Autogespot

Algemeen => Mijn auto => Topic started by: lenhardspot on June 26, 2013, 08:41:23 pm

Title: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: lenhardspot on June 26, 2013, 08:41:23 pm
Dit is de auto die ik ga gebruiken voor het circuit rijden. Sommige weten het al misschien, maar ik ben van plan om
deze zomer mijn race licentie te gaan halen. Mijn vader zal de auto verder gebruiken voor diverse ritjes.

Er zijn al een aantal aanpassingen aan de auto gedaan, zoals:
- Rolkooi
- Kuipstoelen
- Racestuur
- Spaghetti spruitstuk
- K&N Luchtfilter
- Volledig gestript
- Andere Dempers/Veren

De auto heeft momenteel ongeveer 190 pk op een gewicht van ongeveer 1150 kg. Hij gaat dus best wel vooruit :D

Hier een aantal foto's die ik snel heb gemaakt:

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010990.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010990.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010989.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010989.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010991.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010991.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010974.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010974.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010994.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010994.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/BMW/P1010977.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/BMW/P1010977.jpg.html)

Dingen die ik zelf nog wil aanpassen zijn:
- Ander differentieel (Momenteel star zodat er mee gedrift kan worden, niet ideaal voor circuit rijden)
- Deukjes verwijderen
- Bumpers opknappen
- Binnenkant verven
- Achterkant verlagen zodat de auto weer recht staat
- Lak opknappen (?)
- Pit limiter inbouwen (?)
- Verder nog suggesties?
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Slv on June 26, 2013, 08:54:03 pm
Tof joh! Kosten een beetje kunnen delen met je vader? Dat is altijd wel handig. :)

Weet niet of je er van plan bent om er regelmatig de weg mee op te gaan, maar als je zonder helm rijdt is het misschien wel handig om even op hoofdhoogte wat schuimrubber om de rolkooi te maken. Scheelt net iets als je er met je hoofd tegen aankomt.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on June 26, 2013, 09:03:48 pm
Wat ik er mee zou doen:
- Hydraulische handrem erin
- Fatsoenlijke kuipstoelen(deze zien er heel goedkoop uit)
- Binnenkant helemaal leeg maken en dan wit spuiten.
- Roestpreventie, onderkant beschermen etc voor het zout van de winter. want in de winter wil je juist met een RWD auto gooien/slippen

En dan voor de rest veel genieten.. niet te netjes maken, want dat is geld wat je ook kunt gebruiken om er benzine in te gooien, want dat ga je nog vaak doen met zo'n 325..

Ik weet niet hoe voorzichtig je bent met de auto, want ik zou zelf het optische gedeelte helemaal niet doen. Gewoon goed beschermen tegen roest en roestplekjes even aanstippen/spuiten. want zo'n auto vraagt om plezier maken en niet om te poetsen.
Mijn kadett ben ik aan het opbouwen met de instelling: "Het moet hard en dwars gaan, en als ik hem om een boom vouw, jammer dan, maar dan beginnen we weer lekker overnieuw". nu weet ik niet hoe jij daar in staat, maar ik zou persoonlijk de auto niet te netjes maken want dat maakt je alleen maar voorzichtiger.

ALs je je diff gaat aanpassen, koop er wel 1 met sper. want dat is zoveel beter voor het circuit, maakt de auto heel stuk voorspelbaarder. (ik zou zelf die 100% CO2 sper erin laten en lekker glijden op de openbare weg)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Carbonkneus on June 26, 2013, 09:17:53 pm
- Deukjes verwijderen
- Bumpers opknappen
- Lak opknappen (?)
- Pit limiter inbouwen (?)

Bespaar jezelf het geld en de moeite. Je vliegt toch wel van de baan. Als je mazzel hebt pak je een grindbak mee, maar als je pech hebt is het een muur of bandenstapel. Pit limiter is onzin, je hebt een snelheidsmeter in de auto. Zo lastig is het niet om 60 te rijden.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on June 26, 2013, 09:31:41 pm

Bespaar jezelf het geld en de moeite. Je vliegt toch wel van de baan. Als je mazzel hebt pak je een grindbak mee, maar als je pech hebt is het een muur of bandenstapel. Pit limiter is onzin, je hebt een snelheidsmeter in de auto. Zo lastig is het niet om 60 te rijden.

