September 27, 2020, 03:43:03 am

Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Leon.

Pages: [1] 2
1
Oude Slowchats / SC1554: Subaru Impreza
« on: February 07, 2010, 12:51:36 pm »
De Subaru Impreza WRX STi is een in sedan en stationcar uitgevoerd model van het Japanse automerk Subaru.

Gepresenteerd in 1994 is het vooral bekend geworden door zijn razendsnelle uitvoeringen. De auto werd rechtstreeks afgeleid van de rallyauto van het merk, waarmee het enorm succesvol was. De auto won in 1995 haar eerste wereldtitel met rijder Colin McRae en Co-piloot Derek Ringer. In 2001 en 2003 werd Subaru voor de tweede en derde maal wereldkampioen met rijders Richard Burns en Petter Solberg. Dan inmiddels met het World Rally Car type van de Impreza, de Impreza WRC.

Impreza GTT MY'94/96
Vanaf 1994 werd de Impreza ook geleverd met een 2-liter turbo boxermotor. Deze stond bekend als de GT en had een vermogen van 211 pk. De sprint naar 100km/h telde 6,6 seconden. In 1996 kwam Subaru met een licht aangepaste Impreza GT met een hoger koppel bij een lager toerenbereik. De acceleratietijd werd hiermee met 0,2 seconden verbeterd.

Impreza GT MY 97/98
Subaru bleef aanpassingen maken waardoor er in augustus 1996 (MY97 genaamd) weer een vernieuwde Subaru Impreza GTT gepresenteerd werd. Deze Impreza had een vermogen van 211 pk waardoor de sprint naar 100km/h nog maar 6,3 seconden bedroeg en een topsnelheid van 231km/h had. De grootste aanpassingen aan deze Impreza werden gedaan in het interieur. De stoelen werden vervangen voor sportstoelen, het stuur werd vervangen voor een mooiere en met leer bekleed exemplaar en de motormanagement metertjes (turbodruk, oliedruk etc.) werden verplaatst naar het middenconsole. Verder werden de 15" velgen vervangen door 16" exemplaren, de achterophanging werd vervangen en hij kreeg heldere koplampglazen.

Impreza WRX STi '01
In 2001 werd het roer bij Subaru compleet omgegooid. De Impreza werd compleet ge-redesigned en de WRX STi uitvoering kreeg een vermogen van maarliefst 265 pk wat goed was voor een sprint van 0 naar 100km/h in maar liefst 5,5 seconden. De kilometerteller hield pas op met oplopen bij 238km/h. De 16" velgen waren vervangen voor 17" velgen voor een stoerder uiterlijk. De bescheiden 'hoge' spoilers van de GT werden vevangen voor de "Hell spoiler". Een erg stoer ogende hoekige hoge spoiler,

Impreza WRX STi '03
De optische veranderingen bij het 2001 model werd niet bij iedereen in goede armen ontvangen. De achterkant van de auto werd gewaardeerd maar de voorkant werd niet mooi gevonden. De auto werd niet stoer genoeg gevonden dankzij de koplampen. Gelukkig voor deze mensen kwam Subaru in 2003 alweer met een nieuw model uit. De "lelijke" ronde koplampen waren vervangen door "druppelvormige" exemplaren. De luchthapper in de motorkap werd vergroot en de auto kreeg direct een veel stoerder en bijpassender uiterlijk. Motorisch kreeg de Impreza niet veel aanpassingen. Het vermogen bleef hetzelfde alleen het maximale koppel werd al bij een eerder toerenbereik behaald waardoor de topsnelheid verhoogd werd naar 244km/h.

Impreza WRX STi '05
In 2005 werd het voorlaatste model Impreza gepresenteerd aan het publiek. De 2 liter turbo boxermotor in de GT/WRX/STI uitvoeringen werden vervangen voor een 2,5 liter turbo boxermotor. Het vermogen werd hierdoor opgeschroefd naar 280 pk. Het sprintje naar 100 nam nog maar 5,4 seconden in beslag en de topsnelheid werd verhoogd naar 255km/h. De verlichting werd vervangen voor xenon, achterlichten door heldere exemplaren en de wagen werd met elk indenkbaar luxe middel voorzien. De achterkant werd voorzien van een WRX spoiler en er werd een dakspoiler toegevoegd. Over de vorm van de voorkant zijn de meningen verdeeld, Het is nog maar de vraag of Subaru deze vorm lang aan zal houden aangezien de, in 2002 aangestelde Griekse ontwerper Andreas Zapatinas, die "het nieuwe gezicht" ontworpen heeft, op straat is gezet.

Impreza WRX STi '08
In 2008 bracht Subaru de Impreza voor het eerst als Hatchback op de markt om een betere marktpositie in Europa te krijgen. Van de laatste generatie Impreza is er ook een sedan, maar die wordt in de Benelux niet geleverd. Van de nieuwste Impreza is er ook de WRX versie. Deze heeft 230 pk. Subaru Benelux heeft dit model slechts kort geleverd als tussenstap naar de WRX STi. Optisch is deze auto te herkennen aan de bredere spatborden, de grote luchthapper op de motorkap en de grote wielen. Onderhuids is er niet veel veranderd, er ligt nog steeds een 2,5 liter Turbo Boxermotor onder de kap. Wel levert deze motor meer vermogen en koppel. 300 pk bij 6000 tpm en een maximaal koppel van 407 Nm vanaf 4000 tpm. De acceleratie van 0 naar 100 km/h is 5,2 seconde en de topsnelheid is 250 km/h.








