Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum en wil bij deze even laten zien waar ik mijn kilometers mee maak.
Het is een Volkswagen Multivan uit 1986, 15 jaar geleden gekocht door mijn ouders.
Sinds twee jaar ben ik hier wekelijks mee onderweg. Het was de keuze, of hij zou worden verkocht, of ik kocht hem over van mijn ouders.
Aangezien er toch een stukje geschiedenis aan die auto zit heb ik hem van mijn ouders overgenomen.
De motor zit achterin, ongeveer een jaar geleden begon de motor olie te lekken, dit bleek helaas de cilinderkop te zijn.
Nadat ik deze gedemonteerd had waren duidelijk scheurtjes te zien, die was dus niet meer te gebruiken.
De motor had 25 jaar lang zonder revisie gewerkt en dat is voor een relatief lichte motor in zo'n zware bus niet slecht.
Om verder geen risico's te nemen besloot ik niet alleen de cilinderkop te vervangen, maar gelijk de hele motor.
Het moest zoals alles bij mij, helemaal origineel blijven. Maar iets meer vermogen was zeker niet verkeerd.
Destijds had je de keuze uit 3 motoren, 1.6D, 1.7D en een 1.6 Turbo Diesel.
VW heeft de 1.6 motor aangepast om er een turbo-variant van te maken, deze aanpassingen heeft de 1.7 óók.
Ik heb dus besloten een 1.7 blok aan te schaffen en daar vervolgens alle turbo-onderdelen aan te bouwen.
Afgelopen zomer heb ik 2 weken lang gewerkt om de motor uit en weer opnieuw in te bouwen, met vervolgens een bezoek aan de RDW om de nieuwe motor op het kenteken te krijgen. (kosten 120 euro..)
Ik heb helaas slechts één week kunnen rijden, het revisiebedrijf gebruikte bij de oliepomp verkeerde lagers, het resultaat was dat de oliedruk na een rit op de snelweg weg viel.
Aangezien het blok daarna nooit meer goed heeft gelopen heb ik een nieuw blok aangeboden gekregen.
Het is de bedoeling dat ik de motor binnenkort weer ga inbouwen.
Verder staat deze winter nog op de planning:
Op twee punten wat roest wegwerken.
De velgen zandstralen en poedercoaten. (incl. nieuwe banden)
De veren en dempers worden vervangen voor Multivan Last Limited Edition veren/dempers.
Een extra oliekoeler voor in de zomer. (werkt vanaf 100 graden)
Een intercooler zodat de turbodruk van 0,6 bar naar 0,9 bar kan.
In het dagelijks leven ben ik géén automonteur, ik moet alles nog leren, het is allemaal nieuw voor mij en er gaat dus wel eens iets fout.
Gelukkig krijg ik van iedereen hulp aangeboden en samen komen we er wel uit.
Hier nog een aantal foto's: