Regelmatig kook ik voor mezelf en een half jaar op jezelf wonen maakt je daar best vaardig in. In dit topic zal ik enkele van mijn kunsten uit de studentenkeuken vertonen. Soms met een complete handleiding / fotoverslag, soms met een eindfoto omdat ik dan het proces niet geplaat heb.

We beginnen dit keer met een avondmaaltijd van afgelopen zaterdag: Frans stokbroodje met filet americain 'pesto' en groenspul.
1: Om goed te beginnen zorgt men dat alle ingrediënten klaar staan op het aanrecht. Hierbij dient gedacht te worden aan de volgende middelen:
- Broodplank
- Broodmes
- Mes om de filet mee te smeren
- Frans stokbrood
- Mes voor het groenspul
- Lente-ui / bosui
- Filet americain, variant 'pesto'
- Komkommer
- Ui

Let op dat je uit kiest die lekker smaakt. Een standaard ui'tje is bij voorbaat al niet echt lekker. Beter is om een rode ui te nemen of een standaard ui'tje van de visboer! Om de een of andere reden is een standaard, gesneden ui'tje van de visboer altijd een stuk beter te versmaden dan een standaard ui'tje uit de supermarkt.

Voor het stokbrood is gekozen voor een Frans stokbroodje van Albert Heijn daar deze vers het lekkerst is.

2: Zorg ervoor dat je je handen gewassen hebt en dat je de lente-ui ook schoon hebt gemaakt.

Als je een reeds aangebroken komkommer gebruikt, zorg er dan voor dat je een deel van de "gebruikte kant" er af snijdt. Tis zo vervelend als je er een vreemde smaak in je mond van krijgt.

3: Dan de filet americain. Ook deze komt van Albert Heijn en de grootgrutter was nog zo tof om mij 35% korting te geven. Hartstikke aardig van Rachid! Er is gekozen voor de smaak "pesto". Hier zit een stuk meer smaak aan dan de naturel. Helaas was de peper variant uitverkocht alhoewel je die natuurlijk ook zelf kan maken.

(maar dat is een ander recept)

4: Vervolgens snij je het groenspul. De ui'tjes van de visboer waren al gesnipperd dus dat scheelt weer tranen met tuiten. Al met al gaat er toch een hele teen lente-ui doorheen daar het witte gedeelte van de lente-ui niet te versmaden is.

Het is voor de komkommer even inschatten hoeveel plakjes je nodig bent. Het is verstandig de plakjes niet te dik te maken.

5: Hierna snij je met het broodmes, of een ander scherp mes, het stokbroodje open en smeer je de filet american uit over het gehele broodje. Wat blijkt, er is nog veel filet americain over!

Nou ja, eerst maar eens beleggen met het groenspul.

6: Na het beleggen van het stokbroodje met lente-ui en het ui'tje van de visboer heb je een bepaalde dikte bij de laag gecreërd. Nu kunnen de plakjes komkommer er op. Des te dunner de plakjes, des te makkelijker je het stokbrood straks weer dicht krijgt.

7: Op onderstaande afbeelding is het eindresultaat, met cheapass limonadespul erbij, te zien.

Hartstikke lekker! En goedkoop. Voor deze maaltijd ben je ongeveer een euro of vier ervanuitgaande dat je nog wat hebt liggen.