August 21, 2017, 03:49:03 pm

Author Topic: Voor- en nadelen van jouw camera / jouw lenzen  (Read 40003 times)

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
Voor- en nadelen van jouw camera / jouw lenzen
« on: May 18, 2007, 04:11:53 pm »
^O^ Vertel in dit topic de voor- én nadelen van jouw camera, dit kan handig zijn bij aanschaf van een nieuwe.
Al de ervaringen van de mensen over hun camera zullen in de OP worden vermeld, zodat je het gelijk kunt zien.

CAMERA'S

Canon EOS 1000D
Voordelen.
- Goede beeldkwaliteit.
- Makkelijk je instellingen instellen of aanpassen.
- Liveview
- Redelijk licht.
- Ook niet verschrikkelijk groot.
- Geweldig instapmodel.
- Top camera.
- Maakt z'n 1000 foto's met een Caon LP-E5 accu.
- Fotografeert gewoon heel goed voor de prijs.
Nadelen.
- Flitser klapt vaak uit overdag als je in ''Auto'' fotografeert (Gebruik toch altijd M dus dan heb je er geen last van)
- Vrij lastig om de goede instellingen voor liveview in te stellen.

Canon EOS 350D
Josh:
Voordelen: kwaliteit van de foto's, gebruiksgemak, en een uitgebreide keuze over hoe je je foto's maakt (instelmogelijkheden en verschillende lenzen).
Nadelen: grootte, niet altijd even handig om zo'n camera mee te nemen op de fiets e.d.

Canon EOS 40D:
Voordelen:
Helder scherm, goeie menu's, snel zowel bij AF als FPS als Buffer, minder ruis dan de 50D, goeie batterijduur, opent deuren indien gecombineerd met een deftige lens, schermpje bovenop is super, ingebouwde flits is met diffuser best bruikbaar als fill, huidige prijs, ergonomie, live view, afsluitbare zoeker voor de lange sluitertijdshots, enz...
Nadelen:
prijs bij aankoop, niet waterdicht, geen fullframe, anti-dust werkt goed maar is niet perfect, direct print knop wtf.

Canon EOS 400D
le visser
Voordelen:
-Kwaliteit van de foto's
-Gebruiksgemak
-Cleaning System
-Steek goed in elkaar, mooie materiale gebruikt
-2,5" inch LCD
Nadelen:
-Standaard 18-55 Lens is minder
-Prijs

Canon IXUS 60
Mb
Voordelen:
- Compact
- Maakt mooie foto's
- Binnen 4 seconde kan je je eerste foto maken als je je camera aanzet
- Accu gaat lang mee
- Prijs is goed betaalbaar
- Helder LCD scherm
- Ziet er wel leuk uit
Nadelen:
- Geen sluitertijden instellen
- Met hogere iso meteen veel ruis.
- Tekentjes op knopjes vervagen bij regelmatig gebruik

Canon PowerShot A430
Thizzle
Voordelen
- klein model (gemakkelijk voor bijv. in je jaszak)
- makkelijk bedienbaar
- veel instelmogelijkheden
- 4 megapixel is als je niet groter dan A3 gaat uitprinten meer dan genoeg.
- snel opstarten, binnen +- 2 sec heb je je eerste foto.
- continu-mode is erg fijn (+- 2 á 3 foto's per seconde, zoveel je maar wilt)
Nadelen
- geen instelbare sluitertijd
- erg slecht in het donker
- zoomen begint een beetje ratelig te klinken na +- een jaartje
- alleen digitaal inzoomen tijdens filmen
- flits herladen duurt heel lang

Canon Powershot A460:
Voordelen:
- Goedkoop
- Compact
- Merk met een goede reputatie
- Eenvoudig
- 4x optische zoom is goed voor zo een goedkoop toestel.
Nadelen:
- Fotografeert erg traag! Nadat hij een foto heeft genomen, duurt het gemakkelijk 5 seconden tegen dat je opnieuw één kan trekken. Ook gewoon de foto trekken duurt 3 seconden ofzo, met een normale sluitertijd.
- De batterijen zijn ontzettend vlug op: 1 paar batterijen halen de avond niet.
- Kwaliteit is degelijk, maar kan beter.

Canon Powershot A520
MrMister
 Voordelen
- Gerenomeerd merk,
- 4.0 Megapixel is meer dan genoeg,
- Werkt op batterijen,
- Licht, handzaam en fijn in de hand liggend model,
- Supermakkelijk,
- Kan tegen een stootje,
- Erg goede all-round camera,
- Erg veel instelmogelijkheden,
- Goed lcd-schermpje,
- Werkt ook met polarisatiefilter. :D 8-)

Nadelen
- Wil erg snel flitsen, gelukkig zijn daar veel manuele instelmogelijkheden voor,
- Heeft na +/- 1 jaar de gekke gewoonte gekregen om soms ineens steeds opnieuw naar de datum te vragen :{,
- Kan niet uit- of inzoomen tijdens meerdere foto's achter elkaar of filmen,
- Opstarten + 'herladen' na een foto duurt redelijk lang, vooral na flitsen.

Eindoordeel
Heb voor deze camera alleen een analoge camera gehad, maar ik ben erg in mijn nopjes met deze camera, erg fijne en makkelijke camera, met veel instelmogelijkheden en voor een goede prijs!

Canon PowerShot S5 IS
Richard Brunsveld
Voordelen:
- Uitklapbaar 2.5 Inch Scherm.
- Gebruiksvriendelijk.
- Wat een kwaliteit.
- Converters extra verkrijgbaar (Zoals Teleconverters, Close Up Converters)
- Snel in & uitzoomen
- 4 Batterijen inplaats van 2
- Externe Fliters op te plaatsen
Nadelen
- Relatief Groot voor een Superzoom (Wat voor mij niks uitmaakt)
- Flitser klapt niet vanzelf uit in donkere omgeving.
- Aardig zwaar voor een Superzoom
- Prijs

Casio Exilim EX-Z80 (De andere van de EX-Z serie hebben veel gemeen. ;))
Erik
Voordelen:
- Uiterst gebruikvriendelijk
- Waar voor het geld.
- Lange batterijduur
- 12x Zoom (4x optisch, 3x digitale)
- Bouwkwaliteit, hij zit erg stevig in elkaar.
- Klein
- 2,6" LCD-display
- Bestshot (Erg veel verschillende fotostanden)
- Vrij veel handmatige instellingen
Nadelen:
- Duurt lang voordat je een foto kan maken
- Veel ruis bij gebruik van de digitale zoom
- Kan niet optisch zoomen tijdens filmen

Fujifilm S5600
Bas:
Voordelen: Goedkoop, goede kwaliteit, veel zoom, heel snel, er kunnen filters + voorzetlenzen op, weinig ruis.
Nadelen: Vrij groot, lens schuift niet in, wordt niet meer geproduceerd, geheugenkaartjes zijn vrij duur.

Fujifilm S6500fd:
Luukyday
Voordelen:
- Goede lens, met handmatige (dus minder batterijvretende) zoom (+-10x optisch).
- Prijs
- Makkelijke bediening
- Start vrij snel op (zo'n 1,5 sec.)
- Op ISO 400 ook nog zeer goed te gebruiken.
- Handmatige focus, goed te bedienen.
- Royaal LCD scherm ( 2.5 inch )
- Goede sensor
- Groothoeklens
- (gaat tot ISO 3200)
- Gezichtsherkenning (dus zet een vakje op het gezicht heen en stelt daarop scherp.)
Nadelen:
- Xd-kaartje (jammergenoeg geen SD)
- 4 AA Batterijen. (Goede oplaadbatterijen zijn de oplossing)

Verder is 't gewoon 'n topcamera, niks mis mee en zeker niet voor het zachte prijsje!!

Fuji Finepix S9500
Gijs Muller
Voordelen:
- Maakt mooie foto's
- Groothoeklens
- Heerlijke kleurtjes
- Groot zoombereik
- Hoge iso's mogelijk zonder al te veel ruis
Nadelen:
- Formaat
- Soms beetje langzaam met scherpstellen/foto maken

HP Photosmart M527
Ties
Voordelen:
Ligt goed in de hand, is van metaal dus lekker stevig, hele goede nachtmodus, heel veel makkelijke functies, makkelijk bedienbaar, lekkere macro, goedkoop
Nadelen:
Hij wil soms niet aangaan (dan brand het lichtje en dan gaat hij weer uit), klein zoombereik, flits is niet zo sterk, gaat langzaam uit

HP Photosmart R717
Maarten
Voordelen:
-Prima fotokwaliteit (en 6.2 MP) voor een compacte camera. Erg mooie foto's!
-Ook de optische zoom is prima, dat alles voor een schappelijke prijs
-Formaat
Voordelen:
-Heeeeeeel zwakke batterij, na zo'n 80 foto's maken is je batterij wel leeg
-Loopt vaak vast
-Om de een of andere reden gaat mijn exemplaar regelmatig audio-opnamen maken van 1 minuut terwijl ik gewoon een foto wil maken. Dan moet je 1 minuut wachten, of de batterij er uit halen. Ik heb de instellingen al gechecked en het ligt volledig aan mijn camera en níet aan wat ik er mee doe

Al met al een camera die goed is waar hij goed in moet zijn; mooie foto's maken. Het gebruiksgemak is echter niet zo best..

Kodak EASYSHARE Z740
Keezzz2Fast4You:
Voordelen:
- Goedkoop (200-250)
- SD geheugenkaartjes (goedkoop)
- Schneider-Kreuznach Variogon-lens met ideale 10x optische zoom
- Sterk (2x laten vallen van 1,50m op tegels, en niet kapot)
- Mogelijkheid tot monteren van lenzen of filters
- Megapixels maakt vrij weinig uit. Met 5 MP komt je ruimschoots uit de voeten
- Handmatige Pasm-mode (alles vrij instelbaar)
- Behoort tot de categorie compact-cam

Nadelen:
- Niet meer in productie, opvolger is Kodak Z650 (méér megapixel + verbeterd)
- Ik ervaar de camera als stroomvreter. Voor een normaal dagje minstens 2x2 batterijen 2600 mAh nodig
- Ik had liever gehad dat de camera sneller aan gaat. (Aandoen tot volledige zoom kost 5 seconden [3 seconden aanzetten, 2 seconden zoom], dan is een auto meestal aan de horizon. Aan laten staan is weer negatief t.o.v. energiegebruik)
- Hulplampje voor scherpstellen is soms vreselijk irritant in situaties dat je liever niet irriteer (bv. ongeval, bijeenkomst)
- Past eigenlijk net niet in je jaszak, of je moet met 'n 'bobbel' lopen ;)

Kortom, veel zoom en goeie foto's voor je geld, maar houd rekening met batterijen.

Konica Minolta Z3 Dimage + Raynox polarisatiefilter & beschermfilter
Koen/F.575.M:
Voordelen:
- Goedkoop, want uit productie en Sony gaat ze opnieuw op de markt brengen.
- Erg goede zoom (4x en 12x). Redelijk makkelijk in gebruik, maar toch veel mogelijkheden qua instellingen.
- Goede polarisatiefilter en beschermfilter en héél goedkoop (€19,- all-in).
Nadelen:
- Niet meer in productie, waardoor reparatie (of alleen al het laten opsturen naar Konica-afdeling bij Sony) héél duur is.
- Batterijen i.p.v. accu; in onze compacte camera gaat één accu'tje dat erg lang meegaat, in de Z3 moeten 4 losse batterijen.
- Tegenwoordig hebben compacte camera's al gauw 7 tot 10 megapixels, mijn "slechts" 4, hoewel ik echte nadelen er nog niet van heb gemerkt.

Maginon DC4500
Arco:
Voordelen: makkelijk meenemen op de fiets, speciale 'spot' functie, en hij is redelijk licht, ik kan van alles instellen (diafragma, sluitertijd, iso).
Nadelen: na ongeveer 2 jaar kwamen er bij strepen in, de prijs was te duur voor het kwaliteit

Nikon D40:
Ties
Voordelen:
Hele goede fotokwalitiet, goeie macro stand, veel opties, erg licht, lange sluitertijden, groot LCD scherm, ligt goed in de hand, lange accuduur
Nadelen:
hij is wel groot, wil te snel flitsen (autostand)

Nikon D40X:
Flex
Voordelen: Lichtste DSLR ter wereld, uitstekende fotokwaliteit (zelfs op de automatische piloot), goede prijskwalitietverhouding, niet al te groot, licht lekker in hand, groot en helder LCD-Scherm (2,5 Inch), gebruiksvriendelijk, ingebouwd "Retoucheermenu".
Nadelen: Accu gaat redelijk snel leeg, als je een close-up foto wilt nemen wordt er niet altijd scherpgesteld waardoor je geen foto kunt nemen. Dit verhelp je door uit te zoomen, camera is te groot om in je jaszak mee te nemen en een tas is dus nodig.

Nikon D50
DB crew
Voordelen: Prijs-kwaliteit, ergonomie, prijs (vroeger dan), 'snel'.
Nadelen: Geen formattering sneltoets, kleine zoeker, lange 'lange tijd RO' na lange sluitertijden, geen ISO aanduideing in de zoeker,  geen wieletje voor diafragma, geen LCD verlichting.
AnthonyR
Voordelen:
Robuust
Goede prijs/kwaliteit
Ergonomie
Goede prestatie's overdag
Snelle focus
Interne focusmotor
Nadelen:
Geen toplcd verlichting
Geen diafragma wieltje om te verstellen
Ruisprestaties
LCD schermpje soms onduidelijk
Batterij duur weergave is onnauwkeurig

Nikon D60
voordelen:
ligt heel goed in de hand, veel opties, niet te zwaar, is makkelijk mee te nemen, goede camera kwaliteit
nadelen:
weet eigenlijk niet, ik denk dat die slecht wil focussen op donkere onderwerpen 's nachts

Olympus C310 Zoom:
Petrolhead-Emil
Voordelen: Werkt nog steeds, erg goede macro en tevens leuke beginners camera.
Nadelen: Al behoorlijk op leeftijd, batterijen drinken meer dan mij.

Olympus µ Digital 800
Paganiz0nda
Voordelen
Groot schermpje
Zeer scherpe foto's zelfs met volle 'inzoomdingen'
Nadelen
Nachtstand is bagger
Flits laden duurt af en toe lang

Olympus Mju 700
Kevin_BMW
Voordelen:
Handzame camera
Je doet lang met een accu
Nadelen:
De ruis op foto's ondanks lage ISO.
De dure XD kaartjes
ArieDB
Voordelen:
gemakkelijk te bedienen
Ziet er leuk uit
Best snel met opstarten (als je t goed doet heb je tegenliggers nog op de foto).
Nadelen:
Wil heel erg graag flitsen en is dan wat traager
Kan niet heel snel meerdere foto´s achter elkaar nemen.
Aan knopje heel erg klein (ivbm tegenliggers)

Olympus SP550 OZ
Petrolhead-Emil
Voordelen:
- Compact voor de mogelijkheden die hij bied
- Veel mogelijkheden; Van volledig automisch tot volledig manuel
- Gigantisch zoom bereik 18X optisch
- Batterijen gaan erg lang mee
- Erg goede macro
- ISO tot 5000 
Nadelen:
- Lange opstarttijd
- Meer nog niet kunnen ontdekken

Pentax Optio S55
Miko
Voordelen: -niet groot, compact - aardig wat instellingen -werkt op batterijen -5 MP is zeker genoeg -niet duur
-Best groot LCD-scherm
Nadelen: -jammer dat hij maar 3x optische zoom heeft -duurt -de optie multi-shot, daarbij doet hij iets van 2 sec. tussen elke foto -geen superverlichtende flits

Pentax K10D met 18-200 Tamron en zo nu en dan een 100mm Cosina macro
Appeltje
Voordelen:
-CCD met 10,2 megapixels--->ik wil binnenkort veel gaan uitvergroten, eventueel tot 30 bij 45
-functies zelf kunnen instellen
-heeel erg stevige body die spatwaterdicht is en tegen een beetje regen kan
-camera kan lang mee
-handige functies zoals shake reduction, eigenlijk voor softies die geen vaste hand hebben maar toch erg handig :+
-handige zoom met groot bereik
-handige macro met voorzetlens tot enorme afbeeldingsmaatstaven
Nadelen:
-beeldkwaliteit soms wat twijfelachtig, kan liggen aan het gebruik (ik belicht altijd iets onder omdat ik dat vaak mooi vind... de camera blijkbaar niet), maar het tamron objectief zelf is denk ik ook niet erg goed.
-camera weegt erg veel
-camera is vrij veel waard
-camera kan niet even ergens mee naar toe dus ga ik momenteel "onbewapend" naar de VU
-zoomlens is optisch niet echt goed denk ik
-zoomlens focust niet erg snel, macro wel
-zoomlens is niet zo lichtsterk
-polfilter wordt gauw vies, is moeilijk schoon te houden, en beinvloed mogelijk de beeldkwaliteit op een negatieve manier

Sony A100
darkkingll
Voordelen:
Automatische overschakeling tussen beeldscherm en zoeker(scheelt stroom)
10.2 mp
Konica Minolta lenzen passen erop
Alle functies die je nodig zou kunnen hebben tijdens het fotogrferen zitten onder 2 draaiknoppen
Kwalitatief uitstekende kitlens.. Volgens sommigen zelfs beter als qua brandpuntafstand gelijke Tamron's
Groot lcd scherm
Body is maar 12.5 * 6 cm!
Lekker licht
Inbody beeldstabilisatie dus goedkopere/lichtere lenzen verkrijgbaar
Ligt lekker in de hand
goede standaard flits
Op 1 acculading kunnen makkelijk 700 foto's gemaakt worden...
Nadelen:
Automatische overschakeling tussen beeldscherm en zoeker9als je hem gewoon voor je buik hebt hangen blijft hij maar switchen en fscherpstellen(doet hij dan automatisch tenzij je ene knopje omzet dat je handmatig scherp wil stellen)
Verder eigenlijk geen nadelen

Sony DSC-H2
Sander
Voordeel:
- Tot 1000 ISO
- 12x Zoom
- 2 Penlites gaan lang mee
- Veel Functies in te stellen
- gaat redelijk snel aan
- Gaat qua functies riching DSLR
Nadeel:
- Zoom is erg langzaam
- Dure Sony Memorysticks
- Veel functies in te stellen

Sony DSC-H9:
Mikhail Castelein:
Voordelen:
-Mooie foto's.
-Goede prijs voor wat je hebt (kwaliteit & heel veel opties).
-Tamelijk compact.
-Werkt vlug (geen wachttijden na foto's, efficient menugebruik, ...)
-Alle opties en knopjes liggen ergonomisch binnen handbereik.
-Groot kantelbaar LCD-scherm.
-Groothoeklens.
Nadelen:
-Als je heel diep inzoomt op sommige foto's zie je een blauw randje rond voorwerpen.
-Het LCD-scherm ligt op een nogal ambetante plaats, je zit er namelijk constant op met je vingers, met als gevolg dat je scherm veelal vol vette plekken zit.
-Dure accesoires (lenzen & filters van Sony zelf)

Sony DSC-S600
Josh:
Voordelen: redelijke prijs/kwaliteit verhouding, makkelijk meenemen, geen batterijenverslinder.
Nadelen: soms vind ik dat er een beetje veel ruis in de foto's zit, en er zijn erg weinig instelmogelijkheden (bijvoorbeeld geen diafragma en sluitertijden).

Sony DSC-H3
steffen
Voordelen:
-compacte camera
-goeie zoom (10x optisch, 10x digitaal)
-gaat redelijk snel aan
-prijs
-gezichtsherkenning
-goeie flits (14m)
-maakt scherpe foto's (ook bij maximale zoom)
-veel functies
-veel effecten
-zonnekapje inbegrepen
-oplaadbare batterij(gaat lang mee)
-makkelijk aan te sluiten op pc en tv

Nadelen:
-lensdopje is wat onhandig
-geen tasje en memorycard inbegrepen
-dure memorycards

Sony DSC-T5
Porsche RS
Voordelen:
Het formaat(bijna even groot/klein als mijn mobiele telefoon), snelle opstarttijd, beschermkap voor lens(sommige gevallen erg handig), groot beeldscherm, goede foto's(ook in macro-stand waarbij je echt dicht op het voorwerp kunt inzoomen).
Nadelen:
Beperkte instelmogelijkheden, zwakke flitser, korte maximum sluitertijd.

De camera levert onder enigzins normale omstandigheden erg goede resultaten, maar daarbuiten daalt het niveau drastisch.

LENZEN

Canon EF-S 17-85 4-5.6 IS USM
PJH
http://forum.autogespot.com/index.php/topic,14709.msg436433075.html#msg436433075

Canon 18-55mm f/3.5-5.6
Josh:
Voordelen: compact, leuke kwaliteit voor die prijs.
Nadelen: kwaliteit doet zichtbaar onder voor de duurdere lenzen.

Canon EF 50 1.4 "USM":
PJH
- Distortion: Distortion is er gewoonweg niet. zelfs niet wanneer men dichtbij gaat focussen. Dit zorgt er voor dat dit een zeer goeie portret (of alles waarbij vervorming absoluut niet mag) lens is.

- CA: Wel het aantal CA is in 1 woord samen te vatten: Terrible! op f1.4 kun je echt serieuze paarse randen hebben en dan is het echt niet mooi meer eens je er begint op te letten. Echter vanaf f2 is de CA meestal zo goed als verdwenen en vanaf dan is de lens ook superscherp, dus 2/3e stop dichtdraaien en het is perfect allemaal.

- Flare en ghosting: Flare wordt redelijk goed onder controle gehouden, beter dan de f1.8 versie van de 50mm. Flare is zeker wel nog makkelijk uit te lokken en de vorm er kleur ervan is niet mooi te noemen. ghosting is waarschijnlijk wel een klein probleem met de 50 1.4 omdat deze niet gecoat is om reflecties tegen te gaan via de sensor. Nu, mij is het nog niet echt opgevallen dus het probleem zal waarschijnlijk wel niet zo groot zijn

- Scherpte: Dit is waar de 50 1.4 duidelijk een uitblinker is. op f2.8 presteert de lens ongeveer op zijn best en dan is deze veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel scherper dan mijn 70-200 2.8 L IS USM. Op f1.4 is deze lens redelijk soft waardoor sommige foto's met wat tegenlicht al snel zo een "dromerig" effect krijgen. Dat is voor portretten af en toe wenselijk. De lens is dan ook niet zo super scherp wat voor portretten zelden nodig is. vanaf f2 is de lens eigenlijk zeer scherp.

- USM: Deze lens wordt verkocht met het label USM er op wat eigenlijk fout is. De AF motor is een Micro-USM motor, geen volwaardige USM. Dit betekend dat de AF niet zo accuraat, luidruchtig(er) en trager is in vergelijking met een echte USM lens (zoals de 17-85). De Accuraatheid kan soms een probleem zijn bij snelle actie. Daar is deze lens eigenlijk niet voor geschikt. De AF doet goed zijn best en vooral in het donker is de AF eigenlijk zeer indrukwekkend mits je de lens gebruikt op een goeie body. Gezien de DOF op f1.4 zeer gering is, vergeef ik de AF motor dat hij af en toe mist.

- Constructie: de constructie van de f1.4 vergeleken met zijn dichtste concurrent, de f1.8, is goed tot zeer goed te noemen. Uiteraard kunnen we de lens niet vergelijken met mijn 70-200. De lens is vrij licht en compact en dat is een goed pluspunt. Je kunt ze zo in de zak van je jas meedragen. nadelen aan de constructie zijn de speling op de focusring, wat bij zo'n kleine DOF eigenlijk zeer irritant is en ook het feit dat de barrel uit de lens schuift tijdens het focussen. Dit zou een probleem kunnen opleveren bij het opbergen van de lens. Wanneer men de barrel niet inschuift en de lens krijgt een tik, dan zou het focusmechanisme wel eens kunnen breken. Research op internet geeft me daarin gelijk, hoewel ik nog geen echte slachtoffers heb gevonden. Een groot voordeel tov de f1.8 is de afstandsschaal die op de lens aanwezig is.

- F1.4: De maximale diafragma opening is een droom om mee te werken. Op concerten haal ik soms sluitertijden van boven de 1/1000 als ik op ISO 1600 blijf, dat betekend meestal dat ik tot ISO 400 kan gaan en dat is zeeeeer positief. op f1.4 heeft deze lens redelijk wat last van CA zoals eerder vermeld, daarom is ze wide open niet altijd even leuk. Wat wel erg leuk is, is de bokeh die geproduceerd wordt wideopen. de 8 afgeronde diafragma lamellen doen hun werk goed en de bokeh is daarom vrij mooi. Maar het kan echter wel beter.

- Zonnekap: niet standaard bijgeleverd door de canon-geldwolfjes. Dit vind ik jammer, maar zo goed doet ze haar werk nu ook niet. De zonnekap is rond wat ik een nadeel vind. Geef mij maar de bloemvormige zonnekappen. De zonnekap helpt tegen flare maar lost zeker niet alles op. Aan 25€ een duur stuk plastic dus.

- Prijs kwaliteit: zeer goed

- kopen?: je moest hem al hebben

- Vergeleken met zijn dichtste concurrent: De sigma 50 1.4, De sigma heeft zo zijn voordelen, maar is wel duurder en groter en zwaarder. Daarom ben ik toch voor de canon gegaan, een keuze waar ik nu soms spijt van heb, maar niet genoeg spijt om alsnog te switchen.

Canon EF 50 1.8II (tijdelijk geruild met dennis):
PJH
- Distortion: geen, net zoals de 1.4

- CA: Vergelijkbaar met de 1.4 qua kleur, maar wel veel sterker aanwezig nog op 1.8.

- Flare en ghosting: Als je weet hoe deze lens te gebruiken valt het mee, maar het is niet moeilijk om een foto te verkrachten  De zonnekap heb ik niet dus ik weet niet of dit helpt.

- Scherpte: Tja, voor €70 is dit een echt toppertje. De lens is scherper dan mijn 70-200 op 2.8 en is vergelijkbaar met de 1.4. Wanneer je echt iets scherps wilt voor weinig geld is dit the one to buy.

- AF: suckt. Geen USM, zelfs geen micro USM. De lens is lawaaierig, heeft geen full-time manual focussing en de AF - MF schakelaar is moeilijk te verzetten op dit exemplaar. De hele voorkant gaat ook ronddraaien tijdens het focussen wat op z'n minst irritant te noemen is. De AF is wel vrij nauwkeurig heb ik het gevoel dus dat is een pluspunt. Wanneer men manueel gaat focussen moet men met die focusring gaan werken en deze is totaal niet comfortabel.

- Constructie: Voelt aan alsof ze uit elkaar valt, zelfs wanneer je er naar kijkt. De vatting is uit plastic maar er is wel geen speling. De lens is zeer licht. Je krijgt waarvoor je betaald eigenlijk.

- Performance op 1.8: Bokeh is redelijk lelijk. Je kunt in je foto's zien dat er maar 5 diafragma lamellen aanwezig zijn en dit is dus niet zo mooi. CA en scherpte zijn ook een probleem vol open. Ik raak aan deze lens pas vanaf f2.2 te gaan gebruiken. Wanneer het echt moet is 1.8 wel bruikbaar en dan is ze natuurlijk erg lichtsterk.

- Prijs kwaliteit: beter dan dit wordt het nooit

- kopen?: als de 1.4 te duur is, of je moet nog vertrouwd geraken met fotografie en wil er dus nog niet teveel aan uitgeven, dan zeker. Een ander argument waarom je hem zeker moet hebben is omdat het maar €70 is. Dit kan zeer handig zijn om bvb deze als 2e 50mm te hebben, voor wanneer je in gevaarlijke omstandigheden gaat fotograferen zoals bvb: tijdens rotsklimmen, naast een motorcross circuit (steenslag, ach ze was cheap), tijdens bvb skateboard events. Kortom deze lens mag sneuvelen, ze was niet duur. Dat maakt het een leuk instrument om lekker gevaarlijk mee te doen (tenzij je ze geleend hebt, wees dan super voorzichtig want ze is echt niet sterk).

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: geen idee, ik heb nog nooit iets gelijkaardigs getest en vergelijken met de canon 1.4 zou oneerlijk zijn gezien het prijsverschil.

Canon EF 70-200 2.8 L IS USM
PJH
- Distortion: op 70 mm is er een klein beetje vervorming, maar niks dramatisch. Zeer goed bruikbaar als all-round lens.

- CA: CA wordt dankzij de asferische glaselementen zeer goed onder controle gehouden. CA is zo goed als niet aanwezig op 2.8 wat indrukwekkend te noemen is. Op dit vlak is dit mijn beste lens.

- Flare en ghosting: Flare wordt zeer goed onder controle gehouden en de zonnekap doet ook erg goed zijn werk. Ik denk niet dat ik het al heb meegemaakt dat een foto verprutst wordt door flare vorming. Hoewel deze lens niet speciaal is gecoat om ghosting tegen te gaan (toch niet met de moderne technologie) is er zo goed als geen sprake van ghosting. Dit komt de beeldkwaliteit zwaar ten goede

- Scherpte: De scherpte van deze lens valt een beetje tegen. Ik heb nog een 70-200 F4 en een F4 IS gehad, en deze waren beduidend scherper vol open dan de 2.8 IS. Dit is een veel voorkomende klacht over deze lens, waar zeker een vorm van waarheid in zit. Echter vinds ik de foto's wel bruikbaar. Volgens mij is deze klacht zo vaak aanwezig omdat mensen nu eenmaal veel verwachten van een lens die meer dan €1000 kost. De lens wordt mooi scherper vanaf f3.2 en op f4 is ze op z'n scherpst. Ik persoonlijk vind de scherpte een beetje ondermaats voor een L lens (een 50 1.8ii van €70 doet het beter op 2.8 dan een lens van €1600, vrij irritant als je dat ontdekt na zo'n uitgave ).

- AF: De AF is zeer snel, redelijk stil en zeer accuraat. De USM motor doet hier goed zijn werk, zeker als je de focus range limiter gaat gebruiken om hunting tegen te gaan (de bovenste knop op de zijkant van de lens). Deze lens focust nog steeds correct in low-light omstandigheden en bij gebruik van AI Servo is een bewegend onderwerp zeer goed vast te houden. Een F1 Pannen is zeker bij de mogelijkheden.

- IS: De IS van deze lens is vrij goed. Het geeft je ongeveer 3 stops winst. Dat wil zeggen dat als je een foto zou nemen op 1/200 dat je hem nu op 1/15 kunt nemen. Dit is vrij indrukwekkend op 200mm. De IS zorgt er ook voor dat het beeld rustiger wordt in de zoeker wat zeker een voordeel is. De IS is wel een tikkeltje te lawaaierig soms. De IS is voor panningshots ook zeer goed bruikbaar, zowel op mode 1 als mode 2 eigenlijk.

- Constructie: Die rode L die op de zijkant van de lens staat heeft een betekenis. Deze lens voldoet volledig aan die betekenis. De bouwkwaliteit is super. De lens is zo stevig als een tank, de lens schuift niet uit tijdens het zoomen, de voorkant draait niet rond bij het focussen (goed voor de polarfilter mannen), de lens is waterdicht zoals dennis reeds heeft bewezen:

http://img41.imageshack.us/img41/6506/54891020456567356170345.jpg

- Performance op 2.8: Op 2.8 is de lens te soft om L kwaliteit te zijn. Bokeh is echter prachtig, dit is m'n favoriet op dit gebied. De lens is lekker snel en goed genoeg om binnen te fotograferen, zeker in combinatie met de IS. De scherptediepte is heerlijk kort en dit kan tot creatieve foto's leiden.

- Prijs kwaliteit: zeer goed als we niet naar de beeldkwaliteit kijken. Deze lens kan met gemak 30 jaar meegaan als je er voor zorgt. Als we enkel gaan oordelen op beeldkwaliteit dan is het een beetje een tegenvaller (wat niet wil zeggen dat de lens slecht is ofzo, gewoon niet wat je verwacht van zo'n prijs)

- Kopen?: tja, da's een moeilijke. Kun je ze betalen dan moet je ze gewoon hebben. Ik heb er geen spijt van, dennis heeft er geen spijt van, .... eigenlijk heeft niemand er spijt van. Kun je de lens niet betalen maar fotografeer je wel veel in low-light omstandigheden, maar zijn de onderwerpen vrij statisch, neem dan de F4 IS. De F4 IS is de scherpste van de 4 beschikbare types en komt op +- €1000 en dat is die lens zeker waard. Ga je echter fotograferen bij weinig licht maar wel bewegende onderwerpen, neem dan de 2.8 non-IS. Ga je veel portretten doen dan is de 2.8 ook de betere keuze. Heb je echter maar €600 over, dan is de F4 non-IS de enige mogelijkheid, maar ik garandeer je dat je geen enkele zoom zult vinden in die prijsklasse die zo'n mooi beeld oplevert. Kortom alle 4 de 70-200's zijn zeer goed, ze hebben gewoon voordelen tov elkaar.

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: Sigma 70-200 2.8 OS HSM: De sigma is slechter, de kleuren zijn slechter, de AF is veel trager, de bouwkwaliteit is niet echt dat, ze is niet waterdicht, tijdens het zoomen klonk ze kapot (bleek normaal te zijn). Enkel de prijs heeft ze in het voordeel, maar als we kijken naar de prijs dan zou ik de F4 IS van canon aanbevelen ipv de 2.8 sigma, tenzij je echt 2.8 en OS nodig hebt (wat dus maar 1 stop sneller is).

Canon 70-200 f/4.0 L
Josh:
Voordelen: superkwaliteit, lens uit de L-serie.
Nadelen: behoorlijk groot en zwaar, best wel prijzig.

MC Peleng 8mm 3.5/8A Fisheye met Dandellion:
PJH
- Distortion: jah, 't is een fisheye  redelijk aanwezig dus

- CA: zeer veel last van, tot ongeveer f8, daarna is het allemaal tof!

- Flare en ghosting: Flare is zeer sterk aanwezig in deze lens, mar bij fisheye shots draagt dat soms bij tot de algemene sfeer. Ghosting is er niet

- Scherpte: op 3.5 zijn de hoeken wazig³, de scherpte is ondermaats. Deze lens doet zijn werk eigenlijk enkel goed op f11 en f16. f8 lukt ook nog als je niet te kritisch bent. Alles daar onder is onbruikbaar voor mij.

- AF: Er is geen AF  enkel MF

- Constructie: Gebouwd door het soviet leger, volledig uit staal en glas. Wanneer je deze lens vast hebt zou je denken dat je een onderdeel uit een AK47 vast hebt, zo solide is het. Het gewicht is dan ook vrij hoog voor zo'n klein lensje. MAar één nadeel aan de bouwkwaliteit eigenlijk, en dat is dat de voor en achterdop blijkbaar ontworpen zijn door russiche ingenieurs, wat betekend dat ze er af vallen

- Performance op 3.5: Barslecht. Deze lens is te gebruiken vanaf f8

- prijs/kwaliteit: ik heb er €255 voor betaald inclusief de Dandellion chip en incl verzending vanuit wit rusland. voor €255 kun jij een foto maken die iemand anders hoogste waarschijnlijk niet kan maken. Dit is, wanneer je geld vraagt, van redelijk grote waarde. Jij hebt de edge. Die edge hangt wel volledig van uw kunnen af. Deze lens is moeilijk om mee te werken gezien de beeldhoek en het feit dat ze volledig manueel is. Dus geen auto focus, geen electronisch diafragma, gewoon glas en jij. De beeldkwaliteit op f11 en f16 is supergoed, veel beter dan je zou verwachten. Op f3.5 echter zou je deze lens nog niet gebruiken voor snapshots. Dit betekend wel dat er veel licht nodig is wat een nadeel is.

- Kopen?: als je een fisheye zoekt en het uw ding is, zeker en vast. Anders koop je beter een normale wide angle zoals de canon 10-22. Daar zul je meer plezier aan beleven.

- vergeleken met een concurrent: zowat alle gelijkaardige lenzen zijn veel duurder, hoe die presteren weet ik niet want dit is m'n eerste fisheye dus hier kan ik geen advies geven

Sigma 18-200 3.5-6.3 DC OS (tijdelijk geruild met dennis):
PJH
- hier ga ik geen volledige review van schrijven. Ik heb de lens een half uur op m'n camera gehad en ik gebruik ze nooit meer.
pluspunten: zoom stop schuifknop om de lens in een bepaald aantal MM vast te houden, zeer groot bereik
minpunten: beeldkwaliteit, vervorming, algemene scherpte, CA, bouwkwaliteit (dit exemplaar zoomed zeer stroef in vanaf +- 60mm, dan moet je echt kracht gaan gebruiken), lichtsterkte, bokeh, AF, OS is te luidruchtig,  ik ben nogal merk-vast dus ik wil een canon  (maar de 18-200 canon is even slecht en duurder)

- Prijs/kwaliteit: €172 is de nieuwprijs. Je krijgt waarvoor je betaald, maar ik zou ze nooit moeten hebben. Misschien voor 50€ ofzo.

- kopen?: nee

- vergeleken met zijn dichtste concurrent: De canon variant die 3 keer zo duur is, dan zijn ze even slecht qua beeldkwaliteit, enkel ben je bij de canon nog meer bestolen. De canon is wel lichtsterker (3.5-5.6)

Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG MACRO
DB crew
Voordelen: Prijs-kwaliteit, zoombereik, contrastrijk, macro-functie, relatief compact en draagbaar.
Nadelen: Trage AF, geen stabilisatie, lichtsterkte, kwaliteit duidelijk minder dan bij lichtsterkere lenzen.

Tamron 17-50 f/2.8
Josh:
Voordelen: leuk zoombereik, 17mm groothoek kan leuke plaatjes opleveren. f/2.8 over het hele gebied.
Nadelen: niet goedkoop.

Ik hoop dat er een beetje potentie in dit topic zit.

Bij het vermelden, graag even hetzelfde neerzetten zoals in de OP. Als het in ieder geval maar niet iets rommeligs is waar het allemaal in een verhaal staat, 'de voordelen zijn ........, en de nadelen zijn........' :N

« Last Edit: August 10, 2009, 12:04:16 pm by Josh »

Bas

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
Re: Voor- en nadelen van jouw camera / jouw lenzen
« Reply #1 on: May 18, 2007, 04:25:06 pm »
Fujifilm S5600
Bas:
Voordelen: Goedkoop, goede kwaliteit, veel zoom, heel snel, er kunnen filters + voorzetlenzen op, weinig ruis.
Nadelen: Vrij groot, lens schuift niet in, wordt niet meer geproduceerd, geheugenkaartjes zijn vrij duur, niet zoomen tijdens filmen, "maar" 5.1 Megapixels
Great succes!

arco

• Ford Focus ST Driver
  • R.I.P. 050494
    • View Profile
Re: Voor- en nadelen van jouw camera
« Reply #2 on: May 18, 2007, 04:25:56 pm »
Maginon dc4500 (digital)
Arco:
Voordelen: makkelijk meenemen op de fiets, speciale 'spot' functie, en hij is redelijk licht, ik kan van alles instellen (diafragma, sluitertijd, iso).
Nadelen:   na ongeveer 2 jaar kwamen er bij strepen in, de prijs was te duur voor het kwaliteit
« Last Edit: May 18, 2007, 04:34:01 pm by arco »

Forza Ferrari

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: May 18, 2007, 04:38:10 pm »
Konica Minolta Z3 Dimage + Raynox polarisatiefilter & beschermfilter
Koen/F.575.M:
Voordelen:
- Goedkoop, want uit productie en Sony gaat ze opnieuw op de markt brengen.
- Erg goede zoom (4x en 12x). Redelijk makkelijk in gebruik, maar toch veel mogelijkheden qua instellingen.
- Goede polarisatiefilter en beschermfilter en héél goedkoop (€19,- all-in).
Nadelen:
- Niet meer in productie, waardoor reparatie (of alleen al het laten opsturen naar Konica-afdeling bij Sony) héél duur is.
- Batterijen i.p.v. accu; in onze compacte camera gaat één accu'tje dat erg lang meegaat, in de Z3 moeten 4 losse batterijen.
- Tegenwoordig hebben compacte camera's al gauw 7 tot 10 megapixels, mijn "slechts" 4, hoewel ik echte nadelen er nog niet van heb gemerkt.

DB crew

• Bugatti EB110 Driver
  • Live forever
    • View Profile
    • My Sightings
« Reply #4 on: May 18, 2007, 05:02:37 pm »
Nikon D50
DB crew
Nadelen: Geen formattering sneltoets, kleine zoeker, lange 'lange tijd RO' na lange sluitertijden, geen ISO aanduideing in de zoeker,  geen wieletje voor diafragma, geen LCD verlichting.
: mei 18, 2007, 04:52:45 pm
DB crew
Voordelen: Prijs-kwaliteit, zoombereik, contrastrijk, macro-functie, relatief compact en draagbaar.
Nadelen: Trage AF, geen stabilisatie, lichtsterkte, kwaliteit duidelijk minder dan bij lichtsterkere lenzen.

Wessel

• Lamborghini Gallardo Driver
  • Alle geilheid op een stokje!
    • View Profile
    • Wesselvannierop.com
« Reply #5 on: May 18, 2007, 06:32:40 pm »
Nikon D50
DB crew
Nadelen: Geen formattering sneltoets, kleine zoeker, lange 'lange tijd RO' na lange sluitertijden, geen ISO aanduideing in de zoeker,  geen wieletje voor diafragma, geen LCD verlichting, LCD scherm geeft foto's iets te licht weer.
: mei 18, 2007, 04:52:45 pm
DB crew
Dat over het LCD scherm klopt niet, want die kan je gewoon donkerder instellen :')

Gijs.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #7 on: May 18, 2007, 06:35:44 pm »
Fuji Finepix S9500:

Voordelen:
- Maakt mooie foto's
- Groothoeklens
- Heerlijke kleurtjes
- Groot zoombereik
- Hoge iso's mogelijk zonder al te veel ruis

Nadelen:
- Formaat
- Soms beetje langzaam met scherpstellen/foto maken

Kevin

• Koenigsegg CCX Driver
  • youtube.com/kgrootnl
    • View Profile
    • Kgroot.nl Automotive Photography
« Reply #8 on: May 18, 2007, 07:58:11 pm »
Olympus Mju 700

Voordelen:
Handzame camera
Je doet lang met een accu

Nadelen:
De ruis op foto's ondanks lage ISO.
De dure XD kaartjes

Forza Ferrari

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #9 on: May 18, 2007, 07:58:25 pm »
Let wel even op de manier hoe Josh wilt dat je het doet ;)

rjv

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: May 19, 2007, 05:23:01 pm »
mooie foto's is een beetje een k*t argument, de fotograaf maakt nog steeds de foto's, het kan natuurlijk wel zo zijn dat de kwaliteit goed is. verder bij de D50 hoef je maar in knopje ingedrukt te houden en je kan het diafragma ook aanpassen (ligt natuurlijk er aan in welke modus je schiet)
the fastest a car can do is never fast enough

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #11 on: May 19, 2007, 05:26:46 pm »
Canon IXUS 60

Voordelen:
- Compact
- Maakt mooie foto's
- Binnen 4 seconde kan je je eerste foto maken als je je camera aanzet
- Accu gaat lang mee
Nadelen:
- Geen sluitertijden instellen
- Met hogere iso meteen veel ruis.
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

Bas

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #12 on: May 19, 2007, 05:27:17 pm »
Binnen 4 seconden is best lang :P Mijne doet er maar 1 seconde over
Great succes!

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #13 on: May 19, 2007, 05:29:13 pm »
Binnen 4 seconden is best lang :P Mijne doet er maar 1 seconde over
Voor een Compact Cam is dat redelijk snel hoor.
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

Bas

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #14 on: May 19, 2007, 05:37:17 pm »
Ik heb ook een compact cam. Oke hij is niet compact ofzo maar hij was zeker niet duur.
Great succes!