April 28, 2017, 05:51:42 pm

Poll

Wat gaat het worden?

Benzine
Diesel
PHEV / Hybrid, wellicht later volledig elektrisch
Elektrisch
Gas
Maakt mij niets uit
Ik ken de verschillen niet echt

Author Topic: PHEV/ EV of toch die benzine/dieselstoker?  (Read 13330 times)

Wesley.

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
    • Fotobureau Wesley Steenbergen
PHEV/ EV of toch die benzine/dieselstoker?
« on: February 23, 2014, 07:28:00 pm »
Een week geleden heb ik voor het eerst in een hybride auto gereden. Vooraf kon ik mij er weinig bij voorstellen, maar het heeft mij positief verrast. Zelf ben ik wel voor die technologische vooruitgang. Want, blijven gaan zoals nu gaat op den duur sowieso niet meer lukken. Wat ik mij afvroeg is het volgende. Wij als 'autoliefhebbers', de ene meer vanwege de looks, de ander vanwege de techniek, staan we open voor het rijden in een elektrische/hybride auto? Of zweren we voorlopig nog bij benzine/diesel, waarvan de prijs zal blijven stijgen?

De positieve punten aan elektrisch/hybrid:
- Aanzienlijk minder milieuvervuilend dan benzine/diesel (produceren van accu's is niet zo milieuonvriendelijk als wordt neergezet)
- Zuiniger (vooral bij stadgebruik)
- Statement

Enkele negatieve punten:
- beperkte actieradius + lang opladen
- negatief vooroordeel (milieuhippie etc. etc.)
- duur in aanschaf

Echter, benzine en diesels hebben ook hun nadelen. Brandstofkosten hoog, stinken soms, relatief onzuinig en milieuonvriendelijker. Gas kost minder, maar verbruik ligt hoger.

Uiteindelijk zullen de aanschafprijzen van PHEV/EV en de vertrouwde benzine dicht naar elkaar toe gaan, omdat accu's goedkoper zullen worden. Ontwikkelingen staan niet stil, actieradius zal ook stijgen.

Dus stel nou. De aanschafprijzen van PHEV/EV en benzine/diesel liggen dichter bij elkaar, wat gaat het worden?

Graag hieronder waarom je voor X gekozen hebt :)
« Last Edit: February 23, 2014, 08:38:12 pm by Wesley. »

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
Re: PHEV/ EV of toch die benzine/dieselstoker?
« Reply #1 on: February 23, 2014, 08:47:56 pm »
Pfoe lastig. Alles heeft z'n voor en nadelen. Voor woon/werk verkeer zou ik een hybride/elektrische auto zeker overwegen. Dan rij je omdat het 'moet', niet voor de 'fun'.
Daarvoor heb je toch echt benzine nodig.
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

JoŽl D.

• Bentley Continental GTC Driver
  • Alfa Romeo 155
    • View Profile
« Reply #2 on: February 23, 2014, 08:53:57 pm »
Voor een hobbyauto zou ik 100% gaan voor een benzine auto, daar kan een EV niet tegenop. Voor woon werk en evt vakantie (als de actieradius beter is, zeg maar zo'n 300 km actieradius bij 140-150 km/h en dan in 15 min. weer 300 km bijladen).

Gijs.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: February 23, 2014, 11:30:30 pm »
Dagelijks: hybride diesel
Fun: benzine

karsten

• Frontpage-crew
  • Porsche Carrera GT Driver
    • View Profile
« Reply #4 on: February 24, 2014, 09:46:52 am »
Dagelijks woon- werk verkeer: Elektrisch (of hybride afhankelijk van het aantal kilometers dat je moet rijden)
Fun: Benzine

Ik heb al meerdere elektrische/hybride auto's gereden en is me ook erg goed bevallen. De meeste mensen met de grootste negatieve reacties op het elektrisch rijden hebben het zelf nog nooit ervaren.
Voor mij zou het voor stadsverkeer zeker nummer 1 zijn

Wesley.

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
    • Fotobureau Wesley Steenbergen
« Reply #5 on: February 26, 2014, 08:48:40 pm »
Er wordt weer overweldigend gereageerd / gestemd. Zelf ben ik gegaan voor de Hybride, simpelweg omdat ik toch wel over ben. Het werkt gewoon prima. Als er meer modellen volledig elektrisch worden, en dan betaalbaar, dan waarom niet? Racen doe ik toch nooit, en met max koppel vanaf stil is snel wegrijden toch geen probleem.

Ruud

• Autogespot Crew
  • Pagani Zonda F Driver
  • Baas Boink 8-)
    • View Profile
    • Autogespot
« Reply #6 on: February 27, 2014, 09:12:43 am »
Ligt eraan hoeveel je dagelijks rijdt. Onlangs met een i3 gereden en eenmaal de handigheid in de vingers dan is dat zeker een mogelijkheid. Zeker als je een baan hebt op kantoor en je nergens anders heen hoeft. Dan laad je hem 's nachts op, rij je naar je werk en hang je hem weer aan de lader. De i3 had bijvoorbeeld een keer toen ik reed 0 km elektrisch over. Vervolgens ging ik vier uur op bezoek bij iemand en toen kon ik alweer 64km rijden omdat hij opgeladen was. Op deze manier kan je het aardig uitzingen. Voor de fun zal benzine toch nog altijd winnen. Al is het alleen maar vanwege geluid :)

Emil

• Baas
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #7 on: February 27, 2014, 10:11:29 am »
Bij mijn vorige werkgever was de mogelijkheid een Peugeot iOn voor een jaar te leasen. Kosten inclusief al het onderhoud voor 128 euro per maand. Super goedkoop natuurlijk. Daarnaast kreeg je dan ook nog Ä1.000,- subsidie van de overheid. Combineer dat met de bijkomende km-vergoeding en je verdient uiteindelijk alleen maar met een ev. Maar dan heb je het over kleine afstanden van 30/40 per dag en dan is het wel te doen.

Voor woon-werk-verkeer zou ik het overwegen. Maar dat is van factoren als afstand en kosten afhankelijk. Benzine blijft gewoon het meest prettig rijden.