2
Algemene Polls / Ferrari 458 Italia. HOT or NOT?!
« on: August 29, 2009, 02:22:56 pm »
Er zijn verdeelde meningen over dit nieuwe model. De titel zegt het al...

Is de opvolger van de succesvolle F430, de 458 Italia, hot or not?

Nog enkele foto's:










Graag mening onderbouwen. :)

3
Showcase/Testcase / Zomervakantie 2009 fototopic.
« on: August 05, 2009, 09:16:22 pm »
Veel mensen zijn op vakantie geweest, zijn op vakantie, of gaan nog op vakantie. Uiteraard wordt daar veel gefotografeerd. :+

Het liefst voor dit topic geen auto gerelateerde foto's, maar foto's van de omgeving waar je bent geweest etc. :)


Ik trap af met een panorama van Sirmione, 's avonds gemaakt. Prachtig plaatsje aan het Gardameer.

Groot formaat

En een foto van Desenzano, plaatsje verderop. Ook aan het Gardameer. :)



Ben benieuwd. :D

4
Oude Slowchats / SC1532: Sant'Agata Bolognese, Home of Lamborghini.
« on: July 09, 2009, 09:04:41 pm »
Sant'Agata Bolognese
Sant'Agata Bolognese is een gemeente in de Italiaanse provincie Bologna (regio Emilia-Romagna) en telt 6409 inwoners (31-12-2004). De oppervlakte bedraagt 34,8 km², de bevolkingsdichtheid is 175 inwoners per km².

Demografie
Sant'Agata Bolognese telt ongeveer 2652 huishoudens. Het aantal inwoners steeg in de periode 1991-2001 met 21,2% volgens cijfers uit de tienjaarlijkse volkstellingen van ISTAT.

Jaar    Inwoneraantal
1991     4927
2001     5973

Geografie
De gemeente ligt op ongeveer 21 meter boven zeeniveau.

Sant'Agata Bolognese grenst aan de volgende gemeenten: Castelfranco Emilia (MO), Crevalcore, Nonantola (MO), San Giovanni in Persiceto.

De fabriek van Lamborghini is hier gevestigd.




5
Prullenbak / SC 1503: Lamborghini LP670-4 SuperVeloce onthuld!
« on: March 03, 2009, 09:18:48 pm »
Zojuist heeft Lamborghini de officiële persconferentie gegeven voor de nieuwe Lamborghini LP670-SV. Een unieke auto is het laatste model van de Lamborghini Murciélago voordat hij uit productie wordt genomen.
 
Read this article in English


Dit kanon is direct herkenbaar aan de agressieve styling. Hij heeft nog meer spoilerwerk dan een standaard LP640. Enkele details lijken te zijn overgenomen van de Reventon. Al dit spoilerwerk zit er natuurlijk niet zomaar op. Dit is om ervoor te zorgen dat de auto optimaal zal presteren op het circuit. Een vaste spoiler is het meest opvallende aan de LP670-4 SV. Het vermogen bedraagt 670 pk en 660 nm. De auto is ook nog eens 100 kilo lichter dus de garantie voor spektakel is er! Er worden slechts 350 exemplaren gemaakt.





 ^O^

6
Oude Slowchats / SC1489: De auto!
« on: January 05, 2009, 10:08:52 pm »
Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("vanzelf") en Latijn mobile ("bewegend") is een zelfstandig voortbewegend voertuig om personen, goederen en/of dieren te verplaatsen.

Voor de aandrijving worden hoofdzakelijk verbrandingsmotoren toegepast. Alternatieve aandrijvingen zijn de hybride aandrijving, en de elektrische aandrijving met accu’s of een brandstofcel als energiebron.

In de loop der jaren zijn er talloze automerken en nog meer modellen op de markt verschenen. Door de hoeveelheid auto’s, en het intensief gebruik daarvan, doen er zich files voor, voornamelijk bij zogenoemde knooppunten.

In Nederland dienen automobielen regelmatig een Algemene Periodieke Keuring te ondergaan om in het verkeer te mogen blijven, in andere landen zijn soortgelijke keuringen, zoals de Engelse MOT, de Ierse NCT en de Duitse HU.

Daar de auto ontwikkeld is uit o.a. het rijtuig, werden vroeger de carrosserieën van auto's gemaakt van hout, leder en riet (voor zover bekend alleen de Hanomag 2/10 PS (ook wel Kommissbrot), Beacon en de Bisacar), tegenwoordig wordt meestal metaal of kunststof gekozen. Een auto telt drie, vier, zes of acht wielen die (tegenwoordig) voorzien zijn van radiaal luchtbanden.


De eerste koets auto met een benzinemotor! :D

7
Oude Slowchats / SC1479: Sinterklaas is weer in het land!
« on: November 23, 2008, 03:56:47 pm »

Onze goedheiligman is afegelopen zaterdag aangekomen in de meesete plaatsen in Nederland. Omdat hij het vast erg druk had om alle plaatsen te bezoeken heeft hij er gister ook nog wat gedaan. :Y



:sint: Over Sinterklaas
Veel tradities in het huidige sinterklaasfeest gaan terug tot Nicolaas van Myra, de Lycische bisschop uit de door Grieken bewoonde antieke stad Myra (thans gelegen in Turkije), hoewel er ook oudere elementen zijn.

