@ Kees:
Op 21 juli 1831 vond de eedaflegging van Leopold I, eerste koning der Belgen, plaats. Op 21 juli heb je een aantal activiteiten in Brussel (bezoek van het Parlement, alle publieke musea zijn open, gratis concerten, animaties op straat met het leger, de brandweer, de politie, enz.), maar ook een paar ceremonieën en feesten overal in het land (vooral in Wallonië, want Vlamingen hebben over het algemeen minder interresse voor België dan voor Vlaanderen). Van een patriotisch volksfeest als Koninginnedag is er helemaal geen sprake in België. (En persoonlijk vind ik dit een goede zaak, want ik ben tegen het principe van de monarchie: monarchen hebben hun titel te danken aan hun familie, niet aan hun bekwaamheid.) Er bestaat een soort van officiele koningsdag (op 15 november), maar haast niemand weet het (behalve de federale ambtenaren die verlof krijgen op die dag), dus niemand viert het.
@ BmwRon:
Leuke opdracht; toen ik in Utrecht zat (als Erasmusstudent) moest ik een essay schrijven over mijn eigen perceptie van de Nederlanders

. Vergeet zeker niet een onderscheid te maken tussen Vlaanderen en Wallonië, want beide landsdelen verschillen van elkaar niet alleen op vlak van politiek, maar ook van cultuur, waarden, gewoontes, enz.
Symbolen:
– Vlag: vermeld het verschil tussen de vlag van het Vlaams Gewest (leeuw met rode tong) en de vlag van de Vlaams-nationalisten (leeuw met zwarte tong)

– 'Vlaamse frieten' is een Nederlands concept. We spreken hier gewoon van frietjes.
– 'Bonbons'? Pralines! (Althans als je het over chocoladesnoepjes hebt.)
– Ato
mium i.p.v. Atonium
– Manneke
n Pis
– Luikse en Brusselse wafels
– Stoofvlees
– Chocolade
– Bier (inclusief de bekende trappisten gemaakt in abdijen)
– Grote markt van Brussel
– Grote markt van Antwerpen
– de Vlaamse kust
– de Waalse Ardennen
Helden:
– Suske en Wiske zijn stripverhaalhelden, hier nog een paar: Kuifje, Guust Flater, de Marsupilami, Robbedoes, de Smurfen, Lucky Luke, Jommeke… [Stripverhalen vormen een groot deel van onze literaire productie; vaak werden die personages door Franstalige tekenaars ontworpen.]
– Eddy Merckx (beste wielrenner ooit), Tom Boonen, Philippe Gilbert
– Adamo, Arno, dEUS, Jacques Brel, Hooverphonics, Ozark Henry (zangers en groepen)
– Paul Vanden Boeynans, Jean-Luc Dehaene, Guy Verhofstadt (oud-premiers) [Yves Leterme is geen held]; Bart De Wever in Vlaanderen, Elio Di Rupo in Wallonië
Rituelen:
– Godsdienst: de meeste Belgen zeggen dat ze katholiek zijn, maar alleen ouwe vrouwen gaan naar de mis (i.t.t. Nederland, met een meerderheid protestanten)
– Sport: voetbal is de populairste sport, maar veel mensen zijn ook geïnteresseerd in basketbal, tennis en F1-races.
Waarden:
– Dit is een gevoelig onderwerp dat in elke deelstaat anders is!
– Over het algemeen zijn Vlamingen vooral Vlamingen, dan pas Belgen, terwijl het het omgekeerd is in Wallonië
– Altijd boos zijn op de andere taalgemeenschap
– Feestvieren
Subculturen:
– je vindt hier van alles en nog wat
– als je het over immigratie hebt: eerst kwamen de Italianen aan om in mijnen te werken, dan Marokanen en Turken. De Belgen van Italiaanse afkomst zijn vaak trots op hun wortels maar zijn goed geaccepteerd en geïntegreerd, terwijl de anderen nog niet helemaal als geïntegreerd beschouwd worden (daardoor vormt elk geïmmigreed volk een eigen subcultuur).
Ik hoop dat dit helpt. Heb je vragen, stel die maar gerust. Ik ben benieuwd naar commentaren en toevoegingen van Vlaamse AG-gebruikers. [NB. Ik ben geboren en getogen in Wallonië, maar heb een goede kennis van Vlaanderen.]
PS. Veel info zal je ongetwijfeld op Wikipedia vinden. Succes!