November 13, 2018, 08:55:12 am

Author Topic: Cameradiscussietopic 16  (Read 30796 times)

AnthonyR

• Testkonijnen
  • Mercedes SLR Mclaren Driver
  • *
  • Renault Sport
    • View Profile
Cameradiscussietopic 16
« on: September 18, 2008, 03:09:09 pm »
^O^ Ben je van plan om een nieuwe camera aan te schaffen? Wil je tips van anderen? Doe eerst zelf wat research via www.tweakers.net/pricewatch of www.google.com. Of wil je een beetje makkelijk kijken wat een camera kost en wat de specs zijn? Kortom, nuttige sites:

- www.digicamshop.nl
- www.cameranu.nl
- www.letsgodigital.org
- www.dpreview.com
- www.fotocentraal.nl

:) Stel dan pas je vragen hier. Dit is niet "het grote pats hier met je uber-cam topic" dus reageer een beetje normaal. Als je advies wilt geven, geef dan goed advies. En geen loze kreten zoals:

-Sony is beter
-Koop een nikon D80
Etc...

^O^ Wil je een advies? Zet dat dan duidelijk in je vraag / bericht. Net als wanneer je de mening van andere mensen over een bepaald product wil. Op deze manier wordt het voor iedereen duidelijk wat je met je bericht wil bereiken en hoeven mensen je bericht ook niet verkeerd op te vatten.

