May 28, 2017, 06:29:34 pm

Author Topic: Customizen van modelauto's: deel 2  (Read 91242 times)

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
Customizen van modelauto's: deel 2
« on: November 18, 2008, 04:47:52 pm »
Openingspost door Teun van Lierop.

Modelauto’s pimpen

Door Teun van Lierop

Zoals je misschien al weet is goed materiaal het begin van een goed product. Je kunt beter wat meer geld uitgeven aan goed materiaal, dan wanneer je met de vijl uitschiet, en je model naar de knoppen is. Dat moeten we immers niet hebben.

In deze tutorial kan je het een en ander vinden over modelauto’s pimpen. Denk hierbij aan de juiste materialen, de locaties waar je deze materialen kunt vinden, en natuurlijk het pimpen zelf.

Stap 1.
 Waar het natuurlijk allemaal mee begint, is het model zelf. Ik raad aan om met een goedkoop model te beginnen. Het hoeft niet perse, maar tweedehands is hiervoor de beste optie. Ik zelf ben begonnen met een Carrera GT van Maisto, die op Marktplaats te koop stond voor maar €9,-. Koop dus geen Bentley van €150,-, waarvan je even een cabriolet wilt knutselen, waarna je vervolgens uitschiet en je de carrosserie van kont tot neus doorbreekt.

Stap 2.
De tweede stap is om de juiste materialen te verzamelen. Denk hierbij niet alleen aan schuurpapier en verf, maar ook aan vijlen, snijmatjes, pincetjes, messen, kwasten enz.

Stap 3.
Maar waar vind ik nu al deze materialen? Een zeer goede, en ook goedkope winkel, is de ‘Action’. Ik weet niet zeker of deze winkel ook in het noorden van het land gelegen is, maar in deze winkel kun je voor een zeer lage prijs o.a. snijmatjes, pincetjes, messen, kwasten, vijlen en verf (spuitbussen) vinden. Bij deze winkel is de beginner dus al zoet.

Voor de ervaren hobbyist zijn er dingen zoals styreen, vergrootglazen, boren en frezen enz. beschikbaar bij de hobbywinkels.

En dan nu het pimpen!

Waar het natuurlijk allemaal om gaat, is om het model naar jouw wensen aan te passen. Hieronder kan je enkele manieren vinden, om je model te pimpen.

Een ander kleurtje…

Je wilt een ander kleurtje op je model, maar weet niet hoe je dit moet doen. Als eerste is het, zoals eerder al genoemd, belangrijk om over de juiste materialen te beschikken. De belangrijkste materialen hiervoor zijn schuurpapier en een ander kleurtje.

Tip: Gebruik nooit verf uit een potje. Het resultaat hiervan is zacht gezegd belabberd. Met verf krijg je nooit hetzelfde, gladde en egale, effect dan wanneer je je model spuit met een spuitbus.

Voor schuurpapier is er slecht een ding waar je erg op moet letten. Gebruik altijd waterschuurpapier. Gebruik waterschuurpapier, in combinatie met water. Spuit dus niet met de hogedrukspuit je model af, maar neem een bakje water, en dip hier af en toe in met het schuurpapier. Zo voorkom je dat de poriën van het schuurpapier vollopen. Gebruik ongeveer tussen de 500 en 800 grid. Je hoeft niet perse in de diepste hoekjes te schuren, zolang je maar het grootste oppervlak schuurt. Schuur vooral de voorkant (motorkap) goed, want dit is natuurlijk het deel waar het oog als eerste naar kijkt.

Tip: Neem een simpel houtblokje, en plak aan alle kanten schuurpapier. Het stukje hout is makkelijker vast te houden, en dus ook makkelijker om te schuren.

Er zijn echter ook andere manieren om een model ‘clean’ te krijgen. Zo kan je een badje met afbijtlak vullen, en hier je model in leggen. Dit zorgt ervoor dat alle lak die er voorheen opzat oplost. Let er op dat je geen plastic onderdelen erop laat zitten, maar een kale carrosserie in het badje legt. Eenmaal klaar nog wel even ontvetten voordat je naar de volgende stap gaat.

Eenmaal als je model geschuurd is, kan je het model gaan spuiten. Verf (dus spuitbussen!) zijn ook te koop bij de ‘Action’ tegen een goedkope prijs. Verder kun je ook kijken bij de bekende bouwmarkten zoals de Gamma en Praxis. 

Als je gaat spuiten, leg je natuurlijk wat kranten neer, en leg je het model op een blokje hout. Spuit met de spuitbus van ongeveer een afstand van 30 cm op het model. Let op!: Spuit niet constant op dezelfde plek, maar blijf bewegen met de spuitbus. Als je constant op dezelfde plek blijft spuiten, kan je last krijgen van lopers.