Oorspronkelijk werd Sint-Nicolaas alleen in het oosten van Europa geëerd. In de 13e eeuw werd besloten dat zijn naamdag ook in het westen een van de belangrijkste feestdagen was; in die tijd werd het sinterklaasfeest in Utrecht al gevierd door de schoen van vier arme kinderen te vullen met geldstukken, in andere steden werd ook iets voor de armen gedaan.

Na de Nederlandse Opstand probeerden calvinistische predikanten het sinterklaasfeest af te schaffen, omdat het te veel "heidense" en vooral "paapse" (katholieke) elementen zou bevatten. Het Sinterklaasfeest was in grotere steden inderdaad een woelig volksfeest met kermis dat vaak tot opstootjes en openbare dronkenschap leidde. Het was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het protestantse volksdeel.




:sint: Kleurplaten
De stoomboot van de Sint!
Zwarte Piet.
Sinterklaas met cadeautjes.



:sint: Spelletjes
Help Piet met een lied! (TIP!)
Kado uitpakken (NIEUW!)
Pepernoten schieten.



Jullie mogen vanavond allemaal jullie schoentje zetten!!! * :D
* Met uitzondering van Nick.

8
Oude Slowchats / SC1475: Aston Martin V8 Vantage
« on: November 15, 2008, 08:40:05 pm »
Aston Martin V8 Vantage (2005)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De Aston Martin V8 Vantage is een compacte sportwagen van de Britse merk Aston Martin. De V8 Vantage werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de North American International Auto Show van 2003. Waar het in Detroit nog ging om een conceptmodel werd tijdens de Autosalon van Genève van 2005 het productiemodel onthuld.


Model

Met de V8 Vantage betrad Aston Martin een markt waarin zij nog niet eerder actief was geweest. De compacte sportwagen met een V8-motor is een groot succes voor het Britse merk. Sinds de introductie zijn meer dan 10.000 exemplaren van de band gerold. Een jaar na de introductie kwam er ook een V8 Vantage Roadster met een inklapbaar dak op de markt.


Motorwijziging
In mei 2008 maakte Aston Martin bekend een motorwijziging door te voeren. De 4.3L V8 werd vervangen door een 4.7L V8 om de auto beter te laten presteren. Dit zorgde voor een vermogenstoename van 50pk en een daling van de 0-100 km/h tijd van 5 naar 4,8 seconden.



9
Oude Slowchats / SC1465: Twee treinen botsen bij Gouda
« on: October 11, 2008, 08:23:22 pm »
GOUDA - Bij station Gouda zijn zaterdagochtend twee treinen op elkaar gebotst. Het gaat om de intercity van Den Haag naar Groningen en de Thalys van Parijs naar Amsterdam. Volgens een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zijn er door het ongeval geen mensen gewond geraakt.

Treinbotsing in Gouda 

Alle inzittenden konden vrij snel de treinen verlaten, omdat die allebei nog gedeeltelijk langs de perrons stonden. Alle twee de treinen zijn naast de rails beland. De Thalys kwam langs, de intercity reed net weg en ze hebben elkaar met de voorkant geraakt. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, moet het onderzoek uitwijzen, aldus de KLPD. 

Spoorbeheerder ProRail en ook treinreizigers zitten door de botsing met een probleem. Tussen Den Haag en Delft rijden dit weekeinde geen treinen omdat het spoor er wordt vernieuwd. De Thalys, die normaal van Den Haag naar Rotterdam CS rijdt, en andere treinen werden omgeleid via Gouda, maar die route is door de botsing niet meer te gebruiken.

Omstandigheden

ProRail adviseert reizigers tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal via Den Bosch te reizen. Van Utrecht naar Den Haag Centraal kan in deze omstandigheden het beste via Schiphol. Tussen Den Haag en Rotterdam kan gebruik worden gemaakt van RandstadRail. De in Gouda gestrande reizigers worden met bussen vervoerd.

Onderzoek

De Inspectie Verkeer en Waterstaat is begonnen met een onderzoek naar het ongeval. De inspectie spreekt in eerste instantie met beide machinisten en met de treindienstleiding in Utrecht.



Uiteraard was Leon erbij om het nodige fotomateriaal te schieten. 8-)





Ramptoeristen represent! :D

10
Oude Slowchats / SC1440: Maarten Memorial!
« on: August 02, 2008, 04:40:10 pm »
Maarten Memorial 2008 komt langzaam aan dichterbij. Op dit moment zijn er al 90 auto's aangemeld. Het deelnemersveld is zeer variërend, van klassiek tot modern, sportief en minder sportief, alles komt voorbij. Dat alles voor de patiënten van de Daniël den Hoed-kliniek.
 
Ook dit jaar is het de bedoeling weer zo veel mogelijk geld in te zamelen voor het Maarten van Sten laboratorium. Jij kunt hier je steentje aan bijdragen!
Ga naar deze pagina. Hier vind je de lijst met alle aangemelde auto's. Sponsor hier je favoriete auto en help geld in te zamelen voor het Maarten van Sten laboratorium.

Ook Autogespot staat hier in de lijst. Dus heb je geen echte favoriet die je wilt sponsoren, sponsor dan de Autogespot Verzamelpot. Doneren gaat vrij simpel. Je vult het formulier in en betaald simpel en snel via iDeal of creditcard. Al het geld dat je doneert komt terecht bij de Daniël den Hoed-kliniek.

