May 30, 2017, 05:30:43 am

Author Topic: Donker en fotograferen  (Read 50354 times)

Davidio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Empyreal Blue
Re: Donker en fotograferen
« Reply #15 on: September 25, 2008, 12:49:01 am »
Beste tip imho heb ik nog niet gezien:

Zet je camera op continue, schiet 5 foto's achter elkaar, en er zit (bijna) gegarandeerd 1 scherpe tussen :) De rest kun je gelijk weer deleten :)
Heeft niet veel zin als het echt donker is. Die langere sluitertijd ontkom je niet aan :)

Laatst naar aanleiding van dit topic nog ff snachts naar buiten gegaan zonder statief...dit was vanaf een vensterbank:

« Last Edit: September 25, 2008, 12:51:53 am by Davidio »

Daann

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #16 on: September 25, 2008, 06:30:20 pm »
Is die RS4 Van jou? :D

f-autogek

• Renault Megane RS Driver
  • Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
« Reply #17 on: September 25, 2008, 08:58:00 pm »

Zet je camera op continue, schiet 5 foto's achter elkaar, en er zit (bijna) gegarandeerd 1 scherpe tussen :) De rest kun je gelijk weer deleten :)
Heeft niet veel zin als het echt donker is. Die langere sluitertijd ontkom je niet aan :)

Laatst naar aanleiding van dit topic nog ff snachts naar buiten gegaan zonder statief...dit was vanaf een vensterbank:

http://empyrealblue.com/misc/spots/RS4/RS4_donker_klein.jpg

Wat is de sluitertijd, iso, en diafragma? Ik wil weten of ik dat met mijn camera ook kan. :)

AnshoB

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
    • Ansho.nl
« Reply #18 on: September 28, 2008, 03:42:12 pm »
schaf een 50mm 1,8 lensje aan, dan iso tussen 800 en 1250. sluiterstijd onder de 1/80 en boven de 1/20. en je kan uit de losse hand scherpe en goed belichte fotos maken zonder al te veel ruis :)

voorbeeld:

iso 800 en 1/50. met F1,8

(nouja, deze is dan net niet scherp, maar dat komt door de palen. camera ging eerst daar op scherpstellen)

Thomax

• Nikon D7000
    • View Profile
    • www.thomasvervuurt.nl
« Reply #19 on: September 29, 2008, 09:07:38 am »

Dat heb ik gisteren dus eens geprobeerd maar dat werkte jammer genoeg niet echt.
Daarna toch maar mijn statief uit mijn tas gehaald met dit als resultaat:

Pterps

• As finishing touch, god created the dutch!
    • View Profile
    • Digi-Shape auto fotografie
« Reply #20 on: September 29, 2008, 09:38:31 am »
Een klein statiefje hoeft niet veel te kosten en is makkelijk mee te nemen. Zelfontspanner van 2 seconden is makkelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen (indrukken van ontspanner zorgt al voor beweging). Maar het prettigste vind ik zelf nog altijd een afstandsbediening.

Wat nog wel eens voor problemen zorgt is het scherpstellen bij te weinig licht, hier een goed voorbeeld waarbij het achterwiel niet echt scherp is, een kleiner diafragma zou dit probleem enigszins kunnen ondervangen.

darkkingll

• Corvette C6 Z06 Driver
    • View Profile
« Reply #21 on: September 29, 2008, 01:49:28 pm »
Mooie foto's allemaal. ;)
Statief roeleert toch wel bij nachtfotografie. :P

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #22 on: September 29, 2008, 07:13:18 pm »

Dat heb ik gisteren dus eens geprobeerd maar dat werkte jammer genoeg niet echt.
Daarna toch maar mijn statief uit mijn tas gehaald met dit als resultaat:
http://img523.imageshack.us/img523/2408/rs64jg0.jpg
Bij 1,6 sec. werkt dat ook niet meer hé ;)
Ik bedoelde gewoon in schemer. Is ook al vaker op gereageerd in dit topic ;)

Davidio

• BMW M3 Driver
    • View Profile
    • Empyreal Blue
« Reply #23 on: October 05, 2008, 11:39:07 pm »

Wat is de sluitertijd, iso, en diafragma? Ik wil weten of ik dat met mijn camera ook kan. :)
Dat was ISO 80, F/4, sluitertijd 1 sec.

En nee, die RS4 is niet van mij. Maar hij staat altijd hier altijd zo'n beetje om de hoek geparkeerd...hij is van Tom Boonen.

Thomax

• Nikon D7000
    • View Profile
    • www.thomasvervuurt.nl
« Reply #24 on: October 06, 2008, 06:16:17 pm »

En nee, die RS4 is niet van mij. Maar hij staat altijd hier altijd zo'n beetje om de hoek geparkeerd...hij is van Tom Boonen.

Ik denk dat hij meer bedoeld wat dat precies is en niet wat voor waardes jij hebt gekozen ;)

f-autogek

• Porsche 911 gt3 rs
    • View Profile
« Reply #25 on: October 06, 2008, 07:51:59 pm »

Ik denk dat hij meer bedoeld wat dat precies is en niet wat voor waardes jij hebt gekozen ;)

Nee hoor ;) Dit bedoelde ik, en mijn camera kan dit op M makkelijk :) Ik dacht aan sluitertijden van tientallen seconden bij supergrote diafragma's en iso 1600 oid, maar het valt dus wel mee! :)

Luuk

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
« Reply #26 on: December 04, 2008, 03:10:38 pm »
Een klein statiefje hoeft niet veel te kosten en is makkelijk mee te nemen. Zelfontspanner van 2 seconden is makkelijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen (indrukken van ontspanner zorgt al voor beweging). Maar het prettigste vind ik zelf nog altijd een afstandsbediening.

Mee eens, ook mijn reden van aanschaf geweest.

Superleggera

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #27 on: December 14, 2008, 02:14:17 pm »
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364827072008142739

ISO 800, sluiter 1/25, en zoals Kees al zegt, gewoon 5 shots achter elkaar maken, zit er wel een goede tussen!
Als je problemen hebt met het scherpstellen, zet je cam dan op MF.
Zoom helemaal in, stel hem scherp, en zoom weer uit.
Zo heb ik dat ook bij deze Diablo gedaan!

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
  • D80+18-105VR+50mm f/1.8+70-300APO
    • View Profile
    • Autopoets-service + Fotosessie
« Reply #28 on: December 25, 2008, 10:44:58 am »
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364827072008142739

ISO 800, sluiter 1/25, en zoals Kees al zegt, gewoon 5 shots achter elkaar maken, zit er wel een goede tussen!
Als je problemen hebt met het scherpstellen, zet je cam dan op MF.
Zoom helemaal in, stel hem scherp, en zoom weer uit.
Zo heb ik dat ook bij deze Diablo gedaan!

Niet bij alle lenzen kun je inzoomen > scherpstellen > uitzoomen, als ik op dat moment dus heb uitgezoomd issie weer onscherp :)

Arjan

• BMW M3 Driver
  • pol-lol
    • View Profile
« Reply #29 on: December 25, 2008, 01:43:08 pm »
toffe tip, maar als ik mijn iso op 3200 oid zet, dan kan ik net zo goed die auto gaan overtekenen, want die korrels worden dan zo groot dat die foto wel scherp, maar ook lelijk van kleur is.

Mijn favoriet is dan ook nog steeds, camera op de grond leggen, iso 64, geen flits en een lange sluitertijd.

is het anders mogelijk om de ruis die je bij hoge iso waarden krijgt weg te werken?