3 lagen zijn ongeveer voldoende. Laat het model steeds na 1 laag een half uurtje drogen. Spuit niet teveel in een keer. Als de bovenkant van het model droog is, leg hem dan even op zijn kop, zodat je de onderkant ook mooi meeneemt. Zet natuurlijk ook even de deurtjes en motor/achter-kap open.

Binnenkort nog meer manieren om je modelauto’s te pimpen!

Verlagen

Je komt het tegenwoordig steeds meer tegen; verlaagde auto’s. Niet alleen bij ‘echte’ auto’s staat het (soms) mooi, maar ook bij modelauto’s kan het een leuk effect geven. Gelukkig is het bij de modelauto’s een iets makkelijkere klus, dus daarom ook deze special.

Deze stapppen zijn uitgelegd met als basis de achteras van een Audi TT. De stappen kunnen op dezelfde manier worden toegepast op de voorste as.

Stap 1.
Allereerst beginnen we met de bodemplaat, die uiteraard onder de wagen vandaan moet. Eventuele extra componenten, zoals de einddempers van een uitlaat (zie foto 1), dienen natuurlijk ook verwijderd te worden. Wrik dit voorzichtig los met een schroevendraaier, of een ander stuk gereedschap. De schroeven in de bodemplaat spreken voor zich. (zie foto 2)

Foto 1

Foto 2

Stap 2.
Je ziet nu een wielas voor je liggen. Dit kan soms in 2 stukken zijn, meestal maar één stuk. Verwijder deze assen. (zie foto 3)

Foto 3

Tip: Let bij de voorste wielas op, hoe de as aan het stuur is bevestigd. Bij sommige modelauto’s is deze weer lastig te monteren. Kijk dus altijd eerst goed hoe het daarvoor gemonteerd zat, en op welke manier je het eraf haalt.

Stap 3.
Als het goed is, zie je nu veertjes, om een klein plastic staafje, waar ook de wielas aan beide kanten aan bevestigd was. Haal deze veertjes eruit. (zie foto 4)

Foto 4

Suggestie: Knip de veertjes door naar wens, zodat je zelf de hoogte van de wagen kunt bepalen. (zie foto 5)

Foto 5

Stap 4.
Monteer alles weer, uiteraard zonder veertjes, en het resultaat is een flink verlaagde auto.

« Last Edit: November 21, 2008, 01:14:52 pm by Jaggie »

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
Re: Customizen van modelauto's: deel 2
« Reply #1 on: November 18, 2008, 05:11:39 pm »
Als je gaat spuiten, leg je natuurlijk wat kranten neer, en leg je het model op een blokje hout. Spuit met de spuitbus van ongeveer een afstand van 30 cm op het model. Let op!: Spuit niet constant op dezelfde plek, maar blijf bewegen met de spuitbus. Als je constant op dezelfde plek blijft spuiten, kan je last krijgen van lopers.
Ik denk wel dat die manier goed is. Ik heb het geleerd om telkens kleine spuitjes te geven. Dan hoef je ook niet heen en weer en snel te bewegen. 30 cm is trouwens wél een goede afstand waar echt iedereen aan moet houden. :Y

Zou ik nog willen toevoegen dat je spuitmondje echt brandschoon moet zijn, anders krijg je echt spetters of dikke klodders uit je spuitbus. Ook een bijna lege spuitbus spuit niet fijn. (ervaring)

KBrink

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: November 18, 2008, 05:14:59 pm »
nice.  ^O^ mooi stukje. binnen kort ook maar eens gaan kijken of het wat gaat worden.  :D ik wacht op het vervolg.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #3 on: November 18, 2008, 06:51:55 pm »
Ik heb vandaag mijn Murcie uit elkaar gehaald. Helaas kan niet alles van het frame af zonder het te beschadigen. Dat wordt dus afplakken. Dat afplakken wordt ook nog een minuscuul werkje...

