July 26, 2017, 02:42:30 pm

Author Topic: Voor- en nadelen van jouw camera / jouw lenzen  (Read 39792 times)

Cedric

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
Re: Voor- en nadelen van jouw camera / jouw lenzen
« Reply #165 on: July 23, 2009, 11:29:33 am »
Canon Powershot A460:
Voordelen:
- Goedkoop
- Compact
- Merk met een goede reputatie
- Eenvoudig
- 4x optische zoom is goed voor zo een goedkoop toestel.
Nadelen:
- Fotografeert erg traag! Nadat hij een foto heeft genomen, duurt het gemakkelijk 5 seconden tegen dat je opnieuw één kan trekken. Ook gewoon de foto trekken duurt 3 seconden ofzo, met een normale sluitertijd.
- De batterijen zijn ontzettend vlug op: 1 paar batterijen halen de avond niet.
- Kwaliteit is degelijk, maar kan beter.

Richard.

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #166 on: July 23, 2009, 08:25:20 pm »
Canon EOS 1000D.

Voordelen.
- Goede beeldkwaliteit.
- Makkelijk je instellingen instellen of aanpassen.
- Liveview
- Redelijk licht.
- Ook niet verschrikkelijk groot.
- Geweldig instapmodel.
- Top camera.
- Maakt z'n 1000 foto's met een Caon LP-E5 accu.
- Fotografeert gewoon heel goed voor de prijs.

Nadelen.
- Flitser klapt vaak uit overdag als je in ''Auto'' fotografeert (Gebruik toch altijd M dus dan heb je er geen last van)
- Vrij lastig om de goede instellingen voor liveview in te stellen.

Geweldige camera, kan gewoon bijna geen nadelen opnoemen, geen momemt gehad dat ik spijt had van deze koop :) !

Pony

• Bentley Continental GTC Driver
  • Voer geen oorlog, maar pony's!
    • View Profile
« Reply #167 on: July 23, 2009, 08:27:25 pm »
Je kan toch schieten op auto zonder flitser!?  ;)  Lijkt me niet echt een nadeel. :)

Bye Bye AG Peugeot Club!

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #168 on: July 23, 2009, 08:45:38 pm »
Gebruik jij in Live view bij 'AF Mode': 'Quick mode' of 'Live mode'  ? Of kan je dat niet instellen bij de 1000D?

Richard.

• View Profile
« Reply #169 on: July 23, 2009, 08:56:04 pm »
Ja die ''flits uitzet'' functie kan ik niet vinden, boeit me ook niet want schieten om Auto vind ik zowieso niks :P.

@Erik, ik gebruik eigenlijk nooit Live view, heel af en toe, maar dat 'Quick Mode etc is wel in te stellen volgens mij :Y

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #170 on: July 23, 2009, 08:58:21 pm »
Ja die ''flits uitzet'' functie kan ik niet vinden, boeit me ook niet want schieten om Auto vind ik zowieso niks :P.

@Erik, ik gebruik eigenlijk nooit Live view, heel af en toe, maar dat 'Quick Mode etc is wel in te stellen volgens mij :Y
Ik gebruik het eigenlijk ook niet (voor foto's) maar met video opname kan je niet door de zoeker heen kijken.

Richard.

• View Profile
« Reply #171 on: July 23, 2009, 09:04:25 pm »

Ik gebruik het eigenlijk ook niet (voor foto's) maar met video opname kan je niet door de zoeker heen kijken.

Heb je ook een 1000D?

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #172 on: July 23, 2009, 09:05:42 pm »

Heb je ook een 1000D?
Nee, 500D

Jeremy

• Aston Martin Vanquish S Driver
  • Enjoy life.
    • View Profile
« Reply #173 on: July 26, 2009, 10:21:18 am »
Nikon D60
voordelen: ligt heel goed in de hand, veel opties, niet te zwaar, is makkelijk mee te nemen, goede camera kwaliteit
nadelen: weet eigenlijk niet :P, ik denk dat die slecht wil focussen op donkere onderwerpen 'snachts

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #174 on: July 30, 2009, 08:36:47 pm »
Nikon D60
ik denk dat die slecht wil focussen op donkere onderwerpen 'snachts
Da's toch logisch 's nachts. :+ Dan ziet de camera geen (of in ieder geval te weinig) diepte in het voorwerp, en kan hij dus de beeldsafstand niet goed bepalen. En trouwens, daar heb je het AF-hulplicht voor ;)

PJH

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
« Reply #175 on: August 05, 2009, 02:26:34 pm »
Canon EOS 40D:
Voordelen: Helder scherm, goeie menu's, snel zowel bij AF als FPS als Buffer, minder ruis dan de 50D, goeie batterijduur, opent deuren indien gecombineerd met een deftige lens, schermpje bovenop is super, ingebouwde flits is met diffuser best bruikbaar als fill, huidige prijs, ergonomie, live view, afsluitbare zoeker voor de lange sluitertijdshots, enz...

Nadelen: prijs bij aankoop, niet waterdicht, geen fullframe :(, anti-dust werkt goed maar is niet perfect, direct print knop wtf.

Canon EF-S 17-85 4-5.6 IS USM:
http://forum.autogespot.com/index.php/topic,14709.msg436433075.html#msg436433075

Canon EF 50 1.4 "USM":
- Distortion: Distortion is er gewoonweg niet. zelfs niet wanneer men dichtbij gaat focussen. Dit zorgt er voor dat dit een zeer goeie portret (of alles waarbij vervorming absoluut niet mag) lens is.

- CA: Wel het aantal CA is in 1 woord samen te vatten: Terrible! op f1.4 kun je echt serieuze paarse randen hebben en dan is het echt niet mooi meer eens je er begint op te letten. Echter vanaf f2 is de CA meestal zo goed als verdwenen en vanaf dan is de lens ook superscherp, dus 2/3e stop dichtdraaien en het is perfect allemaal.

- Flare en ghosting: Flare wordt redelijk goed onder controle gehouden, beter dan de f1.8 versie van de 50mm. Flare is zeker wel nog makkelijk uit te lokken en de vorm er kleur ervan is niet mooi te noemen. ghosting is waarschijnlijk wel een klein probleem met de 50 1.4 omdat deze niet gecoat is om reflecties tegen te gaan via de sensor. Nu, mij is het nog niet echt opgevallen dus het probleem zal waarschijnlijk wel niet zo groot zijn

- Scherpte: Dit is waar de 50 1.4 duidelijk een uitblinker is. op f2.8 presteert de lens ongeveer op zijn best en dan is deze veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel scherper dan mijn 70-200 2.8 L IS USM. Op f1.4 is deze lens redelijk soft waardoor sommige foto's met wat tegenlicht al snel zo een "dromerig" effect krijgen. Dat is voor portretten af en toe wenselijk. De lens is dan ook niet zo super scherp wat voor portretten zelden nodig is. vanaf f2 is de lens eigenlijk zeer scherp.

- USM: Deze lens wordt verkocht met het label USM er op wat eigenlijk fout is. De AF motor is een Micro-USM motor, geen volwaardige USM. Dit betekend dat de AF niet zo accuraat, luidruchtig(er) en trager is in vergelijking met een echte USM lens (zoals de 17-85). De Accuraatheid kan soms een probleem zijn bij snelle actie. Daar is deze lens eigenlijk niet voor geschikt. De AF doet goed zijn best en vooral in het donker is de AF eigenlijk zeer indrukwekkend mits je de lens gebruikt op een goeie body. Gezien de DOF op f1.4 zeer gering is, vergeef ik de AF motor dat hij af en toe mist.

- Constructie: de constructie van de f1.4 vergeleken met zijn dichtste concurrent, de f1.8, is goed tot zeer goed te noemen. Uiteraard kunnen we de lens niet vergelijken met mijn 70-200. De lens is vrij licht en compact en dat is een goed pluspunt. Je kunt ze zo in de zak van je jas meedragen. nadelen aan de constructie zijn de speling op de focusring, wat bij zo'n kleine DOF eigenlijk zeer irritant is en ook het feit dat de barrel uit de lens schuift tijdens het focussen. Dit zou een probleem kunnen opleveren bij het opbergen van de lens. Wanneer men de barrel niet inschuift en de lens krijgt een tik, dan zou het focusmechanisme wel eens kunnen breken. Research op internet geeft me daarin gelijk, hoewel ik nog geen echte slachtoffers heb gevonden. Een groot voordeel tov de f1.8 is de afstandsschaal die op de lens aanwezig is.

- F1.4: De maximale diafragma opening is een droom om mee te werken. Op concerten haal ik soms sluitertijden van boven de 1/1000 als ik op ISO 1600 blijf, dat betekend meestal dat ik tot ISO 400 kan gaan en dat is zeeeeer positief. op f1.4 heeft deze lens redelijk wat last van CA zoals eerder vermeld, daarom is ze wide open niet altijd even leuk. Wat wel erg leuk is, is de bokeh die geproduceerd wordt wideopen. de 8 afgeronde diafragma lamellen doen hun werk goed en de bokeh is daarom vrij mooi. Maar het kan echter wel beter.