Eensch!

en als je hem toch een ander uiterlijk op wil hebben, ga hem wrappen ofzo. Is leuk werk en totaal niet duur..

Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on June 26, 2013, 09:59:21 pm
Tof joh! Kosten een beetje kunnen delen met je vader? Dat is altijd wel handig. :)

Weet niet of je er van plan bent om er regelmatig de weg mee op te gaan, maar als je zonder helm rijdt is het misschien wel handig om even op hoofdhoogte wat schuimrubber om de rolkooi te maken. Scheelt net iets als je er met je hoofd tegen aankomt.

Ik zelf niet, dat zal mijn vader vooral zijn. Ik gebruik hem puur voor het circuit. Zal de schuimrubber overwegen, bedankt!

Wat ik er mee zou doen:
- Hydraulische handrem erin
- Fatsoenlijke kuipstoelen(deze zien er heel goedkoop uit)
- Binnenkant helemaal leeg maken en dan wit spuiten.
- Roestpreventie, onderkant beschermen etc voor het zout van de winter. want in de winter wil je juist met een RWD auto gooien/slippen

En dan voor de rest veel genieten.. niet te netjes maken, want dat is geld wat je ook kunt gebruiken om er benzine in te gooien, want dat ga je nog vaak doen met zo'n 325..

Ik weet niet hoe voorzichtig je bent met de auto, want ik zou zelf het optische gedeelte helemaal niet doen. Gewoon goed beschermen tegen roest en roestplekjes even aanstippen/spuiten. want zo'n auto vraagt om plezier maken en niet om te poetsen.
Mijn kadett ben ik aan het opbouwen met de instelling: "Het moet hard en dwars gaan, en als ik hem om een boom vouw, jammer dan, maar dan beginnen we weer lekker overnieuw". nu weet ik niet hoe jij daar in staat, maar ik zou persoonlijk de auto niet te netjes maken want dat maakt je alleen maar voorzichtiger.

ALs je je diff gaat aanpassen, koop er wel 1 met sper. want dat is zoveel beter voor het circuit, maakt de auto heel stuk voorspelbaarder. (ik zou zelf die 100% CO2 sper erin laten en lekker glijden op de openbare weg)

De binnenkant wilden we precies doen zoals jij zegt. De roestpreventie is ook zeker een goede om aan te denken!
Ik heb geen idee wat voor kuipstoelen het precies zijn, zal daar nog eens naar kijken. De gordels zijn in ieder geval van Sparco.


Dat netjes maken is vooral kijken wat je kan doen met zo weinig mogelijk geld, oftewel beunen :+
De deukjes wilde ik proberen eruit te trekken met mijn GoPro of met een kleine hamer van de binnenkant.
Verder wat plekjes met pastidip of iets dergelijks doen. Goedkoop maar ziet er toch netjes uit.
Precies ook wat jullie zeggen, 1 keer in de grindbak en je kan weer opnieuw beginnen.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Gijs. on June 26, 2013, 10:02:17 pm
Uiterlijk zou ik me zoals gezegd niet te druk over maken bij zo'n puur circuithok. Desnoods demonteer je de voorbumper een keer en spuit je die gewoon matzwart oid met plastidip inderdaad. Deuken uittrekken met GoPro zuignap werkt alleen bij echt grote, oppervlakkige deuken. Kleintjes zal het niet op werken. Leuke kar in ieder geval! Lijkt me ook wel wat zo'n omgebouwde E30 voor het circuit, maar iets te duur in onderhoud etc.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Rene on June 26, 2013, 10:05:54 pm
Leuk! Persoonlijk zou ik de achterkant niet verlagen, vind 'm juist wel kek zo! :P
Tevens succes met het behalen van je licentie
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on June 26, 2013, 10:09:11 pm
Als ik mag gokken zijn het cheape Raceland stoelen ofzo..
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Carbonkneus on June 26, 2013, 10:21:35 pm
Gewoon isolatieschuim halen bij de Praxis/Gamma/Weetikveel. Die dure FIA meuk is nergens goed voor. Wel een must om het te hebben, als je nu een aanrijding krijgt en je knalt met je kop tegen die stang aan ligt je kop open. Schuim zorgt er voor dat dat niet gebeurd.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on June 26, 2013, 10:22:27 pm
En als je toch wat goedkopere racespullen wilt hebben. check QSP eens.. maakt best mooi spul tegen een leuke prijs.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: JoŽl D. on June 26, 2013, 11:17:09 pm
Gewoon isolatieschuim halen bij de Praxis/Gamma/Weetikveel. Die dure FIA meuk is nergens goed voor. Wel een must om het te hebben, als je nu een aanrijding krijgt en je knalt met je kop tegen die stang aan ligt je kop open. Schuim zorgt er voor dat dat niet gebeurd.