De auto's die overigens zullen verschijnen zijn onder andere diverse Ferrari's, twee SLR's, een aantal Donkervoorts, een Invicta S1 420, een K1 Roadster en nog veel meer.





En als je geen zin hebt om dit verhaal te lezen... dan klik je hier om te doneren!

En doneren kan ook handje contantje op de dag zelf bij een van de mods. Zij zorgen dat het op de goede plaats terecht komt!




De deelnemerslijst:
  • Alvis Speed 25
  • Lotus Esprit Turbo
  • Lotus Esprit Turbo
  • Alfa Romeo 8C Competizione
  • Corvette Z06
  • K1 Roadster
  • Lotus Elise 111r
  • Lotus Elise S1
  • Ferrari 355 F1 Berlinetta
  • Lotus Elise S2
  • Porsche 993 Targa
  • Honda S2000
  • Lotus Elan +2
  • Aston Martin V8 Vantage
  • Lotus Elise S1
  • Ferrari 348 TB
  • Ferrari Challenge Stradale
  • Lotus Elise S1
  • Jaquar E-type V12
  • Lotus Elise 111s
  • Aston Martin DB9
  • Lotus Exige S
  • Lotus Elise S1
  • Ferrari Maranello
  • Lotus Elise S1
  • Aston Martin DB9 Volante
  • Porsche 997
  • Lotus Elise S1
  • Ferrari 355 Berlinetta
  • Invicta S1 420
  • Lotus Elise S1
  • Lotus Elan +2 S130
  • Lotus Elise
  • McLaren SLR
  • Dodge Viper GTS HSC 650
  • Donkervoort D8 210
  • Aston Martin DB9 Volante
  • Austin Healey 3000 mk III
  • Spyker C8 Spyder
  • Porsche GT3 RS
  • Donkervoort D8 cosworth
  • Donkervoort Super Eight
  • Donkervoort 270RS
  • Audi R8
  • Audi R8
  • Ferrari F40
  • Ferrari 512 BBi
  • Lotus Exige S
  • Donkervoort DB8 Sport 180
  • Bugatti EB110
  • Lamborghini LP640 Roadster
  • Lamborghini Murciélago
  • Donkervoort 270 RS
  • Opel Speedster Kompressor
  • Bugatti Veyron
  • BMW Z8
  • LCC Rocket
  • Ferrari 550 Maranello
  • Maserati Kyalami 4.2 prototype
  • Honda NSX
  • Ferrari BB512
  • Rolls-Royce Phantom
  • Lotus Exige S
  • Lotus Elise S1
  • Lotus Elise S1
  • Ferrari 348 TB
  • Opel Speedster 2.2i
  • Lotus Exige
  • Porsche 911 SC
  • Opel Speedster
  • Ferrari 250 GTO
  • Mercedes CLK DTM
  • Mercedes McLaren SLR
  • Lotus Elise S2
  • Lotus Exige S2
  • VM 77
  • Bentley Continental GT
  • Lamborghini Diablo 6.0 VT
  • Ferrari 360 Spider
  • Maserati 3200GT
  • Lotus Elise S2
  • Lotus Elise S1
  • BMW Z8
  • Maserati Quatroporte
  • Lamborghini Countach
  • Honda NSX-Targa Supercharged
  • Lamborghini Diablo VT
  • Lotus Exige
  • Corvette C5 Cabriolet
  • Westfield
  • Lotus Elise S2 T72
  • Aston Martin Vantage V8
  • Ferrari 456
  • Lotus Elise S2 111R
  • Lotus Elise 111S
  • Ferrari 360 Spider
  • Lotus Elise S1
  • BezeMWagen M5 Touring
  • Porsche 911 3.2
  • Ferrari 360
  • Lotus Elise S1
  • Maserati 3200GT
  • Donkervoort 270 RS
  • Jaguar XKR Cabriolet
  • TVR Griffith 500
  • Ferrari 355 Berlinetta Challenge
  • Lotus Elise S1

De Kuip :D *O* _O_



Oja, en CPZ :)

11
Oude Slowchats / SC1438: Lamborghini Gallardo LP560-4
« on: July 17, 2008, 04:22:23 pm »
Lamborghini Gallardo LP560-4

De Lamborghini Gallardo LP560-4 heeft zijn naam te danken aan de plaatsing van de motor (Longitudinale Posteriore - in lengterichting geplaatste motor achterin), het vermogen van 560 pk en de standaard vierwielaandrijving.

Het uiterlijk van de Gallardo LP560-4 verenigt compromisloze agressiviteit met de emotie van Italiaans design. De combinatie van rechte lijnen en vloeiende, ronde vormen zorgt voor een ongeëvenaard ontwerp dat de kernwaarden van Lamborghini op een perfecte manier uitdraagt. Het oogt agressief, is compromisloos en sportief.

De luchtinlaten in de voorbumper zijn nadrukkelijk aanwezig en refereren aan het design van de Lamborghini Reventón. Het design van de 3D-achterlichten zorgt ervoor dat de Gallardo LP560-4 ook in het donker duidelijk herkenbaar is. De led-dagrijverlichting zorgt voor een herkenbaar accent aan de voorzijde. Het horizontale luchtrooster onder de achterlichten accentueert de breedte van de Gallardo en de vier verchroomde uitlaatpijpen verwijzen naar de snelheidspotentie van deze Italiaanse “ras-stier”.

