October 20, 2020, 07:30:39 pm

Author Topic: Algemene vragen 6  (Read 71328 times)

520860

• Seat Ibiza FR Driver
  • Photoshop!!!!
    • View Profile
Re: Algemene vragen 6
« Reply #390 on: September 29, 2012, 08:25:45 pm »
Heren,

ik heb nu ong. een week een Nikon D5100 en ben er erg tevreden mee. Maar de foto's zijn nog steeds niet naar wens. Sommige spotters krijgen het namelijk voor elkaar een onscherpe achtergrond te maken wat de foto echt helemaal afmaakt. Dat wil ik ook. Ik heb al ergens anders gelezen dat je je diafragma zo laag mogelijk moet zetten (dus zo open mogelijk). Dat helpt niet erg veel maar ik merk wel dat als ik inzoom dat de achtergrond iets onscherper wordt. Maar je kunt niet altijd inzoomen n tegelijk de hele auto op de foto zetten. Hebben jullie tips? (Ik gebruik overigens een 18-105 VR lens)

Micha D.

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #391 on: September 29, 2012, 10:23:55 pm »
Nee, het diafragma zo open mogelijk houden is het enige wat je kunt doen. Dus een lens zoeken met een grotere diafragma-opening ;).

Mr. Oomen

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
    • Website
« Reply #392 on: September 30, 2012, 09:57:20 am »
Als je een foto met een zo klein mogelijke scherptediepte wilt maken moet je je brandpuntsafstand verhogen en je diafragma getal zo laag mogelijk zetten.

Dus bijv. 105mm, f/3.5 en dan de sluitertijd naar behoren aanpassen.

jasper1994

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #393 on: September 30, 2012, 11:53:56 pm »
Hoi!

Ik ben op zoek naar een compacte camera die bv in me broekzak/jaszak past. Merk maakt me niet zoveel uit, alleen ben ik maar een arme student en kan ik dus niet teveel uitgeven :( Ik heb al een beetje op internet zitten zoeken en zag deze: https://online.kruidvat.nl/product/62774/OlympusDigitalecamera.html
Zelf heb ik weinig verstand van fotografie en ben ik ook beginnend spotter (1 spot kuch kuch). Is dit goed genoeg voor iemand die er net mee begint of hebben jullie mischien alternatieven? Alvast bedankt voor eventuele hulp!

Mvg,

Jasper

Carbonkneus

• Lamborghini Gallardo Driver
  • OnlineF1kijken.nl
    • View Profile
« Reply #394 on: October 01, 2012, 02:55:11 pm »
Kan je dan niet beter foto's maken met je telefoon en doorsparen tot je een goede camera kan kopen? Zoek anders naar tweedehands DSLR's op het internet. Ik weet verder je budget niet, dus kan ook niet echt helpen.

jasper1994

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #395 on: October 01, 2012, 03:40:42 pm »
Ik maak nu ook foto's met mijn telefoon, maar ik had laatst een bmw m3 E92 coupe track edition gespot en geupload maar die werd verwijdert wegens kwaliteit en dat vond ik toch wel jammer. Het schemerde al een beetje en dan doet de telefoon camera het niet meer zo goed.  Ik heb trouwens de samsung omnia 7 met een 5 megapixel camera. Dus is dan dat cameraatje in de link die ik poste niet een stuk beter? en worden die DSLR's niet meteen een stuk groter? Dan zouden ze niet meer in me broek/jaszak passen.
Vandaag nog een db9 gespot: http://www.autogespot.nl/aston-martin-db9/2012/10/01
Geeft een beetje indicatie van de kwaliteit van de foto's.

Mvg,

Jasper
« Last Edit: October 01, 2012, 03:58:27 pm by jasper1994 »

520860

• Seat Ibiza FR Driver
  • Photoshop!!!!
    • View Profile
« Reply #396 on: October 03, 2012, 03:20:50 pm »
Je kunt de pixels zowat tellen, dus ik zou zeggen: zo snel mogelijk een camera kopen! Met een compactcamera kom je al ver en om gelijk een spiegelreflex te kopen vind ik toch niet handig als je nog weinig ervaring hebt met fotograferen. Dus ik zou gewoon een compactcamera kopen en als je dat echt doorhebt voor een SLR gaan.

Replicant86

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
    • FLICKR
« Reply #397 on: October 08, 2012, 12:19:20 pm »
Dag,

Ik wil een nieuwe lens gaan kopen maar vind het lastig om een definitieve beslissing te nemen.
Ik twijfel vooral over het zoom bereik van de lens.
Op Flickr kijk ik vaak bij de exif settings van de foto. Ik zie dat er veel verschillende lenzen worden gebruikt met vooral veel verschillen in het zoom bereik.
Het gaat btw puur om een lens voor de autofotografie van stilstaande auto's (dus geen circuit foto's).

Wat is jullie voorkeur? Een echte groothoek lens? 12mm etc. Een lens er tussenin 18-55 etc. Een echte zoom lens om een betere scherpte diepte te creren? 100mm +.
Ook heb je die lenzen met een standaard zoom bereik van bijv. 50mm met een zeer goede lichtsterkte (1.4).

Ik wil rond de 350,- kwijt zijn voor mijn lens. I know, er zijn veel mooiere lenzen voor veel meer geld te verkrijgen, maar het moet een hobby blijven.