Ook met schuim hou je er een flinke hoofdpijn aan over hoor.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on June 26, 2013, 11:30:27 pm
Als ik mag gokken zijn het cheape Raceland stoelen ofzo..
Er zijn 'dure' merken die ook zulke kuipen maken...
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Thomas. on June 26, 2013, 11:46:48 pm
Tof ding! ^O^ Laatst ook met een 325 E30 circuithok naar de ring geweest. Loopt nog aardig hard. :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on June 27, 2013, 01:24:06 am
Als ik mag gokken zijn het cheape Raceland stoelen ofzo..
Er zijn 'dure' merken die ook zulke kuipen maken...

Ik acht de kans niet zo groot dat er dure stoelen in zitten, als ik naar de rest van de auto kijk etc..
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: KoenM on June 27, 2013, 03:14:17 pm
Gaaf hoor!
Ik denk dat veel forumbezoekers dit maar wat graag zelf wilden doen..

Graag alle updates/ervaringen met ons blijven delen ;)

Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on July 01, 2013, 09:36:43 pm
Ik zal zeker updates blijven delen!

Heb nu een aantal kleine dingen aan de auto aangepast:
- Het dashboard bij je voeten zit nu goed vast, hij lag eerst tijdens het rijden half op je voeten :+
- Wat deukjes eruit gehaald met een GoPro camera.
- Dakraam dicht gekit, nu regent het niet meer binnen de auto.
- Andere stickers aangebracht
- Bedrading netter weggewerkt

Er is in ieder geval nog genoeg te doen!

Ik heb ook nog gekeken of ik op de stoelen een merknaam of iets dergelijks zag, maar kon niks vinden. Hier nog een foto van de andere kant:
(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/P1010995.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/P1010995.jpg.html)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on July 01, 2013, 09:44:04 pm
Ik zou andere kuipstoelen en gordels ook op je lijstje zetten. Dit is wel heeeeeel erg budget :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on July 03, 2013, 10:16:20 am
Zal binnenkort in ieder geval naar andere stoelen gaan kijken. De gordels vind ik voorlopig nog wel handig. Pas als ik echt vaak op het circuit zal zijn misschien eens andere gordels erin doen.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Carbonkneus on July 03, 2013, 02:33:29 pm
Gewoon QSP Drift stoelen halen + QSP gordels. Goede kwaliteit voor weinig geld.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on July 03, 2013, 09:42:27 pm
Gewoon QSP Drift stoelen halen + QSP gordels. Goede kwaliteit voor weinig geld.

Eensch!

heb ze er ook inzitten
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on July 03, 2013, 10:28:59 pm
Same :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Carbonkneus on July 04, 2013, 02:09:05 am
Ik ook
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on August 16, 2013, 05:30:53 pm
Zo, terug van vakantie en weer wat kleine dingetjes gedaan. Wat stickers op de auto aangebracht, Anti-Koppijn bescherming op de rolkooi en een extra grote achteruitkijkspiegel.

Foto's zijn trouwens met mijn mobiel gemaakt, dus het zal niet super zijn.

Het eerst volgende om aan te pakken is het differentieel. Heb al een paar opties :)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/93c55fa3-e574-4f28-982b-6ea847a1cf7a.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/93c55fa3-e574-4f28-982b-6ea847a1cf7a.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/20130816_165709.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/20130816_165709.jpg.html)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: ThomasB on August 17, 2013, 12:09:05 am
Tof man! Leuke bak
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Timo on August 17, 2013, 03:33:07 am
5-serie en GranTurismo van jullie op de achtergrond?
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on August 17, 2013, 08:45:27 pm
Klopt, zijn de auto's van mijn ouders :)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on August 27, 2013, 08:49:32 pm
Het differentieel is inmiddels ook aangepakt. Heb een geschikt differentieel gevonden bij Paul Vlasblom en heb hem er gelijk onder laten zetten.