Motor:
De 5.2 V10 beschikt over variabele kleppentiming en directe inspuiting (IDS). De compressieverhouding is 12,5:1. Het vermogen bedraagt 560 pk en van het forse koppel van 540 Nm is reeds tachtig procent beschikbaar bij 2.000 toeren per minuut. Hiermee komt het specifiek vermogen uit op 107,6 pk per liter en de power-to-weight-ratio bedraagt 2,5 kg/pk. De prestaties zijn dan ook zeer indrukwekkend: 0-100 km/h in 3,7 seconden en een topsnelheid van 325 km/h. Mede dankzij de directe inspuiting is het verbruik met 14 ltr/100 km relatief gunstig. De CO2-uitstoot komt uit op 327 gram per kilometer.

Aandrijving:
De vierwielaandrijving stuurt van de aandrijfkrachten standaard 30% naar de voorwielen en 70% naar de achteras. De verdeling is afhankelijk van de omstandigheden, waardoor u altijd verzekerd bent van optimale tractie en een zo goed mogelijke wegligging. Aanpassing van de verdeling is een kwestie van milliseconden. De viscokoppeling zorgt ervoor dat de auto altijd een achterwielaangedreven karakter behoudt met de voordelen van een vierwielaangedreven auto.

E-Gear:
De optionele E-Gear versnellingsbak maakt gebruik van een zogenaamd S-Cam systeem, wat de versnellingsbak sneller maakt. E-Gear maakt vijf schakelprogramma’s mogelijk die door middel van knoppen in de middenconsole zijn te activeren.

1. Normal: ESP assisteert volledig om de veiligheid te garanderen (eveneens te gebruiken bij regen en andere gladde rijomstandigheden). De schakelmomenten zullen comfortabel doorlopen worden.
2. Normal Auto: De versnellingsbak schakelt automatisch, verder blijft ESP volledig assisteren. De schakelmomenten zullen comfortabel doorlopen worden.
3. Sport: ESP assisteert veel later in dan in Normal-modus, echter blijft op de limiet actief. De schakelmomenten zijn aanzienlijk korter en sportiever.
4. Sport Auto: De versnellingsbak schakelt automatisch, verder blijft ESP op de limiet ingrijpen. De schakelmomenten zijn aanzienlijk korter en sportiever.
5. Corsa: ESP is volledig uitgeschakeld, de schakelmomenten zijn kort en sportief.

Aantrekkelijke meeruitvoeringen:
Zoals u gewend bent van Lamborghini is een groot aantal meeruitvoeringen beschikbaar om de Gallardo LP560-4 nog individueler te maken dan hij standaard al is. De 19-inch velg “Apollo” is standaard. U kunt ook kiezen voor het type “Callisto” in hoogglans zwart en het gepolijste model “Cordelia” waarvan het design een moderne verwijzing is naar de rijke historie van Lamborghini.

Het Ad Personam programma bestaat onder andere uit diverse vierlaags kleuren, een bi-colour stuurwiel, hemelbekleding in contrastkleur, vloerbekleding in contrastkleur en individuele kleuren. U kunt uw Lamborghini Gallardo ook bestellen in een matte lakkleur.

Bron: Hessing.



:D

12
Oude Slowchats / SC 1419: Porsche 993!
« on: June 05, 2008, 04:13:05 pm »
Porsche 993

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Porsche 993 is the company's internal name for the version of the Porsche 911 model manufactured and sold between late 1993 and early 1998, replacing the 964. Its discontinuation marked the end of air-cooled Porsches, giving it a special place in the hearts and minds of enthusiasts.

As before, Porsche made several variants of the 911 to satisfy every driver. The Carrera was reliable, safe and fast, and was the sports car for everyday use; the Carrera Cabriolet and Targa were ideal for sporty cruising; the 180 mph (290 km/h) Turbo and Turbo S were supremely fast; and the uncompromising Carrera RS and GT2 were race-oriented.

993 Variants


Technical improvements
One of the most noteworthy changes in the 993 over all preceding 911s is the implementation of an all-alloy multi-arm rear suspension attached to an all-alloy subframe. Its design was derived from the project 989, a four-door sedan which never went into production, and was later continued in the 993's successor, type 996. It required the mentioned widening of the rear wheel arches, which itself leant to the 993's new-found stability. This suspension improved the 993s cornering abilities, making it more direct and more stable and helping to reduce the infamous tendency to oversteer if throttle was lifted during hard cornering, a trait of earlier 911s. It even contributed to reduced interior noise.

The 993 was the first generation of 911s to have a standard 6-speed manual transmission — previous cars, except for the exotic Porsche 959, had 4- or 5-speed gearboxes. As the 993 was capable of speeds exceeding 270 km/h (168 mph), a sixth gear became necessary in order to adequately cover the whole speed range. In virtually every situation, it was possible to keep the engine in its best torque range above 4500 rpm. The Carrera / Carrera S / Cabriolet and Targa models (2WD) were further available with a "Tiptronic" 4-speed automatic transmission, first introduced in the 964. Beginning with MY 1995, Porsche offered the advanced Tiptronic S with additional steering wheel mounted controls and refined software for smoother, quicker shifts. Since the 993's introduction the Tiptronic is capable of recognizing climbs and descents.

Further, the 993s optional all wheel drive system was refined over that of the 964. Porsche departed from the 964's setup consisting of three differentials and revised the system based on the layout from their 959 supercar, replacing the center differential with a viscous coupling unit. In conjunction with the 993s redesigned and recalibrated suspension, this system vastly improved handling characteristics and still retained the stability offered by AWD without having to suffer any compromises in understeer. Its simpler layout even reduced the system's weight. The advantages of this concept were reason enough for Porsche to retain it in all succeeding 911s with AWD.

