September 26, 2017, 07:33:00 am

Author Topic: Superexclusief: Ferrari in coachbuilding  (Read 13387 times)

Pim360

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
Superexclusief: Ferrari in coachbuilding
« on: May 26, 2008, 09:24:51 pm »

Dit jaar nog komt Ferrari met een eigen coachbuild-programma voor puissant rijke klanten, zo zijn wij te weten gekomen. De fabrikant is daarvoor de samenwerking aangegaan met tenminste drie designhuizen: Fioravanti, Pininfarina en Zagato.
Het moet Ferrari goed dwars zitten dat in opdracht van een aantal klanten en verzamelaars steeds meer onafhankelijke designers zich de laatste paar jaar uit op bestaande modellen van de firma uitleven. Met superexclusieve one-offs tot gevolg. Misschien is het dus wel logisch dat het merk besloten heeft de handen ineen te slaan met een drietal gerenommeerde carrosseriebouwers om zodoende unieke Ferrari’s te gaan bouwen die ook daadwerkelijk door Ferrari-monteurs in elkaar worden geschroefd en alle goedkeuring van de fabriek krijgen. De drie partners die ons genoemd zijn, zijn Fioravanti, Pininfarina en Zagato.
De klant kan zelf kiezen met welk van de carrosseriers hij in zee gaat. Als basis voor zijn unieke Ferrari kan hij daarbij kiezen uit de 612 Scaglietti, F430 en desgewenst zelfs nog de Enzo. De 599 Fiorano en de nieuwe California vallen dus buiten het programma, waarschijnlijk omdat deze te nieuw zijn en one-offs op basis daarvan de aandacht van de bestaande modellen teveel zouden wegtrekken. Het ontwerp- en bouwproces zou praktisch even uitgebreid zijn als dat van een bestaand Ferrari-model en kan dus in de vele miljoenen lopen.
De eerste van de one-offs zal in de tweede helft van 2008 worden gepresenteerd en is van de hand van Leonardo Fioravanti. Tussen 1965 en 1984 was Fioravanti verantwoordelijk voor liefst tien belangrijke Ferrari-ontwerpen, dus de man weet waar hij het over heeft. Ook Zagato en Pininfarina kunnen bogen op een royale ervaring met het merk. De laatste ontwerpt Ferrari’s sinds 1952 en bouwde recent de Ferrari P4/5 op basis van een Enzo in opdracht van een Amerikaanse klant. Zagato deed hetzelfde al een aantal maal op basis van de Ferrari 575.
Het is overigens niet ondenkbaar dat er meerdere carrosseriehuizen mee zullen werken aan het hyperexclusieve one-off-programma. Ook het nieuw leven ingeblazen Carrozzeria Touring Superleggera zegt volgend jaar een Ferrari met speciale carrosserie te onthullen die de goedkeuring van Ferrari SpA heeft gekregen.

Bron: autoweek.nl

SUITable

• Corvette C6 Z06 Driver
  • Legends for Life
    • View Profile
Re: Superexclusief: Ferrari in coachbuilding
« Reply #1 on: May 26, 2008, 09:32:14 pm »
Niet geheel nieuw lijkt mij. Zo is er nog de 575 GTZ, ook een soort van one-off van Zagato. En mensen met veel geld krijgen wel vaker dingen voor elkaar (lees: Sultan van Brunei, bezitter van vele aparte Ferrari's)

Topspots: Aston Martin DB6 - Ford Shelby G.T.500 E Eleanor - Porsche 997 GT3 - Rolls-Royce Phantom EWB

deora

• BMW M3 Driver
  • There's is no substitute for cubic inches
    • View Profile
« Reply #2 on: June 02, 2008, 07:36:44 pm »
Niet geheel nieuw lijkt mij. Zo is er nog de 575 GTZ, ook een soort van one-off van Zagato. En mensen met veel geld krijgen wel vaker dingen voor elkaar (lees: Sultan van Brunei, bezitter van vele aparte Ferrari's)
Jup maar dat was meestal buiten Ferrari om.
Denken ist noch nicht wissen, und wissen ist kein weisheit.

Style

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: June 07, 2008, 11:55:36 pm »
houd ik wel van dat coachbuilding:)

seans spots

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
    • http://www.autogespot.com/viewcars.php?view=spotter&spotter=sean
« Reply #4 on: June 11, 2008, 01:45:07 am »
ik niet, het is meer patsen van kijk mij, ik ben gek genoeg om te veel geld te betalen voor een auto waarvan er maar 1tje is op de wereld, en rijden doe ik er toch niet mee omdat de lak o.i.d beschadigd raakt, kopen wat je kopen kunt en niet ergens aankloppen of ze nog wat vrije tijd over hebben om een 1 of a kind ''Ferrari'' te bouwen.
nee vind t niks

deora

• BMW M3 Driver
  • There's is no substitute for cubic inches
    • View Profile
« Reply #5 on: June 12, 2008, 07:39:34 pm »
ik niet, het is meer patsen van kijk mij, ik ben gek genoeg om te veel geld te betalen voor een auto waarvan er maar 1tje is op de wereld, en rijden doe ik er toch niet mee omdat de lak o.i.d beschadigd raakt, kopen wat je kopen kunt en niet ergens aankloppen of ze nog wat vrije tijd over hebben om een 1 of a kind ''Ferrari'' te bouwen.
nee vind t niks
Daar ben ik het niet met je mee eens. Stel je voor je hebt een idee in je hoofd van een auto. Dan kun je dat laten bouwen als je het geld er voor hebt. En zo herleven de oude tijden weer :D

The good old days.  :koffie:
Denken ist noch nicht wissen, und wissen ist kein weisheit.

jorn

• Peugeot 206 Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: August 04, 2008, 04:39:47 pm »
nee vind t niks
Daar ben ik het niet met je mee eens. Stel je voor je hebt een idee in je hoofd van een auto. Dan kun je dat laten bouwen als je het geld er voor hebt. En zo herleven de oude tijden weer :D

The good old days.  :koffie:
Als je het zo bekijkt wel ja (james glickenhaus als voorbeeld) maar ik denk dat de sultan van brunei (zoals seans spots bedoelt) een goed voobeeld is van ik koop wat ik kopen kan want ik heb toch genoeg geld. Hij zal er waarschijnlijk niet eens mee rijden en dat vind ik eigenlijk ook niks.
« Last Edit: August 04, 2008, 04:41:36 pm by jorn »

PieterF

• Mercedes SLK55 AMG Driver
  • Driftin'
    • View Profile
« Reply #7 on: August 07, 2008, 07:53:31 pm »
Andrea Pininfarina is vandaag omgekomen  :'(

Klikken maar! :D
Flickr