Allen,
Ik ben sinds kort bezig om een algehele/gedeeltelijke terugroep van de Alfa Romeo V6 motoren te realiseren. Het lijkt namelijk het geval (Zie:
www.alfaowner.com, zoek bij geavanceerd in het specifieke forumgedeelte ''Alfa GTA'' op de trefwoorden ''diff failures'' of gewoon ''diff'' en verbaas je over het aantal vernielde differentieelen) dat met name de Alfa Romeo 147 / 156 GTA's (3.2L V6) te maken hebben met een gewoonweg te zwak differentieel.
Nu zul je denken dat deze auto's daarvoor max. afgetrapt moeten worden om dit te bereiken, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk eigenaren die met het maken van een bocht met 30km/h hun differentieel al kapot reden. Bij veel gevallen vernielen de brokstukken van het differentieel ook nog eens de versnellingsbak wat een schadesom van enkele duizenden euro's betekend!
Bij dit differentieel is het niet de vraag OF hij kapot gaat maar WANNEER hij kapot gaat!
Nu is er door Alfa Romeo een beter, sterker en moderner differentieel op de markt gebracht, namelijk het Q2 differentieel.
Als er toch zoveel gevallen zijn van ''falende'' differentieelen, dan MOET Alfa Romeo dit probleem toch onderzoeken en als er mensen zijn die zonder enige moeite hun differentieel vernielen, dan MOET Alfa Romeo toch voor de kosten opdraaien?
Het is niet alsof eerder genoemd onderdeel ''af en toe'' kapot gaat. Het lijkt, nee, blijkt te gaan om een ernstig probleem met genoemd onderdeel!
Nu is de vraag eigenlijk: Hoe staat men hier juridisch voor?
Kan Alfa Romeo gedwongen worden om een terugroep te doen of op zijn minst gedwongen worden het probleem serieus onder ogen te zien? Moet een differentieel niet levenslang meegaan?
Hetzelfde geldt voor de remmerij. De standaard 305mm front remmen van de 147 / 156 GTA's bleken ongeschikt voor beide voertuigen. Ze bleken snel krom te trekken. Maar i.p.v dat Alfa Romeo een algehele terugroep doet voor dit duidelijk door Alfa Romeo veroorzaakte en ook door Alfa Romeo erkende probleem, geeft men de mogelijkheid tot een rem-upgrade naar 330mm schijven uiteraard incl. nieuwe, grotere klauwen, blokken en overige benodigdheden. Dan zou je denken dat ze de upgrade gratis uitvoeren, maar nee. Je krijg wel een fikse korting, maar dan nog betaalde je honderden euro's voor een probleem veroorzaakt door Alfa Romeo zelf!
In Engeland zijn er velen malen meer GTA eigenaren dan hier in Nederland en dus sta ik niet al te sterk doordat, ten eerste ikzelf NOG geen differentieel kapot heb gereden (Afkloppen) en ten tweede weet ik ook niet hoe het zit met andere eigenaren...
Hopelijk heeft iemand hier ernstig veel verstand van dit soort zaken en de mogelijkheden. Zoja, dan hoor ik het graag.