Kom eens door de Vlaamse dorpen rijden, en dan zie je dat het hier nog duizend keer erger is. Er zijn zoveel mogelijke manieren om het verkeer op een correcte manier te vertragen, maar drempels zijn gewoon vreselijk dom, en wel om volgende redenen:
a) wagens waarvan de eigenaars jaarlijks een MASSA rijtaksen betalen bij ons (Lambo, Ferrari) geraken er in veel gevallen gewoon níet over. Zelfs niet met schade aan de bodemplaat. Ze blijven gewoon steken op de heuvels. De drempels dwars nemen helpt een beetje, maar daar breng je tegenliggend verkeer mee in gevaar, en de oorspronkelijke bedoeling was toch extra verkeersveiligheid. Je hoeft niet eens een supersportwagen te hebben. Zelfs met mijn 900 Turbo ga ik keihard met de spoiler tegen de grond als ik van de drempel afBOL. En die heeft dan nog behoorlijk wat bodemvrijheid. Ik vind dat asociaal; mensen lasten opleggen (veel geld afdokken), maar ze niet de bijbehorende lusten geven (een berijdbare weg).
b) De drempels zijn moordend voor bv. ziekenwagens; als daarin geprutst wordt aan een patiënt en men rijdt over een drempel, dan zit de naald van een spuit waarschijnlijk door de schok ergens in de oogbol van de patiënt i.p.v. in zijn arm.
c) de drempels kan je op sommige plaatsen ontwijken over de fietsstrook. Dat doe je dan natuurlijk ook, zeker als je wagen anders uiteenrammelt. MEt alle gevolgen vandien voor de fietsers. Vóór er een drempel lag was je waarschijnlijk niet eens in de buurt van een fietser gekomen. En op de plaatsen waar je niet kan uitwijken moeten de fietsers vaak mee de drempel op, en dat is - zoals je zelf aangeeft - niet goed voor de ingewanden van die fietser.
Ik begrijp helemaal niet waarom dit toegelaten is. Ik heb zelfs ergens gelezen dat in Duitsland, en in ieder geval in een bepaald dorp in Duitsland, alle verkeersdrempels terug afgebroken moesten omdat een man serieuze schade gekregen had aan zijn wagen, terwijl hij aan een legale snelheid reed. Er kwam een proces van, en gelukkig won hij dat. Misschien een ideetje voor mensen in Nederland en België met geld genoeg (een Ferrari- of Lamboclub?) Maar Duitsland is natuurlijk ook een heel ander land, waar bv. de fietsers net iets minder beschermd worden.
Ken je trouwens dit filmpje met een verkeersdrempel en een Lambo uit Dubai. In dit geval is het wél een beetje de schuld van de eigenaar, maar men had de drempel wel moeten aangeven, wat totaal niet gebeurde:
http://www.youtube.com/watch?v=wvXpDji3uTM