June 27, 2019, 12:38:48 am

Author Topic: Algemeen Photoshop Topic  (Read 212519 times)

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
Re: Algemeen Photoshop Topic
« Reply #1050 on: August 29, 2009, 12:26:04 pm »
Ik zal zo wel even een tutorial schrijven met die hele workflow actie :Y

Tim Bussink

• Audi RS4 Sedan Driver
  • D80+18-105VR+50mm f/1.8+70-300APO
    • View Profile
    • Autopoets-service + Fotosessie
« Reply #1051 on: September 03, 2009, 01:39:33 pm »
Ik zal zo wel even een tutorial schrijven met die hele workflow actie :Y
:)

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #1052 on: September 03, 2009, 01:43:54 pm »
Ik kijk er vanavond nog wel even naar ;)

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #1053 on: September 05, 2009, 08:21:36 pm »
Heb een probleem;

Als ik mijn Batch wil doen, doet hij alle bewerken goed totdat hij hem wil opslaan dan krijg ik deze error:

Kan zo 1,2,3 niet vinden waar het aan ligt.

-FIXED-
« Last Edit: September 05, 2009, 09:03:09 pm by Erik »

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #1054 on: September 06, 2009, 10:56:01 am »
Vreemd genoeg had ik net dezelfde foutmelding. Bleek een map te zijn op een externe HDD, die niet aangesloten stond. Handig :Y

Neel

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
  • Sigjeklik, jwz
    • View Profile
« Reply #1055 on: September 06, 2009, 11:37:23 am »
Thijs, is die tutorial al af? :D

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #1056 on: September 06, 2009, 02:25:28 pm »
Haha, zo blijkt maar. Van uitstel komt afstel :+. Ik ga er nu aan beginnen!

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #1057 on: September 06, 2009, 03:59:50 pm »
Tutorial: Compleet geautomatiseerde workflow

Lang verwacht, veel verzocht, en nu eindelijk, na uren lang keihard zwoegen, de tutorial voor een volledig (voor zover mogelijk) geautomatiseerde workflow. Het is immers al een half jaar geleden dat ik voor het laatst een tutorial heb geplaatst, dus dat verdient wat updates. Waar we hier naartoe werken, is één hele set acties (zie stap 2) met één druk op de knop. Hierna heb je de bewerkte highres versie én de resizede, bewerkte versie inclusief evt. logo automatisch opgeslagen. Dit scheelt enorm veel tijd in het steeds "Bestand, Opslaan als..." aanklikken en tja... tijd is nu eenmaal equivalent aan geld. Het is van belang dat je voor stap 7 de tutorial van BartW (link) doorleest, met betrekking tot het maken van een watermerk door gebruik te maken van patronen.

- Waarom zou ik dit hele verhaal gaan doorlezen en uitvoeren als mijn eigen methode nu ook prima werkt?
Dat is een goede vraag. Er hangen twee grote voordelen aan deze handeling. Enerzijds hoef je nooit meer zelf de locatie van je logo te bepalen wanneer je afwijkende hoogtes gebruikt. Dit geeft meer vrijheid in het croppen van de foto, aangezien je niet gebonden bent aan de reguliere verhoudingen. Ten tweede scheelt het heel erg veel tijd in het opslaan van je foto's. Met één druk op de knop is alles geregeld, terwijl je normaal alles zelf moest opslaan en plaatsen. Er hangt nog een derde (klein) voordeel aan. Dit is namelijk dat je altijd je highres bewerkte foto's achter de hand hebt. Persoonlijk sloeg ik vroeger altijd alleen de resizede bewerkte foto's op. Originelen uiteraard ook, maar bewerkte foto's in groot formaat niet. Als je ook je bewerkte foto's in groot formaat opslaat, heb je ze altijd achter hand om er een poster van te maken, of highres naar een eigenaar/klant te sturen. Nogmaals; je hóeft deze tutorial niet uit te voeren, als je denkt dat je het zelf beter/sneller/handiger kunt; vooral doen!

Stap 1: Zorg dat je twee standaard-mappen aanmaakt. Een map voor de resizede foto's, en één map voor highres bewerkte foto's. Je kunt uiteindelijk de foto's wel uit deze map halen naat je alles bewerkt hebt, maar het is van belang dat je twee hoofdmappen hebt voor highres (bewerkt) en resizede foto's, anders kun je het niet automatiseren.

Stap 2: Het principe van de handeling is niet veel anders dan van vorige acties. Het gaat hier om een actie om de foto's op te slaan, verkleinen, logo toevoegen, en opslaan (en sluiten) volgens het volgende principe:

Stap 3: Deze stap is vrij simpel; bewerk een willekeurige foto zoals je wilt, zonder dat je hem verkleint. Het maakt vrij weinig uit welke foto het is, zolang het maar een highres foto is. Je hebt deze immers nodig voor het definiëren van de handeling.

Stap 4: Maak een nieuwe handeling aan en begin met opnemen (dit gebeurt automatisch bij het aanmaken van een nieuwe actie). Mocht je niet meer weten hoe je dit doet, kijk dan even bij de eerste paar stappen van een eerdere tutorial over het aanmaken van handelingen (bijvoorbeeld stap 1 t/m 3 van deze tutorial). Het is handig om hierbij een functietoets (zoals F12) toe te wijzen aan de handeling, zodat je telkens alleen die knop hoeft in te toetsen, om de handeling af te spelen.

Stap 5: Sla de foto op in de "Highres" map die je eerder hebt aangemaakt. Dit doe je via "Bestand -> Opslaan als..." Het is hierbij van belang dat je niets aan de naam verandert tijdens het opslaan. Doe je dit wel; dan wordt de foto overschreven, elke keer dat je de handeling afspeelt, in plaats van een nieuwe foto die 'ernaast' wordt opgeslagen. Kies zelf een kwaliteitswaarde, 11 is meestal wel genoeg.

