August 18, 2019, 03:57:37 pm

Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Lars T.

Pages: 1 ... 5 6 [7]
91
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 27, 2008, 05:45:45 pm »
lars,

kan je ook de meest/laatste actuele chassisnummers van de andere modellen van dat lijstje geven? (pagina 1 van dit topic)

Bugatti EB110
Jaguar XJ-220
Porsche 996 en 997 GT2
Porsche 996 en 997 GT3 RS (dus niet de gewone GT3)
Porsche 959
Porsche Carrera GT

ben benieuwd :)

en ooit aan begonnen/het idee gehad om echte exotics zoals Saleen S7 twin turbo, mclaren f1 e.d te verzamelen? (qua chassisnummers dan, natuurlijk :P)

Bij de oudere modellen - EB110-XJ220-959-Carrera GT is de productie al afgesloten en de productiecijfers door de fabriek bekendgemaakt. Daardoor zijn die fabriekscijfers eigenlijk realistischer dan wat ik in mijn database heb (waar natuurlijk altijd nog veel ontbreekt).

Bij de Porsche GT2 is het erg moeilijk cijfers te geven: Niet alleen begint Porsche elk jaar weer opnieuw met de nummering, maar de USA-versies hebben ook weer een ander soort VIN. Nog lastiger is het met de GT3 RS: Buiten de eerder genoemde problemen, wordt die qua chassisnummer ook gewoon "tussen" de normale GT3 gebouwd - je kunt de RS dus niet aan het chassisnummer herkennen en daardoor tellen.

Saleen S7 en McLaren F1 heb ik ook registers van, maar daar zit maar heel weinig beweging in helaas.

Ik zal hieronder een lijstje maken van alle actuele modellen met wat ik als hoogste chassisnummer heb.

Ciao,

Lars T.

92
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 26, 2008, 05:33:28 am »
Wellicht ook leuk om te weten voor de Lambo-spotters:

De laatste/meest actuele chassisnummers die ik heb voor de Gallardo en Murcielago, wat dus aangeeft hoeveel er inmiddels al van gebouwd zijn:

Gallardo: 7793
Murcielago: 3346

In beide gevallen dus van alle versies samengerekend, want Lamborghini is geen nieuwe VIN-reeks begonnen bij bijvoorbeeld de Roadster of de LP. Overigens, van de Gallardo LP-560 heb ik er inmiddels 13 in m´n database - en die zijn allemaal wit!

Ciao,

Lars T.

93
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 25, 2008, 12:03:13 pm »
Interessant om te lezen dit! :o Alleen idd voor gevorderden, ik denk dat het spotten bij mij nooit zover zal gaan. Misschien over 5 jaartjes. Wel een leuk topic om bij te houden :)

Ja, het zal zeker maar voor weinigen zo interessant zijn, dat ze er zelf ook mee gaan beginnen.

Maar wel heb ik in het forum en per pm al een paar erg aardige reacties gekregen van mensen die bereid zijn af en toe eens een nummertje voor mij te fotograferen als ze iets leuks tegenkomen. En dat is al prachtig natuurlijk - ik ben blij met elke nieuwe wagen voor m'n database! Vooral de vele Arabische toeristenauto's die nu in Europa rondrijden zijn voor mijn database natuurlijk enorm interessant. Een VIN-foto bijvoorbeeld van zo'n wagen maakt mij dan ook (heel) erg gelukkig :)

94
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 25, 2008, 07:02:44 am »
En nu nog even wat productiegetalletjes:

Bij de Mercedes-McLaren SLR is het hoogste mij bekende chassisnummer 001660. Aangezien hier de reeks met 000001 begon, zijn er daar dus al 1660 van gebouwd inmiddels (van SLR, SLR 722 en SLR Roadster samen).

Bij de Bugatti Veyron is het hoogste mij bekende chassisnummer 795181. In dit geval zijn er dus al 181 stuks gebouwd.

Let wel: in beide gevallen zullen er inmiddels zeker al nog "nieuwere" chassisnummers bestaan, die alleen nog nooit gespot zijn. Bij beide auto's kun je er dus nog wel een paar bij optellen. Vermoedelijk bij de SLR een stuk of 20-30 en bij de Veyron kan ik me voorstellen dat ze inmiddels op ongeveer 190 stuks zitten. Deze laatste cijfers zijn echter alleen vermoedens, de eerste cijfers zijn zeker.

Ciao,

Lars T.

95
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 25, 2008, 06:55:04 am »
Nog even over mijn stukje over de Bentley Continental serie:

De ruim 38.000 stuks die ik noemde zijn dus de Continental GT / GT Speeds / GTC / Flying Spur samen.

Daar komen inderdaad binnenkort nog de Flying Spur Speed en wellicht ook de GTC Speed bij (maar nu nog niet dus).

Ciao,

Lars T.

96
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 25, 2008, 06:51:03 am »
Hoeveel doe je met barchetta.cc? - edit: veel... - Vroeger zat ik daar zelf vaak van alles te verzamelen met betrekking tot Nederlandse Ferrari's. Helaas heb ik alle stuff daarover zelf niet meer (gb). Maar ja, als je er zelf nog niets mee deed, grijp je kans!

Hoi Appeltje,

Ja, Barchetta.cc ken ik ook: Daar is inderdaad enorm veel informatie te vinden. Desalniettemin bedankt voor de tip!

Ciao,

Lars T.

97
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 25, 2008, 06:49:14 am »
Van Ferrari mocht alles, dat wist ik niet. Anders had ik even wat stuurkolommen op de foto gezet bij Munsterhuis :P
Wellicht de volgende keer ;)

Nou ja, zo makkelijk is dat nou ook weer niet hoor. Bij Kroymans zijn ze inmiddels wel gewend aan mensen die chassisnummers verzamelen. Bij Munsterhuis denk ik toch een stuk minder. Daar zou ik dus toch zeker voorzichtig mee zijn.

Overigens hoeft niemand voor mij chassisnummers van 2e hands Ferrari's bij officieel dealers te noteren/fotograferen, want die ken ik bijna altijd allemaal al. Wel interessant zijn nieuwe auto's of ook klantenauto's. En natuurlijk de andere merken behalve Ferrari :)

Ciao,

Lars T.

98
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 24, 2008, 07:21:15 am »
Misschien leuk om hier ook wat concrete voorbeelden te geven van wat je aan het chassisnummer kunt zien.

Te beginnen bij de Bentley Continental Flying Spur:

Bijvoorbeeld het volgende VIN: SCBBE53W868032036

Deze wagen is in de Phaeton fabriek in Dresden gebouwd. Dat kun je zien aan dit cijfer: SCBBE53W868032036
Een Flying Spur uit Crewe heeft hier ipv de "8" een "C".

Ook kun je zien dat dit een auto van modeljaar 2006 is, namelijk aan dit cijfer: SCBBE53W868032036
Dit modeljaar begint overigens vaak al in de tweede helft van het jaar ervoor. Veel auto's die nu gebouwd worden, hebben bijvoorbeeld al modeljaar 2009 in het VIN. Daar staat dan dus een "9" op de plaats van de "6" in het voorbeeld hierboven.

De laatste 5 cijfers van het VIN zij het daadwerkelijke bouwnummer van de auto. Bentley begon de hele Continental serie met het cijfer 20.000. Het voorbeeld hierboven is dus de 12.036e gebouwde auto uit de GT/GTC/Flying Spur serie. Het hoogste nummer dat ik momenteel ken is overigens 58570. Er rijden nu dus al 38.570 van de moderne Continental-varianten rond!

Tot zover de eerste "les" :)

Ciao,

Lars T.

99
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 23, 2008, 12:38:01 pm »
Nog even snel voordat ik weer moet werken (zit nu in de middagspauze te typen):

Bij verreweg de meeste auto's is het chassisnummer onderin de voorruit aan de bestuurderskant te vinden.
Er zijn echter uitzonderingen:

Bij een aantal Bentley/Rolls-Royce modellen staat het nummer op een verticaal gemonteerd plaatje aan de voorste raamstijl (maar dus toch in de voorruit aan de bestuurderskant)

Bij Ferrari en Lamborghini staat het nummer bijna altijd op de stuurkolom (tussen stuur en dasboard) als het niet onderin de voorruit staat. Bij sommige Lambo's echter helaas alleen in de motorruimte (Diablo 6.0 bijvoorbeeld).
Bij de Enzo is het nummer alleen onder de bijrijdersstoel (!) en onder de voorste "motor"kap te zien. Da's dus lastig. Wel zie je links in de motorruimte een plaatje met een "assembly" nummer. Dat nummer helpt ook, mocht je er een tegenkomen :)

Ciao,

Lars T.

