April 26, 2017, 03:58:54 am

Author Topic: Algemene vragen 5  (Read 39647 times)

Glenn N.

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
    • glennnuijens.be
Algemene vragen 5
« Reply #30 on: November 17, 2008, 07:55:09 pm »
Hallo ik heb een canon 400d ik wil een andere lens ongeveer tot 200mm kunnen jullie mij tips of links geven?

Een 55-200mm. :Y

I-Go

• Mercedes SLK55 AMG Driver
  • T-Jet
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #31 on: November 17, 2008, 08:27:30 pm »
Even hier verder omdat het niet meer specifiek over een camera ging.
Eerst over het diafragma. Mijn camera kan F3.3 en F7.7.

Dus dan zou ik het zo instellen:
Weinig licht (donker)   Groot diafragma      F3.3
Veel licht (felle zon)   Klein diafragma      F7.7

Gewoon overdag kan ik dus het beste 7.7 pakken en in donkere garages of in de avond uren 3.3

Dan over de sluitertijd.

Zo zou ik het moeten instellen:
Overdag      Sluitertijd heel kort (1/30 voldoende?)
Nacht      Sluitertijd enkele seconden (wat is enkele? 1,2,3,5,8)

Ik weet dat ik gewoon een beetje moet proberen, maar dan heb ik er een id van.
DON'T DREAM YOUR LIFE, LIVE YOUR DREAM

Michael

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
    • http://flickr.com/photos/28102809@N05/
Algemene vragen 5
« Reply #32 on: November 17, 2008, 08:30:45 pm »
Sluitertijd 1/30 overdag is erg kort, ik zou 1/100 of zo proberen of meer, gewoon even proberen ;)

En de F-waarde kan ook overdag erg laag, dan krijg je het effect dat maar een klein deel van de foto scherp is, bijvoorbeeld:

DaRo

• Ford Focus ST Driver
  • Mercedes, het echte werk
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #33 on: November 17, 2008, 08:31:57 pm »
als je een sluitertijd 1,2,3 of 4 sec doet heb je wel een statief nodig maar als ik jou was zou ik een beetje uitproberen
<a href="http://www.flickr.com/photos/32600180@N02/" target="_blank">[/url]

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #34 on: November 17, 2008, 08:35:19 pm »
Sluitertijd 1/30 overdag is erg langkort, ik zou 1/100 of zo proberen of meer, gewoon even proberen ;)

En de F-waarde kan ook overdag erg laag, dan krijg je het effect dat maar een klein deel van de foto scherp is, bijvoorbeeld:

Hangt af hoe je dingen op de foto wil. Kies je een laag f-getal = groot diafragma dan heb je een kleiner gebied scherp = kleine scherptediepte. Geeft vaak leuke effecten.

Ik zou zeggen, gebruik om te pannen de S stand voor sluitertijdkeuze. Kies overdag dan iets van 1/100 om mee te beginnen en het diafragma wordt automatisch aangepast.

Wil je andere dingen op de foto zetten gebruik de A stand voor diafragmavoorkeuze. Zet die zo laag mogelijk (4,5 minimaal heel vaak, tot 5,6 minimaal in uiterste zoom) en laat de sluitertijd automatisch kiezen.

Denk ook even aan de ISO. Liefst zo laag mogelijk, is weinig korrels. De sensor heeft dan wél een langere belichting nodig, dus soms kan je beter ISO iets omhoog doen omdat je meestal niet zo snel korrels ziet bij een dSLR.

De M stand (vol manueel) zou ik niet nog niet gebruiken in dagelijkse foto's. Meer in studio, of speciale details.

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #35 on: November 17, 2008, 08:51:12 pm »
Sluitertijd 1/30 overdag is erg langkort, ik zou 1/100 of zo proberen of meer, gewoon even proberen ;)

Hangt af hoe je dingen op de foto wil. Kies je een laag f-getal = groot diafragma dan heb je een kleiner gebied scherp = kleine scherptediepte. Geeft vaak leuke effecten.

Ik zou zeggen, gebruik om te pannen de S stand voor sluitertijdkeuze. Kies overdag dan iets van 1/100 om mee te beginnen en het diafragma wordt automatisch aangepast.

Wil je andere dingen op de foto zetten gebruik de A stand voor diafragmavoorkeuze. Zet die zo laag mogelijk (4,5 minimaal heel vaak, tot 5,6 minimaal in uiterste zoom) en laat de sluitertijd automatisch kiezen.