Stap 6: Verklein de foto naar de maat waarin jij je resizede foto's wilt hebt staan. Sommigen hebben resizede foto's staan met 800px breed, anderen prefereren een grotere foto (1024, 1280, etc.). Dit doe je door te klikken op "Afbeelding -> Afbeeldingsgrootte" en bij de breedte de gewenste waarde in pixels in te voeren.

Stop (!) de opname van de handeling door op de stop-knop (vierkantje) te drukken. Doe je dit niet, dan neemt hij het hele maken van het watermerk op in je handeling, wat dus niet de bedoeling is.

Stap 7: Hier maken we even een zijstap naar een ander document. Je moet een watermerk aanmaken volgens het principe wat Bart al eens heeft uitgelegd (hier). Voer deze tutorial uit t/m stap 4. We gaan hier verder vanaf die stap (dus eigenlijk tussen stap 4 en 5 in). Wat je na stap 4 doet, in plaats van het patroon definiëren, is het volgende. Selecteer het hele canvas (CTRL+A) en druk vervolgens op CTRL+T (free transform). Klik ergens in het canvas met je rechter muisknop, en klik op "Horizontaal omdraaien". Doe ditzelfde nog eens, maar dan "Verticaal omdraaien". Dit ziet er dan als het goed is zo uit link (klik), maar dan op een transparante achtergrond, in plaats van zwart. Voer nu stap 5 uit van de tutorial van Bart, oftewel "Bewerken -> Patroon definiëren". Zorg hierbij wel dat je op dezelfde breedte werkt als je uiteindelijke resizede (!) foto.

Stap 8: We gaan weer terug naar de opname van de handeling. Start de opname weer door op de rode opname-knop te drukken (O). Wat je nu gaat doen is eigenlijk het omgekeerde van stap 7. Klik eerst op "Laag -> Eén laag maken..." en selecteer daarna het hele canvas (CTRL+A) en daarna Vullen "CTRL+F5". Selecteer het patroon wat je net hebt gemaakt en klik op OK. Ga daarna weer naar "Vrije transformatie" (CTRL+T) en klik daarna met je rechter muisknop in het canvas en kies "horizontaal omdraaien" en vervolgens hetzelfde met "verticaal omdraaien". Nu staat je logo/watermerk altijd rechts onderin, ongeacht de hoogte van je foto, wat dus betekent dat deze actie altijd werkt, dus ook bij verticale foto's (hoogte groter dan normaal) of juist panorama (hoogte kleiner dan normaal).

Stap 9: Sla de foto op in de "Resized" map door "Bestand -> Opslaan als...". Hier geldt ook dat je de naam niet mag veranderen tijdens het opslaan. Verder maakt het weer weinig uit welke kwaliteitswaarde je kiest (10 of hoger is prima).

Stap 10: Sluit hierna de foto (niet Photoshop) en kies "Nee" als er gevraagd wordt of je het photoshop bestand wil opslaan. Stop hierna de opname van de actie.

Je bent nu klaar met het opnemen van de handeling. Je workflow ziet er nu als volgt uit. Foto openen, foto croppen (gebruik de croptool eventueel met verhoudingen), foto bewerken, handeling uitvoeren/functietoets indrukken. Kortom; alle standaard-acties zijn nu geautomatiseerd. Je highres bewerkte foto's komen in de highres map, en de resizede foto's met watermerk komen in de 'resized' map. Het duurt even om deze actie te maken, maar je hoeft vanaf nu nooit meer handmatig je logo te plaatsen en de foto op te slaan.

Nog vragen? Stel ze gerust!

Zo. Nu eerst een :bier:

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #1058 on: September 06, 2009, 06:17:43 pm »
Ha, slim truckje :)

Probleem is dat ik niet weet welk lettertype m'n watermerk is... iemand een idee?

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #1059 on: September 06, 2009, 06:27:45 pm »
Nergens meer een PSD staan met je watermerk?

Je kunt overigens hetzelfde sjabloon gewoon maken door je watermerk te plaatsen op een 'lege' foto, en die dan zowel horizontaal als verticaal te spiegelen. (of was het niet voor deze handeling? :baard:)
« Last Edit: September 06, 2009, 06:29:16 pm by Thizzle »

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #1060 on: September 07, 2009, 08:01:06 pm »
Was eignelijk niet voor deze handeling :+
Maar heb alleen nog een jpg van m'n watermerk.
Zo'n 2/3 jaar geleden gemaakt ofzo en zo stom geweest om niet als psd op te slaan denk ik :P

Leon.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #1061 on: September 07, 2009, 09:42:59 pm »
Je hebt dus ook geen action meer ofzo?
Kudos: 273592 (vandaag: 2972)     

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
    • View Profile
« Reply #1062 on: September 07, 2009, 10:11:06 pm »
Ik bewerk alles handmatig :Y
:)

Bewerkt beetje op m'n eigen manier, met andere actions ;)

Leon.

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #1063 on: September 07, 2009, 10:48:21 pm »
Ik bedoelde een action van je watermerk. :P
Kudos: 273592 (vandaag: 2972)     

Timothy

• Ford Focus ST Driver
  • Lamborghini Gallardo LP560-4!!!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #1064 on: September 09, 2009, 03:27:29 pm »
Een vraagje ik heb Photoshop CS2 en zou graag wat met vignetting werken zoals bij deze spot : http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364811042009102302 Is dit ook mogelijk met de CS2 versie?