May 24, 2012, 09:32:28 pm

Author Topic: Vraag aan de spotters uit België  (Read 1300 times)

BmwRon

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
Vraag aan de spotters uit België
« on: September 25, 2011, 07:25:39 pm »
Goedeavond,

voor een opdracht van school moet ik informatie hebben over België. Het komt er op neer dat iets moet vertellen over de Symbolen, Helden, Rituelen, Waarden en Subculturen in België. In Nederland is een symbool bijvoorbeeld een klomp/tulp, een held is bijvoorbeeld Pim Fortuyn (politicus die is vermoord) of Johan Cruijff (voetballer), Rituelen in Nederland zijn bijvoorbeeld Koninginnedag of Sinterklaas en Waarden bijvoorbeeld: Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, of gierig zijn. Een subcultuur in Nederland is bijvoorbeeld Gabbers

Wie kan mij helpen met een aantal voorbeelden die voor België gelden......

Symbolen:
- Vlag, Bonbons, Vlaamse Frieten, Atonium, Manneke Pis

Helden:
- Paul Jambers, Jack Ickx, Suske en Wiske..............

Rituelen:
- Volgens google is 21 juli nationale feestdag....

Waarden:
???

Subculturen:
- Gothics??

Bij voorbaat dank!

Groeten,
Ron
« Last Edit: September 25, 2011, 07:28:34 pm by BmwRon »

Rene

• Porsche 911 Turbo Driver
  • No keys, push to start.
    • View Profile
    • Flickr
Re: Vraag aan de spotters uit België
« Reply #1 on: September 25, 2011, 07:31:59 pm »
Onder waarden is een vooroordeel ook een waarde? Dan worden Belgen door Nederlanders als 'dom' beschouwd. Zoiets?

BmwRon

• Ford Focus ST Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: September 25, 2011, 08:16:02 pm »
Dat is een leuke, ik noteer hem. Maar of hij goed is weet ik niet :P

musiclioncarman

• Golf 4 GTI Driver
  • **
  • Auteur van De Enige Echte AutoSpotGids!
    • View Profile
« Reply #3 on: September 25, 2011, 09:01:56 pm »
Gabbers heb je ook in België hoor, van elke subcultuur zijn er wel enkelen in België.
21 juli is idd onze feestdag.
Pff waarden da's een moeilijke, normen is makkelijker  :P. Iedereen heeft andere waarden he? Over het algemeen zijn er wel enkele opvattingen die algemeen voor waar worden genomen, zoals wat Rene zegt.
 :bier:
Help mee aan De Enige Echte AutoSpotGids via http://forum.autogespot.com/index.php/topic,29447.0.html . Alvast bedankt!

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #4 on: September 25, 2011, 09:34:57 pm »
Waarom is 21 juli nationale feestdag? En wat doen jullie dan? Is dat soort koninginnedag van hier ofzo?

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #5 on: September 25, 2011, 11:23:36 pm »
@ Kees:

Op 21 juli 1831 vond de eedaflegging van Leopold I, eerste koning der Belgen, plaats. Op 21 juli heb je een aantal activiteiten in Brussel (bezoek van het Parlement, alle publieke musea zijn open, gratis concerten, animaties op straat met het leger, de brandweer, de politie, enz.), maar ook een paar ceremonieën en feesten overal in het land (vooral in Wallonië, want Vlamingen hebben over het algemeen minder interresse voor België dan voor Vlaanderen). Van een patriotisch volksfeest als Koninginnedag is er helemaal geen sprake in België. (En persoonlijk vind ik dit een goede zaak, want ik ben tegen het principe van de monarchie: monarchen hebben hun titel te danken aan hun familie, niet aan hun bekwaamheid.) Er bestaat een soort van officiele koningsdag (op 15 november), maar haast niemand weet het (behalve de federale ambtenaren die verlof krijgen op die dag), dus niemand viert het.