Paul23

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
  • Civic EJ6 driver
    • View Profile
« Reply #4 on: November 18, 2008, 06:52:38 pm »
Ik heb vandaag mijn Murcie uit elkaar gehaald. Helaas kan niet alles van het frame af zonder het te beschadigen. Dat wordt dus afplakken. Dat afplakken wordt ook nog een minuscuul werkje...
Met tape lijkt me dat sowiezo irritant, die scheurt altijd anders als hoe jij het eigenlijk wil _O- :+ En zeker met zo'n kleine/smalle stukjes lijkt me dat een redelijk frustrerend werkje :P

Teun

• Audi RS4 Sedan Driver
  • Don't Worry, Be Happy.
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #5 on: November 18, 2008, 06:53:14 pm »
Zou ik nog willen toevoegen dat je spuitmondje echt brandschoon moet zijn, anders krijg je echt spetters of dikke klodders uit je spuitbus. Ook een bijna lege spuitbus spuit niet fijn. (ervaring)

Zeer goede tip. Ga niet spuiten met een spuitbus die bijna leeg is. Hierdoor krijg je inderdaad het laatste beetje smurrie, net zoals bij bijvoorbeeld een flesje chokomel. Goed opgemerkt. ;)

Het beste is om dit met een klein hobby mesje voorzichtig uit te snijden. Plak een stukje op het af te plakken deel, en snij daar voorzichtig omheen. Wat kan er overigens niet af?  :)
« Last Edit: November 18, 2008, 06:55:03 pm by Teun »
V.I.B. Very Important Brabander

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #6 on: November 18, 2008, 06:55:48 pm »
Met tape lijkt me dat sowiezo irritant, die scheurt altijd anders als hoe jij het eigenlijk wil _O- :+ En zeker met zo'n kleine/smalle stukjes lijkt me dat een redelijk frustrerend werkje :P
Als je andere ideëen hebt om er voor te zorgen dat bepaalde delen niet meegespoten worden dan hoor ik het graag.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #7 on: November 18, 2008, 06:56:46 pm »
@Teun, het zijn voornamelijk plastic onderdelen die aan de binnenkant van het 'frame' ergens vastzitten en aan de buitenkant uitsteken. Krijg ze er niet uit zonder ze te beschadigen.

Teun

• Audi RS4 Sedan Driver
  • Don't Worry, Be Happy.
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #8 on: November 18, 2008, 06:59:11 pm »
@Teun, het zijn voornamelijk plastic onderdelen die aan de binnenkant van het 'frame' ergens vastzitten en aan de buitenkant uitsteken. Krijg ze er niet uit zonder ze te beschadigen.

Als dit kleine onderdelen zijn, zou je er gewoon over heen kunen spuiten en nadien kunnen schilderen. :)

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #9 on: November 18, 2008, 07:03:29 pm »
Nou ja, klein. Het gaat bij de Murcie bv om de achterlichten, de "luchtroosters" eronder, zwarte dingen boven de luchthappers aan de zijkant, spiegels, voorruit, koplampen, achterklep.

Teun

• Audi RS4 Sedan Driver
  • Don't Worry, Be Happy.
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #10 on: November 18, 2008, 07:07:10 pm »
Nou ja, klein. Het gaat bij de Murcie bv om de achterlichten, de "luchtroosters" eronder, zwarte dingen boven de luchthappers aan de zijkant, spiegels, voorruit, koplampen, achterklep.
Ai, dat wordt dan inderdaad afplakken. Dat zijn namelijk wel veel onderdelen. Al zal je bij de vooruit, koplampen en achterlichten wel wasbenzine kunnen gebruiken. Dus gewoon eroverheen spuiten, en daarna met (weinig) wasbenzine afdoen.

Jorn.

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #11 on: November 18, 2008, 07:09:43 pm »
Ik ga straks mijn 612 uit elkaar halen en heb voorzien van een nieuw interieur en lak, zal wel ff duren.

Jeroen

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #12 on: November 18, 2008, 07:13:12 pm »

Ai, dat wordt dan inderdaad afplakken. Dat zijn namelijk wel veel onderdelen. Al zal je bij de vooruit, koplampen en achterlichten wel wasbenzine kunnen gebruiken. Dus gewoon eroverheen spuiten, en daarna met (weinig) wasbenzine afdoen.
Klopt en het zit allemaal ook nog eens redelijk dicht op elkaar. Ik ben benieuwd. Ik ben van plan om hem in Verde Ithaca te spuiten, net als http://flickr.com/photos/jeroenolthof/2991670349/

Als die kleur te krijgen is btw...

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #13 on: November 18, 2008, 07:41:25 pm »
Ik heb geen auto's die ik kan pimpen eigenlijk. Of ik zou de Wiesmann moeten doen, maar die is zonder pimp denk ik mooier :P

Roy.

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #14 on: November 18, 2008, 07:45:01 pm »
Ik ben nu klaar met mijn 996 Carrera. Hij is geel met zwarte velgen geworden. Ziet er best vet uit :)
Zal nog wel wat pics plaatsen.
Btw, mag je in dit topic ook nog gewoon je eigen creaties plaatsen e.d. ?