Other improvements include a new dual-flow exhaust, larger brakes with drilled discs, a revised power steering, etc.

Overview


Carrera Coupe / Cabriolet
The Carrera represented the "base model" of the 993, and was available in rear and all-wheel drive versions. It was equipped with the naturally aspirated 3.6 liter M64 engine, further developed from the 964 and combined with a new dual-flow exhaust system now incorporating two catalytic converters. In contrast to the Type 964, Porsche deleted the "2" from the rear-wheel drive "Carrera" name tag. However among enthusiasts, to differentiate between the rear-wheel and all-wheel drive variants of the Type 993 Carrera they were (and still are) commonly referred to as "C2" and "C4", respectively.

The options list for the 993 Carrera (and most other variants) was extensive and offered the possibility to easily configure highly individualized cars, depending on the amount of money a buyer was willing to spend. Options included up to five different styles of wheels, various suspension set-ups, at least three different seat styles (comfort, sport, racing), uncountable upholstery options including the possibility to have almost any interior element of the car covered with leather, wood or carbon fiber, and various hi-fi systems including digital sound processing. Further, Porsche offered the option to a customer to have their car painted in any color that they may desire if the standard palette wasn't satisfactory. Even more, the Tequipment- and Exclusive-Programs added further options and built to order almost any specific wishes of customers such as special consoles, fax-machines or even brightly colored interior upholstery.

The Cabriolet, introduced 1995, features a fully electrical and hand-stitched softtop reinforced with metal sheets and an automatic windblocker.

Both coupe and cabriolet versions were available with all-wheel drive under the tag 'Carrera 4'. From the outside the Carrera 4 is distinguishable by clear front turn markers and rear red markers (each instead of orange). The brake calipers are painted silver as is the 'Carrera 4' badge on the hood. The center wheelcaps carry the Carrera 4 logo instead of the Porsche crest.

In contrast to most of the following other variants, production of the Carrera Coupe and Cabriolet ceased with the end of MY 1997, except for a very few produced in a shortened 1998 model year.

Targa
The Targa version of the 993 was introduced in MY 1996 and saw the debut of a retractable glass roof, a design continued on the 996 and 997 Targa. The glass roof would retract underneath the rear window revealing a large opening. A shade was there to help prevent the greenhouse effect of the closed roof. This system was a complete redesign, as previous Targa models had a removable roof section and a wide B-pillar functioning as a roll bar. The new glass roof design allowed the 993 Targa to retain the same side-on profile as the other 911 Carrera variants and finished with the inconvenience of storing the removed top of the old system. The Targa has the body of the convertible with the Targa glass roof replacing the fabric roof.

The Targa was equipped with distinctive 2-piece 17-inch (430 mm) wheels, which could be ordered as an option on all cars not having standard 18-inch (460 mm) wheels. These distinctive split rim wheels for the 993 Targa were actually much heavier than normal in order to offset the extra weight of the Targa roof, to balance the center of gravity.

A classic limited production vehicle.

Production Numbers: 1996:ROW 1980 US/Canada 462 1997:ROW 1276 US/Canada 567 1998:ROW 212 US/Canada 122 Total Production Run 933 911 Targa: 4619

Turbo
The 993 Turbo coupe was released in 1995. It featured a new and widely acclaimed turbocharged engine displacing 3.6 liters. Twin turbochargers and air-to-air intercoolers, electronic engine management, redesigned cylinder heads and other modified engine internals were used. The 993 Turbo was the first Porsche Turbo with all wheel drive. The electronic engine management helped the Turbo to achieve fuel efficiency far superior to any of the previous production Turbos. In connection with two catalytic converters and an on-board-diagnostics-system including four oxygen-sensors, it also made the 993 Turbo the cleanest sports car at its time. The Turbo's bodywork differs from the Carrera body by widened rear wheel arches (approximately 6 cm), redesigned front and rear bumper moldings, and a fixed rear wing housing the intercoolers. New 18-inch (460 mm) alloy wheels with weight-reducing hollow spokes were standard.

There are some other interesting facts regarding this car. This was the first production car in the world to have OBDII diagnostics (the normally aspirated 993s didn't have it, nor did the 3.8 liter and track versions). The 993 turbo was the fastest production car in the world when it was produced, and was the only production car to equal the performance of the legendary 959. It was also the last of the air cooled turbos. All turbos since have had water cooled heads. The car also had brakes that were affectionately referred to as "Big Reds", which made the car stop faster than it accelerated. In fact it was the fastest stopping car in production at the time and was tested going 0-60mph in 3.9 seconds, and stopping from 60 mph (97 km/h) to 0 in 2.3 seconds.

Within the 1996 through 1998 production run, there were two distinct differences - the 1996 and the later ones. The 1997s and 1998s had the following differences from the 1996s: 1 - Stronger transmission input shafts (a known weakness due to the combination of immense power and AWD). 2 - An ECU that was able to be flashed and modified (the 1996 was not modifiable). 3 - With the addition of a Porsche child seat, the passenger airbag was cutoff, thereby fostering a new generation of enthusiasts. 4 - Motion sensors for the alarm that were integrated into the map light above the rear view mirror. 5 - Standard wheel center caps that said "turbo" (the 1996 version had Porsche crests).