De volgende camera's zijn hier op het forum vertegenwoordigd:
- Canon EOS 30D: mauske, Erik
- Canon EOS 300D: Pim360, Adam!, Alexxxxx
- Canon EOS 350D: Josh, Mr.Keitaroyoshida, Marcel, Alexxxxx
- Canon EOS 40D: Pterps, Denniske, TheScottishspotter
- Canon EOS 400D: Eddow & Boink, cas, Spykie, le visser, Brian, Jornn, Siender, Jer0en, Petit, daan330, Buysie, Pim360, Laurens Jobse, Miguel, Mb, AudiBryan, Denniske
- Canon EOS 1000D: Bikkembergs en Thijs
- Canon Ixus 60: Mb
- Canon Ixus 65: Hainz, Pim360
- Canon Ixus 75: Forbes, db
- Canon Ixus 750: Sandros
- Canon Ixus 860 IS: Buysie
- Canon Powershot A85: Vossie, Shicomm
- Canon Powershot A430: Thizzle
- Canon Powershot A510: Ibokaya
- Canon Powershot A520: MrMister
- Canon Powershot A530: Veyron, Mr.Keitaroyoshida, MercedesFreak, Mick
- Canon Powershot A540: FleX
- Canon Powershot A620: le visser
- Canon Powershot A710: WKD
- Canon Powershot A720 IS: Edwin
- Canon Powershot G2: Duvel
- Canon Powershot G3: Thizzle
- Canon Powershot S3 IS: Cé, Ghost, Michiel, Thizzle, RickM, joenes
- Canon Powershot S5 IS: Ollie, A.V., Paul23
- Canon Powershot SX100 IS: T.D.
- Casio Exilim EX-Z500: Jaggie
- Casio Exilim EX-Z750: cel
- Casio Exilim EX-Z80: Erik
- Fuji Finepix S5600: Bas, Tim, EJ, Teun
- Fuji Finepix S5700: LeonVermaas, Basje, Jurvie, Gumball 69
- Fuji Finepix S5800: f-autogek
- Fuji Finepix S6500 FD: Ernst_01, Timotjuh, Mick
- Fuji Finepix S9500: Gijs Muller, bart van lierop
- Fuji Finepix S9600: david
- Fuji Finepix Z2: spykerfreak1
- HP Photosmart M527: Ties
- Kodak Z612: Smark.
- Kodak Z740: Kees
- Kodak Z812 IS: jorrik
- Konica Minolta Dimage Z3: F.575.M
- Konica Minolta Dimage Z10: david
- Nikon Coolpix L16: Tjerk NL
- Nikon D200: Danny
- Nikon D300: Mark Nauta, Ziggy, Natasha, LoWrider_NL, Glenn Nuijens
- Nikon D40: Ironstar, Ties, Porsche RS, joeri, Kevin_BMW, Roy, Koert, PimmetJ, Stoes, Tim Bussink, DavkeG, Steven, Stijn92, karsten, pettie, Basje  :bassie:
- Nikon D40x: FleX, Sandros, Mitch
- Nikon D50: rjv, Duvel, AnthonyR, Que, FvR, Wessel, DB crew, Alain., REDLINE---, Koert, PieterF
- Nikon D70: Mark Nauta
- Nikon D70s: Jaggie, Bart-Nega, Daantke, AnshoB
- Nikon D80: Michiel, Glenn Nuijens, LOWrider_NL, Kees, Luuk, Ernst, Wicked, AnshoB, Ghost, Thomax92, Ties
- Nikon D90: Papiertje
- Nikon E4600: papiertje
- Nikon F50 Ghost
- Olympus C310-Zoom: Petrolhead-Emil
- Olympus C480-Zoom: Big Bol
- Olympus D535-Zoom: FleX
- Olympus E500 MercedesFreak
- Olympus FE-200 Timotjuh
- Olympus MJU-700: Kevin_BMW
- Olympus SP510 UZ: Michael
- Olympus SP550 UZ: Petrolhead-Emil
- Olympus X790: Marcel
- Panasonic DMC FX-10: Bart-Nega
- Panasonic DMC FZ-8: papiertje, Robin Veere, George, Krimpendrummer
- Panasonic DMC LS2: Pieter01
- Panasonic DMC TZ-2: ArieDB
- Panasonic DMC TZ-3: Paul23
- Panasonic Lumix LZ6: yori88
- Pentax K100D: BMWRon
- Pentax K110D: Tim Oosting
- Pentax K10D: Appeltje, Vossie
- Samsung Digimax S700: Tim Oosting
- Samsung Digimax S730: mattijs13
- Samsung Digimax V4: Tim Oosting
- Samsung GX 1S: Big Bol
- Samsung S630 R.C.
- Samsung NV3: darkkingll
- Sony A100: Brabus, Martijn, MercedesFreak, cel, darkkingll, Jasper
- Sony A200: Erik Geskes, Smark., pictune, Royy
- Sony DSC-H2: Brabus, Sander
- Sony DSC-H3: donovan, steffen, Royy
- Sony DSC-H9: Mikhail Castelein
- Sony DSC-H10: Edwin
- Sony DSC-P100: Brabus
- Sony DSC-P52: Tim Oosting
- Sony DSC-P72: St@kje
- Sony DSC-R1: Dieter
- Sony DSC-S600: Josh
- Sony DSC-S730: PieterF
- Sony DSC-T5: Porsche RS
- Sony DSC-V3: Martijn
- Sony DSC-W7: daan330
- Sony DSC-W15: Ironstar
- Sony DSC-W35: Annemieke, RS6
- Sony DSC-W50: FvR
- Sony DSC-W55: Frankie91
- Sony DSC-W70: Martijn
- Sony DSC-W85: Plons

Sta je hier nog niet tussen? Stuur dan even een pm naar mij en ik zorg dat jouw camera zo spoedig mogelijk in de lijst verwerkt zal worden. Of laat een forumbericht achter in dit topic
« Last Edit: October 30, 2008, 04:37:30 pm by AnthonyR »

Tim

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
Re: Cameradiscussietopic 16
« Reply #1 on: September 18, 2008, 04:21:11 pm »
Heren (en dames),

