May 25, 2012, 02:17:34 am

Author Topic: SC: USS Archerfish (SNN 678)  (Read 3298 times)

Sander

• Veyron-nerd
  • Autogespot Crew
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Ik ben fakking oud!
    • View Profile
SC: USS Archerfish (SNN 678)
« on: November 04, 2006, 12:25:41 pm »

Named to commemorate the career of USS ARCHER-FISH (SS 311) whose name, by the end of her career, had been arbitrarily changed to ARCHERFISH, SSN 678 was one of the STURGEON - class attack submarines. Both decommissioned and stricken from the Navy list on March 31, 1998, the USS ARCHERFISH was disposed of by submarine recycling at the Puget Sound Naval Shipyard, Bremerton, Wa., on 6 November 1998.

General Characteristics: Awarded: June 25, 1968
Keel Laid: June 19, 1969
Launched: January 16, 1971
Commissioned: December 17, 1971
Decommissioned: March 31, 1998
Builder: Electric Boat Division of General Dynamics Corporation, Groton, CT.
Propulsion system: one S5W2 nuclear reactor
Propellers: one
Length: 302 feet (91.5 meters)
Beam: 31.7 feet (9.65 meters)
Draft: 29.2 feet (8.9 meters)
Displacement: Surfaced: approx. 4,250 tons
Displacement: Submerged: approx. 4,700 tons
Speed: Surfaced: approx. 15 knots
Speed: Submerged: approx. 30 knots
Armament: four 533 mm torpedo tubes for Mk-48 torpedoes, Harpoon, Tomahawk, and SUBROC missiles, ability to lay mines
Crew: 12 Officers, 95 Enlisted

:)
Handig voor bij watersnood :P
Quote from: Emil
Max Cooper. hoe ik hem ken? Ben beetje een contactenwereld aan het opbouwen ;) beetje mezelf tussen de rijke gasten proppen ;) Kimble zegt jullie vast ook wel wat ;) heb ik ook contact mee :)

Mb

• Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
Re: SC: USS Archerfish (SNN 678)
« Reply #1 on: November 04, 2006, 12:26:00 pm »
Whahaha, die is wel vet :P
Flickr!
106 S2 Rallye 1.6
In Frankrijk moet je op vakantie gaan, geen auto's kopen.

Boy

• Mercedes SLK55 AMG Driver
  • Ajax Amsterdam
    • View Profile
    • http://www.autogespot.com/viewcars.php?view=spotter&spotter=Boy
« Reply #2 on: November 04, 2006, 12:26:20 pm »
Ik ben te laat :+

Daniël

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
    • View Profile
« Reply #3 on: November 04, 2006, 12:26:37 pm »
Ik ook :')

Boy

• Ajax Amsterdam
    • View Profile
« Reply #4 on: November 04, 2006, 12:27:02 pm »
Massauitsterving op grens Krijt/Tertiair was geen gevolg van meteorietinslag

1 Mei 2006, jaargang 8 nr. 9 artikel 678

De massauitsterving 65 miljoen jaar geleden, waarbij ook (bijna) alle dinosauriërs van de aardbodem verdwenen, lijkt toch niet veroorzaakt te zijn door de inslag van een groot hemellichaam. Er waren al eerder aanwijzingen dat dit zo aansprekende verband tussen inslag en massauitsterving wel eens niet waar kon zijn, maar juist omdat het de enige goed verklaarde massauitsterving was, ondervonden kritische geluiden steeds veel weerstand.

Waar in het verleden de Nederlander Jan Smit (Vrije Universiteit van Amsterdam) een belangrijke rol speelde bij het onderzoek dat het verband tussen de inslag en de uitsterving op de K/T-grens moest bewijzen, daar is het nu een andere Nederlander die met sterke aanwijzingen voor het tegendeel komt. Markus Harting (Universiteit van Utrecht) heeft namelijk glasbolletjes die - op basis van geochemische analyse - zeker moeten zijn gevormd bij de inslag op het Yucatan schiereiland onderzocht. Dergelijke bolletjes zijn in grote hoeveelheden te vinden in sedimenten uit noordoost Mexico, Texas, Guatemala, Belize en Haïti. Veel van die bolletjes zijn te vinden in afzettingen die omstreeks de K/T-grens zijn gevormd. Ze komen echter ook in oudere lagen voor, en op sedimentologische gronden kan worden aangenomen dat veel van de bolletjes die op het aardoppervlak zijn terechtgekomen, via erosie en transport in jongere afzettingen terecht zijn gekomen. De oudste sedimenten waarin ze worden aangetroffen, geven het meest waarschijnlijke moment weer waarop de bolletjes - na de lucht in te zijn geslingerd bij de inslag - weer op aarde terugvielen. Die oudste lagen met de desbetreffende glasbolletjes blijken van zo’n 300.000 jaar voor de K/T-grens te dateren, en liggen soms zo’n 10 m onder de sedimenten die de grens markeren. Dat betekent dat er geen direct oorzakelijk verband kan bestaan tussen de inslag en de massauitsterving. Gelukkig lijkt de inslag die de Chicxulub-krater veroorzaakte overigens toch niet helemaal zonder gevolgen te zijn geweest: de ammonieten stierven al voor de K/T-grens uit, en hun uitsterving lijkt samen te vallen met de inslag.