- Zonnekap: niet standaard bijgeleverd door de canon-geldwolfjes. Dit vind ik jammer, maar zo goed doet ze haar werk nu ook niet. De zonnekap is rond wat ik een nadeel vind. Geef mij maar de bloemvormige zonnekappen. De zonnekap helpt tegen flare maar lost zeker niet alles op. Aan 25€ een duur stuk plastic dus.

- Prijs kwaliteit: zeer goed

- kopen?: je moest hem al hebben

- Vergeleken met zijn dichtste concurrent: De sigma 50 1.4, De sigma heeft zo zijn voordelen, maar is wel duurder en groter en zwaarder. Daarom ben ik toch voor de canon gegaan, een keuze waar ik nu soms spijt van heb, maar niet genoeg spijt om alsnog te switchen

Canon EF 70-200 2.8 L IS USM:
- Distortion: op 70 mm is er een klein beetje vervorming, maar niks dramatisch. Zeer goed bruikbaar als all-round lens.

- CA: CA wordt dankzij de asferische glaselementen zeer goed onder controle gehouden. CA is zo goed als niet aanwezig op 2.8 wat indrukwekkend te noemen is. Op dit vlak is dit mijn beste lens.

- Flare en ghosting: Flare wordt zeer goed onder controle gehouden en de zonnekap doet ook erg goed zijn werk. Ik denk niet dat ik het al heb meegemaakt dat een foto verprutst wordt door flare vorming. Hoewel deze lens niet speciaal is gecoat om ghosting tegen te gaan (toch niet met de moderne technologie) is er zo goed als geen sprake van ghosting. Dit komt de beeldkwaliteit zwaar ten goede :)

- Scherpte: De scherpte van deze lens valt een beetje tegen. Ik heb nog een 70-200 F4 en een F4 IS gehad, en deze waren beduidend scherper vol open dan de 2.8 IS. Dit is een veel voorkomende klacht over deze lens, waar zeker een vorm van waarheid in zit. Echter vinds ik de foto's wel bruikbaar. Volgens mij is deze klacht zo vaak aanwezig omdat mensen nu eenmaal veel verwachten van een lens die meer dan €1000 kost. De lens wordt mooi scherper vanaf f3.2 en op f4 is ze op z'n scherpst. Ik persoonlijk vind de scherpte een beetje ondermaats voor een L lens (een 50 1.8ii van €70 doet het beter op 2.8 dan een lens van €1600, vrij irritant als je dat ontdekt na zo'n uitgave :D).

- AF: De AF is zeer snel, redelijk stil en zeer accuraat. De USM motor doet hier goed zijn werk, zeker als je de focus range limiter gaat gebruiken om hunting tegen te gaan (de bovenste knop op de zijkant van de lens). Deze lens focust nog steeds correct in low-light omstandigheden en bij gebruik van AI Servo is een bewegend onderwerp zeer goed vast te houden. Een F1 Pannen is zeker bij de mogelijkheden.

- IS: De IS van deze lens is vrij goed. Het geeft je ongeveer 3 stops winst. Dat wil zeggen dat als je een foto zou nemen op 1/200 dat je hem nu op 1/15 kunt nemen. Dit is vrij indrukwekkend op 200mm. De IS zorgt er ook voor dat het beeld rustiger wordt in de zoeker wat zeker een voordeel is. De IS is wel een tikkeltje te lawaaierig soms. De IS is voor panningshots ook zeer goed bruikbaar, zowel op mode 1 als mode 2 eigenlijk.

- Constructie: Die rode L die op de zijkant van de lens staat heeft een betekenis. Deze lens voldoet volledig aan die betekenis. De bouwkwaliteit is super. De lens is zo stevig als een tank, de lens schuift niet uit tijdens het zoomen, de voorkant draait niet rond bij het focussen (goed voor de polarfilter mannen), de lens is waterdicht zoals dennis reeds heeft bewezen:

- Performance op 2.8: Op 2.8 is de lens te soft om L kwaliteit te zijn. Bokeh is echter prachtig, dit is m'n favoriet op dit gebied. De lens is lekker snel en goed genoeg om binnen te fotograferen, zeker in combinatie met de IS. De scherptediepte is heerlijk kort en dit kan tot creatieve foto's leiden.

