August 21, 2017, 03:51:51 pm

Author Topic: Camera Schoonmaak Topic  (Read 23726 times)

Davidio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Empyreal Blue
Re: Camera Schoonmaak Topic
« Reply #30 on: December 09, 2009, 06:52:43 pm »
Zit toch ook wel is een soort plakrandje in je camera, waar de stofdeeltjes dan op vallen?
Ja, tenminste bij mijn camera zit er een soort opvangbakje ofzoiets waar het stof in terecht komt bij de sensor reiniging. Doet ie bij mij trouwens zowel bij het opstarten als bij het uitschakelen.

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #31 on: December 09, 2009, 10:49:33 pm »
Zit toch ook wel is een soort plakrandje in je camera, waar de stofdeeltjes dan op vallen?
Ja, tenminste bij mijn camera zit er een soort opvangbakje ofzoiets waar het stof in terecht komt bij de sensor reiniging. Doet ie bij mij trouwens zowel bij het opstarten als bij het uitschakelen.
Kun je meestal instellen wanneer je wilt dat ie dat doet. :Y Ik heb 't dan niet op m'n D80, maar ik mis 't ook niet. :) Gewoon voorzichtig doen met lenzen wisselen (camera zonder lens niet te lang open houden en altijd naar beneden richten), en het wisselen (als 't kan) op een beetje een beschutte plek doen.

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #32 on: December 09, 2009, 10:58:04 pm »
Ik laat eind van de maand de D300 schoonmaken bij Konijnenberg. Anderhalve maand geleden ook gedaan met de D70s en dat is uitstekend bevallen. Het verschil is gigantisch.
Wat bedoel je met "verschil"?
Zie je minder stofjes? Of wordt het beeld helderder?

Ik heb nu al bijna 2 jaar m'n D80 en nog nooit sensor laten reinigen. Ben niet voorzichtig met objectief wisselen, en heb amper last van stofjes... of ze vallen er spontaan zelf vanaf na een aantal dagen.

Ik heb wel het idee dat ik tegenwoordig m'n iso te vaak omhoog moet schroeven, maar dat kan ook een illusie zijn...

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #33 on: December 09, 2009, 11:00:17 pm »
Ik laat eind van de maand de D300 schoonmaken bij Konijnenberg. Anderhalve maand geleden ook gedaan met de D70s en dat is uitstekend bevallen. Het verschil is gigantisch.

Ik heb nu al bijna 2 jaar m'n D80 en nog nooit sensor laten reinigen. Ben niet voorzichtig met objectief wisselen, en heb amper last van stofjes... of ze vallen er spontaan zelf vanaf na een aantal dagen.

Ik heb wel het idee dat ik tegenwoordig m'n iso te vaak omhoog moet schroeven, maar dat kan ook een illusie zijn...
Ik heb 'm dan nu ruim een jaar, en ik heb 'm net als jij nog nooit schoon laten maken en heb eigenlijk ook nog nooit last van een stofje ofzo gehad. :)
Wat betreft die ISO-waarde, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar 't zou wel kunnen natuurlijk. :) Ik zal het morgen eens vragen, dan ga ik toch bij de fotograaf in Roermond langs. :Y

AnthonyR

• Testkonijnen
  • Mercedes SLR Mclaren Driver
  • *
  • Renault Sport
    • View Profile
« Reply #34 on: December 09, 2009, 11:03:44 pm »
Vergeet niet dat het echt al een tijdje heel grauw weer is! Vanmiddag was Iso 800 geen uitzondering :'(

AnshoB

• View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #35 on: December 09, 2009, 11:05:35 pm »
Ik had m laten schoonmaken bij Foka. was flink nodig ook.
Daarna rotterdam in gegaan, en bij thuiskomst zat op een van de laatste foto's alweer een stofje duidelijk in beeld.
Zonde van het geld... sindsdien ook niet meer gedaan! Paar vlekjes wegshoppen als ik met hoge F getallen schiet lig ik niet wakker van.

Kees is heppiedepeppie de laatste tijd zei ie. Dus hij ziet het verschil tussen grauw weer en het zonnetje op z'n rode glimmende hoofd niet :N

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #36 on: December 09, 2009, 11:16:45 pm »
Vergeet niet dat het echt al een tijdje heel grauw weer is! Vanmiddag was Iso 800 geen uitzondering :'(
Dat is ook weer zo.
Iso 800 is helaas bij een D80 wel ruissssjjjjj :o

Ansho, ik negeer je gewoon :+

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #37 on: December 09, 2009, 11:21:21 pm »

:) D70s had ik ook in 2,5 jaar niet schoongemaakt. Dat was te zien ook op de foto, op F11 krioelde het van de de stofjes. En dat terwijl ik met lenzen wisselen altijd wel voorzichtig ben. Ik had op 1 vlekje na dus weer een schone sensor. Die was te hardnekkig. Voor 20 euro ga ik niet zelf met allerlei speciale schoonmaakspullen bij m'n sensor rommelen. Nu kreeg ik het gratis dus dat scheelt, maar bij de D300 betaal ik wel gewoon die twee tientjes.

AnshoB

• View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #38 on: December 09, 2009, 11:51:42 pm »
Dat is ook weer zo.
Iso 800 is helaas bij een D80 wel ruissssjjjjj :o

Ansho, ik negeer je gewoon :+

Wat zeurt iedereen altijd over D80 en ruis?

iso1250

iso1000

iso1600

iso800

Nergens last van. En zet m ook zonder na te denken op 1000+. Er valt toch wel wat uit te halen.
Op fullsize is het natuurlijk een ander verhaal.. maar daar gaat het niet om :+

OT :P ?

Neel

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
  • Sigjeklik, jwz
    • View Profile
« Reply #39 on: December 10, 2009, 09:36:46 am »
Bij mij heb ik op 400 evenveel ruis als een D80 op 1000 ofzo.

Ik verwissel trouwens nooit van lens, aangezien ik er momenteel nog maar 1 heb. Toch heb ik 2 duidelijke stofjes op m'n sensor zitten...

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #40 on: December 10, 2009, 11:52:52 am »
Huh, die foto's van Ansho.
Bizar, ik zou echt veel meer ruis krijgen volgens mij.

Ik heb dan wel geen ruisverwerking aan staan in de D80

Davidio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Empyreal Blue
« Reply #41 on: December 10, 2009, 11:53:39 am »
Wat zeurt iedereen altijd over D80 en ruis?
Geen idee, heb er geen ervaring mee...maar aan de hand van een stel verkleinde/geshopte foto's is dat ook echt totaal niet te beoordelen.

AnshoB

• View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #42 on: December 10, 2009, 03:10:23 pm »
Ik geef alleen een paar voorbeelden van dat ik er zelf niet over zeur.
Ruisverwerking is prima in orde bij die camera, en daar laat ik wat voorbeelden bij zien :)

Ruisverwerking staat ook uit in mijn cam kees. word ie alleen maar sloom van :P