May 24, 2012, 09:32:51 pm

Author Topic: Vraag aan de spotters uit België  (Read 1300 times)

Polygoon

• Klassiekermods
  • Lamborghini Gallardo Driver
  • Mercedes G-class !!
    • View Profile
Re: Vraag aan de spotters uit België
« Reply #15 on: September 27, 2011, 11:36:16 am »
Rituelen:
- Op de middelste baan van de 3baans snelweg blijven rijden van Zuid-Frankrijk tot huis :+

Ik rij altijd rechts :+

Tenzij ik sneller ben dan ga je links maar er zijn veel mensen die hier onnodig links blijven hangen.

Ritsen is ook nog een probleem :(

Belgen zijn dus niet zo dom als men zegt :+

nieuw

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #16 on: September 27, 2011, 12:12:56 pm »
Dat wordt je daar geleerd bij je rijopleiding, ten minste in frankrijk wordt geleerd dat op een driebaans weg de meest rechtsw voor vrachtwagens is. Ik erger mij er ook altijd aan!

BmwRon

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #17 on: September 27, 2011, 06:35:25 pm »
Niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. Hartstikke bedankt! Hier kan ik wat mee  ^O^. Special txh to Slabate voor zijn uitgebreide antwoord!

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #18 on: September 27, 2011, 07:06:32 pm »
Graag gedaan, hoor. Aarzel niet om specifieke vragen te stellen.

PS. Je zou ook het verschil kunnen vermelden tussen het Nederlands-Nederlands en het Belgisch-Nederlands, want daar valt er veel over te vertellen (tja, ik heb taal- en letterkunde gestudeerd). In Vlaanderen zijn de dialecten nog sterk aanwezig en worden positief beschouwd (i.t.t. Nederland), vandaar dit 'Vlaams taaltje', dat wij ook 'tussentaal' noemen.
« Last Edit: September 27, 2011, 09:43:00 pm by slabate »
Mijn dikste combo: http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364816072010000343 (Bentley Continental Superspots, Porsche GT3 RS MkII, Audi R8 V10 Spyder, Ferrari 599 GTB Fiorano, 2 x Ford GT)
Mijn website over Belgische nummerplaten: http://belgianlicenceplates.blogspot.com

Rene

• Porsche 911 Turbo Driver
  • No keys, push to start.
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #19 on: September 27, 2011, 07:14:56 pm »
[NB. Ik ben geboren en getogen in Wallonië, maar heb een goede kennis van Vlaanderen.]
Misschien klinkt het een beetje als een belediging maar ik dacht dat jij ook Vlaams was vanwege je Nederlandse taalgebruik.
Zoals je zelf al zei, dat zie je zelden een Waal die Nederlands spreekt (en wil spreken ). :)

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #20 on: September 27, 2011, 09:45:01 pm »
Dit lees ik als een compliment :). Wat vind je 'Vlaams' aan mijn taalgebruik? Belgicismen? Het feit dat ik de structuur 'voltooid deelwoord-hulpwerkwoord' gebruik in een bijzin? :P
Mijn dikste combo: http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364816072010000343 (Bentley Continental Superspots, Porsche GT3 RS MkII, Audi R8 V10 Spyder, Ferrari 599 GTB Fiorano, 2 x Ford GT)
Mijn website over Belgische nummerplaten: http://belgianlicenceplates.blogspot.com

Rene

• Porsche 911 Turbo Driver
  • No keys, push to start.
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #21 on: September 28, 2011, 05:20:55 pm »
Gewoon je Nederlandse spelling en woord gebruik. :Y
Zeker voor een Waal, waar het toch algemeen bekend is dat er een heleboel zijn die geen Nederlands spreken en/of willen spreken.

BmwRon

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #22 on: September 29, 2011, 06:34:11 pm »
Graag gedaan, hoor. Aarzel niet om specifieke vragen te stellen.

PS. Je zou ook het verschil kunnen vermelden tussen het Nederlands-Nederlands en het Belgisch-Nederlands, want daar valt er veel over te vertellen (tja, ik heb taal- en letterkunde gestudeerd). In Vlaanderen zijn de dialecten nog sterk aanwezig en worden positief beschouwd (i.t.t. Nederland), vandaar dit 'Vlaams taaltje', dat wij ook 'tussentaal' noemen.

ik heb gelijk een mooie vraag. Ik kom als "ritueel" op internet ook Potjebuur tegen. Dat heeft iets met ramadan te maken. Ooit van gehoord?

Groeten,
Ron

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #23 on: September 29, 2011, 07:53:57 pm »
Dat kende ik niet (zoiets bestaat in Wallonië niet), maar hier vind je genoeg informatie over dit onderwerp: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2010/09/08/potjebuur-verovert-vlaanderen . Misschien zullen de Vlaamse forumgebruikers dit fenomeen beter uitleggen.

Bij rituelen kan je het ook hebben over de verschillende carnavals: de bekendste vinden plaats in Aalst, Binche en Malmedy (in de Oostkantons is het heel belangrijk).

Sinterklaas vieren we ook, maar op een heel andere manier: de Sint komt niet aan op een boot (althans niet in alle steden, nooit in Wallonië bijvoorbeeld, want België heeft niet dezelfde 'relatie' met water als Nederland: jullie hebben tegen de zee moeten vechten, maar tegelijkertijd maken jullie gebruik van water als energiebron) en we hebben maar één Zwarte Piet; ik denk ook dat er een verschil is met de datum, maar ik weet het niet meer. In Wallonië eten we in ieder geval geen pepernootjes, maar ik weet niet hoe het zit met Vlaanderen qua snoepjes.

Mag ik vragen voor welk vak je dit stukje moet schrijven en wie het doelpubliek is?

BmwRon

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #24 on: September 29, 2011, 08:11:17 pm »
@ Slabate

Kijk, bedankt voor het antwoord. Ik heb een klein stukje over Potjebuur verwerkt.
Ik studeer Integrale Veiligheidskunde, een opleiding waarbij je je o.a. bezig houdt met het maken van beleid voor veiligheidsvraagstukken. Aan het eind van de opleiding ga je dan in de veiligheid werken (overheid bijvoorbeeld).
Nu moet ik samen met nog 2 mensen een presentatie geven over een land (aangewezen door de docent). Voor ons is dat België. Onze doelgroep is onze eigen klas. Het vak heet trouwens (training praktische vaardigheden) en daar leer je bijvoorbeeld presenteren, interviewen, feedback geven enzo...... Maar overal heet dit vak weer anders :P

Groeten,
Ron