Minder mooi ofzo. Zo kunnen anderen jou weer opbouwende kritiek(en tips) geven waar je in mijn ogen veel meer van leert als wanneer je zelf kort bekijkt wat er is mislukt.

En nog een bijkomend voordeel is dat anderen er ook weer van leren. Ik lees regelmatig de topics in dit gedeelte door en ik ben hier(doordat mensen mindere foto's posten) wel aardig wat opgestoken.
bijvoorbeeld: In het begin lette ik nooit zo op de omgeving.. Zeker niet bij een druk evenement. Ik merk de laatste periode echter dat ik steeds meer op de omgeving let, mede dankzij kritiek en tip's die op dit forum worden gepost. 

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #73 on: January 23, 2008, 09:59:25 pm »
Volgens mij is die discussie al over datum.

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
  • "Wer zu schnell rein will, kommt zu langsam raus"
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #74 on: January 23, 2008, 10:20:18 pm »
Mark Nauta, Ik begrijp je punt opzich wel over het niet posten van mindere foto's maar ook weer niet.
Je zegt dat je aan de hand van die slechte foto's van jou je techniek verbeterd. Waarom zet je ze dan niet gewoon in je post.. Desnoods zet je het gewoon onder een kopje met Minder mooi ofzo. Zo kunnen anderen jou weer opbouwende kritiek(en tips) geven waar je in mijn ogen veel meer van leert als wanneer je zelf kort bekijkt wat er is mislukt.

En nog een bijkomend voordeel is dat anderen er ook weer van leren. Ik lees regelmatig de topics in dit gedeelte door en ik ben hier(doordat mensen mindere foto's posten) wel aardig wat opgestoken.
bijvoorbeeld: In het begin lette ik nooit zo op de omgeving.. Zeker niet bij een druk evenement. Ik merk de laatste periode echter dat ik steeds meer op de omgeving let, mede dankzij kritiek en tip's die op dit forum worden gepost. 
Nogmaals dan.
Ik leer niets van slechte foto's van anderen, en zal ze daarom ook niet plaatsen. Ik leer ook niet van mijn eigen slechte foto's (heb ik dus niet gezegd). En ja, wat is een slechte foto. Kijk, als ik hem per ongeluk op een verkeerde stand heb staan, dan is mijn foto opeens overbelicht ofzo. Dat is een slechte foto. Daar leert niemand wat van. Maar wat is mijn eigen selectie. Zoals ik al eerder zei, een paaltje in de achtergrond, iemand die ergens achter staat, een irritante auto etc. Daar stoor ik me aan. Dan zie ik mijn foto en weet ik dat dat de volgende keer anders moet.
Als ik foto's zie van anderen die dat niet hebben, dan leer ik daarvan, omdat je probeert af te kijken van mooie, in jou ogen succesvolle foto's.

Over jou eigen leercurve. Leer jij van slechte foto's van anderen?? of juist van foto's die niet die storende zaken in de achtergrond hebben en waar dus meer gelet is op de omgeving. Ik neem aan het laatste. Althans, zo leer ik. Daarom zie ik mij ook niet genoodzaakt om 'slechte' foto's te posten, ook niet onder een bepaald kopje.

Als ik een fotoshoot doe, dan verwachten mensen(eigenaar van de auto) een bepaalde kwaliteit. Die probeer ik dan te bereiken. Dat doe ik dus dan overal zo veel mogelijk. Dus ook de rest van mijn foto's die over het net verspreiden. Daar ga ik dan geen 'losse flodders' tussendoor gooien natuurlijk.