November 20, 2017, 11:41:46 pm

Author Topic: Differentieel klachten...  (Read 1981 times)

Bamies

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
Differentieel klachten...
« on: August 02, 2008, 12:05:58 pm »
Allen,

Ik ben sinds kort bezig om een algehele/gedeeltelijke terugroep van de Alfa Romeo V6 motoren te realiseren. Het lijkt namelijk het geval (Zie: www.alfaowner.com, zoek bij geavanceerd in het specifieke forumgedeelte ''Alfa GTA'' op de trefwoorden ''diff failures'' of gewoon ''diff'' en verbaas je over het aantal vernielde differentieelen) dat met name de Alfa Romeo 147 / 156 GTA's (3.2L V6) te maken hebben met een gewoonweg te zwak differentieel.
Nu zul je denken dat deze auto's daarvoor max. afgetrapt moeten worden om dit te bereiken, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk eigenaren die met het maken van een bocht met 30km/h hun differentieel al kapot reden. Bij veel gevallen vernielen de brokstukken van het differentieel ook nog eens de versnellingsbak wat een schadesom van enkele duizenden euro's betekend!

Bij dit differentieel is het niet de vraag OF hij kapot gaat maar WANNEER hij kapot gaat!

Nu is er door Alfa Romeo een beter, sterker en moderner differentieel op de markt gebracht, namelijk het Q2 differentieel.

Als er toch zoveel gevallen zijn van ''falende'' differentieelen, dan MOET Alfa Romeo dit probleem toch onderzoeken en als er mensen zijn die zonder enige moeite hun differentieel vernielen, dan MOET Alfa Romeo toch voor de kosten opdraaien?

Het is niet alsof eerder genoemd onderdeel ''af en toe'' kapot gaat. Het lijkt, nee, blijkt te gaan om een ernstig probleem met genoemd onderdeel!

Nu is de vraag eigenlijk: Hoe staat men hier juridisch voor?
Kan Alfa Romeo gedwongen worden om een terugroep te doen of op zijn minst gedwongen worden het probleem serieus onder ogen te zien? Moet een differentieel niet levenslang meegaan?

Hetzelfde geldt voor de remmerij. De standaard 305mm front remmen van de 147 / 156 GTA's bleken ongeschikt voor beide voertuigen. Ze bleken snel krom te trekken. Maar i.p.v dat Alfa Romeo een algehele terugroep doet voor dit duidelijk door Alfa Romeo veroorzaakte en ook door Alfa Romeo erkende probleem, geeft men de mogelijkheid tot een rem-upgrade naar 330mm schijven uiteraard incl. nieuwe, grotere klauwen, blokken en overige benodigdheden. Dan zou je denken dat ze de upgrade gratis uitvoeren, maar nee. Je krijg wel een fikse korting, maar dan nog betaalde je honderden euro's voor een probleem veroorzaakt door Alfa Romeo zelf!

In Engeland zijn er velen malen meer GTA eigenaren dan hier in Nederland en dus sta ik niet al te sterk doordat, ten eerste ikzelf NOG geen differentieel kapot heb gereden (Afkloppen) en ten tweede weet ik ook niet hoe het zit met andere eigenaren...

Hopelijk heeft iemand hier ernstig veel verstand van dit soort zaken en de mogelijkheden. Zoja, dan hoor ik het graag.
« Last Edit: August 02, 2008, 12:12:35 pm by Bamies »

MrMister

• Mercedes SLR Mclaren Driver
  • The Evolution Theory!
    • View Profile
Re: Differentieel klachten...
« Reply #1 on: August 02, 2008, 12:10:46 pm »
Hoezo vraag je dat hier?

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: August 02, 2008, 12:48:46 pm »
Omdat hij hoopt dat hier mensen zitten met verstand van rechten en die weten of je een terugroepactie kunt afdwingen bij een fabrikant :)

Het belangrijkste bij dit is dat je moet aantonen dat dat differentieel kapot gaat door een productiefout bij Alfa. Als bij zeer veel GTA's het diff kapot gaat dan heb je al een redelijke onderbouwing dat het niet alleen aan de eigenaren ligt. Maar zolang je geen bewijs hebt dat het een productiefout betreft dan kun je weinig beginnen denk ik.
Sowieso wordt het lastig om een grote fabriek als Alfa hiertoe te dwingen. Als ze uit zichzelf weinig beginnen dan kun je er vanuit gaan dat ze zich hoe dan ook gaan verzetten wanneer jullie een terugroepactie willen afdwingen. De vraag is dan of je als particulier dan iets begint tegen zo'n grote fabriek :)

Bamies

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: August 02, 2008, 01:01:07 pm »
Het hoeft dus geen probleem te zijn dat het voornamelijk in Engeland voorkomt?

Dit natuurlijk omdat daar simpelweg meer mensen met een GTA rondrijden.

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #4 on: August 02, 2008, 01:03:35 pm »
Het is ook iets wat ze echt als laatste doen, want als er iets wel schade brengt aan hun imago is het terug roepen van auto's.
Zie Bentley Continental series.

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

pieliej

• Bentley Continental GTC Driver
  • Paris - Rome - Berlin
    • View Profile
« Reply #5 on: August 02, 2008, 01:06:29 pm »
Het lijkt mij (juridisch gezien) dat Alfa Romeo de reparaties zelf moet betalen, zij leveren immers een kwalitatief niet-naar-behoren product.

Er rijdt hier wel eens een 156 GTA, ik zal het die man eens vragen of hij er last van heeft...

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: August 02, 2008, 05:17:24 pm »
Het is ook iets wat ze echt als laatste doen, want als er iets wel schade brengt aan hun imago is het terug roepen van auto's.
Zie Bentley Continental series.

Een terugroepactie levert lang zo veel imagoschade niet op als het afleveren van een slecht product en er vervolgens niks aan doen. De mensen die nu klachten hebben met hun differentieel zullen dat tegen iedereen vertellen en kopen misschien nooit een Alfa weer vanwege die problemen. Als Alfa een terugroepactie doet en de problemen volledig oplost dan zal iedereen zeggen: "het was een misser, maar ze hebben het in ieder geval goed opgelost"
:)

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #7 on: August 02, 2008, 08:24:28 pm »
Een erg vervelende situatie! Succes met het uitzoeken.

Ik moet wel even zeggen dat ik denk dat je hier niet erg veel verder geholpen kan worden. De meeste jongens hier hebben geen ervaringen met dat soort dingen, of hebben simpelweg geen rijbewijs. Heb je het al gevraagd op bijvoorbeeld een Alfa-forum, of andere auto-fora?
Ik hoop voor je dat die van jou het nog lang uit gaat houden!

Bamies

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: August 03, 2008, 11:47:15 am »
Ben al wat Alfa forums afgegaan, maar nog niet veel reacties van GTA eigenaren...