December 13, 2019, 05:47:34 am

Author Topic: CitroŽn BX 1.4 - Bossinkje  (Read 9312 times)

Bossinkje

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
CitroŽn BX 1.4 - Bossinkje
« on: July 27, 2011, 08:47:15 pm »
Misschien dat jullie je mij nog herinneren? Bossinkje? Die CitroŽn gek? Vast wel..

Na een tijdje toch maar weer eens wat actiever worden hier. Leuk dat er nu ook een eigen auto gedeelte is! :)

Ik ben nu 16 jaar, en ja, ik heb al een auto. Ik ben nu bezig om deze auto op te knappen, zodat ik zodra ik mijn rijbewijs heb er lekker mee kan gaan touren.

Het zal vast niet iedereen's smaak zijn zo'n oude BX, maar ik ben er zelf erg blij mee.

Even wat informatie over de auto zelf.

Het gaat hier om een zilvergrijze CitroŽn BX 1.4, in de simpelste variant. Geen dashboardkastje, een oude radio, zonder CD of cassete speler. Geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen, een 4-bak, geen airco, en ga zo maar door. Hij is van 1988, dus hij wordt voorlopig nog niet belastingvrij.. Heeft nog maar 114000 kilometers gelopen, en ziet er nog prima uit. De hele onderkant is nog hard, en er is nergens roest te bekennen. Zou je toch niet verwachten van een oude BX, wel? Het enige plekje is een deuk in de rechterachterdeur, ik ga binnenkort nog op zoek naar een andere.

Ik heb hem nu ongeveer anderhalf maand, en heb al het nodige eraan gedaan. Een voordeel voor mij is dat een kennis van mij een eigen garage heeft, en daar kom ik ook al een paar jaar. Daar staat de BX nu , en kan ik er ook lekker aan sleutelen.

Enkele dingen die ik er al aan heb gedaan zijn een ander stuur, aangezien het exemplaar wat er in zat kapot was, een nieuwe lichthendel, die was ook kapot. Verder heb ik de remleidingen opgeschuurd en getectyleerd, daar zat een beetje oppervlakkige roest. Ik heb de voorbumper en de koplampen eraf gehad, en het koplampframe geprobeerd iets terug te drukken, aangezien die ingedeukt was waardoor de koplamp scheef zat. De bumper hing ook iets scheef, dit komt omdat aan de ene kant de ophanging van de bumper, een plastic blokje, niet goed meer is. Daar komt ook een andere voor.

Ik heb er ook meteen de eerste dagen dat de BX van mij was er gele verlichting ingezet, dat vind ik toch wel horen op een wat oudere CitroŽn. Ik heb de voorstoelen eruit gehad, zodat ik alles even goed schoon kon maken..

Oke, nu eerst maar eens wat foto's van deze BX. :)

Foto's van het gedemonteerde interieur komen misschien nog wel, anders wordt de openingspost wel heel erg vol..

Ik ben nog van plan om de originele velgen te gaan spuiten, dan komen er, lekker basic, zwarte naafkapjes op. Nu zitten er tijdelijk velgen op van een ZX Volcane, die velgen zijn van die kennis van mij. Zo kan in de tijd dat ik bezig ben met de velgjes de BX toch nog verplaatst worden, mocht het nodig zijn.

Ik ben zelf wel van plan om binnenkort eens te gaan zoeken naar zo'n setje Volcane-velgen, want ik vind het wel heel erg gaaf staan.. :)

Zo, dat was dat weer. Hopelijk vinden jullie het verhaal niet te lang.. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! ^O^

Kevin

• Koenigsegg CCX Driver
  • youtube.com/kgrootnl
    • View Profile
    • Kgroot.nl Automotive Photography
Re: CitroŽn BX 1.4 - Bossinkje
« Reply #1 on: July 27, 2011, 09:16:38 pm »
Het zou niet mijn eerste keuze zijn maar wel lekker old skool :P
Hydraulische vering nog heel???

Bossinkje

• View Profile
« Reply #2 on: July 27, 2011, 09:46:12 pm »
Het zou niet mijn eerste keuze zijn maar wel lekker old skool :P
Hydraulische vering nog heel???