Turbo S
During the second to the last year of production of the 993 (1997), Porsche offered the 993 Turbo S. Ultimately 183 cars were sold. The Turbo S is a fully loaded Turbo including a power upgrade to 424 hp (SAE) for the American market and to 450 hp (DIN) in other markets. The inclusion of every thinkable amenity including carbon fiber decoration in the interior makes it different from the earlier lightweight, spartan 964 Turbo S. The 993 Turbo S is easily recognized by yellow brake calipers, a slightly larger wing, a 4-pipe exhaust and air scoops behind the doors. This was the last of the air-cooled turbos; there was no 911 turbo in 1998. 12 Turbo S cars were delivered to Australia.

The information pertaining to production numbers of the 993 Turbo S - only relate to the US/NA market. If you include the ROW (rest of the world) market, then the number of 993TT S produced is much greater than the 183 units listed here. It is also worth noting that the 993TT and 993TT S were still produced for ROW market - from 08/97 to around 04/98 - being a 1998 Model Year vehicle.

TKA

Carrera 4S / Carrera S
The Carrera 4 S (1996) and later Carrera S (1997) shared the Turbo model's bodyshell, but housed the naturally aspirated Carrera engine in the rear. The 4S came with four wheel drive, and retained the Turbo model's larger brake discs with the characteristic red callipers. It could be described as a "Turbo without the turbochargers and rear wing", whereas the S was in all aspects a standard Carrera underneath (the wider rear fenders were compensated with 31 mm (1.2 in) wheel spacers). Both S models had slightly lowered suspension compared to standard Carrera models. The wide body is widely acclaimed for its rear looks, but creates more aerodynamic drag, leading to slightly lower top speeds compared to the narrower siblings (about 5 km/h).

In particular, the Carrera 4S is a popular car. It has much in common with the 30th anniversary-model of the Porsche 964, a naturally aspirated, 4WD Carrera 4 in a Turbo bodyshell. The success of that car caused Porsche to build more than the 911 cars originally planned. After the 993, Porsche continued this model with the 996 Carrera 4 S, again a "Turbo without turbochargers and rear wing". Only 12 Units made it to Australia.

Carrera RS
The Carrera RS is a no-compromise lightweight variant of the Carrera. It features a naturally aspirated 3.8 liter engine with 300 hp (DIN). On the outside, it is easily distinguishable by a special non-retractable rear wing, small front flaps and 3-piece 18-inch (460 mm) aluminum wheels. A closer look would reveal that the headlight washers were deleted for weight saving reasons. Inside the rear seats were removed, and special racing seats and spartan door cards were installed. Sound proofing was reduced to a minimum.

There are further RS variants, in particular a track-oriented Carrera RS Clubsport with only limited road usability. The Clubsport has a welded roll cage, and certain comfort features removed, such as carpets, power windows, a/c and radio. It carries a larger rear wing and deeper chin spoiler.

The Carrera RS was produced in MY 1995 and 1996. It was street legal in European and many other countries, but was not exported to the US. As with the low-quantity RS variants of previous 911 types, owners sometimes attempt to turn their Carreras into RS clones due to the high market value of the RS (in European markets, a well maintained RS could easily achieve a 50 per cent premium over a standard Carrera; list prices showed a 15 per cent premium).

GT2
The GT2 is best described as the race variant of the Turbo. For weight saving reasons and also because most racing regulations don't allow it, the 4WD was deleted. The interior is similar to the Carrera RS. The fenders of the Turbo have been cut and replaced with bolt-on plastic pieces in order to accommodate large racing tires and to ease the repair of damages to the fenders often occurring in racing.

Until 1997, the GT2 had almost the same engine as the Turbo, but delivering 430 hp (DIN). In the last year (MY 1998) output was raised to 450 hp (DIN) and twin ignition was added.

The many racing variants have different engine set-ups depending on the applicable racing series. Power output came as high as 600 bhp (450 kW) in a "Evo" version designed for the GT1-series, which was ultimately replaced by the mid-engine 911 GT1.

Speedster
In Porsche terms, 'Speedster' stands for a convertible with lowered roof and windshield and a rather spartan interior.

In contrast to the G-model and the 964, Porsche never officially released a 993 Speedster. However, two were built by the factory: a dark green Speedster equipped with Tiptronic S and 17-inch (430 mm) wheels for Ferdinand Alexander Porsche (for his 60th anniversary) in 1995 and another wide-body, silver Speedster with manual transmission and 18-inch (460 mm) wheels for American TV star Jerry Seinfeld in 1998.

Turbo Cabriolet
After the 3.3 liter G-model Turbo convertible (1987-89), Porsche never officially offered an air-cooled Turbo convertible again. However, in 1995 14 993 Turbo Cabriolets were sold before the introduction of the 993 Turbo coupe. They featured the 360 hp (DIN) single-turbo engine of the 964 Turbo 3.6, a 5-speed manual transmission and the wing of the 964 Turbo 3.6. This required a premium of DM 89,500 (or plus 62%) over the standard 993 Cabriolet's price.


Engines


The 993 is powered by the legendary air-cooled Porsche flat-six. Porsche had begun employing this engine in the Porsche 901 in 1963 at 2 liters capacity with 130 hp (DIN) output.

