Een beetje autospotter moet veel verstand hebben van, héél verrassend: auto’s!! Bij het grootste deel van de spotters zal deze kennis zich beperken van het onderscheiden van de verschillende merken en types. Anderen zijn in staat om speciale edities te herkennen of om, zonder na te denken, de topsnelheid en acceleratiecijfers op te noemen.
Waar het echter aan ontbreekt, is de technische kennis van auto’s. Heeft bijvoorbeeld iemand een idee wat de eigenschappen van carbon/aluminium zijn, hoe turbo’s werken en wat de reden is waarom de ene auto een hogere topsnelheid heeft dan een vergelijkbare auto? Waarom zet het ene merk de cilinders van de motor in een lijn terwijl de ander ze in een W/V-vorm plaatst of in een boxerconfiguratie opstelt? Ook hoor je tegenwoordig de meest exotische namen van technische hoogstandjes en begrippen die dagelijks gebruikt worden maar waarbij het nut en de betekenis lang niet bij iedereen bekend is. Voorbeelden: automaat met dubbele koppeling (zoals DSG), koppel (Nm), compressors, middenmotor, Cw-waarde of differentieel.
Het lijkt me daarom interessant om een topic te openen over autotechniek. Hier kunnen dan vragen worden gesteld zodat achterhaald kan worden wat de techniek achter auto’s is.

Ik zal aftrappen met het volgende:
Het valt me op dat de plaats van de remklauwen bij de ene auto op een andere plaats zitten dan bij een andere auto. Waarom zitten de remklauwen van een auto op de plaats waar ze zitten? En waarom zijn er verschillen tussen diverse fabrikanten/modellen? Waarom is de ene remklauw groter dan de ander? En waarom word per wiel gebruikt gemaakt van 1 remklauw?
Hieronder staat een Porsche 911 GT2 RS. Deze heeft de remklauwen aan de zijkanten van de schijf zitten: de remklauw van het voorwiel staat naar het achterwiel gericht en van het achterwiel naar het voorwiel gericht. Waarom is dit gedaan? Ik ken ook voorbeelden dat allebei de remklauwen dezelfde richting opstaan (Audi RS4 B7 / Mercedes CL 65 AMG / Pagani Zonda) of dat de ene wat schuiner staan dan de ander (Audi R8)

Differentieel (uitgebreid) http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieelDifferentieel en Sperdifferentieel (beknopt) http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/pc_holland/pc_main.nsf/web/5339F2FFC8BE02CFC1257061006DD4C6