April 10, 2020, 08:27:40 am

Author Topic: Hoe het beste foto's te maken van auto's.  (Read 40762 times)

Michel

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
    • View Profile
    • Autogespot!
Hoe het beste foto's te maken van auto's.
« on: March 27, 2005, 08:22:19 pm »
Gescheven/vertaald door: Tjabbo
(Origineel door Paul Economou voor everythingcelica.com,
Bron )

Voorwoord

Elke autofreak is er mee bezig, die éne mooie foto maken die de auto er zo mooi uit laat zien als je altijd beweert op fora.
De eerste vereiste is natuurlijk een goede camera, maar daarnaast zijn een aantal richtlijnen niet verkeerd, zeker niet als je de foto wilt laten zien aan andere mensen waarbij de auto dan toch wel zo mooi moet uitkomen als je altijd beweerde. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Ik ben zelf geen fotograaf, zelfs de naam amateurfotograaf ben ik niet waardig. Deze tutorial heb ik vertaald van uit het engels, veel vragen mbt maken van foto's kan ik dus niet beantwoorden. gelieve hiervoor gebruik te maken van het fotografieforum.

1, Een goede achtergrond.

De eerste stap in de goede richting is een goede achtergrond. Als de achtergrond niet goed is, zal de kijker snel interesse voor de auto verliezen en meer en meer naar de achtergrond kijken. Probeer daarom altijd een achtergrond te zoeken die bij de auto past, of waarbij de auto goed uitkomt.

* Het slechte voorbeeld

De achtergrond leidt erg af van de foto van mijn corvette.
Door nu ergens anders te gaan staan, en dus de auto op exact dezelfde plaats te fotograferen, komt mijn corvette veel beter uit:

* Het goede voorbeeld

* Voorbeeld van een foto met een mooie achtergrond.

2, Afleidende voorwerpen in de foto

Elk voorwerp dat in de foto voorkomt leidt af van de auto, het is dus van belang dat je zo mogelijk probeert objecten uit de foto te laten, of later door middel van nabewerking de foto bijwerkt zodat afleidende voorwerpen worden weggewerkt.

* Het slechte voorbeeld

* Het goede voorbeeld

3, De goede hoek.

De volgende stap is het kiezen van een goede hoek. Een extreme of vreemde hoek kan de auto een aggresief of 'gemeen' aangezicht geven, als dat de bedoeling is.
Niet alleen daarvoor is de hoek belangrijk, ook kun je op deze manier de achtergrond verbeteren.
Eventuele extra voorwerpen weglaten kun je doen door de foto's lager te nemen, of juist op oog-hoogte.
Door te experimenteren met de hoek kun je de auto een heel ander aangezicht geven. (bijv. vriendelijker of juist iets meer de bad-ass look)

* Het slechte voorbeeld

Geen slechte foto, maar zoals te zien is op de foto hieronder, kan een mooier effect verkregen worden door op de foto wat lager te nemen.

* Het goede voorbeeld

De foto wat lager genomen:

Ook door het schuin houden van de camera kan een mooie, aparte look verkregen worden. Het is echter best lastig, omdat je moet uitkijken dat je de camera niet te schuin houdt, anders zijn mensen er teveel door afgeleid, en komt de foto niet mooi uit. Houd je de camera niet schuin genoeg, dan lijkt het net of je de foto niet goed genomen hebt, alsof je een beetje scheef stond. Aan de foto kan dan niet worden afgeleid dat het de bedoeling was er een artistieke draai aan te geven.
Probeer dit een beetje uit, en als je het erg goed doet, kan het net lijken alsof er een soort beweging in de foto zit. Net alsof de auto zo van de foto af wil komen rijden.

Een voorbeeld van een schuin genomen foto. Probleem is dat het vaak een kwestie van smaak is. De ene keer lijkt het precies gaaf, de andere keer zit je naar de foto te kijken en je hoofd schuin te houden en zit je te denken of het niet een tikkeltje té is geweest.