100
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 23, 2008, 12:29:09 pm »
Alvast Bedankt AnshoB! Alles is welkom :)

Ciao,

Lars T.

101
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 23, 2008, 12:20:13 pm »
Zoals beloofd hier nog een lijstje van welke auto's in mijn database "mogen":

Aston Martin: Alles vanaf de jaren 50 t/m nu
Bentley: Alles vanaf de jaren 80 t/m nu
Ferrari: Alles
Lamborghini: Alles
Rolls-Royce: Alles vanaf de jaren 80 t/m nu

Plus nog extra de volgende "exotics":

Bugatti EB110
Bugatti Veyron
Jaguar XJ-220
Mercedes-McLaren SLR
Porsche 996 en 997 GT2
Porsche 996 en 997 GT3 RS (dus niet de gewone GT3)
Porsche 959
Porsche Carrera GT

Ciao,

Lars T.

102
Algemeen / Re: Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 23, 2008, 12:07:19 pm »
Hoi heren,

Bedankt voor de vele reacties!

Allereerst even over Kroymans en mijn database:

Bij chassisnummers is het altijd belangrijk dat je er discreet mee omgaat. Niet alleen bij dealers, maar ook bij auto's op straat.
Ik heb in de 20 jaar bij Kroymans nooit problemen gehad, maar ze weten daar ook dat ze mij kunnen vertrouwen. Ik zet dus zelf ook nooit chassisnummers op het internet, want dat is vragen om problemen.

Meestal geldt voor deze - toch vrij speciale - hobby, dat mensen niet weten waar het voor is en wat er met die gegevens gebeurt.
Het is dan ook begrijpelijk dat dealers en eigenaren voorzichtig zijn met dit soort dingen. Als spotter moet je dat ook respecteren en er gewoon voorzichtiger mee omgaan dan wanneer je slechts foto's van de auto zelf maakt.

Kom ik dus ergens op straat iets leuks tegen, fotografeer ik het chassisnummer zo onopvallend mogelijk. Vaak staat dit nummer onderin de voorruit en je kunt er dus meestal makkelijk van een afstandje op inzoomen (in plaats van hangend over de auto een super close-up te schieten). In 99,99% van de gevallen heeft niemand door dat je een foto van het nummer gemaakt hebt. En een digitale foto kun je natuurlijk ook makkelijk op de computer groter maken.

Ook ik zou liever binnen het Autogespot-forum geen extra topic zien met chassisnummerfoto's. Liever binnen een klein groepje geïnteresseerden zulke foto's onderling uitwisselen, dan ze op een openbaar toegangkelijk forum te plaatsen. Eigenlijk hetzelfde als de regel bij Autogespot dat je niet in spotcommentaren eigenaarnamen e.d. gaat noemen. Het is een superinteressante hobby, maar je moet er wel discreet mee omgaan.

Overigens is de site www.ferrariregistry.nl gemaakt door een goede vriend van mij - ook een chassisnummerspotter sinds vele, vele jaren. Hij heeft keurig Kroymans om toestemming gevraagd foto's van daar te mogen verwerken en dat was in orde. Sinds vorig jaar mag je echter helaas niet meer in de werkplaats fotograferen en filmen, omdat klanten en medewerkers van Kroymans ineens op het internet verschenen (op andere sites dus). Een goed voorbeeld van hoe je door teveel op het internet te zetten, zaken kunt verpesten.

In mijn database staat overigens ook niets over WAAR bepaalde auto's staan of over de eigenaren. Het zijn puur de autogegevens:

1) Chassisnummer
2) Type
3) Lakkleur
4) Interieurkleur
5) Stuur links of rechts
6) In welk land de auto zich bevindt
7) Het actuele en eventuele oudere kentekens
8) Speciale gegevens, zoals bijvoorbeeld schades, showauto's (RAI, IAA etc.), tuningombouw enz.

Er staat dus helemaal niets in over of een bepaalde auto bij Kroymans staat, zie je?

Aan AnshoB: Ja, het is enorm tijdvullend! Ik typ m'n vingers blauw, eerlijk gezegd!
Vooral op het Amerikaanse internet is enorm veel info te vinden: Het is daar voor dealers heel normaal om het chassisnummer (VIN) erbij te schrijven als ze een auto te koop hebben. Zie bijvoorbeeld www.ebaymotors.com.