Ik denk dat je niet de enige bent.. Ik misschien wel. :p

Hydraulische vering is nog tiptop in orde. :)

werkendam gespot

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #3 on: July 27, 2011, 09:49:11 pm »
Nog wel... :evil:

Leuke auto om mee te starten, al zou ik ook voor iets anders gaan. Maar je rijdt in iedergeval comfortabel. Nu nog hopen dat de onderhoudskosten meevallen :)

Bossinkje

• View Profile
« Reply #4 on: July 27, 2011, 10:00:29 pm »
Nog wel... :evil:

Leuke auto om mee te starten, al zou ik ook voor iets anders gaan. Maar je rijdt in iedergeval comfortabel. Nu nog hopen dat de onderhoudskosten meevallen :)

'T is maar waar je van houdt... :) Onderhoud kan ik allemaal zelf doen, daar in die garage zijn ze ook helemaal CitroŽn gek, en ze hebben ook genoeg kennis over BX'en, dus dat komt goed. :)

300CE

• Klassiekermods
  • BMW M3 Driver
  • E30 325i Touring '88 - E30 318i Touring '90
    • View Profile
« Reply #5 on: July 27, 2011, 10:34:30 pm »
Gruwelijke gaaf!

Heb vaker in een BX gereden en ik vind het hele prettige auto's, ze zijn ook lekker period correct en het hydropneumatische veersysteem blijft onovertroffen qua comfort. Of je nu een DS/CX/BX/GSA/XM of wat dan ook hebt.

Topper, je hebt smaak.

Maske auf, Knallers aus, schau nach Links, schau nach Rechts!

Bossinkje

• View Profile
« Reply #6 on: July 28, 2011, 08:05:03 am »
Gruwelijke gaaf!

Heb vaker in een BX gereden en ik vind het hele prettige auto's, ze zijn ook lekker period correct en het hydropneumatische veersysteem blijft onovertroffen qua comfort. Of je nu een DS/CX/BX/GSA/XM of wat dan ook hebt.

Topper, je hebt smaak.

Dankjewel! ^O^

JoŽl D.

• Bentley Continental GTC Driver
  • Alfa Romeo 155
    • View Profile
« Reply #7 on: July 28, 2011, 06:25:28 pm »
God. Zit hij nu ook hier. :')

:+

bart van lierop

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: July 28, 2011, 06:49:58 pm »
God. Zit hij nu ook hier. :')

:+
Al 2 jaar eerder dan jij.
Ik heb er weleens aan gedacht om een doekje en een plantenspuitje met schoonmaakmiddel mee te nemen voor de velgen en logo's. :P

Big Bol

• Mercedes SLR Mclaren Driver
  • Bmw M3 CSL
    • View Profile
    • http://www.thomasbol.nl/
« Reply #9 on: July 28, 2011, 07:25:09 pm »
Hehe gedurft! Die dingen zijn, mits goed onderhouden, nog best betrouwbaar. Wij hebben er op de zaak ook ooit eentje ingeruild in de tijd dat ik er werk, ding had meer dan 4 ton en zag er nog prima uit. Veel plezier ermee!

Like a Bol

Bossinkje

• View Profile
« Reply #10 on: July 28, 2011, 08:50:28 pm »
Onderhoud is het belangrijkste, als je een auto goed onderhoud kunnen ze best lang mee gaan.  :bier:

mauro van zoeren

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Mauro's Flickr.
« Reply #11 on: July 28, 2011, 08:51:11 pm »
Wat een gaaf ding! _O_

Bossinkje

• View Profile
« Reply #12 on: July 28, 2011, 09:01:01 pm »

DutchKingKong

• Seat Ibiza FR Driver
  • Dodge SRT-4 CE
    • View Profile
    • srt-forums
« Reply #13 on: July 28, 2011, 11:13:23 pm »
Jammer dat ie niet net 2 jaartjes ouder is. dan had het een veel interesantere auto geweest.

nu is het ook een leuk wagentje hoor!
Alleen snap ik de motivatie niet. ;)

300CE

• Klassiekermods
  • BMW M3 Driver
  • E30 325i Touring '88 - E30 318i Touring '90
    • View Profile
« Reply #14 on: July 28, 2011, 11:27:54 pm »
Belasting vrij wordt hij vanzelfsprekend nooit.

Ik zou wel op zoek gaan naar een mooie set GTI velgen en een dito lederen interieur. (Edit: had je Volcane velgen nog niet gezien, fraai hoor!)

Mocht je ooit ergens niet uitkomen, geef maar een seintje, ben opgegroeid tussen dit soort auto's en heb zelf nog een GSA Break in de garage staan. :)
« Last Edit: July 28, 2011, 11:30:09 pm by 300CE »
Maske auf, Knallers aus, schau nach Links, schau nach Rechts!