* Een voorbeeld foto
Bepaal voor jezelf of je dit mooi vindt, of juist te veel.

Als het kan, probeer dan de auto vanuit een hoogte te fotograferen. Het geeft vaak een erg cool effect:

* Een voorbeeld foto van boven genomen.

Ook het nemen van een foto vanaf de grond kan een mooi effect opleveren. Kijk uit naar een drempel, heuvel of ander hoogteverschil om een leuk contrast te krijgen met de achtergrond. Op deze manier kun je een leuke voorgrond creëren voor je foto.

* Een voorbeeld foto, genomen van vlak achter een kleine bult in het asfalt. Het geeft een mooie, niet afleidende voorgrond en een leuk contrast met de auto en het groen op de achtergrond.

4, Verschillende posities

Mensen willen niet alleen de voor- of achterkant van je auto zien, maar ook een zijaanzicht of een foto schuin genomen zodat de gehele auto (voor- en zijkant) zichtbaar is.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen, maar het belangrijkste is dat je af en toe de auto verplaast. Zo lijken de plaatjes minder saai, en kun je experimenteren met verschillende achtergronden en lichtvallen. Schroom ook niet om bij schemer de lampen/mistlampen en eventueel zelfs groot licht op te zetten voor wat meer drama!

5, 'Bewegende' beelden

Niets, maar dan ook niets kan daar tegenop. Als je een goede kunt maken, zal het haast zeker een van je favoriete foto's worden.
Niet alleen laat je auto zien waar hij het best in is, maar het geeft wat meer emotie mee aan de foto. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Als eerste kun je de met de camera de baan van de auto volgen, en als maar foto's blijven schieten. Hoe meer foto's, hoe meer kans dat er een echte mooie bij zit.
Over het algemeen levert dit een wat wazige foto op (wazige achtergrond, wazige wielen, maar de auto moet redelijk scherp blijven) maar het geeft echt het gevoel dat de auto beweegt.
Sluiterstijden wil je in dit geval niet sneller hebben dan 1/125 en een F stop van F8.0 of meer, afhankelijk van de hoeveelheid zoom en belichting.
Een statief is een pré, je kunt dan langzamere sluiterstijden hanteren waardoor weer meer blur (dat wazige effect) op de foto verschijnt.

* Een minder goed voorbeeld

* Een beter voorbeeld

Een mooiere manier, maar minstens net zo moeilijk, is het maken van de bewegende foto vanuit een andere auto.
Ga uit het raam hangen, of doe de kap van je cabrio omlaag, en fire away!
Ook hier zal het meerdere pogingen vergen om een goed resultaat te krijgen. Het mooiste is niet zo heel hard rijdend, aangezien de wind ook nogal een factor is.
let wel op dat ook hier geldt dat de achtergrond niet te afleidend mag zijn.

* Een goed voorbeeld vanuit een andere auto genomen.

6, Belichting

Belichting is nog een onderdeel dat een foto kan maken of breken. Een algemene regel is dat je de foto's neemt een uur na zonsopgang, of een uur vooor zonsondergang.
Dit geeft een mooie, natuurlijke belichting en gloed over je auto. De foto krijgt een wat 'warmere' uitstraling en mooie reflectie wordt zichtbaar.
Uiteraard hangt alles af van het weer en de ene dag zul je een wat mooiere zonsopgang hebben dan de andere keer, en je moet zorgen dat je altijd het te fotograferen deel van de auto 'in' de zon zet. (Dus de zon in je rug.)
Een nadeel is dat je erg moet uitkijken voor schaduwen van bomen, of nog erger, van jezelf. Als je dit kunt voorkomen bij het maken van de foto scheelt dit behoorlijk veel retoucheren.

* Het slechte voorbeeld

7, Zoom!

Gebruik de optische zoom van je camera. Door zoom te gebruiken trek je de aandacht binnen de foto naar de auto toe, weg van de achtergrond.
Digitale zoom is iets waar je je verre van moet houden, digitale zoom zorgt meestal voor foto's van mindere qualiteit.