Denk ook even aan de ISO. Liefst zo laag mogelijk, is weinig korrels. De sensor heeft dan wél een langere belichting nodig, dus soms kan je beter ISO iets omhoog doen omdat je meestal niet zo snel korrels ziet bij een dSLR.

De M stand (vol manueel) zou ik niet nog niet gebruiken in dagelijkse foto's. Meer in studio, of speciale details.

Dat is ook voor mij nog wat nuttige info ^O^ Bedankt Kees! :D

f-autogek

• Renault Megane RS Driver
  • Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #36 on: November 18, 2008, 03:10:28 pm »
Algemene opmerking:
Wanneer het diafragma kleiner wordt(groter getal), is de sluitertijd korter. En met een hogere ISO-waarde is de gevoeligheid hoger, dus je kunt met een kleiner diaframa of kortere sluitertijd fotograferen. Maar de kwaliteit bij hoge ISO is minder.  Wat basisdingen die misschien van pas komen.
M is inderdaad niet erg handig voor overdag. Want het kost wat meer tijd. Dan is S of A beter. P is eigenlijk minder want de camera doet maar wat. Zo kan dus een foto misschien bewogen worden als je dat niet wilt. Als je dan met A de diafragma helemaal open gooit is de kans kleiner op een mislukte foto. Auto zou ik nooit gebruiken. Je ziet niet wat de camera doet, en dat wil je natuurlijk niet. Bovendien komt er minder creativiteit van de fotograaf 'in' de foto, en dat is (meestal) niet de bedoeling.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
Algemene vragen 5
« Reply #37 on: November 18, 2008, 03:12:57 pm »
dus soms kan je beter ISO iets omhoog doen omdat je meestal niet zo snel korrels ziet bij een dSLR.
Das natuurlijk verschillend per dslr. De ene kan er wel goed mee omgaan, de ander niet.

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #38 on: November 18, 2008, 05:03:45 pm »
dus soms kan je beter ISO iets omhoog doen omdat je meestal niet zo snel korrels ziet bij een dSLR.
Das natuurlijk verschillend per dslr. De ene kan er wel goed mee omgaan, de ander niet.
Vandaar dat er ook meestal stond in plaats van bijvoorbeeld altijd.

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #39 on: November 18, 2008, 05:04:39 pm »
Even mierenneuken :+ Korrel is op analoge foto's, ruis op digitaal.

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
Algemene vragen 5
« Reply #40 on: November 18, 2008, 05:05:53 pm »
Even mierenneuken :+ Korrel is op analoge foto's, ruis op digitaal.
No way :P
Ruis is een verzamelnaam voor allerlei storingen.

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
  • D80+18-105VR+50mm f/1.8+70-300APO
    • View Profile
    • Autopoets-service + Fotosessie
Algemene vragen 5
« Reply #41 on: November 18, 2008, 06:55:14 pm »
ik merk ook dat als je een onderbelichtte foto op ISO 800 hebt, is er redelijk veel ruis te zien en bij een iets overbelichtte foto op ISO 800 is er niet veel ruis te zien ;)

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
Re: Algemene vragen 5
« Reply #42 on: November 18, 2008, 07:07:57 pm »
ik merk ook dat als je een onderbelichtte foto op ISO 800 hebt, is er redelijk veel ruis te zien en bij een iets overbelichtte foto op ISO 800 is er niet veel ruis te zien ;)
Stimmt :Y
Ruis merk je vooral in de donkere delen. Dat truckje gebruik ik ook nog wel 'ns, maar aan de andere kant werk je dan meestal al met een statief, dus kan net zo goed je ISO omlaag ;)

ReeuwijkGespot

• Golf 4 GTI Driver
  • **
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/martijnpeek/
« Reply #43 on: November 19, 2008, 10:30:43 pm »
Stimmt :Y
Ruis merk je vooral in de donkere delen. Dat truckje gebruik ik ook nog wel 'ns, maar aan de andere kant werk je dan meestal al met een statief, dus kan net zo goed je ISO omlaag ;)
Hoi allemaal,
Ik had een vraagje over de DSLR Sony Alpha 200, is er misschien iemand die deze camera heeft?
Zo ja is het dan een goede aankoop, en zou je een paar foto's die je met dat fototoestel hebt gemaakt op het forum kunnen zetten?
VS.

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #44 on: November 20, 2008, 03:52:23 pm »
Waarom ga je nou in én het Cameradiscussietopic, én het Objectievendiscussietopic én in dit topic dezelfde vraag stellen? :')