May 21, 2012, 05:52:13 pm

Author Topic: Last.Fm  (Read 3552 times)

MosPos

• Renault Megane RS Driver
  • Peugeot 106 GTI Driver
    • View Profile
Last.Fm
« on: February 10, 2009, 10:00:17 am »
Ik had nog geen topic gezien over Last.Fm, dus bij deze.

Last.fm is een online communitywebsite die zicht richt op internetradio en muziek. De site is het resultaat van een fusie van een eerder Audioscrobbler-muzieksysteem en www.last.fm. Audioscrobbler is een bedrijf, opgericht door Richard Jones, dat zich bezighoudt met het luistergedrag van mensen die achter de computer zitten. Het project Last.fm is momenteel het enige project van dit bedrijf. Dit project houdt zich bezig met het bijhouden van statistieken omtrent de muziek waar men naar luistert. Via speciale software kan het programma de titels en artiesten uit een digitaal geluidsmedium aflezen en in een database opslaan. Deze gegevens worden bijgehouden en op het internet gepubliceerd, waarna mensen aan de hand van muziekstijl met elkaar in contact kunnen komen. Op deze manieren wordt muziek verspreid en kunnen mensen in aanraking komen met minder bekende muziek uit de door hen geliefde genres. Last.fm heeft in het luistergedrag van duizenden internetters veel verandering teweeggebracht. Hiervoor ontving het dan ook de Europrix, een award voor de beste multimediaprojecten.

De website heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld en bevat tegenwoordig niet meer alleen statistieken over luistergedrag, maar werkt ook met een Last.fm Radio, waarop muziek per genre wordt afgespeeld, vriendenlijsten, neighbours (gebruikers met overeenkomstig luistergedrag), concertagenda's, groups (groepen van mensen met dezelfde muzikale smaak) en tags (onderverdelingen in de muziek van een bepaalde gebruiker, bijvoorbeeld per genre).

Eind mei 2007 werd Last.fm verkocht aan het mediabedrijf CBS.

Het werkt dus alsvolgt: Je meld je aan op Last.Fm (http://www.last.fm/home) dit is uiteraard gratis. Daar download je de scobbler (enkel 5.2MB groot). Na je deze heb geinstaleerd en gekoppeld hebt aan je profiel, slaat hij op wat voor muziek je luister, en dit wordt op je eigen pagina weergegeven. Zo kan je mensen zoeken met de zelfde muzieksmaak als jij, of je voegt echt vrienden toe om te kijken of jullie muzieksmaken overeen komen.

Hier een voorbeeld, dit is mijn last.fm pagina: http://www.last.fm/user/MosPos

Zijn er mensen met een Last.Fm acount? Dan maak ik even een lijstje ;)

AG-ers op Last.Fm

Destroyer-GT
db
Frank34
Ikkuh[NL]
Josh
KrimpenDrummer
MosPos
sean spots
Sturrus
Thizzle
Thomas_b
Victor-J
WickeD
Ziggy
« Last Edit: June 07, 2009, 06:39:31 pm by MosPos »

AnshoB

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
    • AnshoBijlmakers.nl
Re: Last.Fm
« Reply #1 on: February 10, 2009, 10:43:48 am »
ik heb er een. is 'Ensjow' geloof ik.
al tijden niet gebruikt omdat ik een nieuwe pc heb. zal het vanmiddag weer even installeren :)
Is het iemand weleens opgevallen dat die 599 GTB hierboven geen voorwiel heeft?

MosPos

• Peugeot 106 GTI Driver
    • View Profile
« Reply #2 on: February 10, 2009, 10:50:28 am »
ik heb er een. is 'Ensjow' geloof ik.
al tijden niet gebruikt omdat ik een nieuwe pc heb. zal het vanmiddag weer even installeren :)

Your musical compatibility with ensjow is HIGH!
Music you have in common includes Coldplay, Keane, Goose, Arctic Monkeys and Muse.

Best netjes ;)

AnshoB

• View Profile
    • AnshoBijlmakers.nl
« Reply #3 on: February 10, 2009, 10:55:31 am »
_O_

MosPos

• Peugeot 106 GTI Driver
    • View Profile
« Reply #4 on: February 10, 2009, 10:59:15 am »
_O_

Ben nu fan van Plug-in Baby _O_ Zo lekker!

