May 26, 2017, 09:22:25 am

Author Topic: ANWB autonieuws: milieusticker voor stadscentra Duitsland  (Read 9272 times)

Emil

• Baas
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
ANWB autonieuws: milieusticker voor stadscentra Duitsland
« on: February 26, 2008, 04:58:26 pm »
In Duitsland is op 1 januari 2008 een wet in werking getreden waardoor delen van steden voor sommige auto’s tot verboden gebied zijn verklaard. Deze delen worden als “Umweltzone” aangeduid. Dit verbod geldt ook voor buitenlandse toeristen.

Umweltzones zijn verboden gebied voor vervuilende auto’s. Alle auto’s zonder een Umweltplakette worden als vervuilende auto gezien. Alleen auto’s die zijn voorzien van een Umweltplakette mogen de Umweltzones inrijden. Ook voor Nederlandse auto’s geldt dat ze van een Umweltplakette voorzien moeten zijn om de Umweltzone in te mogen rijden.

Umweltplaketten
Umweltplaketten bestaan in drie kleuren en worden afgegeven aan de hand van de emissieklasse waaraan een voertuig voldoet. Voor een grove indeling kunnen onderstaande ingangsdata van de verschillende emissieklassen aangehouden worden.

Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005

Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006

Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001

Het kan echter zijn dat individuele auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen zelfs later. Dit betekent dat ze een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen krijgen.
Verder kunnen diesel auto’s die voorzien zijn van een retrofit roetfilter met KBA goedkeur voor een hogere Umweltplakkete in aanmerking komen.

Toegang tot stadscentra
De kleur van de sticker is van belang omdat de toegang tot een Umweltzone afhankelijk kan zijn van de kleur van de sticker. Zo kan een Umweltzone alleen toegankelijk worden voor auto’s met een groene sticker. Auto’s zonder sticker, of met een rode of gele sticker mogen die zone dan niet in. Met welke kleur sticker een auto de Umweltzone mag inrijden wordt op een onderbord aangegeven.

De milieustickers moeten worden aangebracht op personenauto's, bestelauto's, bussen en vrachtauto's. Uitgezonderd zijn motorfietsen en bromfietsen.

Overzicht Umweltzones
Kijk voor een actueel overzicht van steden met Umweltzones en hun omvang op de website van het Duitse Umweltbundesamt.
http://www.env-it.de/luftdaten/download/public/html/Umweltzonen/index.htm

Wellicht interessant wanneer er nog eens mensen met eigen vervoer naar een grote stad gaan. Tot dusver geldt het alleen voor de volgende steden
Berlin
Dortmund
Hannover
Köln

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
Re: ANWB autonieuws: milieusticker voor stadscentra Duitsland
« Reply #1 on: February 26, 2008, 05:05:09 pm »
Wij hebben er al 1tje :+
Over paar weken naar berlijn :)

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

Daann

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #2 on: February 26, 2008, 05:10:49 pm »
gelukkig niet in dd :+

Royal000

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: February 04, 2015, 10:23:04 am »
Die kunnen voor mij wel weg.... Ik vind ze niet echt in het Klassieker-gespot imago passen....
Als ik aan klassiekers denk, denk ik aan een 190 SL of een 300SL en niet aan een of andere Buik of Caddillac

I-Go

• Mercedes SLK55 AMG Driver
  • T-Jet
    • View Profile
« Reply #4 on: February 04, 2015, 01:33:30 pm »
Duidelijk, toen dit topic de laatste reactie kreeg was ik 20 :+
DON'T DREAM YOUR LIFE, LIVE YOUR DREAM

Hardstyler

• Lamborghini Gallardo Driver
  • DROP IT, POKE IT, STRETCH IT, ROLL IT!
    • View Profile
« Reply #5 on: February 04, 2015, 05:21:14 pm »
Ik 15 :')

www.facebook.com/JeffreydeRuiterPhotography