- Prijs kwaliteit: zeer goed als we niet naar de beeldkwaliteit kijken. Deze lens kan met gemak 30 jaar meegaan als je er voor zorgt. Als we enkel gaan oordelen op beeldkwaliteit dan is het een beetje een tegenvaller (wat niet wil zeggen dat de lens slecht is ofzo, gewoon niet wat je verwacht van zo'n prijs)

- Kopen?: tja, da's een moeilijke. Kun je ze betalen dan moet je ze gewoon hebben. Ik heb er geen spijt van, dennis heeft er geen spijt van, .... eigenlijk heeft niemand er spijt van. Kun je de lens niet betalen maar fotografeer je wel veel in low-light omstandigheden, maar zijn de onderwerpen vrij statisch, neem dan de F4 IS. De F4 IS is de scherpste van de 4 beschikbare types en komt op +- €1000 en dat is die lens zeker waard. Ga je echter fotograferen bij weinig licht maar wel bewegende onderwerpen, neem dan de 2.8 non-IS. Ga je veel portretten doen dan is de 2.8 ook de betere keuze. Heb je echter maar €600 over, dan is de F4 non-IS de enige mogelijkheid, maar ik garandeer je dat je geen enkele zoom zult vinden in die prijsklasse die zo'n mooi beeld oplevert. Kortom alle 4 de 70-200's zijn zeer goed, ze hebben gewoon voordelen tov elkaar.

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: Sigma 70-200 2.8 OS HSM: De sigma is slechter, de kleuren zijn slechter, de AF is veel trager, de bouwkwaliteit is niet echt dat, ze is niet waterdicht, tijdens het zoomen klonk ze kapot (bleek normaal te zijn). Enkel de prijs heeft ze in het voordeel, maar als we kijken naar de prijs dan zou ik de F4 IS van canon aanbevelen ipv de 2.8 sigma, tenzij je echt 2.8 en OS nodig hebt (wat dus maar 1 stop sneller is).

Canon EF 50 1.8II (tijdelijk geruild met dennis):
- Distortion: geen, net zoals de 1.4

- CA: Vergelijkbaar met de 1.4 qua kleur, maar wel veel sterker aanwezig nog op 1.8.

- Flare en ghosting: Als je weet hoe deze lens te gebruiken valt het mee, maar het is niet moeilijk om een foto te verkrachten :D De zonnekap heb ik niet dus ik weet niet of dit helpt.

- Scherpte: Tja, voor €70 is dit een echt toppertje. De lens is scherper dan mijn 70-200 op 2.8 en is vergelijkbaar met de 1.4. Wanneer je echt iets scherps wilt voor weinig geld is dit the one to buy.

- AF: suckt. Geen USM, zelfs geen micro USM. De lens is lawaaierig, heeft geen full-time manual focussing en de AF - MF schakelaar is moeilijk te verzetten op dit exemplaar. De hele voorkant gaat ook ronddraaien tijdens het focussen wat op z'n minst irritant te noemen is. De AF is wel vrij nauwkeurig heb ik het gevoel dus dat is een pluspunt. Wanneer men manueel gaat focussen moet men met die focusring gaan werken en deze is totaal niet comfortabel.

- Constructie: Voelt aan alsof ze uit elkaar valt, zelfs wanneer je er naar kijkt. De vatting is uit plastic maar er is wel geen speling. De lens is zeer licht. Je krijgt waarvoor je betaald eigenlijk.

- Performance op 1.8: Bokeh is redelijk lelijk. Je kunt in je foto's zien dat er maar 5 diafragma lamellen aanwezig zijn en dit is dus niet zo mooi. CA en scherpte zijn ook een probleem vol open. Ik raak aan deze lens pas vanaf f2.2 te gaan gebruiken. Wanneer het echt moet is 1.8 wel bruikbaar en dan is ze natuurlijk erg lichtsterk.

- Prijs kwaliteit: beter dan dit wordt het nooit

- kopen?: als de 1.4 te duur is, of je moet nog vertrouwd geraken met fotografie en wil er dus nog niet teveel aan uitgeven, dan zeker. Een ander argument waarom je hem zeker moet hebben is omdat het maar €70 is. Dit kan zeer handig zijn om bvb deze als 2e 50mm te hebben, voor wanneer je in gevaarlijke omstandigheden gaat fotograferen zoals bvb: tijdens rotsklimmen, naast een motorcross circuit (steenslag, ach ze was cheap), tijdens bvb skateboard events. Kortom deze lens mag sneuvelen, ze was niet duur. Dat maakt het een leuk instrument om lekker gevaarlijk mee te doen (tenzij je ze geleend hebt, wees dan super voorzichtig want ze is echt niet sterk).