@ BmwRon:

Leuke opdracht; toen ik in Utrecht zat (als Erasmusstudent) moest ik een essay schrijven over mijn eigen perceptie van de Nederlanders ;). Vergeet zeker niet een onderscheid te maken tussen Vlaanderen en Wallonië, want beide landsdelen verschillen van elkaar niet alleen op vlak van politiek, maar ook van cultuur, waarden, gewoontes, enz.

Symbolen:
– Vlag: vermeld het verschil tussen de vlag van het Vlaams Gewest (leeuw met rode tong) en de vlag van de Vlaams-nationalisten (leeuw met zwarte tong) :+
– 'Vlaamse frieten' is een Nederlands concept. We spreken hier gewoon van frietjes.
– 'Bonbons'? Pralines! (Althans als je het over chocoladesnoepjes hebt.)
– Atomium i.p.v. Atonium
– Manneken Pis
– Luikse en Brusselse wafels
– Stoofvlees
– Chocolade
– Bier (inclusief de bekende trappisten gemaakt in abdijen)
– Grote markt van Brussel
– Grote markt van Antwerpen
– de Vlaamse kust
– de Waalse Ardennen

Helden:
– Suske en Wiske zijn stripverhaalhelden, hier nog een paar: Kuifje, Guust Flater, de Marsupilami, Robbedoes, de Smurfen, Lucky Luke, Jommeke… [Stripverhalen vormen een groot deel van onze literaire productie; vaak werden die personages door Franstalige tekenaars ontworpen.]
– Eddy Merckx (beste wielrenner ooit), Tom Boonen, Philippe Gilbert
– Adamo, Arno, dEUS,  Jacques Brel, Hooverphonics, Ozark Henry (zangers en groepen)
– Paul Vanden Boeynans, Jean-Luc Dehaene, Guy Verhofstadt (oud-premiers) [Yves Leterme is geen held]; Bart De Wever in Vlaanderen, Elio Di Rupo in Wallonië

Rituelen:
– Godsdienst: de meeste Belgen zeggen dat ze katholiek zijn, maar alleen ouwe vrouwen gaan naar de mis (i.t.t. Nederland, met een meerderheid protestanten)
– Sport: voetbal is de populairste sport, maar veel mensen zijn ook geïnteresseerd in basketbal, tennis en F1-races.

Waarden:
– Dit is een gevoelig onderwerp dat in elke deelstaat anders is!
– Over het algemeen zijn Vlamingen vooral Vlamingen, dan pas Belgen, terwijl het het omgekeerd is in Wallonië
– Altijd boos zijn op de andere taalgemeenschap
– Feestvieren

Subculturen:
– je vindt hier van alles en nog wat
– als je het over immigratie hebt: eerst kwamen de Italianen aan om in mijnen te werken, dan Marokanen en Turken. De Belgen van Italiaanse afkomst zijn vaak trots op hun wortels maar zijn goed geaccepteerd en geïntegreerd, terwijl de anderen nog niet helemaal als geïntegreerd beschouwd worden (daardoor vormt elk geïmmigreed volk een eigen subcultuur).

Ik hoop dat dit helpt. Heb je vragen, stel die maar gerust. Ik ben benieuwd naar commentaren en toevoegingen van Vlaamse AG-gebruikers. [NB. Ik ben geboren en getogen in Wallonië, maar heb een goede kennis van Vlaanderen.]

PS. Veel info zal je ongetwijfeld op Wikipedia vinden. Succes!
Mijn dikste combo: http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364816072010000343 (Bentley Continental Superspots, Porsche GT3 RS MkII, Audi R8 V10 Spyder, Ferrari 599 GTB Fiorano, 2 x Ford GT)
Mijn website over Belgische nummerplaten: http://belgianlicenceplates.blogspot.com

nieuw

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: September 25, 2011, 11:41:12 pm »
Als Belg kan ik hier natuurlijk over mee praten, wat mij ook altijd aan belgie opvalt is dat mannen elkaar zoenen ipv elkaar een hand geven. Ik zelf vind dat wel irritant.

