May 29, 2017, 05:02:31 pm

Author Topic: Cameradiscussietopic deel 23  (Read 46159 times)

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
Re: Cameradiscussietopic deel 23
« Reply #30 on: December 16, 2009, 11:45:57 pm »
Ben ik toch niet de enige die er zo over denkt :D

karsten

• Frontpage-crew
  • Porsche Carrera GT Driver
    • View Profile
« Reply #31 on: December 17, 2009, 09:44:51 am »
Alsnog een leuk plaatje :+

Joeri!

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
    • Mijn Flickr
« Reply #32 on: December 19, 2009, 04:50:32 pm »
Kan mijn naam bij Sony A300 even aangepast worden in Joeri! ipv joe23? Bvd

Doing what you like is freedom, Liking what you do is happiness!

Cedric

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #33 on: December 22, 2009, 11:05:27 am »
Aangezien er geen echte thread is voor interne flitsers, vraag ik het hier maar even :).

Naar aanleiding van deze foto, heb ik gisteren wat bijgeleerd over first and second curtain. Deze morgen wou ik een beetje experimenteren: dus ik ging met de 50d naar menu, en daar heb je ergens flitsinstellingen. Ik zeg dat hij op 'tweede gordijn' moet flitsen. Ik neem een foto en wat zie ik? Hij flitst in het begin Ún op het einde :boefje:? Iemand die weet waaraan dit ligt :)?

Paul23

• Lamborghini MurciÚlago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #34 on: December 22, 2009, 12:24:36 pm »
Aangezien er geen echte thread is voor interne flitsers, vraag ik het hier maar even :).

Naar aanleiding van deze foto, heb ik gisteren wat bijgeleerd over first and second curtain. Deze morgen wou ik een beetje experimenteren: dus ik ging met de 50d naar menu, en daar heb je ergens flitsinstellingen. Ik zeg dat hij op 'tweede gordijn' moet flitsen. Ik neem een foto en wat zie ik? Hij flitst in het begin Ún op het einde :boefje:? Iemand die weet waaraan dit ligt :)?

Volgens mij flits ie dan zachtjes op het 'eerste gordijn', en geeft ie de echte, harde flits op het 'tweede gordijn'. :Y Ik heb daar ook wel es wat mee zitten klooien, en dat werkt opzich best goed. Ik weet niet zeker of je 'm ook echt alleen op het 2e gordijn kunt laten flitsen en aan het begin helemaal niet.

f-autogek

• Renault Megane RS Driver
  • Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
« Reply #35 on: December 22, 2009, 03:40:27 pm »

Volgens mij flits ie dan zachtjes op het 'eerste gordijn', en geeft ie de echte, harde flits op het 'tweede gordijn'. :Y Ik heb daar ook wel es wat mee zitten klooien, en dat werkt opzich best goed. Ik weet niet zeker of je 'm ook echt alleen op het 2e gordijn kunt laten flitsen en aan het begin helemaal niet.

Volgens mij hoef je niet per se 2x te flitsen, want als ie dat doet heb je '2 foto's door elkaar' lijkt me. Als je lange sluitertijd gebruikt(0.5 sec oid.) met aan het eind 1 flits, heb je dit effect ook. Het effect is niet mooi, maar het zorgt er wel voor dat de achtergrond beter belicht is.

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #36 on: December 22, 2009, 03:58:36 pm »
Dit heeft te maken met de lichtmeting van de camera. Net als externe flitsers, worden interne flitsers aangestuurd door TTL-meting. Dit houdt in grote lijnen in dat de camera eerst meet hoeveel licht van er wordt terug opgevangen en vervolgens met die resultaten de echte flits aanstuurt op de juiste sterkte. Normaal gesproken merk je dit niet tot nauwelijks, omdat dit in honderdsten van een seconde gebeurt, dus smelt het voor je gevoel samen met de echte flits. Bij rear curtain gebeurt hetzelfde, maar dan merk je het juist wel, omdat de daadwerkelijke flits op een ander moment komt dan de voorflits (die overigens geheel of deels vˇˇr de echte foto flitst).

f-autogek

• Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
« Reply #37 on: December 22, 2009, 04:04:37 pm »
Maar op de foto staat toch 1 flits, of niet?

Paul23

• Lamborghini MurciÚlago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #38 on: December 22, 2009, 04:13:10 pm »
Maar op de foto staat toch 1 flits, of niet?
Dan valt, zoals Thijs zegt, de eerste flits dus buiten de tijd dat de sluiter open staat. :Y

f-autogek

• Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
« Reply #39 on: December 22, 2009, 04:14:31 pm »
Ok, mijn vermoedens kloppen dus. Beide bedankt :)

Cedric

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #40 on: December 22, 2009, 06:07:01 pm »
Hmm, dus die eerste flits be´nvloedt de foto eigenlijk niet :)? Nog iets wat ik niet goed begrijp aan flitsers, met name externe flitsers, is dat; wanneer je met meerdere draadloze flitsers werkt, hoe komt het dan dat ze allemaal tegelijk flitsen :)?

Nick

• Stoppie-koning
  • Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #41 on: December 22, 2009, 06:09:35 pm »
Hmm, dus die eerste flits be´nvloedt de foto eigenlijk niet :)? Nog iets wat ik niet goed begrijp aan flitsers, met name externe flitsers, is dat; wanneer je met meerdere draadloze flitsers werkt, hoe komt het dan dat ze allemaal tegelijk flitsen :)?
Door middel van een trigger die je op de camera bevestigt. Die stuurt dan een signaal naar alle flitsers als je een foto neemt en zo flitsen ze allemaal gelijk.
Klik even op koekiemonster! Hij weet alles!

Cedric

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #42 on: December 22, 2009, 06:11:15 pm »
Door middel van een trigger die je op de camera bevestigt. Die stuurt dan een signaal naar alle flitsers als je een foto neemt en zo flitsen ze allemaal gelijk.

Is het mogelijk dat deze trigger (ontvanger wordt dit ook wel eens genoemd zeker?) al standaard zit in enkele geavanceerde flitsers :)?

Nick

• Stoppie-koning
  • Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #43 on: December 22, 2009, 06:12:46 pm »

Is het mogelijk dat deze trigger (ontvanger wordt dit ook wel eens genoemd zeker?) al standaard zit in enkele geavanceerde flitsers :)?
Die zit altijd in de nieuwere flitsers (SB-600, SB-900, Speedlite 430, Speedlite 580, ....) :)
Het is het apparaatje dat je op je camera bevestigt om de signalen te sturen dat je moet kopen. Die moet je dan gewoon op de flitsvoet schuiven.
Klik even op koekiemonster! Hij weet alles!

Cedric

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #44 on: December 22, 2009, 06:15:39 pm »

Die zit altijd in de nieuwere flitsers (SB-600, SB-900, Speedlite 430, Speedlite 580, ....) :)
Het is het apparaatje dat je op je camera bevestigt om de signalen te sturen dat je moet kopen. Die moet je dan gewoon op de flitsvoet schuiven.

Ok, thanks :). Kostelijk ook blijkbaar, dat flitsen. Wat externe flitsers komen na een zoomlens in mijn verlanglijstje :+