Hopelijk heeft iemand tips.
Alvast bedankt,

Nico

DutchKingKong

• Seat Ibiza FR Driver
  • Dodge SRT-4 CE
    • View Profile
    • srt-forums
« Reply #398 on: October 08, 2012, 03:13:58 pm »
allereerst. wat voor body heb je?

18-55 is meestal de standaard lens die je bij de body geleverd krijgt.
ga daar eerst eens mee aan de slag, dan kom je er vanzelf snel achter wat je leuk lijkt om extra te hebben, meer of minder mm's ;)
destijds tegelijk met een maatje gestart, hij ging na een paar maanden voor een groothoek 10-20, ik ging voor een 18-200!!! Is dus best wel persoonlijk, en afhankelijk van je onderwerp.

met een 10-20mm heb je weinig te doen bij opjecten op een grotere afstand.
met een 18-200mm kun je in krappe ruimtes je object soms niet lekker kaderen!

Its up to you!

meer info en ervaringen kun je nog hier vinden:
http://forum.autogespot.com/index.php/topic,27540.0.html

Replicant86

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
    • FLICKR
« Reply #399 on: October 08, 2012, 08:15:28 pm »
allereerst. wat voor body heb je?

18-55 is meestal de standaard lens die je bij de body geleverd krijgt.
ga daar eerst eens mee aan de slag, dan kom je er vanzelf snel achter wat je leuk lijkt om extra te hebben, meer of minder mm's ;)
destijds tegelijk met een maatje gestart, hij ging na een paar maanden voor een groothoek 10-20, ik ging voor een 18-200!!! Is dus best wel persoonlijk, en afhankelijk van je onderwerp.

met een 10-20mm heb je weinig te doen bij opjecten op een grotere afstand.
met een 18-200mm kun je in krappe ruimtes je object soms niet lekker kaderen!

Its up to you!

meer info en ervaringen kun je nog hier vinden:
http://forum.autogespot.com/index.php/topic,27540.0.html

Ik heb mijn camera nu al bijna 2 jaar. Een Canon 500D..
Ik gebruik normaal de standaard 18 tot 55 lens. Deze is alleen niet echt lichtsterk en is nogal beperkt door het maximum van 55mm.
Een lens van 18-200 is echt ultiem... Dit moet wel een dure lens zijn! Ik zit ook te denken aan een 18-100+ lens met hoge diafragma dus 2.8.
Helaas zijn deze lenzen vaak erg prijzig..
Kan je me vertellen wat voor lens je hebt?

Groeten en bedank!

Micha D.

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #400 on: October 10, 2012, 07:15:56 pm »
18-200 is helemaal niet zo duur omdat ze kwalitatief niet geweldig zijn en niet lichtsterk. Ik gebruik vooral de Pentax 18-55 kitlens met polarisatiefilter, maar ik heb gehoord dat die van Pentax kwalitatief beter is dan bijvoorbeeld van Canon of Nikon. Ook gebruik ik veel m'n 70-200 f/2.8 voor als ik in de auto zit of iets dergelijks.

darkkingll

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
« Reply #401 on: October 31, 2012, 05:55:09 pm »
18-200 is helemaal niet zo duur omdat ze kwalitatief niet geweldig zijn en niet lichtsterk. Ik gebruik vooral de Pentax 18-55 kitlens met polarisatiefilter, maar ik heb gehoord dat die van Pentax kwalitatief beter is dan bijvoorbeeld van Canon of Nikon. Ook gebruik ik veel m'n 70-200 f/2.8 voor als ik in de auto zit of iets dergelijks.
Inderdaad, heb een 18-200 bij mijn Sony, maar daar heb ik maar 99,- voor betaald(nieuw).
Hoewel het wel een verbetering is/was t.o.v. de 18-70 kitlens is het niet echt een lens waarvan ik zeg wow!
De scherpte van mijn 50mm lensje is stukken beter.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #402 on: October 31, 2012, 06:42:41 pm »
_O- 99 euro voor een 18-200?

Micha D.

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #403 on: October 31, 2012, 07:17:48 pm »
Zet daar maar een 2tje voor.

MATSIE_

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #404 on: November 03, 2012, 06:52:59 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben Mats Goossens, ik ben 15 jaar en ik woon in Drongen (Gent, Oost-Vlaanderen).
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om auto's te fotograferen voor Autogespot ( MATSIE_ ).
Zelf werk ik nu met een toestel van m'n ouders: een Olympus E-400, chique, duur toestel, maar de foto's zijn niet zoals ik ze wil zien...
Ze zijn van goede kwaliteit maar het kan beter... Mijn vraag is nu welke camera raden jullie aan om zo goed mogelijk foto's te kunnen trekken zowel 's nachts, overdag, auto's al rijdend,... Welke camera, type raden jullie mij aan om voor de komende feesten te vragen? Let op! Graag zou ik een camera kopen rond de 150 euro (tweedehands waarschijnlijk), het moet dus geen topfototoestel zijn, maar een toestel waarvan jullie denken: 'ja, dit werkt goed, ik kan mooie, goed verlichte foto's maken, en het is een goed toestel van een deftig merk'.

Hopelijk kunnen jullie me helpen
Je kan terugschrijven op dit forum, maar liever via Hotmail : ( voetbal.**@hotmail.com ), of via sms (0477613***) ofwel via een spot zelf op autogespot.nl!

Alvast bedankt,
Mats Goossens
« Last Edit: November 06, 2012, 09:46:51 am by karsten »
"Aerodynamics are for people who can't build engines." -Enzo Ferrari