Hier het oude differentieel, een 3,64 100% sper (vast gelast) differentieel. De roest vlokken vielen er vanaf.
(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/20130827_142853.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/20130827_142853.jpg.html)

Hier het nieuwe differentieel, een 3,91 25% sper differentieel. Ziet er toch een stuk beter uit :)
(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/20130827_161404.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/20130827_161404.jpg.html)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: WaddinxveenGespot on August 27, 2013, 09:08:05 pm
Ziet er goed uit! baas hoor je pa GT _O_
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Sturrus on August 27, 2013, 09:52:29 pm
Dus nu heb je iets lagere top, maar iets betere acceleratie toch?
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on August 28, 2013, 12:19:29 pm
Klopt ja, ik heb nu een snellere acceleratie en zou een lagere top moeten hebben. Maar ik zou bij 6500 toeren nu 235 gaan terwijl de opgegeven top 217 is, dus ik denk dat aan de werkelijke top weinig veranderd is.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on August 28, 2013, 01:49:48 pm
Met een 325i een keer 240 teller gereden. :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on August 28, 2013, 08:16:40 pm
Waarom heb je die 100% sper eruit gehaald.. de winter komt bijna en dan is het juist leuk :D
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on September 07, 2013, 04:18:44 pm
@ MB was die nog wel origineel?

@ Estoque Haha, in de winter wel leuk ja. Helaas moet hij in januari, februari stil staan..

Even weer een kleine update. Heb inmiddels het chroom op de bumper gespoten omdat het kan. Was puur om lekker bezig te zijn :P

Hier het resultaat:

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/20130901_103102.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/20130901_103102.jpg.html)

(http://i256.photobucket.com/albums/hh184/jemoederis/20130901_103106.jpg) (http://s256.photobucket.com/user/jemoederis/media/20130901_103106.jpg.html)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on September 07, 2013, 04:31:47 pm
@ MB was die nog wel origineel?
Alleen een andere uitlaat volgens mij.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on February 06, 2014, 04:13:54 pm
Iemand ervaring met een raditeur vervangen? Wanneer de nieuwe raditeur erin zit en de kvs er weer ingedaan wordt, moet ik het koelsysteem dan nog ergens ontluchten?
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Mb on February 06, 2014, 04:42:13 pm
Ja, koelsysteem moet je op meerdere punten ontluchten. Als er lucht in het systeem zit loopt je blok warm.
Welke punten je moet ontluchten op een E30 weet ik niet.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: Estoque on February 07, 2014, 01:46:17 pm
Het is in niet zo moeilijk.

- KVS Eruit
- Radiateur wisselen
- KVS in de radiateur gieten
- Dop van de radiateur eraf laten
- In alle slangen knijpen, meerdere keren.
- Auto aanzetten en op temperatuur laten komen zodat de thermostaat open gaat.
- Bijvullen.
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto
Post by: lenhardspot on October 25, 2014, 07:39:51 pm
Helaas gaat de auto in de verkoop..

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=260933188 (http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=260933188)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: AnshoB on October 25, 2014, 08:36:04 pm
Jammer! Je hebt er niet zo lang gebruik van gemaakt dan :+

Ik neem aan dat die handrem niet de reden is van verkoop..? :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: Estoque on October 26, 2014, 10:30:06 am
4000 euro?

zijn die 325's zoveel geld waard? (zelfs zonder apk)
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: lenhardspot on October 28, 2014, 05:48:56 pm
Helaas niet inderdaad.

Dat is wel serieus de reden :+
De vorige eigenaar heeft daar aan zitten kloten waardoor er een hoop stuk is en het te duur is om te repareren.

De waarde is puur een gok, kijken wat iemand er voor over heeft :P
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: NickBongio on October 28, 2014, 08:48:24 pm
En ik maar denken dat alleen de E30 Coupe's wat waard waren :+
Title: Re: Lenhardspot - BMW E30 325i Circuitauto: TE KOOP
Post by: AnthonyR on October 28, 2014, 09:02:16 pm
Vragen kan altijd ;)