Het feit dat veel bolletjes in 'te jonge' lagen worden aangetroffen, is op zichzelf niet verwonderlijk. Op het land vindt immers voortdurend erosie plaats. Bij het transport van geërodeerd materiaal treden veranderingen op; er worden bijv. stukjes afgeslagen, en de deeltjes kunnen breken. Dat is precies wat waargenomen wordt bij de glasdeeltjes in de 'jonge' lagen, terwijl de bolletjes in de sedimenten van 300.000 jaar voor de inslag geen dergelijke verschijnselen vertonen. Ook blijkt het fameuze 'iridiumlaagje' - in feite een niveau met een verhoogd gehalte van het element iridium dat van de ingeslagen meteoriet afkomstig is - samen te vallen met lagen waarin de glasbolletjes transportverschijnselen vertonen, terwijl in de daaronder liggende lagen met onaangetaste bolletjes geen verhoogde iridiumconcentratie wordt gevonden.

Nu het verband tussen de inslag en de massauitsterving niet lijkt te bestaan, kunnen ook alle hypotheses die eerder zijn opgesteld, naar het land der fabelen worden verwezen. Warmteminnende dieren zoals krokodillen en schildpadden overleefden de inslag, kennelijk zonder al te veel problemen. Het scenario van een ‘nucleaire winter’ die veroorzaakt zou zijn doordat de zonnestraling grotendeels werd tegengehouden door een enorme stofwolk die bij de inslag ontstond en die langdurig om de aarde bleef cirkelen, kan dus niet langer worden gehandhaafd. Ook de inslag van een vele kilometers grote meteoriet betekent dus niet automatisch dat bijna al het leven op aarde verdwijnt. Dat is dan toch weer een troost bij het verloren gaan van zo’n mooi sprookje.

Referenties:
Harting, M., 2006. Geochemical characterisation of Chicxulub-impact ejecta - new constraints from the Gulf of Mexico and the Caribbean. Abstracts Geological Society of America / Asociación Geológica Argentina / Sociedad Geológica de Chile meeting 'Backbone of the Americas - Patagonia to Alaska' (Mendoza, april 2006), 5-18, 1 pp.
Foto's van de glasbolletjes: Geological Society of America / Markus Harting, Faculteit Aardwetenschappen, Universiteit van Utrecht

Bron: http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geonieuwsart.php?artikelnr=678

Dit was mijne :P

ferrari_red

• Aston Martin Vanquish S Driver
  • Patrick - Luigi only follows the Ferrari's
    • View Profile
« Reply #5 on: November 04, 2006, 12:27:08 pm »
jammer jongens better next time :+

You own a Lamborghini when you want to be someone, You own a Ferrari when you are someone.

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: November 04, 2006, 12:27:11 pm »
Ik niet :')

Sander

• Veyron-nerd
  • Autogespot Crew
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Ik ben fakking oud!
    • View Profile
« Reply #7 on: November 04, 2006, 12:27:46 pm »
Agh is weer eens wat anders dan die geschiedenis sc's van wikipedia
Quote from: Emil
Max Cooper. hoe ik hem ken? Ben beetje een contactenwereld aan het opbouwen ;) beetje mezelf tussen de rijke gasten proppen ;) Kimble zegt jullie vast ook wel wat ;) heb ik ook contact mee :)

Forza Ferrari

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: November 04, 2006, 12:28:01 pm »
mogguh :W :koffie:

ferrari_red

• Aston Martin Vanquish S Driver
  • Patrick - Luigi only follows the Ferrari's
    • View Profile
« Reply #9 on: November 04, 2006, 12:28:25 pm »
koentje :W

You own a Lamborghini when you want to be someone, You own a Ferrari when you are someone.

Daniël

• Ferrari 599 GTB Fiorano Driver
    • View Profile
« Reply #10 on: November 04, 2006, 12:28:41 pm »
Maar dat had ik ook niet,ik had de handige George Foremann Grill 12 678 :D

Josh

• View Profile
« Reply #11 on: November 04, 2006, 12:28:44 pm »
Koentje :W

Boy

• Ajax Amsterdam
    • View Profile
« Reply #12 on: November 04, 2006, 12:29:09 pm »
Maar dat had ik ook niet,ik had de handige George Foremann Grill 12 678 :D
En ik iets 'ruimtelijks' :+

Yannick

• View Profile
    • Flickr
« Reply #13 on: November 04, 2006, 12:30:14 pm »
Om 2 uur met de (bijna) volledige Hasselt Crew gaan spotten 8-)

Josh

• View Profile
« Reply #14 on: November 04, 2006, 12:30:34 pm »
Ik wil ook spotten :')

Ga misschien naar R'dam :D