September 20, 2020, 09:42:43 am

Author Topic: Objectieven discussietopic deel 8  (Read 62697 times)

Daann

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
    • Flickr
Re: Objectieven discussietopic deel 8
« Reply #240 on: July 21, 2009, 11:46:15 pm »
De 17-70 heeft zo goed als geen last van CA, ook niet veel vervorming, maar een portretlens is het niet echt...

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #241 on: July 21, 2009, 11:49:08 pm »
Wat zie jij wel als een portretlens? Deze heeft het bereik, de ontbrekende vervorming en het diafragma mee. Wat is er tegen?

Kees

• Testkonijnen
  • Pagani Zonda F Driver
  • *
  • Dit is niet mijn profiel, vriend!
    • View Profile
« Reply #242 on: July 21, 2009, 11:50:21 pm »
Wellicht de minimale scherstelafstand?

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #243 on: July 22, 2009, 12:06:58 am »
Wat bedoel je daarmee? Kan vanaf 20cm scherpstellen, dus lijkt me voldoende :)

Daann

• Aston Martin Vanquish S Driver
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #244 on: July 22, 2009, 12:19:24 am »
Hangt er ook vanaf wat je portreteerd...
Ik zie als portretlens 85mmF1.8 etc.. nuja, het kan er mss ook wel voor dienen

PJH

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
« Reply #245 on: July 22, 2009, 02:17:42 am »
voor de Canoneers die hun diafragma willen instellen bij het omgekeerde lens fotograferen:
- stel je diafragma in op bvb F8
- druk de DOF-Preview button in
- Draai de lens los terwijl je de DOF Preview ingedrukt houdt
- uw diafragma blijft staan :) laat de lens nu wel niet vallen.... (maar dat mag je eigenlijk nooit doen :D)
The 5% man

Richard.

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #246 on: July 22, 2009, 09:53:54 am »
Ik wil graag nog een 17-85, lijkt me wel een fijne lens ook omdat er macro op zit, en ik hem wil vervangen voor mijn 18-55, hebben mensen deze lens en wat vinden ze er van :)?

Hier is een occasion, best goedkoop. Helaas kunnen ze hem niet opsturen  (gb)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1401088/occ_canon_ef-s_17-85mm-40-56_is_usm.html

Wat is trouwens Ultrasonic, is dat een soort oude IS van Canon?
Ik zie dat bij deze lens staan.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=18459
Een 70-300 IS heeft dat toch ook?
« Last Edit: July 22, 2009, 09:57:06 am by Richard. »

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #247 on: July 22, 2009, 11:25:44 am »
Je lens andersom voor je body. Zonder lens kan ook: pinhole :Y
Maar dan valt er toch niets te klikken? De foto word toch gemaakt in de lens en daar komt ook die klik vandaan?
Verrek het werkt ook nog :+

_O- Verdiep eens een beetje in je camera man :') SPIEGEL reflex camera. Wat denk je dat er klikt ? :+

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #248 on: July 22, 2009, 11:42:16 am »
Ik wil graag nog een 17-85, lijkt me wel een fijne lens ook omdat er macro op zit, en ik hem wil vervangen voor mijn 18-55, hebben mensen deze lens en wat vinden ze er van :)?

Hier is een occasion, best goedkoop. Helaas kunnen ze hem niet opsturen  (gb)
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1401088/occ_canon_ef-s_17-85mm-40-56_is_usm.html

Wat is trouwens Ultrasonic, is dat een soort oude IS van Canon?
Ik zie dat bij deze lens staan.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=18459
Een 70-300 IS heeft dat toch ook?

Ik heb de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, is een erg lekkere lens. Voldoende bereik (al een stuk meer dan de 18-55 kitlens) Ben hem alleen minimaal de komende 6+ weken kwijt.. (Samen met 30D body, problemen met de AF en Err99)

De occasion van konijnenheuvel, is trouwens niet op verzendvoorraad én winkelvoorraad.

Richard.

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #249 on: July 22, 2009, 11:49:20 am »
Ja wel leuk dat hij ook meer zoom heeft enzo, maar de kwaliteit is gewoon veel beter en macro wil ik graag :).