MosPos

• Peugeot 106 GTI Driver
    • View Profile
« Reply #5 on: February 13, 2009, 11:23:08 am »
-foutje -

Josh

• Mercedes SLR Mclaren Driver
    • View Profile
« Reply #6 on: February 13, 2009, 11:40:37 am »
Ook eens even gedaan: http://www.last.fm/user/JoshdeJager
Hoe kan ik dan die vergelijkingen maken? :)

Ah, ik zie het al :P

Your musical compatibility with MosPos is Low
Music you have in common includes Nirvana, Foo Fighters, Green Day, Linkin Park and The Beatles.

Your musical compatibility with ensjow is Very High
Music you have in common includes Metallica, Foo Fighters, Three Days Grace, Linkin Park and Guns N' Roses.
« Last Edit: February 13, 2009, 11:46:07 am by Josh »

AnshoB

• View Profile
    • AnshoBijlmakers.nl
« Reply #7 on: February 13, 2009, 01:51:11 pm »
laatste keer dat ik volgens last FM een nummer heb geluisterd: 14 Oct 2008 :')

zal even dat programmatje weer downloaden nu :)

MosPos

• Peugeot 106 GTI Driver
    • View Profile
« Reply #8 on: February 13, 2009, 06:36:40 pm »

Music you have in common includes Nirvana, Foo Fighters, Green Day, Linkin Park and The Beatles.

Music you have in common includes Metallica, Foo Fighters, Three Days Grace, Linkin Park and Guns N' Roses.

Wij hebben inderdaad een hele andere smaak :P Luister jij niet naar The Killers dan? Dat vind ik eigenlijk wel in het rijtje passen: Nirvana, Foo Fighters, Green Day, Linkin Park and The Beatles.

db

• View Profile
« Reply #9 on: February 13, 2009, 06:49:44 pm »
_O_

Ben nu fan van Plug-in Baby _O_ Zo lekker!
Is ook superlekker, met die gitaren. _O_
Ik krijg Josh niet overtuigd het te luisteren. :sad:

Geen dubbelen en kwaliteitsregels. Dealer, evenement en circuitspots toegestaan. Queue gaat nooit dicht.

Josh

• View Profile
« Reply #10 on: February 13, 2009, 06:57:02 pm »

Wij hebben inderdaad een hele andere smaak :P Luister jij niet naar The Killers dan? Dat vind ik eigenlijk wel in het rijtje passen: Nirvana, Foo Fighters, Green Day, Linkin Park and The Beatles.

The Killers is wel leuk, maar tegenwoordig wel erg mainstream :+ En Human is een beetje teveel dance-achtig... Andere nummers gaan wel.

Hé vet! Zo'n reclame advertentie van SubPop. Eind jaren 80 en begin jaren 90 het platenlabel voor de grungebands :+
« Last Edit: February 13, 2009, 06:58:35 pm by Josh »

Sturrus

• Corvette C6 Z06 Driver
  • Photoshoot M3 E92
    • View Profile
« Reply #11 on: February 13, 2009, 07:21:50 pm »

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 205 CTI 1.9
    • View Profile
« Reply #12 on: February 14, 2009, 12:03:08 am »
Die van mij is 'thizzle92'... Laatste tijd (laatste keer Last.fm was 21 januari, dus valt best mee :P) luister ik veel meer muziek die op mijn eigen PC staan, maar het is erg chill dat je daar alle muziek gewoon bij de hand hebt.
Hoe werkt dat vergelijken eigenlijk??

Dat programmatje heb ik nooit van gehoord... Voegt dat gewoon die muziek die je op je PC luitsert toe aan Last.fm?
« Last Edit: February 14, 2009, 12:06:24 am by Thizzle »

Josh

• View Profile
« Reply #13 on: February 14, 2009, 12:42:39 am »
Die van mij is 'thizzle92'... Laatste tijd (laatste keer Last.fm was 21 januari, dus valt best mee :P) luister ik veel meer muziek die op mijn eigen PC staan, maar het is erg chill dat je daar alle muziek gewoon bij de hand hebt.
Hoe werkt dat vergelijken eigenlijk??

Dat programmatje heb ik nooit van gehoord... Voegt dat gewoon die muziek die je op je PC luitsert toe aan Last.fm?

Jep, het voegt het toe + je kunt een tag invoeren, ik noem maar wat: punk, dan krijg je random punkmuziek. Werkt erg handig en je leert weer dingen kennen die je nog niet kent :Y

Thijs.

• Bugatti EB110 Driver
  • 205 CTI 1.9
    • View Profile
« Reply #14 on: February 14, 2009, 12:45:16 am »
Ik deed eerst gewoon altijd een artiest invoeren, en dan krijg je al automatisch muziek die daar op lijkt... erg chill... En inderdaad erg lekker om nieuwe dingen te ontdekken!