En ik heb nog lang niet alles gezien hoor, ik kan tenslotte helaas niet overal tegelijk zijn :)

Maar goed, mocht er nog iemand dus nummertjes willen gaan sparen, graag! Maar doe het aub wel een beetje onopvallend en zet zulke zaken dus ook niet hier of ergens anders op het internet. Dan blijft de hobby leuk en krijg je er ook geen moeilijkheden mee :)

Eventueel gespotte chassisnummers dus liever per PM of per email, dat lijkt me de beste oplossing.

Verder nog vragen? Ik hoor het wel!

Ciao,

Lars T.

PS: Aan Kees: Graag, bedankt! Alle beetjes helpen :)
Ik zal nog even een lijst maken van welke auto's ik spaar en die hier neerzetten.

103
Algemeen / Spotten voor gevorderden: chassisnummers
« on: July 23, 2008, 07:31:06 am »
Goedemorgen heren (en een paar dames),

Een jaartje of twintig geleden ben ik begonnen met autospotten. Eigenlijk net als de meesten hier: Af en toe naar Düsseldorf, Parijs of Londen en ook op vakantie altijd de camera paraat. In Nederland natuurlijk ook vaak naar Kroymans en andere dealers om daar foto's te maken.

Na een jaar of twee leek het me leuk om een soort register te gaan maken van Ferrari's in Nederland, gesorteerd op type en kenteken en dan nog met de kleuren er bij. Dat liep een tijdje prima, maar ik vond het wel jammer dat ik de vele gloednieuwe auto's bijv. bij Kroymans niet in m'n register kon verwerken - die hadden tenslotte nog geen kenteken.

De oplossing bleken de chassisnummers te zijn: Vrijwel alle auto's hebben in de buurt van de voorruit een leesbaar chassisnummer staan en dat nummer is natuurlijk uniek per auto. Zo kon ik nu dus ook auto's nog zonder kenteken in mijn register gaan verwerken.
Weer een tijdje later wilde ik toch ook graag buitenlandse wagens in mijn register gaan verwerken en zodoende begon ik ook die chassisnummers te verzamelen. Ik leerde andere chassisnummerspotters kennen, met wie ik spots ben gaan uitwisselen. In de loop der jaren werden er dat er steeds meer en inmiddels zijn we met zo'n 120 man wereldwijd. De hobby is inmiddels een beetje uit de hand gelopen, vooral nadat ik behalve de Ferrari's ook nog Aston Martin, Bentley, Lamborghini, Rolls Royce en diverse endere exotics ben gaan sparen. Zo heb ik inmiddels ruim 100.000 chassisnummers (met bijbehorende autodetails) in mijn database, warvan ca. 64.000 Ferrari's en de rest de andere merken.

Een paar leuke dingen aan het spotten van chassisnummers zal ik hieronder laten zien:

- Je kunt een auto altijd volgen, want het chassisnummer blijft hetzelfde. Bijvoorbeeld: Nieuwe F430 bij Kroymans zonder kenteken, dan staat ie vervolgens op Belgisch kenteken, een jaar later ineens toch op Nederlans kenteken en vervolgens kom je 'm te koop tegen bij een dealer in Duitsland. Zonder gespot chassisnummer zouden dit vier verschillende auto's zijn - nu kun je zien dat dit dezelfde wagen is. Het is verbazingwekkend hoe vaak sommige auto's van kenteken en/of land veranderen!

- Je kunt zien - zodra je er een beetje verstand van hebt - hoe nieuw een auto is. Voorbeeld weer Ferrari: Een F430 met chassisnummer 138587 is een van de allereerste, een F430 met chassisnumer 162028 is gloednieuw.

- Je kunt vaak aan het chassisnummer zien voor welke markt een auto gebouwd is. Bij Ferrari bijvoorbeeld via deze letter "B" in het midden van het chassisnummer: ZFFEZ58B000140141. "B" staat voor Europees model met stuur links. Je hebt ook "C" voor U.K.-model RHD, "D" voor Australisch model RHD, "A" voor USA, "J" voor Japan, "T" en "L" voor Midden-Oosten en zo heb je er nog een paar.

