June 22, 2017, 02:11:21 pm

Author Topic: Objectieven discussietopic deel 11  (Read 55757 times)

Polygoon

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
  • Mercedes G-class !!
    • View Profile
Re: Objectieven discussietopic deel 11
« Reply #720 on: August 07, 2010, 05:52:44 pm »
Nog niks mee gedaan want het is baggerweer :(

bagger weer = dramatische foto's. Je moest al buiten zijn.

Beide AW-ers toch?

Sander

• Veyron-nerd
  • Autogespot Crew
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Ik ben fakking oud!
    • View Profile
« Reply #721 on: August 07, 2010, 06:22:58 pm »
ja maar de Deawoo Nexia van de buurman is niet zo mooi :P
Quote from: Emil
Max Cooper. hoe ik hem ken? Ben beetje een contactenwereld aan het opbouwen ;) beetje mezelf tussen de rijke gasten proppen ;) Kimble zegt jullie vast ook wel wat ;) heb ik ook contact mee :)

Engine

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
    • Onze Autogespot-pagina
« Reply #722 on: August 10, 2010, 01:40:56 am »
Kan iemand goede redenen geven waarom je de 70-300mm Nikon zou kopen als je zelden op een circuit komt en vaak spot in steden als Londen?

Mert Esmer

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
    • mijn Flickr
« Reply #723 on: August 10, 2010, 12:32:06 pm »
Kan iemand goede redenen geven waarom je de 70-300mm Nikon zou kopen als je zelden op een circuit komt en vaak spot in steden als Londen?

Misschien voor rijdende auto's ofzo. Als je op een grote afstand staat is het wel handig. Maar ik denk dat ik niet met een telezoom naar london zou gaan om te spotten, maar met een groothoek-zoom lens. Dat lijkt me handiger aangezien er erg veel geparkeerde auto's zijn en ze niet altijd op een grote afstand van je rijden.   (zoals op het circuit)

Engine

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
    • Onze Autogespot-pagina
« Reply #724 on: August 10, 2010, 03:10:52 pm »
Dat is inderdaad een feit. Alleen zijn de geschikte groothoeklenzen voor de D5000 nogal prijzig, vaak boven de 500 euro per stuk. Zou een primelens met een vaste brandpuntsafstand een uitkomst kunnen bieden? Die zijn bovendien minder duur.

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #725 on: August 10, 2010, 03:12:17 pm »
Je HOEFT er geen lens bij te kopen als je er al een hebt...?
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

Mert Esmer

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
    • mijn Flickr
« Reply #726 on: August 10, 2010, 04:40:10 pm »
Onder "groothoek-zoom" valt ook de 18-55 die je er bij krijgt hè. Ik bedoelde niet fisheye lenzen of iets in die richting ;) Je hebt ook een aantal redelijk goede groothoek-zoom lenzen voor rond de 270 euro als je meer kwaliteit zoekt.
« Last Edit: August 10, 2010, 04:42:14 pm by Mert Esmer »

Richard.

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #727 on: August 10, 2010, 08:16:58 pm »
Voor 300,- heb je een Tokina 12-24 Occasion, de kwaliteit is daar erg hoog van en een mooi bereik. Veel beter dan die 10-22 van Canon.

Nu hier in Monaco gebruik ik bijna alleen maar die lens.

Engine

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
    • Onze Autogespot-pagina
« Reply #728 on: August 10, 2010, 09:22:27 pm »
Is deze ook voor een Nikon geschikt, want je praat ook over een Canon. Ik geloof van wel toch? Wat is het nut van groothoek als je het betrekt op het autospotten?

AnthonyR

• Testkonijnen
  • Mercedes SLR Mclaren Driver
  • *
  • Renault Sport
    • View Profile
« Reply #729 on: August 10, 2010, 09:32:51 pm »
Ja, je moet dan zoeken naar Nikon Mount.

Appeltje

• Klassiekermods
  • Bugatti EB110 Driver
  • Stad vol krotten = heel triest spotten
    • View Profile
« Reply #730 on: August 10, 2010, 10:23:23 pm »
Dat is inderdaad een feit. Alleen zijn de geschikte groothoeklenzen voor de D5000 nogal prijzig, vaak boven de 500 euro per stuk. Zou een primelens met een vaste brandpuntsafstand een uitkomst kunnen bieden? Die zijn bovendien minder duur.
Zo nu en dan heb ik alleen m'n 50je op m'n camera zitten, geen enkele kortere/langere brandpuntsafstand. En eigenlijk bevalt het me heel erg goed! Je kan je auto er niet altijd vanuit elke hoek helemaal op krijgen omdat je natuurlijk een redelijk lange brandpuntsafstand mee hebt, maar voor de meeste aanzichten heb je eigenlijk wel genoeg ruimte om genoeg afstand te nemen.

