July 26, 2017, 02:42:21 pm

Author Topic: D90 of D300 kiezen?  (Read 26119 times)

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
D90 of D300 kiezen?
« on: September 12, 2010, 03:53:17 pm »
:W

Zoals jullie in de het cameratopic kunnen lezen fotografeer ik momenteel met een Pentax K10D. In combinatie met een Sigma 70-300 APO Macro telelens is dit niet één van de snelste combinaties die je kunt bedenken. Bij circuitfotografie (of zelfs al bewegende auto's op straat) loop ik er vrijwel altijd tegenaan dat deze combinatie niet snel genoeg kan focussen, waardoor de auto's meestal niet mooi scherp zijn.

Nu ben ik aan het kijken naar een oplossing voor dit probleem. Eén van de probleem is de lens, deze is niet echt snel, maar ook de autofocus van de K10D is niet bepaald de snelste. Om dit op te lossen zou ik volgens mij zowel lens als body moeten vervangen. Aangezien ook mijn 17-70 momenteel kapot is door focusproblemen, moet ik dus een volledig nieuwe Pentax set kopen. Hiermee is de weg ook vrij voor een ander merk, aangezien dit niet zo duur is.

Als ik met Pentax wil blijven fotograferen zou ik de volgende body en lenzen aanschaffen:
-   Pentax K5 body (moet nog onthuld worden, maar gaat er komen, zie specs hier: http://www.pentaxforums.com/Pentax-K-5-Specifications---Official Hij krijgt alleen maar 11 AF-punten ipv de genoemde 18)
-   Sigma 17-70 F2.8-4 OS HSM
-   Sigma 70-200 F2.8 HSM

Gezien het prijskaartje van deze set (vermoedelijk tussen 2.000 en 2.500 euro), zijn ook andere merken nu het overwegen waard, waarbij ik automatisch op Canon of Nikon uitkom.

Gezien het aanbod qua camera’s en lenzen gaat mijn voorkeur licht uit naar Nikon. Dit komt met name doordat Nikon betere lenzen levert voor hetzelfde of minder geld (als ik de reviews tenminste goed lees).

Bij Nikon zou ik uitkomen op een D90 of D300s met als de lenzen de Nikkor 16-85 en Nikkor 70-300 VR.

Gezien de prijskaartjes en de mate waarin ik de camera’s gebruik gaat mijn voorkeur naar een D90. Maar… mijn belangrijkste vraag is: hoe groot is het verschil in prestaties tussen een D90 en D300s. Ik wil nu namelijk set kopen waarmee ik ook echt goed vooruit kan, ook op circuits e.d. en ik heb geen zin om over 2 jaar weer te moeten wisselen, omdat een D90 bijvoorbeeld toch niet toereikend blijkt te zijn...

Gezien de hoeveelheid mensen die hier een D300(s) en D90 hebben kunnen jullie me hier hopelijk een advies over geven! Er zijn ook wat mensen die zijn overgestapt van een D70/D80 naar D300(s), wat zijn jullie ervaringen qua verschil in fotokwaliteit en focussnelheid?

Overigens wordt 15 september de opvolger van de D90 (D7000?) onthuld, dus de specs daarvan wacht ik ook nog even af. Die zien er namelijk ook veelbelovend uit (http://nikonrumors.com/2010/09/06/recap-3.aspx)

Mocht iemand overigens vinden dat ik een specifieke Canon set hier voor hetzelfde geld aan kan tippen dan hoor ik dat natuurlijk graag ;)

P.s.: ik heb hiervoor een apart topic aangemaakt gezien de specifieke vragen, in het camera discussietopic zou het volgens mij wat onoverzichtelijk worden…

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
« Last Edit: September 12, 2010, 04:05:26 pm by Vossie »

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
Re: D90 of D300 kiezen?
« Reply #1 on: September 12, 2010, 04:00:10 pm »

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: September 12, 2010, 04:05:36 pm »
Thanks, heb het aangepast!

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
  • "Wer zu schnell rein will, kommt zu langsam raus"
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #3 on: September 12, 2010, 05:32:54 pm »
Ik wil nu namelijk set kopen waarmee ik ook echt goed vooruit kan, ook op circuits e.d. en ik heb geen zin om over 2 jaar weer te moeten wisselen, omdat een D90 bijvoorbeeld toch niet toereikend blijkt te zijn...
Wat wil je doen en bereiken? Denk dat dat de hoofdvraag moet zijn. De D90 is eigenlijk een verbetering van de D300 in een iets andere behuizing. De D90 heeft dezelfde (zelfs iets verbeterde) sensor als de D300 heeft. De D300 heeft echter een stalen behuizing en is dus een stuk sterker.

Gezien de hoeveelheid mensen die hier een D300(s) en D90 hebben kunnen jullie me hier hopelijk een advies over geven! Er zijn ook wat mensen die zijn overgestapt van een D70/D80 naar D300(s), wat zijn jullie ervaringen qua verschil in fotokwaliteit en focussnelheid?
D70 naar D300 is geen vergelijking. Dat is echt dag en nacht verschil. Kan me voorstellen dat dat van de D80 naar D300 ook zo is eigenlijk.

Verder kan je op de D300 iets meer oude lenzen gebruiken ook. De oude manuele lenzen hebben dan namelijk wel exif data.
Voordeel van de D300 is tevens dat je 51 focuspunten hebt. de D90 heeft er 11. Nu is dat misschien meer een luxe op de D300 dan een gemis op de D90.
D90 gebruikt SD kaartjes, D300 CF's. De D300s kan ze beide hebben (tegelijk ook).
En ja, de D90 kan filmen, dat kan de D300 niet. de D300s weer wel.
Ook een minpuntje van de D300 vind ik het ontbreken van infrarood voor bijvoorbeeld een remote.
Verschil tussen de D300s en de D300 is dat de s sneller is, 7fps tegen 6fps.
Verder zijn bij de s de belichtingsmethoden (D-lighting) iets verbeterd en is hij gewoon iets verbeterd in beeldkwaliteit.
« Last Edit: September 12, 2010, 05:40:54 pm by Mark Nauta »

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #4 on: September 12, 2010, 05:43:03 pm »
Oh ja, nog even mijn oordeel dan. Even afhankelijk van wat je wilt met de camera. Ik ga er even vanuit dat je gewoon met veel plezier veel plaatjes wilt schieten en het niet professioneel gaat doen?? In dat geval zou ik zeker de D90 kiezen en de poen voor de D300s in de zak houden. Scheelt je denk ik toch dik 600euro

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #5 on: September 12, 2010, 05:59:46 pm »
Bedankt voor je heldere toelichting Mark ^O^

Ik wil nu namelijk set kopen waarmee ik ook echt goed vooruit kan, ook op circuits e.d. en ik heb geen zin om over 2 jaar weer te moeten wisselen, omdat een D90 bijvoorbeeld toch niet toereikend blijkt te zijn...
Wat wil je doen en bereiken?

Deze vraag is eigenlijk redelijk simpel te beantwoorden. Ik wil gewoon de normale autofotografie kunnen doen met de camera. Zowel stilstaande auto's tijdens evenementen of op straat als racende auto's op het circuits. Hierbij hoef ik geen camera te hebben de Formule 1 auto's met 300 km/u nog scherp vast kan leggen, maar een camera die op bijvoorbeeld de Ring goed uit de voeten kan zou al een hele verbetering voor mij zijn.

Daarnaast vind ik landschappen en dieren ook erg leuk om te fotograferen, maar op dat gebied heb ik momenteel niet zoveel klachten met m'n K10D, dus ik verwacht dat een D90 of D300s me op dat gebied ook niet teleur zal stellen.

Oh ja, nog even mijn oordeel dan. Even afhankelijk van wat je wilt met de camera. Ik ga er even vanuit dat je gewoon met veel plezier veel plaatjes wilt schieten en het niet professioneel gaat doen?? In dat geval zou ik zeker de D90 kiezen en de poen voor de D300s in de zak houden. Scheelt je denk ik toch dik 600euro

Ik ben inderdaad niet van plan om enorm professioneel te worden. Ik wil nog wel eens een paar goede workshops gaan volgen om m'n foto-kennis wat bij te spijkeren, maar het zal altijd een hobby blijven. Ik zie mezelf tenminste niet op korte termijn iets overhouden (in financiele zin) aan fotografie. En mocht dat ooit wel gaan gebeuren, dan is een overstap alsnog mogelijk.

Met name de 51 focuspunten op de D300s klonken mij erg interessant in de oren. Ook las ik in diverse reviews dat het focussysteem van de D300(s) een absolute topper is. Dit is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik in de D300 geinteresseerd ben. Uit diverse reviews blijkt namelijk dat qua ruisprestaties en de fotokwaliteit de D300 en D90 niet enorm voor elkaar onder doen. Het oude lenzen verhaal interesseert me niet zoveel, omdat ik toch geen oude lenzen heb (en die komen er waarschijnlijk ook niet) en het aantal fps van de D90 is voor mij voldoende.
Qua prijs zit de D90 ook veel meer in het gebied waarin ik zelf zat te denken, de D300s vind ik namelijk best aan de dure kant. Het scheelt inderdaad meer dan 500 euro. Ik had de D300s voornamelijk meegenomen in deze vergelijking, omdat hij overal als topcamera wordt omschreven en ik investeer liever nu één keer iets meer dan de D90 uiteindelijk tegenvalt en ik alsnog een D300s aanschaf.

Maar als ik jouw verhaal goed begrijp is een D90 ook een prima apparaat voor de foto's waarvoor ik hem wil gebruiken ^O^

Overigens ga ik nog wel even 15 september afwachten, want de specs van de D7000 zien er ook wel erg aantrekkelijk uit. Een soort mini-D300 lijkt het wel, hoewel de sensor meer MP's heeft. De prijs daarvan zal denk ik uiteindelijk uitkomen op 800 a 900 euro (adviesprijs wordt geschat op $1199) en dat vind ik wel een mooie prijs voor een camera :)

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #6 on: September 12, 2010, 06:10:44 pm »
Misschien even wachten op de opvolger van de D90. Die is net zo goed als een D90 en D300 bij elkaar

http://www.electronista.com/articles/10/08/23/nikon.d7000.may.launch.pre.photokina/

edit: de D7000 inderdaad!

Frank-92

• Bugatti EB110 Driver
  • Da's kak zeg.
    • View Profile
« Reply #7 on: September 12, 2010, 06:54:17 pm »
Wordt die niet aardig prijzig?

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: September 12, 2010, 07:04:19 pm »
De verwachte adviesprijs is $1199.
Voor de D300s was dat destijds bij de introductie $1699 en die kost nu in de goedkopere winkels ongeveer 1.200 euro. Ik verwacht dat de uiteindelijk prijs zo rond de 800 a 900 euro uit zal komen en dat vind ik een prima prijs voor die specs.

Maar of je dat prijzig vindt hangt nu helemaal van je spaarpot en budget af :)

Ik ga hem in ieder geval zeer serieus overwegen indien de specs zo blijven en de prijs uitkomt waar ik verwacht. Uiteraard nog wel even de eerste reviews afwachten :)

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #9 on: September 12, 2010, 09:02:41 pm »
Ja die D7000 zou ik in jouw geval zeker afwachten. Dat klinkt zo als de beste optie.

Even kort hoe ik destijds mijn D300 kocht.
Ik wilde een vervanger voor mijn D70. Die had ik ruim 2 jaar en die was daarvoor ook al 2,5 jaar op de markt. Een model van 5 jaar oud dus. Ik wilde toen eigenlijk de D200 kopen. Maar.... dat model was toen ook al ruim 2 jaar op de markt en toen ik op de website van Nikon ging kijken werd net die week de D300 gelanceerd. Ik wist dat die enkele honderden euro's duurder zou zijn (1200 tegen 1900) maar als je bedenkt dat ik met de D200 ± 2 jaar zou hebben gedaan en met de D300 wel 4 of 5, dan is die per jaar uiteindelijk weer goedkoper en heb ik niet een oud model, maar het nieuwste van het nieuwste. Ik heb dus toen direct de D300 besteld. Ik bestelde hem al in augustus trouwens en kreeg hem pas eerste week december. Wel had ik een van de eerste in NL. Mocht jij een D7000 willen, bestel hem dan direct, anders duurt het nog langer voor je hem hebt. Nu zal je ook al tot november/december moeten wachten voor ie er is, maar anders heb je hem zeker dit jaar niet meer. Ik weet niet 100% hoe het nu is met Nikon, maar die staan niet bekend om hun snelle en goede leveren.

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
« Reply #10 on: September 13, 2010, 01:43:53 am »
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij zit mark op een paar punten mis.

D300 is niet van staal maar magnesium
D300 kan 8FPS halen
D300s gebruikt 1 kaartje voor film, de andere voor foto's

Focus Automotive Art

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #11 on: September 13, 2010, 10:52:27 am »

D300 kan 8FPS halen

Punt 1 klopt inderdaad.
D300 kan dat alleen met grip. Standaard heeft hij 6fps
D300s kan je zelf kiezen hoe je die kaartjes gebruikt. Je kan bijvoorbeeld kiezen om van dezelfde foto een RAW en een JPG te maken, waarbij je de RAW op het ene kaartje en de JPG op het andere kaartje wegschrijft.

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #12 on: September 13, 2010, 11:32:08 am »

D300 kan 8FPS halen

Punt 1 klopt inderdaad.
D300 kan dat alleen met grip. Standaard heeft hij 6fps
D300s kan je zelf kiezen hoe je die kaartjes gebruikt. Je kan bijvoorbeeld kiezen om van dezelfde foto een RAW en een JPG te maken, waarbij je de RAW op het ene kaartje en de JPG op het andere kaartje wegschrijft.
Correct. :Y

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
« Reply #13 on: September 13, 2010, 12:26:40 pm »
Ah, punt 3 wist ik niet zeker. Punt 2 wel. Kom gerust een keer langs mark, kun je zien hoe ik met 8FPS knal zonder grip :P

Focus Automotive Art

Mark Nauta

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
    • MarkNauta.nl
« Reply #14 on: September 13, 2010, 12:33:31 pm »
Ah, punt 3 wist ik niet zeker. Punt 2 wel. Kom gerust een keer langs mark, kun je zien hoe ik met 8FPS knal zonder grip :P
Dit zegt de website van Nikon zelf:
• Continuopnamen van 6 bps (8 bps bij fotograferen met het optionele MB-D10 battery pack).