- Soms kom je er ook achter dat een fabrikant niet helemaal eerlijk is. Wederom voorbeeld Ferrari: Ze zeggen 399+1 Enzo's gebouwd te hebben. Het zijn er echter minstens 440, waarschijnlijk zelfs nog meer. Ook bij de F50 zijn er na productie-einde van de beloofde 349 stuks nog meerdere gebouwd (voor de Sultan van Brunei). Zonder chassisnummers zou je daar nooit achter komen.

- Je kunt ook "fake" auto's aan het chassisnummer herkennen. Voorbeeld dit keer Porsche: Er rijden diverse 996 GT2's rond die niet echt zijn, maar 996 Turbo's met een GT2 bodykit en logo. Hetzelfde met de GT3. Maar aan het chassisnummer kun je dus zien of het een echte GT2/GT3 is.

- Ook weer bij Porsche kun je aan het chassisnummer zien of een Boxster/Cayman in Stuttgart of in Uusikaupunki (Finland) gebouwd is. Die uit Stuttgart zijn veel zeldzamer. Hetzelfde overigens bij de Bentley Continental Flying Spur: Diverse zijn er in de Volkswagen Phaeton-fabriek in Dresden gebouwd in plaats van in Crewe, Engeland. Ook dit kun je aan het chassisnummer herkennen.

Zo zie je: chassisnummerspotten kan erg interessant zijn!

De opzet van mijn verhaal hier is natuurlijk om te proberen tenminste een paar van jullie ook voor deze hobby te interesseren. De meesten zullen er vast niks aan vinden, maar wellicht zijn er toch een paar spotters die er ook mee willen gaan beginnen?

Of zelfs wanneer je het voor jezelf niet interessant vindt, wil misschien wel iemand af en toe ook eens een digitaal plaatje van een chassisnummer voor mijn collectie schieten? Vooral nu bijvoorbeeld al die fantastische spots uit Londen op Autogespot voorbij komen, zou ik zooooo graag daar ook de chassisnummers bij willen weten voor mijn collectie :) :) :)
(maar dan liefst per email aan mij, want chassisnummerfoto's op het internet plaatsen is niet zo'n goed idee)

Hoe dan ook, mocht er iemand meer over willen weten, aarzel dan niet om hier vragen te stellen. Ik beantwoord alles graag natuurlijk!
Hier nog m'n Emailadres: ltheunissen@epo.org

Het was een heel verhaal, bedankt voor het lezen mocht je tot hier gekomen zijn :)

Ciao,

Lars T.


104
Spots / Re: Tip-Topic: Goede spotlocaties! Deel 2
« on: March 27, 2008, 07:08:57 am »
Hier nog wat spottips voor München:

Maximilianstrasse = de beste spotstraat. Hier zitten bijzonder veel dure winkels en ook vijfsterrenhotel Vier Jahreszeiten.
Vergeet niet de zijstraatjes te checken, erg belangrijk! Aan het begin van deze straat - op het plein van de opera - bevindt zich een ondergrondse parkeergarage (2 verdiepingen) die ook altijd de moeite waard is.

Promenadeplatz = vooral belangrijk vanwege vijfsterrenhotel Bayerischer Hof. Ook in de straatjes eromheen wil nog wel eens wat leuks staan.

Leopoldstrasse = Noordelijk van het centrum, in de wijk Schwabing. Dit is een typische straat om met je bolide op en neer te cruisen, vanwege de vele terrasjes. Een zijstraat ervan - de Hohenzollernstrasse - levert ook regelmatig goede spots op.

Natuurlijk kun je overal in het centrum exoten tegenkomen, maar de bovengenoemde straten zijn wel het beste. Heb je niet veel tijd, dan zou ik vooral op een zaterdag de Maximilianstrasse checken. Ga je op de hoek staan van waar de Maximilianstrasse de binnenstadring kruist (daar waar de winkels ophouden), zie je ook nog eens al het verkeer dat alleen maar voorbij komt rijden. En dat is ook heel wat! Hier is het goed als je een telelens hebt, want het is nogal een grote kruising.

Overigens, mocht er iemand eens naar München komen, laat ik natuurlijk ook graag de beste spotplekken persoonlijk zien! Stuur dan efkes een mailtje aan Theunissen-Muenchen@t-online.de.

Ciao,

Lars T.

Pages: 1 ... 5 6 [7]