October 22, 2017, 01:40:45 pm

Author Topic: mag ik hier wel fotograferen?  (Read 13399 times)

yamakazi

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
mag ik hier wel fotograferen?
« on: February 01, 2014, 11:19:31 am »
een aantal dagen geleden was ik op Schiphol aan het fotograferen in de parking tegen over plaza.
ik was bezig met een Alpina B3 Bi-Turbo Sedan 2009, tot ik achter mij hoorde hé stop daar eens mee.
het was een man die voor Schiphol werkt en droeg ook en jas van Schiphol.
ik vroeg netje waarom ik moest stoppen met fotograferen, waarop de man reageert heb je hier toestemming voor.
waarop ik antwoord van wie zou ik toestemming moeten hebben? de man zegt de luchthaven.
dus ik ging daar verder op in, en toen begon die te dreigen dat als ik niet weg ging schakelde hij de marechaussee in.
en die zouden dan mijn spullen in nemen.
mijn vraag is nu?
1)is het waar dat je toestemming nodig hebt van de luchthaven? zo ja; horen ze dan niet aan te gegeven dat je niet mag fotograferen.
2)mag de marechaussee voor zijn klein iets je spullen in nemen.
3)had de man gewoon en slechte dag en is het flauwekul.

gr. eric
http://www.autogespot.nl/spots?spotter=yamakazi&spottype=photo

poolhaas

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
Re: mag ik hier wel fotograferen?
« Reply #1 on: February 01, 2014, 12:14:52 pm »
Nog nooit meegemaakt persoonlijk, ik blijf wel weg uit parkeergarages waar je niet zomaar in geraakt.
Maar op een parking bij de luchthaven lijkt het me wel straf zo aangesproken te worden (tenzij het er strikt privé is).
Misschien dacht die gast wel dat je een foto ging maken van een auto die de volgende dag gejat ging worden (Gone in 60 seconds anyone?)   :P

Had het graag willen zien dat hij de marechaussee erbij zou halen, die zouden hem vierkant uitgelachen hebben.

Hamann

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: February 01, 2014, 12:33:57 pm »
Ja ook meegemaakt paar jaar terug.
Was rustig foto's aan het maken kwam er zo'n ''beveiliger'' aan. Daar was niet fatsoenlijk mee te praten gelijk dreigen van dit mag niet en ik kan je camera in beslag laten nemen blabla. Toen vroeg die om me ID kaart en werd ik opgeschreven voor als ik nog een keer kwam ze gelijk konden zien dat ik al waarschuwing had gehad. Sindsdien er maar niet meer heen geweest om te spotten.

Martijn

• Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: February 01, 2014, 01:27:21 pm »
Volgens mij zijn de parkeergarages officieel verboden toegang voor onbevoegden. Dus ja heel strikt genomen mag het niet en ja je hebt gewoon pech gehad. 9 van de 10 vindt het geen probleem.
Martijn is echt de eindbaasmod van Autogespot.

yamakazi

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #4 on: February 01, 2014, 01:57:42 pm »
dus als ik mijn auto er neer zet ben ik in feiten niet meer onbevoegd.

Martijn

• Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #5 on: February 01, 2014, 02:05:19 pm »
Een parkeergarage van Q-park is ook 'eigen terrein' van de firma Q-park en ook daar gelden de verkeersregels.
En ook die garage is "verboden toegang voor onbevoegden".
Want iedereen die een kaartje trekt wordt toegelaten.
Het kaart dient dan alleen als betalingsmiddel om de parkeertijd en -kosten af te leiden.

Idem met een fietstunneltje onder een NS-station. Is ook eigen grond van de NS (tegenwoordig waarschijnlijk ProRail).

Enkel een garage waar (magneet)keys of keycards gebruikt worden zijn eigen terrein.
Daar kom je alleen binnen als je abonnementhouder bent. Dàn is het eigen terrein of "niet voor het openbaar verkeer openstaande weg".

Diederik

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
  • Parijs!
    • View Profile
« Reply #6 on: February 01, 2014, 03:11:03 pm »
Volgens mij zijn de parkeergarages officieel verboden toegang voor onbevoegden. Dus ja heel strikt genomen mag het niet en ja je hebt gewoon pech gehad. 9 van de 10 vindt het geen probleem.
De marechaussee vertelde mij een aantal jaar geleden, dat het toegestaan is bij parkeer garages waar je zo binnen kan lopen.

Nielsdj

• Aston Martin Vanquish S Driver
  • Jaguar XK
    • View Profile
    • foto's
« Reply #7 on: February 01, 2014, 04:52:24 pm »
Het is ongeveer het enige wat ze kunnen doen, want zo vaak kunnen ze geen autodieven in de kraag vatten. Dus als ze een spotter kunnen wegsturen zullen ze die kans aangrijpen om wat te doen te hebben. :+

yamakazi

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: February 01, 2014, 05:43:15 pm »
dus in feiten, is dat wie in een garage aan spotten is tegen de regels bezig is?

Alexxxxx

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
    • alexmiedema.com
« Reply #9 on: February 01, 2014, 11:06:45 pm »
Als je op privé-terrein spot heb je in principe toestemming van de eigenaar nodig. Voor zover ik weet is de plek waar jij aan bent gesproken inderdaad eigendom van de luchthaven, dus stond de beveiliger in zijn recht.

yamakazi

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: February 02, 2014, 12:46:55 pm »
Als je op privé-terrein spot heb je in principe toestemming van de eigenaar nodig. Voor zover ik weet is de plek waar jij aan bent gesproken inderdaad eigendom van de luchthaven, dus stond de beveiliger in zijn recht.
dus parkeer plaatsen-en garage allemaal verboden terrein voor spotters

Martijn

• Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #11 on: February 02, 2014, 12:51:46 pm »
Volgens de officiële regels wel. Bij parkeergarages in de stad zou je ook weggestuurd kunnen worden door stadswachten.

NickBongio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
« Reply #12 on: February 02, 2014, 01:18:50 pm »
Op Schiphol gewoon niet te opzichtig met je camera om je nek lopen, dan is er niets aan de hand.
Ik parkeer mijn auto er altijd gewoon, ben een tijd geleden eens aangesproken wat ik aan het doen was... Toen zei ik ''vlucht heeft vertraging van degene die ik moet ophalen, even de tijd verdrijven'' toen liepen ze weer weg :')

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #13 on: February 18, 2014, 07:47:54 pm »
Schiphol is een risicogebied. Daar gelden dus soepele regels t.a.v. controleren. Er mag bijvoorbeeld preventief gefouilleerd worden.

Veiligheidsrisicogebieden

De onderstaande gebieden zijn veiligheidsrisicogebieden, aangewezen met het oog op de opsporing van terroristische misdrijven.
– het Binnenhof te Den Haag
– de centrale stations van de vier grote steden
– de Nederlandse luchthavens alsmede de daaraan grenzende gebieden
– de Kerncentrale te Borssele
– het Mediapark te Hilversum

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #14 on: February 21, 2014, 09:40:31 pm »
:+ Heuj, ik werk in een risicogebied zo te zien.

Ik ben jaren geleden ook eens aangesproken op Schiphol door een jeetje van de Marechaussee. Toen ook het bekend verhaal over diefstal, verhoogde risico blablabla. Dat was in de parkeergarages. Ik heb toen alleen even de foto's laten zien en verder was het prima. Sindsdien alleen nog regelmatig wezen kijken bij de valet parking, samen met de Privium-parkeerplaats staan daar de meeste dikke bakken.