Erik

• BMW M3 Driver
  • Maserati!
    • View Profile
« Reply #250 on: July 22, 2009, 11:58:11 am »
Goede keuze dan :Y

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 306 1.8 Cabriolet
    • View Profile
« Reply #251 on: July 22, 2009, 12:31:48 pm »
Had je zaterdag even moeten vragen; Vincent heeft die 17-85 ;)

PJH

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
« Reply #252 on: July 23, 2009, 03:24:38 am »
ik heb hem ook.
Als ik er een review over zou moeten schrijven, dan zou hij er waarschijnlijk zo uit zien:

- distortion:
Distortion, oftewel vervorming van rechte lijnen in het beeld zijn een groot probleem bij de low-class wide angle lenzen. De 17-85 heeft zeer veel last van distortion bij 17mm, deze is wel zo goed als verdwenen op 25mm. Op 17mm is de vervorming zo groot dat het soms kan storen op de foto, maar wij auto-fotografen zullen ons er waarschijnlijk minder aan storen. De meeste vervorming treed op aan de randen van het beeld, wat vrij logisch is. De meeste verkeersborden zullen er dus niet meer gezond uit zien. Dit is meteen ook het grootste nadeel aan deze lens (afgezien van de lichtsterkte)

- CA op 17mm
Nog een veel voorkomend probleem bij zoomlenzen die erg breed gaan is het CA probleem. Bij de 17-85 op 17mm is dit zeer goed te doen op f4. CA is zeker en vast aanwezig maar niet in zo'n mate dat het echt zwaar gaat storen. Bovendien is de weinige hoeveelheid CA die optreed zeker eenvoudig te corrigeren. De meest voorkomende CA bij deze lens is de cyaan kleurige (bij bvb de 50 1.4 is dit overduidelijk magenta). Cyaan valt meestal minder op dan magenta dus ook dit is een geluk bij een ongeluk. Hier kun je de CA's goed zien linksboven in de boom en op de rotswand:
http://pj.snoobonline.com/IMG_2162.jpg
In de boom is ook magenta CA te zien, maar dit is niet zo veel voorkomend dus.

- scherpte
Op de vorige foto is de scherpte in de hoeken tevens ook te beoordelen. Deze is geschoten op f4 @ 17mm, de moeilijkste stand dus om scherpe hoeken te hebben. Hierbij valt dus ook op dat de hoeken niet zo heel scherp zijn,  maar ook dit is eigenlijk niet zo super storend. vanaf f6.3 zijn de hoeken al een stuk scherper en bij f8 zeer zeker scherp genoeg. De scherpte in het midden van het beeld is over het hele bereik goed te noemen (uiteraard geen L-niveau, maar toch aanvaardbaar) en wordt enkel in kleine stappen beter wanneer we het diafragma gaan dichtdraaien.

- IS
De IS op deze lens is van de 3e generatie, dit betekend dat je ongeveer 3 stops winst hebt (op 17 zeker en vast, op 85 af en toe). De IS is zeer stil vergeleken met mijn 70-200 2.8 IS en zeer doeltreffend. De IS heeft zeer weinig last van focus shifting bij panning, maar het komt toch wel af en toe voor. De IS in deze lens is trouwens van het lichte type, dit heeft geen enkel effect op de beeldkwaliteit maar wel op de belasting van de batterij in de camera. Wanneer ik de 17-85 met IS gebruik, dan haal ik veel meer shots uit m'n batterij dan wanneer ik de 70-200 met IS zal gebruiken. Deze versie verbruikt dus minder stroom en dat komt de batterijduur dus ten goede, zelf haal ik tussen de 1800 en 2200 foto's met IS uit m'n 40D.

- USM
De USM motor is deze lens is een volledige USM aandrijving, geen micro USM zoals bij de goedkopere lenzen meestal wordt gebruikt. De USM focust redelijk snel, moet zeker niet onderdoen tov mijn 70-200 2.8 en dit is zeker een compliment. De AF zit er ook zelden naast wanneer men goed weet waar men mee bezig is (dwz juiste AF mode voor de juiste situatie kan al veel doen). De USM is uitermate stil te noemen. De lens beschikt niet over een schakelaar die het AF bereik kan beperking zoals de 70-200 heeft, maar dit is hier eigenlijk ook niet nodig. De AF snel genoeg om het hele bereik te overlopen. Eén nadeel aan de AF is wel dat de lens gaat hunten in low-light conditions. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met de lichtsterkte dan met de USM zelf.