Any engine in any 993 variant is a derivative of the M64. The standard, naturally aspirated M64/05(06) engine at 3.6 liters capacity is a refined version of the M64/01 installed in the 964 Carrera. At first, the M64/05(06) made 272 hp (DIN) through 1996, before Porsche switched to the VarioRam-equipped M64/21(22) engine, and power output increased to 285 hp (DIN). Slightly more powerful versions with 3.8 liter were available in the Carrera RS and as build-to-order options throughout the 993's lifespan.

The 3.6 liter twin turbo M64/60 engine uses two KKK K16 turbos and produces 408 hp (DIN), although more powerful versions (430 and 450 hp (DIN)) were available as build-to-order options, in the Turbo S, and in the GT2. Depending on the country, Porsche still offers 430 and 450 hp (DIN) kits for the Turbo.



Historical perspective


The 993 was the last generation Porsche 911 to feature air-cooled engines and to retain the classic silhouette. Even though the 993's roots trace directly back to the first Porsche 911/901 of 1963, it had no difficulties in meeting or even exceeding the standards for contemporary high-performance sports cars. Many Porsche enthusiasts regard the 993 as the last and most advanced of the "true 911", i.e. the last of the legendary air cooled Porsches.

By the end of the 993's lifespan in 1998, Porsche had produced 409,081 911s. In only 4 out of 35 years the 993 contributed almost one fifth to this figure, leaving it behind as one of the most successful 911 derivates.

There are several reasons why Porsche nevertheless gave up their crown jewel of the classic 911 when the Type 993 was replaced by the Type 996 (launched for MY 1998), which featured an entirely new design with water cooled engines. The most prominent reason was that it had become increasingly difficult to meet ever stricter emissions and in particular noise regulations with the air-cooled engine. In addition, Porsche had no choice but to step up to 4-valve cylinder heads to maintain a competitive power to volume ratio, as the experiences with various racing engines and with the Porsche 959 showed that 4-valve technology would only be feasible with water cooling. Nevertheless, these problems could possibly have been solved by implementing a water-cooled engine into the classic 911 platform (as was done in the 959). However, the 993 did not fit into Porsche's strategy to implement lean production methods and to exploit economies of scale by building an entry-level roadster (the Porsche Boxster) sharing various parts with the 911 series.

The 993's comparatively short lifespan of 4 years raises the question of why Porsche took the effort to implement this amount of changes to the then young design of the Porsche 964. The Porsche 996 (and Boxster) concept was decided upon in 1991 and several more years had to pass before the Porsche 996 could enter the market. At the same time, Porsche was troubled with very low demand in the U.S. requiring Porsche to take its policy of selling cars meeting highest technology standards more serious than ever. Even though the 964 was an excellent sports car, in the 993 Porsche refined flaws of the 964 and developed the innovations begun with in the 964. Not only the visual modernization attracted new customers, but the Porsche 993 was technologically advanced enough that even nowadays it leaves its traces: the multi-arm rear suspension, the 4WD concept, the dual-flow exhaust, and the Targa roof in the 996 / 997 derive from 993's technology. With the launch of the 993, Porsche gained precious time to develop the Porsche 996 and Boxster.

Traces of the 993 may even be found as lately as in the 2005 Porsche 997, in fact a redesigned 996. The 997's round headlights and front fenders, separate front turn signals and fog lights, and widened rear wheel arches keep the 993's style alive.



Nu jullie alles gelezen hebben ook nog een plaatje :)

13
Oude Slowchats / SC1402: Bekerfinale: Feyenoord - Roda JC
« on: April 27, 2008, 09:45:09 am »
Vs.

Feyenoord - Roda JC
27 april 2008 om 18:00
De Kuip, Rotterdam

Live tussenstand



*O*



UPDATE:

FEYENOOD WINT :D :D :D

14
Oude Slowchats / SC 1399: Lamborghini Murciélago LP640
« on: April 14, 2008, 03:52:11 pm »
Lamborghini Murciélago LP640

De Lamborghini Murciélago LP640 is de snelle versie van de Lamborghini Murciélago, een sportwagen van de Italiaanse autobouwer en Audidochter Lamborghini. LP640 verwijst naar de positie en het vermogen van de motor: longitudinale posteriore (longitudinaal achteraan) en 640 pk.

De LP640 sprint in 3,4 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van ongeveer 340 km/u.



Merk: Lamborghini
Type: Murciélago LP640
Productiejaren: 2007 - heden
Basisprijs: € 363.688,-  (€ 260.150,- in België, speciaal voor Dieter)
Motor: 6496 cc V12
Kleppen per cilinder: 4
PK: 641 pk
Vermogen: 471 kW @ 8000 tpm kW
Koppel: 660 Nm @ 6000 tpm Nm
Brandstof: Benzine
Boring: 88,00 mm
Slag: 89,00 mm
Compressieverhouding: 11:1
Gewicht: 1665 kg
Verbruik: stad/buitenweg/combinatie (l/100km) 32,3/15,0/21,3
Emissie: 495 g/km
Topsnelheid: 340 km/u
Sprint van stilstand tot 100 km/u: 3,4 sec



 8-)


15
Fun stuff / Pictuning-topic - Deel 1
« on: March 27, 2008, 05:01:29 pm »
Show hier je pictuning creaties :)


(Gemaakt door Mb)

Handige website voor Tutorials: http://www.digimods.co.uk/tutorials/tutorials.htm
Hoe doe ik dit? Met photoshop :Y

Graag even een plaatje van 800x600 of iets kleiner. :)

Pages: [1] 2