December 17, 2017, 10:32:05 pm

Author Topic: Vraag: Polarisatiefilter  (Read 10076 times)

Ferrari_freak

• Fiat Panda Driver
  • LoL!!!
    • View Profile
Vraag: Polarisatiefilter
« on: July 26, 2013, 04:56:13 pm »
Ik heb onlangs een Polarisatiefilter (Starblitz 67mm HMC CPL) gekocht maar ik heb hierover nog enkele vragen:

Bij deze filter kan ik de hele tijd aan het schijfje blijven draaien, zorg ik er best voor dat het schijfje niet te veel verdraait wordt langs eenzelfde kant of kan er niet veel gebeuren?

En als ik naar Londen ga en daar avondfoto's wil nemen, dan draai ik m'n filter er best af of laat ik hem zitten zodat ik het 'olievlek'-effect heb?

Hoe gebruik ik m'n filter het best: ik heb al iets gelezen dat de filter het best werkt op 90 van de zon maar hoe bekijk ik dat dan: zijn er geen trucjes die helpen voor betere foto's te nemen met een polarisatiefilter.

Andere tips ivm polarisatiefilters zijn altijd welkom!!!!

Alvast Bedankt!
I LIKE SUPERCARS!!!!

Nielsdj

• Aston Martin Vanquish S Driver
  • Jaguar XK
    • View Profile
    • foto's
Re: Vraag: Polarisatiefilter
« Reply #1 on: July 26, 2013, 05:15:07 pm »
Mods zullen dit wel samenvoegen met het bestaande topic denk ik:
http://forum.autogespot.com/index.php/topic,13937.0.html

Die hoek ten opzichte van de zon kun je alleen maar ontdekken door eraan te draaien, zie je met het blote oog niet. Als je door je viewfinder kijkt zie je vanzelf wanneer het effect het beste is.
Welke kant je op draait maakt niet veel uit. Zorg wel dat je hem niet te vast op je lens schroeft want deze dingen willen nog wel eens niet meer los komen.

Savonds kun je hem erop laten, maar dan moet je wel een statief meenemen omdat je dan sluitertijden van zeker 3-10 seconden krijgt. Het is donker glas, savonds kun je hem beter eraf halen.