August 19, 2019, 03:56:09 am

Author Topic: Help!! Hulp nodig voor een aantal vragen bij het fotograferen van gebouwen  (Read 2348 times)

Spykerforce

• Testkonijnen
  • Seat Ibiza FR Driver
  • *
  • Nulla Tenaci Invia Est Via
    • View Profile
    • Spykerforce Automotive Photography
De zakenpartner van de eigenaar van de MP4-12C waar ik in november een shoot mee had (http://spykerforce.weebly.com/mclaren-mp4-12c.html) had me vandaag (31-1) gecontacteerd. Hij vond mijn foto's erg mooi, en had dus de vraag of ik foto's van hun (mega)bedrijf wou nemen. Die kwamen dan op hun website terecht, en in een tijdschrift.

Dus de vraag: als iemand ervaring heeft met omgevingen/gebouwen te fotograferen: waar moet ik op letten? Het gaat om een autodealer, waar alle auto's in een megaloods staan. Buiten rondom heb je parkeerplaatsen. De bureau's bedekken 1 van de 2 korte zijdes van de loods. Dus welke soort foto's moet ik proberen, welke niet. Welke instellingen ik eventueel moet gebruiken,  en welke weer niet.

Misschien f-waarde van de diafragma hoger zetten om een grotere scherptediepte te krijgen? Bij gebouwen misschien mooi?

Bedankt voor de eventuele hulp  ^O^

Greetz :bier:

Mister Design

• BMW M3 Driver
    • View Profile
Gave shoot trouwens!

Over die gebouwen, gewoon goed met lijnen spelen meer weet ik even niet. Dat moet je daar een beetje inschatten.  :)

Spykerforce

• Testkonijnen
  • Seat Ibiza FR Driver
  • *
    • View Profile
Bedankt!

Ja, ik heb dus echt geen flauw benul hoe ik eraan moet beginnen. Geef me een auto, en ik weet en vind hoeken. Maar een huge gebouw zonder details...

Mister Design

• BMW M3 Driver
    • View Profile
Ja is inderdaad zo.
Een gebouw is altijd lastig om iets leuks uit te halen.

Ik moet morgen de fotograaf uithangen op een open dag voor een school.  :+

Spykerforce

• Testkonijnen
  • Seat Ibiza FR Driver
  • *
    • View Profile
Succes!! Rust tenminste geen grote verantwoordelijkheid op je schouders  :tong:

AnshoB

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
    • Ansho.nl
-Gebruik veel groothoek en schiet heel ruim waardoor je achteraf met bewerking nog de mogelijkheid hebt het perspectief recht te zetten.
Dit kijkt bij architectuur het fijnste. Fotografeer dus ook het gebouw in het midden van je foto, plaats hem niet onderin. Krijg je alleen maar meer vervorming van.
-Heb je niet genoeg groothoek maar wil je wel het hele gebouw erop, gebruik dan de panorama techniek. Hierover valt op google heel veel te vinden.
-Zorg dat op de foto duidelijk is wat de functie is van het gebouw. Een strakke wand met ramen hebben we niks aan. Zorg bijvoorbeeld dat er een Mclaren voor staat en/of sowieso de bedrijfsnaam/het logo in beeld.
-Probeer de meest ideale instellingen op je camera te hanteren. (zo ongeveer: iso 100, diafragma 5,6/8 en indien je weet hoe het werkt op RAW formaat). Op deze manier is je foto vanzelfsprekend het scherpst zonder rare paarse randjes e.d. Krijg je een bewogen foto uit de losse hand, gebruik dan een statief. Zeker binnen!

Verder: Loop rustig een rondje en kijk heel goed naar wat je wilt laten zien.
Let ook zeker op de stand van de zon. Wacht desnoods drie uur als dat maakt dat het gebouw veel mooier in het licht staat.
Laagstaande zon is sowieso heel erg sfeervol. Echter hangt het allemaal van het gebouw en de locatie af (ook v.d zon) of dit uberhaupt mogelijk is.

Zoiets?

Spykerforce

• Testkonijnen
  • Seat Ibiza FR Driver
  • *
    • View Profile
AnshoB: HELD!!! Hier kom ik al enorm ver mee! Statief + RAW was ik al van plan. Echt enorm bedankt voor de moeite om het ' neer te pennen'. ^O^