* Voorbeeld van een foto zonder zoom.

* Voorbeeld van een foto genomen mét zoom.

8, Digitaal nabewerken!

Kom op mensen, dit is de 21e eeuw! Schroom niet om programma's als Photoshop, paintshop pro, en andere nabewerkingssoftware op je foto's los te laten.

Als je niet goed bent met Photoshop, kun je altijd een aantal standaardopties gebruiken om je foto toch nét iets aantrekkelijker te maken.

1) Auto Levels and Auto Contrast.
   (Image>Adjust>Auto Levels) (Image>Adjust>Auto Contrast)

Voor AC & AL

Na AC & AL
Ook al is het verschil minimaal, de onderste foto is nét ene tikkeltje aantrekkelijker om te zien:

2) Sharpening (verscherpen).

Photoshop heeft geen eigen sharpening tool, maar kan hier gratis gedownload worden.
Mocht je camera net niet helemaal zijn werk goed gedaan hebben, dan is het met deze tool zeer eenvoudig toch de foto wat mooier en strakker te krijgen.

* Foto na verscherpen

3) Cropping (verwijderen van ongewenste delen.)

Als er toch, ook na het lezen van deze geweldige handleiding 8-) , onverhoopt wat ongewenste delen in de foto zijn gekomen, dan kunnen deze eenvoudig met cropping worden weggehaald.

* Voorbeeld 1

* Voorbeeld 2, het betere voorbeeld.

8, De regel van derden

Dit is iets voor de meer gevorderde amateurfotograaf, maar desondanks toch leuk om een beetje aandacht aan te schenken.
Het druist soms wat tegen je gevoel in, omdat normaal iedereen denkt dat de beste plaats voor het te fotograferen onderwerp altijd precies in het midden is.
Dit is vaak zo, maar niet altijd. De foto kan op deze manier makkelijk saai worden, of zelfs onaantrekkelijk om naar te kijken.
De regel van derden is deze: Deel de foto in drieën. zowel horizontaal als verticaal.
Plaats je nu het te fotograferen onderwerp precies op één van die drie lijnen, en een beetje afhankelijk van de foto kan het de foto een heel ander 'gevoel' geven.

* Foto met een gecentreerd onderwerp

* Foto gezoomed en op de meest rechtse denkbeeldige lijn geplaats

Het zoomen heeft niet echt iets extra's bijgedragen aan de foto, maar het verplaatsen van het onderwerp wel!

9, Een aantal vuistregeltjes

- Was de auto voordat je begint met fotograferen.
- Reflecties van bomen en andere objecten zijn ongewenst. Parkeer niet onder/naast bomen en gebruik eventueel een 'Circular Polarizing filter'.
- Draai de velgen van de auto naar de camera toe. Mensen zien veel liever je velg dan je zwarte vieze band. Niet teveel en te ver draaien, een klein beetje is genoeg.
- Als je op een parkeerplaats gaat fotograferen, vermijdt dan de geschilderde parkeervaklijnen. De lijnen leiden je van de auto af.
- Maak foto's op de hoogst mogelijke resolutie. Stel dat je een hele mooie foto gemaakt hebt, en je komt erachter dat je 640x480 gebruikt hebt, zul je het jezelf niet vergeven.
- Vermijdt sterke belichting door de zon. Het creeërt scherpe, harde reflecties en schaduwen. Als je niet anders kunt, probeer dan wel een UV filter of Circular Polarizing filter te gebruiken. Eventueel kun je juist wél de flitster gebruiken om eventuele schaduwen af te zwakken of zelfs volledig te laten verdwijnen.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ikzelf had dat wel toen ik het voor het eerst las.