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #7 on: September 25, 2011, 11:43:35 pm »
En zelfs tussen Wallonië en Vlaanderen bestaat een verschil: in Wallonië groet ik mijn mannelijke leeftijdsgenoten met een kus, maar als ik Vlamingen ontmoet geef ik een hand, want ik weet dat er daar niet gekust wordt (althans mensen die niet in dezelfde familie zitten).
Mijn dikste combo: http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364816072010000343 (Bentley Continental Superspots, Porsche GT3 RS MkII, Audi R8 V10 Spyder, Ferrari 599 GTB Fiorano, 2 x Ford GT)
Mijn website over Belgische nummerplaten: http://belgianlicenceplates.blogspot.com

nieuw

• View Profile
« Reply #8 on: September 26, 2011, 09:16:31 am »
Ah oke, ja ik ben Waals dus vandaar :P

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #9 on: September 26, 2011, 05:30:18 pm »
Ah jij ook? :bier: Nederlandstalige Walen kom ik zelden tegen ;)

Polygoon

• Klassiekermods
  • Mercedes G-class !!
    • View Profile
« Reply #10 on: September 26, 2011, 06:47:44 pm »
Vlaanderen en Wallonië hebben elks ook nog eens een aparte feestdag.

11 juli voor Vlaanderen (de Guldensporenslag, één of andere veldslag die de Vlaamse boeren wonnen van de Franse soldaten (beroepssoldaten). Wat er niet wordt bijgezet is dat twee weken na de Guldensporenslag we alsnog verloren van het Franse leger)

Voor de Wallonië ligt dat net iets anders. Die vieren elke derde zondag van september hun feestdag. Welke reden daar achter zit weet ik niet.

Belgen zijn dus niet zo dom als men zegt :+

Arjan

• Renault Megane RS Driver
  • pol-lol
    • View Profile
« Reply #11 on: September 26, 2011, 07:39:48 pm »
Als je het over sporten wilt hebben, Wielrennen is nogal populair...

slabate

• Frontpage-crew
  • Ford Focus ST Driver
  • Licence plates nerd
    • View Profile
    • Mijn spots
« Reply #12 on: September 26, 2011, 11:13:12 pm »
Vlaanderen en Wallonië hebben elks ook nog eens een aparte feestdag.

11 juli voor Vlaanderen (de Guldensporenslag, één of andere veldslag die de Vlaamse boeren wonnen van de Franse soldaten (beroepssoldaten). Wat er niet wordt bijgezet is dat twee weken na de Guldensporenslag we alsnog verloren van het Franse leger)

Voor de Wallonië ligt dat net iets anders. Die vieren elke derde zondag van september hun feestdag. Welke reden daar achter zit weet ik niet.
En bij die 'Vlaamse boeren' waren er nog Waalse boeren. :+
De 'Waalse feestdag' (of "Fête de la Communauté française", of sinds dit jaar "Fête de la Fédération Wallonie-Bruxelles") vindt plaats elke 27 september. Dit was de dag waarop de Belgische troepen wonnen van de Nederlanders in Brussel (in 1830).

De Duitstalige gemeeschap viert feest op 15 november.

nieuw

• View Profile
« Reply #13 on: September 26, 2011, 11:22:20 pm »
Ah jij ook? :bier: Nederlandstalige Walen kom ik zelden tegen ;)
Haha ja. Maar het zal helpen dat ik in Nederland woon, maar ik ben wel tweetalig opgevoed :)

Sander

• Veyron-nerd
  • Autogespot Crew
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Ik ben fakking oud!
    • View Profile
« Reply #14 on: September 27, 2011, 11:04:48 am »
Rituelen:
- Op de middelste baan van de 3baans snelweg blijven rijden van Zuid-Frankrijk tot huis :+
Quote from: Emil
Max Cooper. hoe ik hem ken? Ben beetje een contactenwereld aan het opbouwen ;) beetje mezelf tussen de rijke gasten proppen ;) Kimble zegt jullie vast ook wel wat ;) heb ik ook contact mee :)