Voordelen:
- 50mm kost niet echt veel. Zeker een 50mm 1.8 niet, een 1.4 kost meteen heel veel meer. Ik weet niet of je geïnteresseerd bent in het verschil van een halve stop? Een 50mm f/1.8 voor een Sony dSLR kost je 137 euro. Gloednieuw.
-compact, nog geen 10cm lang geloof ik (heb hem hier niet liggen momenteel). Verder weegt hij niet erg veel.
-heeeel erg lichtsterk. f/2.8 is al vrij lichtsterk, f/1.8 is al 2,8 keer zo sterk! Dus: 1/4 seconde wordt 1/10 seconde, grof genomen.
-onovertroffen scherp. Meestal gebruik ik een 16-50 f/2.8, die al heel goed door tests heen kwam. Die heeft echter vrij veel scherpteafval naar hoeken toe bij grote diafragma's, m'n 50mm f/1.4 heeft dat helemaal niet! Bovendien geeft een 50mm op ELK diafragma een waanzinnig scherp beeld, je scherptediepte is alleen heel beperkt bij grote openingen.

Ik zou het je zeker aanraden. Ik raad het zelfs elke spotter aan die het budget heeft, want voor fotografie in het donker is het echt een uitkomst.  Leer wel heel nauwkeurig scherpstellen, want als je op f/1.4 een beetje verkeerd scherpstelt kun je je foto wel weggooien.

N.Beekers

• Renault Megane RS Driver
    • View Profile
« Reply #731 on: August 10, 2010, 10:29:33 pm »
Ik wil even weten of een Sigma 28-70 mm F/2.8-4 DG High Speed Zoom Canon AF een goede lens is?
Als iemand deze in zijn bezit heeft, is dit een goede kwaliteit lens of niet?

Engine

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
    • Onze Autogespot-pagina
« Reply #732 on: August 10, 2010, 10:39:03 pm »

Ontzettend bedankt, dit is tenminste nuttige informatie die ook toepasbaar is op een autogerelateerd onderwerp! De 50mm trekt me hoe langer hoe meer aan. Het probleem voor mij is alleen wel dat ik een D5000 bezit en dus bijna gedwongen ben voor de 50mm 1.4G te gaan, aangezien de 50mm 1.8 niet autofocust met mijn camera. De D5000 heeft immers geen ingebouwde scherpstelmotor. Toch lijkt het me de investering zeker waard. En klopt het trouwens dat de 1.4G dan nog lichtsterker is dan de goedkopere 1.8? Zijn er verder nog voordelen?

Zo nu en dan heb ik alleen m'n 50je op m'n camera zitten, geen enkele kortere/langere brandpuntsafstand. En eigenlijk bevalt het me heel erg goed! Je kan je auto er niet altijd vanuit elke hoek helemaal op krijgen omdat je natuurlijk een redelijk lange brandpuntsafstand mee hebt, maar voor de meeste aanzichten heb je eigenlijk wel genoeg ruimte om genoeg afstand te nemen.

Voordelen:
- 50mm kost niet echt veel. Zeker een 50mm 1.8 niet, een 1.4 kost meteen heel veel meer. Ik weet niet of je geïnteresseerd bent in het verschil van een halve stop? Een 50mm f/1.8 voor een Sony dSLR kost je 137 euro. Gloednieuw.
-compact, nog geen 10cm lang geloof ik (heb hem hier niet liggen momenteel). Verder weegt hij niet erg veel.
-heeeel erg lichtsterk. f/2.8 is al vrij lichtsterk, f/1.8 is al 2,8 keer zo sterk! Dus: 1/4 seconde wordt 1/10 seconde, grof genomen.
-onovertroffen scherp. Meestal gebruik ik een 16-50 f/2.8, die al heel goed door tests heen kwam. Die heeft echter vrij veel scherpteafval naar hoeken toe bij grote diafragma's, m'n 50mm f/1.4 heeft dat helemaal niet! Bovendien geeft een 50mm op ELK diafragma een waanzinnig scherp beeld, je scherptediepte is alleen heel beperkt bij grote openingen.

Ik zou het je zeker aanraden. Ik raad het zelfs elke spotter aan die het budget heeft, want voor fotografie in het donker is het echt een uitkomst.  Leer wel heel nauwkeurig scherpstellen, want als je op f/1.4 een beetje verkeerd scherpstelt kun je je foto wel weggooien.

Richard.

• View Profile
« Reply #733 on: August 11, 2010, 12:54:39 am »
Is deze ook voor een Nikon geschikt, want je praat ook over een Canon. Ik geloof van wel toch? Wat is het nut van groothoek als je het betrekt op het autospotten?

Je krijgt veel op de foto, en je kan bij weinig licht toch stabiele foto's maken omdat je maar een heel klein aantal mm hebt, het vertekent soms wel maar dat heb je vaak zelf in de hand.

Deze foto heb ik gemaakt met die Tokina 12-24 op 12mm

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #734 on: August 11, 2010, 11:51:28 am »
Mods, deze mag op slot, ik heb zojuist deel 12 gestart. :)