Michel

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
    • View Profile
    • Autogespot!
Re: Hoe het beste foto's te maken van auto's.
« Reply #1 on: March 27, 2005, 08:24:00 pm »
Hoop dat jullie er wat aan hebben :)

SLR

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Xsycol: Absolute absolution
    • View Profile
« Reply #2 on: March 27, 2005, 08:24:51 pm »
WOW wat een verhaal. Wel een handig verhaal hoor! Maar als ik een auto spot neem ik daar eigenlijk nooit veel tijd voor hoor. Ik heb altijd haast! ;)

SLR
It's a hard choice: THC, XTC, Cocain, Speed or XSYCOL?

Michel

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
    • View Profile
    • Autogespot!
« Reply #3 on: March 27, 2005, 08:29:04 pm »
WOW wat een verhaal. Wel een handig verhaal hoor! Maar als ik een auto spot neem ik daar eigenlijk nooit veel tijd voor hoor. Ik heb altijd haast! ;)

SLR

geld ook eigenlijk voor de geparkeerde pimp he :)
Niet degen die voorbij rijden :)

SLR

• View Profile
« Reply #4 on: March 27, 2005, 08:37:40 pm »
Zelfs voor de geparkeerde vette wagen neem ik niet veel tijd om foto's van te maken

autofoto.be

• Eric
  • Seat Ibiza FR Driver
  • autofoto.be - auto-foto.nl
    • View Profile
    • autofoto.be
« Reply #5 on: March 28, 2005, 03:05:41 pm »
Jammer, ik neem de tijd voor iedere auto, bekijk de meest gunstige positie en...........
oordel zelf maar, kijk op mijn site en reageer eens.

www.autofoto.be

Eric

Annemieke

• F430 Chick
  • Modder-Eter
  • Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: March 28, 2005, 03:14:07 pm »
Zelfs voor de geparkeerde vette wagen neem ik niet veel tijd om foto's van te maken

Is toch zonde als je dan een crappy foto maakt? Ik neem altijd wel een paar foto's dan weet ik zeker dat er 1 mooie tussen zit :)
Today will be yesterday, tomorrow!

SLR

• View Profile
« Reply #7 on: March 28, 2005, 04:04:33 pm »
Ik maak ook altijd wel meerdere foto's hoor ! Maar ik ga echt geen kwartier besteden aan een leuke auto !

Annemieke

• F430 Chick
  • Modder-Eter
  • Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: March 28, 2005, 04:26:13 pm »
Nee ik ook niet. Ik doe niet aan reportages ;)
Today will be yesterday, tomorrow!

Baur

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #9 on: March 28, 2005, 07:32:30 pm »
Jammere van gespotte wagens is toch dat je er meestal vrede mee moet hebben hoe en waar het ding staat gefotografeerd.

Dan moet je alweer dingen gaan afspreken. Makkelijkste is het gewoon om dit soort geintjes uit te halen met je eigen wagen. Die kun je zo plaatsen als je zelf wilt.

Gr Jeroen

Nelsinho

• Peugeot 206 Driver
  • *
  • BMW Freak
    • View Profile
    • BMW Freak weblog
« Reply #10 on: March 29, 2005, 11:24:33 pm »
Handig! Tnx. Helaas staan de auto's meestal niet echt in een positie zodat je mooie foto's kan maken :(

Sandros

• Frontpage-crew
  • Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
« Reply #11 on: March 30, 2005, 12:24:00 am »
Same here, op de rijksweg ofzo heb je weinig tijd om op de achtergrond e.d. te letten :P

Michel

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
    • View Profile
    • Autogespot!
« Reply #12 on: March 30, 2005, 08:19:53 am »
Het was ook meer voor de geparkeerde auto's :P

Sandros

• Frontpage-crew
    • View Profile
« Reply #13 on: March 30, 2005, 09:48:20 am »
Dan nog is het een aardig lang en ingewikkeld verhaal voor die paar foto's :P
Maar ok, er staan nuttige tips in!

EJ

• View Profile
« Reply #14 on: April 19, 2005, 03:32:57 pm »
Die fotoz van die MUSTANG GT van mij zijn best goed gelukt vind ik
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=089f5fb2