July 28, 2017, 03:03:31 pm

Author Topic: De juiste camera instellingen  (Read 13860 times)

Thomas.

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
De juiste camera instellingen
« on: July 07, 2011, 11:58:09 am »
Hey allemaal,
Afgelopen week heb ik mijn eerste camera gekocht. Een Fujifilm Finepix S2950.
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik een foto met een persoon op de voorgrond scherp en de achtergrond heel wazig. Ik begreep dat ik daarvoor een groot diafragma voor nodig heb. Maar als ik de camera op stand M zet kan ik kiezen tussen F3.1 of F6.4. Hoe weet ik welke het beste is? Heeft de sluitertijd daar ook mee te maken? Die gaat van 2000 tot 8''.

De camera heeft 14 megapixels en neemt op L(arge) (4228x3216) foto's erg veel ruimte in beslag. Als ik de foto's op S(mall) (1920x1080) zet maakt het op een beeld van een computer toch niet uit?

Wat raden jullie aan om voor instellingen te doen voor iemand die net begint met foto's maken?

Alvast bedankt!
Thomas.

Stef Ferrari

• BMW M3 Driver
    • View Profile
Re: De juiste camera instellingen
« Reply #1 on: July 07, 2011, 12:58:51 pm »
Grote foto's heb je alleen nodig als je ze wil afdrukken. Van diafragma heb ik niet echt veel verstand.

Gerjon

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: July 07, 2011, 01:04:00 pm »
om een onscherpe achtergrond te krijgen kan je ook gewoon op een afstandje gaan staan en inzoomen :Y

adriaant

• View Profile
    • Flickr spots
« Reply #3 on: July 07, 2011, 01:42:46 pm »
Hey allemaal,
Afgelopen week heb ik mijn eerste camera gekocht. Een Fujifilm Finepix S2950.
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik een foto met een persoon op de voorgrond scherp en de achtergrond heel wazig. Ik begreep dat ik daarvoor een groot diafragma voor nodig heb. Maar als ik de camera op stand M zet kan ik kiezen tussen F3.1 of F6.4. Hoe weet ik welke het beste is? Heeft de sluitertijd daar ook mee te maken? Die gaat van 2000 tot 8''.

De camera heeft 14 megapixels en neemt op L(arge) (4228x3216) foto's erg veel ruimte in beslag. Als ik de foto's op S(mall) (1920x1080) zet maakt het op een beeld van een computer toch niet uit?

Wat raden jullie aan om voor instellingen te doen voor iemand die net begint met foto's maken?

Alvast bedankt!
Thomas.

Als je veel DoF of Bokeh wil kan je dit doen door een zo laag mogelijk f-getal te kiezen waardoor de omgeving van het object waar je op gefocust hebt onscherp wordt. Om dit te bereiken heb je aan
de aperture priority, als je camera die stand heeft, in principe al genoeg. Overigens raad ik je aan veel te lezen over fotografie. Filmpjes op youtube helpen natuurlijk ook. :)

Stratos

• Frontpage-crew
  • Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
    • View Profile
    • Flickr - Kevin Westhoeve
« Reply #4 on: July 07, 2011, 02:04:29 pm »
Klopt wat hierboven wordt gezegd, veel oefenen helpt natuurlijk ook.  :)
Veel succes ermee :)

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #5 on: July 07, 2011, 05:41:58 pm »
Als je veel DoF of Bokeh wil kan je dit doen door een zo laag mogelijk f-getal te kiezen.
Fout.
- laag f-getal geeft een klein DoF (veel gemaakte fout)
- Bokeh is niet veel of weinig, dat is mooi of lelijk, en hangt van je lens af (het is de kwaliteit van de onscherpte, hoe gek het ook klinkt)

Hoe dan ook, de tips die ik fout meegeven zijn om het diafragma zo laag mogelijk te houden en wat afstand te nemen in in te zoomen. Vooral dat laatste heeft een grote invloed op de onscherpte van de achtergrond. Sluitertijd doet er niet toe, als je je camera op Av of A zet (afhankelijk van het merk camera), dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast en hoef je je daar niet druk om te maken.
« Last Edit: July 07, 2011, 05:44:55 pm by Thijs. »

adriaant

• View Profile
    • Flickr spots
« Reply #6 on: July 07, 2011, 05:47:31 pm »
Je hebt natuurlijk gelijk. :)

Thomas.

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #7 on: July 07, 2011, 06:03:41 pm »
Als je veel DoF of Bokeh wil kan je dit doen door een zo laag mogelijk f-getal te kiezen.
Fout.
- Bokeh is niet veel of weinig, dat is mooi of lelijk, en hangt van je lens af (het is de kwaliteit van de onscherpte, hoe gek het ook klinkt)

Hoe dan ook, de tips die ik fout meegeven zijn om het diafragma zo laag mogelijk te houden en wat afstand te nemen in in te zoomen. Vooral dat laatste heeft een grote invloed op de onscherpte van de achtergrond. Sluitertijd doet er niet toe, als je je camera op Av of A zet (afhankelijk van het merk camera), dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast en hoef je je daar niet druk om te maken.

Dan zou ik dus beter op F6.4 zetten dan op F3.1 Als ik de achtergrond wazig wil hebben?
Dus zo'n groot mogelijk F-getal?

adriaant

• View Profile
    • Flickr spots
« Reply #8 on: July 07, 2011, 06:07:29 pm »
Fout.

Dan zou ik dus beter op F6.4 zetten dan op F3.1 Als ik de achtergrond wazig wil hebben?

Neen, wel een zo laag mogelijk F-getal proberen te behouden.

Davidio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Empyreal Blue
« Reply #9 on: July 07, 2011, 07:43:49 pm »
Fout.

Nee, voor de duidelijkheid:

DoF = Depth of Field (scherptediepte). Dit is het bereik dat WEL scherp is.

Klein DoF = scherp onderwerp met wazige omgeving
Groot DoF = onderwerp EN omgeving scherp

Laag F-getal = grote diafragma opening = klein DoF
Hoog F-getal = kleine diafragma opening = groot DoF
« Last Edit: July 07, 2011, 07:51:53 pm by Davidio »

Thomas.

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: July 08, 2011, 10:40:07 am »
Bedankt! Dit kan ik zeker goed gebruiken.  ^O^