- constructie
De constructie van de lens is dan misschien wel uit enkelwandig plastic, maar ze voelt zeker niet aan als speelgoed zoals de 50 1.8. De Lens heeft een goede zoomring die zeker breed genoeg is. Op de focusring zit weinig tot geen speling en ook deze is net groot genoeg. De afstandsschaal is ook hier aanwezig, wat bij sommige goedkope lenzen niet het geval is (50 1.8 bvb). De schakelaars op de lens zijn goed te bedienen en schakelen zelden tot nooit "per ongeluk" door bvb de lens in een cameratas op te bergen. De lens is tijdens gebruik, ook met IS, zeer stil. Dit zonder afbreuk te doen op IS kwaliteit en AF snelheid. Dat heeft Canon dus erg goed voor elkaar, ook al is de lens maar uit eenvoudig plastic. De Lens heeft wel één groot nadeel en dat is het zware front-element. Wanneer je de lens op +- 35mm gaat instellen en je daarna je camera naar voor gaat bewegen, dan zal het gewicht van het frontelement de lens laten inzoomen naar +- 70mm, dit door de zwaartekracht. De lens heeft hier vooral last van wanneer het warm is buiten. Dit kan soms erg storend zijn. Let wel, ik bedoel echter niet dat de lens superzwaar is. Ze is eerder licht :)

- F5.6
de lichtsterkte, een hekelpunt van vele zoom's. Bij deze lens gaan we van f4 naar f5.6. Niet om over naar huis te schrijven dus. De lens is zeker goed te gebruiken en de IS maakt veel goed, maar 5.6 vanaf 60mm is vrij veel. Het is bijna onmogelijk om een mooie wazige achtergrond te hebben op 85mm. Er zou al zeer veel afstand moeten zijn tussen het onderwerp en de achtergrond, ook op de minimale scherpstelafstand. Wanneer de omstandigheden toch gunstig zijn en de achtergrond is mooi uit focus, dan wordt je wel getracteerd op een zachte blur met een matige bokeh kwaliteit. De afgeronde diafragmalamellen doen hun best, maar f5.6 is gewoon TE nipt om erg veel bokeh te halen.

- perfect bereik voor auto's
Het zoombereik is voor ons autofans erg prettig. Je kunt er mee de straat op en je zult zelden moeten wisselen van lens om de auto er mooi op te krijgen. Zelfs in straten van één vak breed krijg je een mini er volledig op, een Phantom zal iets teveel van het goede zijn echter.

- geen Zonnekap bijgeleverd
Nog een nadeel aan canon hun manier van werken. De zonnekap wordt niet standaard bijgeleverd. Dit vind ik jammer maar ja, ze willen ergens winst op maken zeker....

- veelgebruikte filtermaat
De Filter vooraan is 67mm diameter. Dit is een filtermaat die veel gebruikt wordt in de midrange lenzen. Dit maakt het delen van polar's dus mogelijk in de meeste gevallen. Bovendien is dit, omdat de maat zo courrant is, een vrij goedkope afmeting om filters op te krijgen (vergelijk maar eens met 90mm bvb)

- prijs/kwaliteit
Sëhr gut!

- hoe macro is macro...
De mens boven mij vindt deze lens leuk omdat ze een macro-stand heeft... Wat moet ik daar op zeggen. De lens bied een vergroting van 0.2x, dit is eigenlijk nog niet zo heel veel. Onderstaande foto is een voorbeeld van de maximale vergroting.
85mm, 35cm:

De focus ligt op de letters EF. Let niet op de scherpte, het is donker op m'n kamer -> ISO 3200 + f5.6 = 1/8 :(

voila, zo zou een review er uit zien. Als men mij aankoop advies zou vragen dan zou ik gewoon zeggen:
het is een zeer goed ding als je met de vervorming op 17mm en de lichtsterkte kunt leven. Zou je hem echt kopen voor z'n macro capaciteiten, koop dan liever iets anders, regio 60mm macro ofzo
« Last Edit: July 23, 2009, 03:29:12 am by PJH »
The 5% man

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • Automotive Terror Art
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
« Reply #253 on: July 23, 2009, 08:48:06 am »
Holy crap. Das een flinke lap tekst. Respect _O_

Focus Automotive Art
Quote from: Egzon.
over geld wordt niet gesproken, dat is er gewoon

PJH

• Seat Ibiza FR Driver
    • View Profile
« Reply #254 on: July 23, 2009, 02:15:19 pm »
je moet je ergens mee bezig houden om half 4 's morgens als de vriendin ziek is :(
The 5% man