July 26, 2017, 02:35:02 pm

Author Topic: De Polarisatie Filter: Deeltje 3  (Read 75156 times)

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
De Polarisatie Filter: Deeltje 3
« on: April 24, 2009, 01:12:29 am »
OMG alweer die discussie! :'( :D Gasten....serieus..... :L

Aangezien er continu weer een discussie oplaait, word het nu eens tijd voor iedereen wat een Polfilter is.

Er blijkt dat een paar mensen hier op het AG-Forum een Polfilter hebben aangeschaft omdat ze zien dat het bij andere mooie plaatjes op levert. Eenmaal €50,- uitgegeven, en weer thuis op de bank, nemen ze snel een foto van de mooie antieke lamp die aan het plafon hangt. Vervolgens komt die foto in een topic te staan, met Kijk eens! ik heb net een super wappie dikke coole foto genomen met mijn mooie nieuwe Polfilter! Er is niks te zien op die foto, en die persoon in kwestie krijgt een een hoop gezeik over zich heen, dat hij er niks van bakt, en met de vraag waarom hij een DSLR heeft en waarom een polfilter, als je er toch niet mee om kan gaan, en dat is niet de bedoeling hier op het AG forum, want we houden het graag gezellig he! :+

Vandaar hier een topic over de "Polfilter". Een filter die veel gebruikt word door Autospotters.

Wat is een Polfilter?

Een Polfilter is een filter die je op een lens kan schroeven van een DSLR camera, om overbelichte foto's van weerkaatsingen op voorwerpen te voorkomen.

Hoe werkt een Polfilter?

Een polfilter heeft alles te maken met de licht stralen van de zon, of een ander lichtgevend project.

Licht stralen van de zon, of van een lamp, gaan altijd direct, met een rechte lijn naar een voorwerp toe om het te belichten. Als het onderwerp in ons geval een Glimmend voorwerp is (een Auto dus!) word een deel van die licht stralen terug gekaatst je lens in. Deze stralen gaan niet recht streeks je lens in, maar maken een "Kronkelende" beweging en zijn dus "verstoorde stralen". Wat doet dan een Polfilter? Een polfilter bestaat uit miljoenen kleine lijntjes. deze lijntjes zijn gigantisch dun, en liggen gigantisch dicht bij elkaar. Vandaar dat je foto's altijd iets donkerder worden. omdat deze lijntjes zo dun zijn, laten ze alleen licht door dat direct je camera in gaat, en verstoorde stralen, die kronkelend je camera proberen binnen te komen, worden dus binnen gehouden. Een wolk in de motor kap van een auto, zie je dus ook niet meer, want ook dat is een verstoorde reflectie.

Hoe stel ik mijn Polfilter goed in dan ?

Als je eenmaal je polfilter er op hebt zitten, kun je er aan draaien om de goede positie te vinden. Dit is nodig omdat natuurlijk de zon steeds van een andere komt. Als er geen zon is, of je bent in een donkere ruimte, gebruik je polfilter dan ook nooit! je foto word er alleen mooier van als er een felle weerkaatsing is.

Hieronder nog even 2 voorbeelden van een foto zonder, en met polfilter.

Zonder polfilter:

Met Polfilter:

Overgens levert de filter ook mooie "olie vlekken" op in koplampen en ruiten van auto's zoals hieronder:

Ik hoop dat een paar mensen hiervan geleerd hebben.

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
  • D80+18-105VR+50mm f/1.8+70-300APO
    • View Profile
    • Autopoets-service + Fotosessie
Re: De Polarisatie Filter: Deeltje 3
« Reply #1 on: April 24, 2009, 10:47:01 am »
Moest gewoon laggen om de OP _O- _O_

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #2 on: April 24, 2009, 11:35:46 am »
Moest gewoon laggen Lachen om de OP _O- _O_

:+

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

Thomax

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Nikon D7000
    • View Profile
    • www.thomasvervuurt.nl
« Reply #3 on: April 25, 2009, 04:03:21 pm »
Ik ben nog steeds opzoek naar een site waar ik polarisatiefilters van B+W of Hoya goedkoop kan krijgen, weet iemand er toevallig een? :engel:

AnshoB

• View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #4 on: April 25, 2009, 05:20:37 pm »
foka.nl

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #5 on: April 25, 2009, 05:34:55 pm »

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: April 25, 2009, 06:10:07 pm »
Www.redcoon.nl 

Thomax

• Nikon D7000
    • View Profile
    • www.thomasvervuurt.nl
« Reply #7 on: April 25, 2009, 06:58:15 pm »
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B119268/cid/41013/Hoya_Pro1_Digital_Pol_Cirk_67mm/
Dit is wel een goede en goedkope, het is ook een ''Hoya Pro1-Digital Pol.-Cirk. 67mm'' dus hier kan als het goed is wel mijn lensdop op :Y

Paul23

• Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #8 on: April 25, 2009, 09:03:30 pm »
B+W MRC CLR 67mm voor 84 euro, dan heb je een TOPfilter en (buiten speciale acties) is hij hier het goedkoopste:
Heb 'm zelf ook sinds kort, en het is echt een klasse-product; hij voelt stevig en degelijk aan, draait soepel en niet te licht of zwaar, en heeft een duidelijk lagere lichtafname dan het Hama-filter van m'n vader! ^O^
Als je wilt kun je 'm gerust een keertje proberen, dan kun je het zelf ervaren :Y

thijmen

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #9 on: April 28, 2009, 07:16:19 pm »
Voor een Nikon D50 moet ik gewoon een 67mm aanschaffen toch?

En ik heb een vraagje, als ik zo'n ding heb, zie ik dan gewoon in mijn (ik ben de naam kwijt) venstertje waardoor je kijkt als je een foto maakt hoe ik mijn polfilter heb afgesteld? En hoe moet ik anders weten of ik heb goed heb afgesteld?

Leon.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: April 28, 2009, 07:21:59 pm »
Voor een Nikon D50 moet ik gewoon een 67mm aanschaffen toch?

En ik heb een vraagje, als ik zo'n ding heb, zie ik dan gewoon in mijn (ik ben de naam kwijt) venstertje waardoor je kijkt als je een foto maakt hoe ik mijn polfilter heb afgesteld? En hoe moet ik anders weten of ik heb goed heb afgesteld?
De maat van het filter hang af van de lens die je gebruikt hè, niet van de camera. En het effect kun je gewoon zien door je zoeker inderdaad. :Y
Kudos: 273592 (vandaag: 2972)     

thijmen

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #11 on: April 28, 2009, 07:28:40 pm »
Zoeker dat was het woordje :P

Ik heb daar de standaard 18-55 op zitten.

Leon.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #12 on: April 28, 2009, 07:30:46 pm »
Dan moet je een 52mm filter hebben. ;)
Kudos: 273592 (vandaag: 2972)     

thijmen

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #13 on: April 28, 2009, 07:37:19 pm »
Oké superbedankt :)

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
    • View Profile
« Reply #14 on: April 29, 2009, 09:08:44 pm »
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B119268/cid/41013/Hoya_Pro1_Digital_Pol_Cirk_67mm/
Dit is wel een goede en goedkope, het is ook een ''Hoya Pro1-Digital Pol.-Cirk. 67mm'' dus hier kan als het goed is wel mijn lensdop op :Y

Ik heb hem ook daar besteld en het is een prima filter, je lensdop kan je er wel op klikken, maar het filter is niet helemaal diep genoeg om je lensdop er helemaal goed op te zetten, ik heb hier geen last van ;)