Gewoon maar even een vraag.. Ik ben me een beetje aan het orienteren op een nieuwe camera. Heb nu ongeveer anderhalf jaar mijn Fuji S5600, erg fijn ding, maar af en toe toch te weinig scherpte en te veel ruis. Ik mis gewoon iets. Graag zou ik overstappen naar een spiegelreflex. Het zou dan dus een 'instap' model moeten worden. Hebben jullie een aantal ideeen welke ik het beste zou kunnen kopen? en rond welke prijs ik zou moeten denken als ik een nieuwe wil hebben. Het moet niet allemaal te ingewikkeld zijn. Mijn opa heeft een 400D, en daar kan ik goed mee overweg. Is dit een goede instapper, of zijn er nog camera's waar ik zeker is naar moet kijken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Tim

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #2 on: September 18, 2008, 04:22:04 pm »
Heren (en dames),

Gewoon maar even een vraag.. Ik ben me een beetje aan het orienteren op een nieuwe camera. Heb nu ongeveer anderhalf jaar mijn Fuji S5600, erg fijn ding, maar af en toe toch te weinig scherpte en te veel ruis. Ik mis gewoon iets. Graag zou ik overstappen naar een spiegelreflex. Het zou dan dus een 'instap' model moeten worden. Hebben jullie een aantal ideeen welke ik het beste zou kunnen kopen? en rond welke prijs ik zou moeten denken als ik een nieuwe wil hebben. Het moet niet allemaal te ingewikkeld zijn. Mijn opa heeft een 400D, en daar kan ik goed mee overweg. Is dit een goede instapper, of zijn er nog camera's waar ik zeker is naar moet kijken?

Tim

Nikon D40 is ook een hele fijne 'instap-SLR' :Y Stuk goedkoper dan de 400D ook nog, met kitlens (18-55) 340 euro *O*

Sticky btw!! *O*
« Last Edit: September 18, 2008, 04:29:03 pm by Paul23 »

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
  • D80+18-105VR+50mm f/1.8+70-300APO
    • View Profile
    • Autopoets-service + Fotosessie
« Reply #3 on: September 18, 2008, 05:28:08 pm »
Heren (en dames),

Tim

Nikon D40 is ook een hele fijne 'instap-SLR' :Y Stuk goedkoper dan de 400D ook nog, met kitlens (18-55) 340 euro *O*

Sticky btw!! *O*
Hij geeft zelf al aan dat ie veel last heeft van ruis... als je beter beeldverwerking wilt hebben i.v.b. met ruis moet je geen D40 kopen. D40 wel maakt verdomd nette foto's, en al helemaal in verhouding met de prijs :)

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #4 on: September 18, 2008, 05:41:39 pm »
Heren (en dames),

Tim

Sticky btw!! *O*
Hij geeft zelf al aan dat ie veel last heeft van ruis... als je beter beeldverwerking wilt hebben i.v.b. met ruis moet je geen D40 kopen. D40 wel maakt verdomd nette foto's, en al helemaal in verhouding met de prijs :)
Hoezo, geeft een D40 makkelijk ruis dan? :o Heb Stijn er nog nooit over horen klagen oid :N

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #5 on: September 18, 2008, 05:42:18 pm »
Wat je zegt is (volgens mij) wel waar Tim, maar alsnog zal een D40 (veel) minder ruis bevatten dan een S5600 op vergelijkbare Iso ;)

yori88

• BMW M3 Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: September 18, 2008, 05:43:51 pm »
Elke camera geeft ruis licht ook aan de instellingen, Ik heb ook een D40 en heb weinig last van ruis alleen als het wat donkerder word maar met de juiste belichting niet.

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #7 on: September 18, 2008, 07:33:59 pm »
Elke camera geeft ruis licht ook aan de instellingen, Ik heb ook een D40 en heb weinig last van ruis alleen als het wat donkerder word maar met de juiste belichting niet.
Ik vond het idd al raar, aangezien het grootste verschil em toch zit in dSLR of niet :)

Tim

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: September 18, 2008, 09:15:00 pm »
Ik denk ook niet dat een D40 een zodanige ruis heeft als dat ding van mij ;).Dat verwacht ik ook niet van een dSLR. D40 heb ik idd ook al over nagedacht.. het enige waar ik een beetje over twijfel is dat er geen beeldstabilisator inzit. Ik weet niet of dat heel erg nodig is?