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: geen idee, ik heb nog nooit iets gelijkaardigs getest en vergelijken met de canon 1.4 zou oneerlijk zijn gezien het prijsverschil.

Sigma 18-200 3.5-6.3 DC OS (tijdelijk geruild met dennis):
- hier ga ik geen volledige review van schrijven. Ik heb de lens een half uur op m'n camera gehad en ik gebruik ze nooit meer.
pluspunten: zoom stop schuifknop om de lens in een bepaald aantal MM vast te houden, zeer groot bereik
minpunten: beeldkwaliteit, vervorming, algemene scherpte, CA, bouwkwaliteit (dit exemplaar zoomed zeer stroef in vanaf +- 60mm, dan moet je echt kracht gaan gebruiken), lichtsterkte, bokeh, AF, OS is te luidruchtig,  ik ben nogal merk-vast dus ik wil een canon :D (maar de 18-200 canon is even slecht en duurder)

- Prijs/kwaliteit: €172 is de nieuwprijs. Je krijgt waarvoor je betaald, maar ik zou ze nooit moeten hebben. Misschien voor 50€ ofzo.

- kopen?: nee

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: De canon variant die 3 keer zo duur is, dan zijn ze even slecht qua beeldkwaliteit, enkel ben je bij de canon nog meer bestolen. De canon is wel lichtsterker (3.5-5.6)

MC Peleng 8mm 3.5/8A Fisheye met Dandellion:
- Distortion: jah, 't is een fisheye :D redelijk aanwezig dus

- CA: zeer veel last van, tot ongeveer f8, daarna is het allemaal tof!

- Flare en ghosting: Flare is zeer sterk aanwezig in deze lens, mar bij fisheye shots draagt dat soms bij tot de algemene sfeer. Ghosting is er niet

- Scherpte: op 3.5 zijn de hoeken wazig³, de scherpte is ondermaats. Deze lens doet zijn werk eigenlijk enkel goed op f11 en f16. f8 lukt ook nog als je niet te kritisch bent. Alles daar onder is onbruikbaar voor mij.

- AF: Er is geen AF :D enkel MF

- Constructie: Gebouwd door het soviet leger, volledig uit staal en glas. Wanneer je deze lens vast hebt zou je denken dat je een onderdeel uit een AK47 vast hebt, zo solide is het. Het gewicht is dan ook vrij hoog voor zo'n klein lensje. MAar één nadeel aan de bouwkwaliteit eigenlijk, en dat is dat de voor en achterdop blijkbaar ontworpen zijn door russiche ingenieurs, wat betekend dat ze er af vallen :D

- Performance op 3.5: Barslecht. Deze lens is te gebruiken vanaf f8

- prijs/kwaliteit: ik heb er €255 voor betaald inclusief de Dandellion chip en incl verzending vanuit wit rusland. voor €255 kun jij een foto maken die iemand anders hoogste waarschijnlijk niet kan maken. Dit is, wanneer je geld vraagt, van redelijk grote waarde. Jij hebt de edge. Die edge hangt wel volledig van uw kunnen af. Deze lens is moeilijk om mee te werken gezien de beeldhoek en het feit dat ze volledig manueel is. Dus geen auto focus, geen electronisch diafragma, gewoon glas en jij. De beeldkwaliteit op f11 en f16 is supergoed, veel beter dan je zou verwachten. Op f3.5 echter zou je deze lens nog niet gebruiken voor snapshots. Dit betekend wel dat er veel licht nodig is wat een nadeel is.

- Kopen?: als je een fisheye zoekt en het uw ding is, zeker en vast. Anders koop je beter een normale wide angle zoals de canon 10-22. Daar zul je meer plezier aan beleven.

- vergeleken met een concurrent: zowat alle gelijkaardige lenzen zijn veel duurder, hoe die presteren weet ik niet want dit is m'n eerste fisheye dus hier kan ik geen advies geven
« Last Edit: August 05, 2009, 02:31:24 pm by PJH »
The 5% man

Roy.

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #176 on: August 05, 2009, 02:32:23 pm »
Zo, dat is een best verhaal.
Leuk voor mensen die overwegen die body/lens te kopen.

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #177 on: August 05, 2009, 02:37:12 pm »
Andere 55-250 IS gebruikers er last van dat op 250mm na een tijdje dingen onscherp lijken? Was eerst niet zo. Wordt steeds erger heb ik het gevoel.
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #178 on: August 05, 2009, 02:40:20 pm »
Zo, das een mooi stukje! Top werk!

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon