September 20, 2017, 09:57:57 pm

Author Topic: HDR: High Dynamic Range  (Read 63529 times)

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
HDR: High Dynamic Range
« on: May 14, 2007, 01:50:29 pm »
:) Omdat er een aantal mensen mee aan het experimenteren zijn vond ik een eigen topic wel interessant. Hieronder vind je wat informatie over HDR.

Wat is nu een HDR opname?
Voor een High Dynamic Range foto moet je natuurlijk een onderwerp kiezen met een hoog dynamisch bereik. Het dynamisch bereik van een camera is in feite het aantal stops dat de camera vast kan leggen. Wanneer je een foto maakt van een landschap onder een heldere hemel is het bijvoorbeeld moeilijk om, zonder filters, zowel de lucht als de grond goed te belichten. Het contrast tussen de twee (het lichtste punt ten opzichte van het donkerste punt) is te groot. Het dynamisch bereik van een camera is dan niet toereikend en daardoor krijg je ofwel uitgebeten plekken in je foto (puur wit) of dichtgelopen plekken (puur zwart).

Om dit probleem op te lossen kun je, erg jaren negentig, met (overlopende) grijsfilters werken; of erg 2006, met HDR stoeien. In een HDR opname combineer je meerdere afzonderlijke foto's zodat zowel de hoge lichten als de donkere gedeelten nog detail bevatten. Het grote nadeel van een HDR opname is dat deze niet getoond kan worden op de huidige monitoren.

Een HDR opname moet daardoor altijd nog teruggeschaald worden naar een standaard 8 bits opname die je verder normaal kunt verwerken. Dit terugschalen kan bijvoorbeeld met behulp van tone mapping.

Verschillende belichtingen vastleggen
In de kerk heb ik vanuit verschillende standpunten een aantal foto's gemaakt. Bij elk standpunt heb ik achtereenvolgens opname die van circa 2 stops onderbelicht naar 2 stops overbelicht liepen. Hierbij begin je met eerst de juiste belichting voor de opname te bepalen. Dit is de belichting die je normaal gekozen zou hebben wanneer je een foto van de desbetreffende omgeving zou nemen (een gemiddelde belichting). Het makkelijkste is om gebruik te maken van een handmatige belichting. Stel het diafragma eerst in op de gewenste scherptediepte en zet ook de scherpstelling op handmatig (na scherpgesteld te hebben).

Vanuit de gemiddelde belichting gezien ga je 2 stops onderbelichten (bij mijn Canon 400D bereik je 2 stops onderbelichting door de belichting met 6 'klikjes' te verminderen; elke stap is - 1/3 EV). Maak een afdruk van met deze instellingen. Uiteraard zal de opname veel te donker zijn. Eventuele lichte plekken in de opname zullen echter wel goed belicht zijn, bij een gemiddeld bemeten foto zouden deze uitgebeten zijn.

Na deze eerste foto ga je weer naar de gemiddelde belichting en maakt je opnieuw een opname. Vervolgens belicht je twee stoppen over en maak je de laatste foto. Deze laatste foto zal grotendeels overbelicht zijn, maar de donkere gedeelten in de opname zullen hierdoor beter zichtbaar zijn.

Overigens is bovenstaande methode een richtlijn, je kunt er uiteraard van af wijken. Zorg er in elk geval voor dat je een foto hebt waar de lichte delen goed belicht zijn, een gemiddelde belichting en een foto waar de donkere delen goed belicht zijn. Mogelijk moet je niet twee stoppen, maar slechts één of juist drie stoppen verschil tussen de opname nemen. Ook is het geen probleem om extra opname te maken die ook weer anders belicht zijn om bijvoorbeeld een erg groot contrastverschil te overbruggen.

Uiteraard gebruik je bij je HDR opname bij voorkeur een stevig statief zodat de compositie op elke opname gelijk zal zijn.

De foto's combineren
Thuis achter je computer ga je de opname combineren. Een veel gebruikt programma hiervoor is Photomatix. Er is ook een gratis probeerversie beschikbaar op de website. Overigens kan Photoshop zelf ook overweg met HDR bestanden (en deze ook aanmaken).

In eerste instantie heb ik geprobeerd de automated batch functie van het programma te gebruiken zodat ik mijn RAW files direct kon gebruiken. Om de een of andere vage reden was het resultaat echter een roze afbeelding in plaats van de gewenste HDR foto.

Als alternatief heb ik er voor gekozen om de RAW bestanden eerst in Photoshop om te zetten naar Jpeg en deze vervolgens gebruikt als invoerbestanden. Dit leverde betere beelden op. Voor het aanmaken van de uiteindelijke afbeelding heb ik feitelijk de standaard tutorial van het programma doorlopen.

Nadat de HDR afbeelding aangemaakt is pas je Tonemapping toe om de afbeelding weer om te zetten naar een 8 bits afbeelding. Deze stap kan Photomatix ook voor je uitvoeren. In een scherm voorzien van een preview kun je de afbeelding naar eigen smaak aanpassen.

Dump hier je probeersels, stel je vragen en geef je tips!

Professioneel geknipt en geplakt van deze website

Michel

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
    • View Profile
    • Autogespot!
Re: HDR: High Dynamic Range
« Reply #1 on: May 14, 2007, 01:57:46 pm »

Mijn probeersel dus :)
Opzich heeft het dus wat. Maar bij sommigen foto's kan het ook verkeerd uitpakken

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #2 on: May 14, 2007, 01:59:28 pm »
Ik ben nog altijd benieuwd naar iemand die 't in combinatie met RAW doet. Ik kan dat niet proberen met me cam:(
Want roze is beetje vaag.

In eerste instantie heb ik geprobeerd de automated batch functie van het programma te gebruiken zodat ik mijn RAW files direct kon gebruiken. Om de een of andere vage reden was het resultaat echter een roze afbeelding in plaats van de gewenste HDR foto.

Appeltje

• Klassiekermods
  • Bugatti EB110 Driver
  • Stad vol krotten = heel triest spotten
    • View Profile
« Reply #3 on: May 14, 2007, 02:05:14 pm »
Adobe pakt geen RAW files... Toch?

Sander

• Veyron-nerd
  • Autogespot Crew
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Ik ben fakking oud!
    • View Profile
« Reply #4 on: May 14, 2007, 02:07:08 pm »
lightroom wel
Quote from: Emil
Max Cooper. hoe ik hem ken? Ben beetje een contactenwereld aan het opbouwen ;) beetje mezelf tussen de rijke gasten proppen ;) Kimble zegt jullie vast ook wel wat ;) heb ik ook contact mee :)

Ruud

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
  • Baas Boink 8-)
    • View Profile
    • Autogespot
« Reply #5 on: May 14, 2007, 02:11:26 pm »
Als je RAW geshoten hebt is het toch onzinnig om HDR bewerking te doen.. In de meeste raw bewerkingsprogrammas kan je al de foto heel goed bewerken :)

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: May 14, 2007, 02:15:44 pm »
Oké, maar het gaat om 't principe dat er niets over- of onderbelicht is. En daar zul je toch echt 3 of 5 of meer foto's met EV-waarden voor nodig hebben.

En als je die 3, 5 of meer foto's dan uit dat RAW file haal... ;)
« Last Edit: May 14, 2007, 02:47:50 pm by Keezzz2Fast4You »

Appeltje

• Klassiekermods
  • Bugatti EB110 Driver
  • Stad vol krotten = heel triest spotten
    • View Profile
« Reply #7 on: May 14, 2007, 02:22:30 pm »
Dan kun je toch beter aparte secties in de raw file bewerken? En ik neem aan dat je niet verschillende witbalansen bedoelt, maar verschillende helderheden?

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: May 14, 2007, 02:50:22 pm »
uh jah, aangepast :P

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #9 on: May 14, 2007, 04:19:15 pm »
Ik zal het hier ook even neerzetten hoe het gaat met RAW:

Je hoeft inderdaad maar 1 foto te maken, en dus kan er dus ook geen beweging zitten, tenzij die ene foto bewogen is natuurlijk. Eddow, volgens mij moet er op de camera ook nog ergens een functie zitten dat de camera 3 foto's maakt tegelijkertijd in 3 verschillende belichtingen, en dan wel in JPG.

Ik werkt met Zoombrowser om met RAW te werken, maar dat is volgens mij ook alleen maar voor Canon.
Hier even een screentje:

Bovenaan in het schermpje links zie je de belichting staan (-2 t/m +2), dan sla je gewoon één foto op met -2, één op -1, één op 0, één op +1 en één op +2. Die foto's voeg je dan samen in Photomatix.

Bas

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: May 14, 2007, 06:12:15 pm »
Hoe verander ik de EV met Adobe Lightroom? Is dat Exposure?
Great succes!

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #11 on: May 14, 2007, 07:03:27 pm »
Lijkt me wel, Exposure Value.

Josh

• View Profile
« Reply #12 on: May 16, 2007, 06:56:07 pm »

Bij auto's vind ik het nog steeds niet echt mooi.....

Que

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
    • RuudBosch.nl
« Reply #13 on: May 16, 2007, 07:10:24 pm »
Klopt, bij natuur en gebouwen komt het mooier tot zijn recht!

MrMister

• The Evolution Theory!
    • View Profile
« Reply #14 on: May 16, 2007, 07:21:50 pm »
Is dit een soort van Polarisatie-filter effect ofzo!? :)