Daann

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #9 on: September 18, 2008, 09:38:31 pm »
bij de D40 zit je vooral met het lenzen probleem, je bent beperkt in lenzen, en ze zijn ook veel duurder ;)

Brian

• View Profile
« Reply #10 on: September 18, 2008, 09:39:01 pm »
400D is zeker een aanrader, zeer goede camera met zeer vol opties. ook omdat je nu al wat ervaring hebt met de fotografie zal je 'm waarschijnlijk wel snel begrijpen. Qua ruis valt 400D goed mee.
Maar je had 't ook over scherpte, dat kan nog wel eens ontbreken op de kitlens, ik heb er een andere lens voor gekocht, en daar ben ik zeer tevreden mee (dat kost dan ook wel wat).
Als ik zou moeten kiezen tussen 400D en D40, zou ik zeker er wat bijleggen voor de 400D, aangezien (zo'n beetje iedereen) na een half jaar overstapt naar een D80 door het geringe, des al niet te min het dure lenzen aanbod voor D40, door het motortje in de lens. Daar heb je met een 400D totaal geen last van.

Daann

• View Profile
    • Flickr
« Reply #11 on: September 18, 2008, 09:42:11 pm »
400D is zeker een aanrader, zeer goede camera met zeer vol opties. ook omdat je nu al wat ervaring hebt met de fotografie zal je 'm waarschijnlijk wel snel begrijpen. Qua ruis valt 400D goed mee.
Maar je had 't ook over scherpte, dat kan nog wel eens ontbreken op de kitlens, ik heb er een andere lens voor gekocht, en daar ben ik zeer tevreden mee (dat kost dan ook wel wat).
Als ik zou moeten kiezen tussen 400D en D40, zou ik zeker er wat bijleggen voor de 400D, aangezien (zo'n beetje iedereen) na een half jaar overstapt naar een D80 door het geringe, des al niet te min het dure lenzen aanbod voor D40, door het motortje in de lens. Daar heb je met een 400D totaal geen last van.
+1 daarom koos ik ook de 400D boven de D40

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #12 on: September 18, 2008, 10:07:22 pm »
Reactie op de reactie's sinds mijn reactie  ( :P)

D40 heeft bij ISO 200 bij goed belichtte foto's geen zichtbaar ruis, maar zodra je de foto bewerkt qua belichting o.i.d. is ruis goed zichtbaar en zodra je foto's onder belicht zijn heb je ook meer ruis. Jammer genoeg kan de d40 ook niet lager dan ISO 200.
ISO 400 wordt de ruis iet wat zichtbaar bij goed belichtte foto's, en ISO 800 is erg goed zichtbaar bij goed belichtte foto's.

Nog vragen :)?

http://www.succesfoto.nl/Begrippenlijst/  Deze lijst vond ik op het internet, mischien wel erg handig om even in de OP te zetten ;)

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #13 on: September 18, 2008, 10:24:57 pm »
De D60 bestaat ook nog he ;) Ook in principe dat lenzen-'probleem'... Maar wel mee functies, prestaties en zeer handige opties en gadgets die bij de D40 soms ontbraken... Met een prima 18-105 VR voor 640 euro *O*

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #14 on: September 18, 2008, 10:50:23 pm »
De D60 bestaat ook nog he ;) Ook in principe dat lenzen-'probleem'... Maar wel mee functies, prestaties en zeer handige opties en gadgets die bij de D40 soms ontbraken... Met een prima 18-105 VR voor 640 euro *O*
Nu op dit moment is de D60 nog bijna net zo duur als een D80, dus ik zie het nut er niet van in nu een D60 te kopen :)