May 17, 2012, 09:46:31 am

Author Topic: Concours d'élégance  (Read 2764 times)

Rawprinter-Thijs

• RAW Printer
  • Pagani Zonda F Driver
  • TROLOLOL
    • View Profile
    • Thijs van Wijk. Fotografie
Re: Concours d'élégance
« Reply #45 on: September 03, 2008, 08:24:56 pm »
Gozer :') Wtf man.
Ik weet niet wat je allemaal aan het lullen bent over groepsgedrag dit en dat.
Klassiekers kunnen me gewoon niet boeien, ze zijn wel mooi daarintegen.
Maar waarom heb ik een gebrek aan smaak als ik niks om klassiekers geef?
Leg dat maar eens uit, want volgens mij is smaak toch echt persoonlijk :)

Nou. Dat had ik niet beter kunnen zeggen.

Belachelijk dat als je niet veel geeft om klassiekers dat we dan "smaak moeten vormen" .
Ik weet klassiekers goed op hun waarde te schatten hoor, dar zal het zeker niet aan liggen, maar ook ik vind vaak de hedendaagse auto's mooier. You can't blame them.

Vind je kikkers mooi? Ik hoop van wel, want dat vind ik namelijk wel. Als je ze niet mooi vind, moet je echt ff smaak ontwikkelen. :)

* Hoi glenn :+ *

Like me on facebook, if you support my work. :)
Quote from: Martijn
respect voor vrouwen :')
Alle vrouwen zijn hoeren

Vossie

• Bugatti EB110 Driver
    • View Profile
« Reply #46 on: September 03, 2008, 08:45:55 pm »
Tering wat een discussie weer :')
Sinds wanneer moet je smaak ontwikkelen als je een bepaald auto niet interessant vindt. Ik vind klassiekers persoonlijk best interessant, maar moderne auto's vind ook ik nog altijd net een beetje interessanter. Er zijn genoeg mensen die helemaal leip worden van klassieker en niks hebben met een hedendaagse Lambo, maar andersom dus ook en die categorie zit hier blijkbaar iets meer. Dan moet ik ook maar eens op een klassiekerforum gaan klagen dat ze geen smaak hebben, omdat ze zich niet interesseren voor een Veyron :{

Maar ik kan me herinneren dat jij ook degene was die bij Viva Italia klaagde over het feit dat alleen Ferrari's en Lambo's werden gefotografeerd en niet gesjonnificeerde Alfa's. Ook dat is een kwestie van smaak! Iemand kan zijn hele portemonnee hebben leeggegooid om z'n Alfa te tunen, maar ik vind het simpelweg niet interessant! Een Alfa met een spoilertje en uitlaatje boeit mij gewoon totaal niet.

Je kunt iemand je eigen smaak niet opleggen. We zouden ook kunnen zeggen dat jij geen smaak hebt omdat jij juist een afwijkende smaak hebt. Dat heeft geen zin, omdat smaak persoonlijk is, maar je zou het haast doen als je anderen verwijt dat ze smaak moeten ontwikkelen :')

Just my 2 cents :P

Sir Henry

• Ford Focus ST Driver
  • Quot homines tot sententiae
    • View Profile
« Reply #47 on: September 03, 2008, 09:15:10 pm »
Tja, voor beide zienswijzen is wat te zeggen. Ik snap Sjonnie's argumenten wel, maar denk dat hij het iets te gechargeerd (heb net m'n salaris binnen, dus ik kan me weer een paar dure woorden veroorloven! :+) neerzet. De jonge generatie is nou eenmaal opgegroeid met de hedendaagse supercars, en geeft daaraan (vooralsnog) de voorkeur. Daarmee is ook niets mis.
Echter, het punt dat Sjonnie probeert te maken is dat er, naast de moderne supercars, ook nog ándere mooie auto's bestaan. Deze hebben misschien niet zoveel pk's of zulke hoge topsnelheden als de hedendaagse topmodellen, maar zijn desondanks wél de moeite waard.
Het is (helaas) waar dat veel jongeren wat dat betreft nogal eens oogkleppen op hebben. Als het niet modern, snel of gepimpt is, dan is het "ouwe rommel", en dus oninteressant.
Dit is best jammer, want de ene smaak sluit de andere niet uit. Zelf ben ik een liefhebber van klassiekers en vind, behoudens enkele uitzonderingen, de auto's van na 1998 minder authentiek en exclusief. Toch kan ik de hedendaagse auto's ook wel op waarde schatten.
Door gewoon wat meer oog te hebben voor andere dingen om je heen, zul je op den duur je smaak verder ontwikkelen en verfijnen, en daardoor ook de historie van de diverse merken leren waarderen.

Maar daarnaast blijft het toch een kwestie van (eigen) smaak. Zoveel mensen, zoveel wensen! :Y

Sir Henry heeft gezegd! :bier:

P.S.

@ DavkeG: Ge-wel-dige foto's! ^O^ ^O^ ^O^ Vooral die Bentley (of course! :tong:), die Isotta  _O_ en die Alfa :9~!

Ik heb een redelijk aantal oldtimers gefotografeerd maar ben gewoon een slechte fotograaf ;). Hier staat mijn prutje;
http://www.rw-racing.nl/pics/Concourse_De_Elegance/

Rudy, je bent veel te bescheiden. Dit zijn echt heel mooie foto's. Zeker de moeite waard! _O_ _O_ _O_
« Last Edit: September 03, 2008, 09:25:25 pm by Sir Henry »
"Whatever is rightly done, however humble, is noble."
F.H. Royce, Mechanic

"The quality remains long after the price has been forgotten."
F.H. Royce, Mechanic

Emil

• Baas
  • Frontpage-crew
  • Koenigsegg CCX Driver
    • View Profile
« Reply #48 on: September 04, 2008, 12:02:42 am »
Wijze woorden van Sir Henry weer! :+

Ik vond vroeger klassiekers geen ruk aan. De laatste tijd begint zich dat sowieso meer te ontwikkelen. Als jongeren/kind ben je gewoon eerder geneigd een kant te kiezen met alles wat ''wroem'' en ''broem'' doet. Dat doen Lambo's en Ferrari nu eenmaal. De charme van klassiekers zit idd wat al gezegd is wat dieper, zoiets zal ik de komende jaren ook nog niet begrijpen. Wel vind'ik het prachtig om oude Porsche's of Ferrari's of andere auto's te zien, oude Ferrari's doen mij zelfs meer dan de moderne! Maar de klassiekers als een Peugeot of een Citroen ligt gewoon wat verder weg. Dat komt vanzelf wel, de geschiedenis telt gelukkig meer dan pagina's dan een gemiddelde geschiedenisboek.

Rudy

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #49 on: September 04, 2008, 12:52:53 am »
Een voordeel van alle liefhebberij van de moderne supercar heeft over een x aantal jaren wel een positieve werking op de 2e hands prijs van de echte (jaren ~50) klassiekers. Wie weet kan ik over 30 jaar een 250GTO kopen voor €20.000  8)7.

Ben zelf een autoliefhebber in alle vormen, al heb ik zelf ook een voorkeur voor de wat modernere supercar. Zou als ik ~€300.000 te besteden had niet als eerste een klassieker kopen, maar als ik al een aantal leuke moderne auto's zou hebben zou me een oude 250GT Lusso  of 300SL niet verkeerd lijken (ja ik droom nog even lekker verder  :D).

Ik heb een poosje geleden meegereden in een 300SL Roadster (stond ook @ CC de Ele) en kan niet anders zeggen dan dat dit een geweldige ervaring is. Vooral de wat oudere autoliefhebbers weten dit soort auto's op waarde te schatten wat resulteert in een hoop opgestoken duimen etc. De jeugd rende meteen op de Ferrari's af die ook meereden  :P.

*knip*

Ik heb een redelijk aantal oldtimers gefotografeerd maar ben gewoon een slechte fotograaf ;). Hier staat mijn prutje;
http://www.rw-racing.nl/pics/Concourse_De_Elegance/

Rudy, je bent veel te bescheiden. Dit zijn echt heel mooie foto's. Zeker de moeite waard! _O_ _O_ _O_

Bedankt  :)
« Last Edit: September 04, 2008, 12:56:18 am by Rudy »
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Marcel

• Lamborghini Murciélago LP640 Driver
    • View Profile
« Reply #50 on: September 04, 2008, 10:26:08 am »
Waarom nu gelijk weer dat gezeur hier omdat er bijna alleen maar moderne autos worden gepost?
Iedereen heeft (gelukkig) een eigen smaak...
Ik snap echt niet waar Sjonnie nu weer zo een probleem moet maken, 3/4 van je reacties op dit forum gaan over het feit dat de meesten hier alleen maar van snel en nieuw houden. Wat is toch je probleem hiermee?
Ik snap echt niet wat je op dit forum doet als je hier alleen maar komt om ons te vervelen en af te keuren.
Ga lekker andere mensen pesten :W

nieuw

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #51 on: September 04, 2008, 11:11:54 am »
Ik ben het hier eigenlijk volledig eens met Sir Henry. Ik vind het ook jammer dat de meeste mensen de klassiekers minder waarderen dan het nieuwe spul. Ik denk dat de autobladen hier mede een debet aan zijn. De meeste bladen die de jonge mensen lezen gaan alleen maar over nieuwe auto´s (autoweek, autokampioen, autovisie). Hierdoor zien de meeste alleen de nieuwe auto's en weten ze soms nieteens af van het bestaan van sommige historische merken (bijvoorbeeld bizzarrini) en dat is spijtig omdat er in het verleden erg mooie auto's zijn gemaakt. Zie het niet als een verwijt, want dat is het niet, de nieuwe auto's zijn namelijk ook mooi. Toch zie ik het wel een beetje als smaakontwikkeling. Het is eigenlijk net zoals met wijn, als je jong bent drink je een goedkoop slobberwijntje en vind je dat lekker. Als je wat ouder bent ga je misschien wat oudere en duurdere wijnen proeven, die je als je jong was niet lekker zou vinden of niet zou hebben geprobeerd, dan ga je deze wijnen waarderen en weet je ze meer op waarde te schatten. Zo is dat met auto's ook denk ik.

Marcel

• View Profile
« Reply #52 on: September 04, 2008, 11:28:55 am »
Ik ben het hier eigenlijk volledig eens met Sir Henry. Ik vind het ook jammer dat de meeste mensen de klassiekers minder waarderen dan het nieuwe spul. Ik denk dat de autobladen hier mede een debet aan zijn. De meeste bladen die de jonge mensen lezen gaan alleen maar over nieuwe auto´s (autoweek, autokampioen, autovisie). Hierdoor zien de meeste alleen de nieuwe auto's en weten ze soms nieteens af van het bestaan van sommige historische merken (bijvoorbeeld bizzarrini) en dat is spijtig omdat er in het verleden erg mooie auto's zijn gemaakt. Zie het niet als een verwijt, want dat is het niet, de nieuwe auto's zijn namelijk ook mooi. Toch zie ik het wel een beetje als smaakontwikkeling. Het is eigenlijk net zoals met wijn, als je jong bent drink je een goedkoop slobberwijntje en vind je dat lekker. Als je wat ouder bent ga je misschien wat oudere en duurdere wijnen proeven, die je als je jong was niet lekker zou vinden of niet zou hebben geprobeerd, dan ga je deze wijnen waarderen en weet je ze meer op waarde te schatten. Zo is dat met auto's ook denk ik.
Daar ben ik het ook wel mee eens, smaak verandert met de tijd :Y
Maar ik vind het echt volkomen idioot dat mensen zoals "Sjonnie" je hierop gaan afkeuren :)

Sjonnie

• Fiat Panda Driver
    • View Profile
« Reply #53 on: September 04, 2008, 02:38:36 pm »
Gozer :') Wtf man.
Ik weet niet wat je allemaal aan het lullen bent over groepsgedrag dit en dat.
Klassiekers kunnen me gewoon niet boeien, ze zijn wel mooi daarintegen.
Maar waarom heb ik een gebrek aan smaak als ik niks om klassiekers geef?
Leg dat maar eens uit, want volgens mij is smaak toch echt persoonlijk :)

Dat ze je niet boeien is omdat ze volgens de AG regels niet spotwaardig zijn, je zegt dat je ze wel mooi vindt, dan heb je er toch een smaak over? Zelf vind je dat je dan geen smaak hebt, beetje tweezijdige gedachte niet?
Mijn punt qua smaak is dat alles wat niet nieuw en duur is, hier blijkbaar bij sommigen niet deugt.

Dan moet ik ook maar eens op een klassiekerforum gaan klagen dat ze geen smaak hebben, omdat ze zich niet interesseren voor een Veyron :{

Maar ik kan me herinneren dat jij ook degene was die bij Viva Italia klaagde over het feit dat alleen Ferrari's en Lambo's werden gefotografeerd en niet gesjonnificeerde Alfa's. Ook dat is een kwestie van smaak! Iemand kan zijn hele portemonnee hebben leeggegooid om z'n Alfa te tunen, maar ik vind het simpelweg niet interessant! Een Alfa met een spoilertje en uitlaatje boeit mij gewoon totaal niet.
Op een klassiekerforum interesseert men wel degelijk in de Veyron, het zijn autoliefhebbers, maar ongetwijfeld zullen er ook mensen bij zijn die zeggen dat het alleen maar een staaltje techniek en kijk-eens-wat-we-kunnen is van de VAG groep en daarom nooit een klassieker zal worden.

Dan heb je die post verkeerd gelezen, ik hoef geen gesjonnificeerde Alfa's te zien. Het was in dat geval een voorbeeld van fotografeer eens een auto waar de passie en liefhebberij van afdruipt, dat kon bijvoorbeeld een Alfa 156 zijn met wat GTA elementen, mooie velgen, gewoon subtiel zoals de eigenaar het een beetje persoonlijker wilt maken. Geen autostyle bumpers en een vliegtuig vleugel achterop...
Die Alfa was puur een voorbeeld, het had elke auto kunnen zijn.

Daar ben ik het ook wel mee eens, smaak verandert met de tijd :Y
Maar ik vind het echt volkomen idioot dat mensen zoals "Sjonnie" je hierop gaan afkeuren :)

Ik keur niemand er op af, maar het is gewoon belachelijk om te zien op die evenementen hoe de jongere spotters als gillende schoolmeisjes als groupies achter hun tieneridool aanzitten, de supercars dus.

Ik vind het leuk om op evenementen waar ik geweest ben om foto's terug te kijken op oa AG, maar zoals vele topics komen alleen maar de 'spotwaardige' auto's langs, duur en nieuw dus. Wat ik overigens ook prachtige auto's vind, maar er is zoveel meer te zien op dit soort evenementen!
Ik herinner me nog dat op Viva Italia er zelfs op de frontpage foto's stonden van een GT3 en een Cayenne van 1 of andere de Boer.
Das dus puur foto's kieken op wat 'spotwaardig' is en niet waar het evenement om draait, Italiaanse auto's!

Dan dit topic, als ik helemaal niet zou weten wat Concours d'elegance is zou ik denken dat het een evenement voor de nieuwste supercars is. Pas bij de post van Dave en Rudy komen de auto's langs waar het evenement om draait.
Het is een evenement voor en door klassiekers, dan verwacht je ook die auto's terug te zien in plaats van de auto's die door sponsors neergezet zijn...

Dit soort dingen 'klaag' ik graag over, met de hoop dat ik in de toekomst meer foto's met autoliefhebberij te zien... ^O^
Degene die nu m'n posts als grote onzin beklagen zullen zien dat over 5 tot 10 jaar ik opeens toch wel best gelijk had, ook met het realiteitsbesef dat er voor 95% hier nooit veel meer in zou zitten dan een Passat voor de deur.

@ Sir Henry, jij snapt m'n post tenminste en inderdaad Rudy heeft hele mooie platen geschoten zoals ik ze graag in dit topic zou willen zien.

@ nieuw, dat is ook wat ik grotendeels bedoel, ik weet nog dat je in de Italiaanse evenementen topics vroeg of iemand nog foto's van je Ghibli heeft geschoten. Elke keer geen reactie, terwijl dit een prachtig model van Maserati is, met ook nog eens een hoop vermogen. Ze staan er gewoon niet bij stil waar ze langs lopen, omdat het voor hun maar een vierkante bak is en geen schreeuwerige vormen en kleuren zoals de Lambo's etc.
« Last Edit: September 04, 2008, 02:41:21 pm by Sjonnie »

Marcel

• View Profile
« Reply #54 on: September 04, 2008, 04:26:23 pm »

1. Ik keur niemand er op af, maar het is gewoon belachelijk om te zien op die evenementen hoe de jongere spotters als gillende schoolmeisjes als groupies achter hun tieneridool aanzitten, de supercars dus.

2. Ik vind het leuk om op evenementen waar ik geweest ben om foto's terug te kijken op oa AG, maar zoals vele topics komen alleen maar de 'spotwaardige' auto's langs, duur en nieuw dus. Wat ik overigens ook prachtige auto's vind, maar er is zoveel meer te zien op dit soort evenementen!
Ik herinner me nog dat op Viva Italia er zelfs op de frontpage foto's stonden van een GT3 en een Cayenne van 1 of andere de Boer.
Das dus puur foto's kieken op wat 'spotwaardig' is en niet waar het evenement om draait, Italiaanse auto's!

3. Dan dit topic, als ik helemaal niet zou weten wat Concours d'elegance is zou ik denken dat het een evenement voor de nieuwste supercars is. Pas bij de post van Dave en Rudy komen de auto's langs waar het evenement om draait.
Het is een evenement voor en door klassiekers, dan verwacht je ook die auto's terug te zien in plaats van de auto's die door sponsors neergezet zijn...

4. Dit soort dingen 'klaag' ik graag over, met de hoop dat ik in de toekomst meer foto's met autoliefhebberij te zien... ^O^
Degene die nu m'n posts als grote onzin beklagen zullen zien dat over 5 tot 10 jaar ik opeens toch wel best gelijk had, ook met het realiteitsbesef dat er voor 95% hier nooit veel meer in zou zitten dan een Passat voor de deur.

@ Sir Henry, jij snapt m'n post tenminste en inderdaad Rudy heeft hele mooie platen geschoten zoals ik ze graag in dit topic zou willen zien.

@ nieuw, dat is ook wat ik grotendeels bedoel, ik weet nog dat je in de Italiaanse evenementen topics vroeg of iemand nog foto's van je Ghibli heeft geschoten. Elke keer geen reactie, terwijl dit een prachtig model van Maserati is, met ook nog eens een hoop vermogen. Ze staan er gewoon niet bij stil waar ze langs lopen, omdat het voor hun maar een vierkante bak is en geen schreeuwerige vormen en kleuren zoals de Lambo's etc.

Ik heb je puntjes maar even genummerd om het overzichtelijk te houden, maar hier mijn kijk op jou argumenten:
1. Heb je dit ooit gezien? Ik niet en weet dat er maar een hele kleine groep is die zich zo gedraagt dus dit slaat nergens op om ons zo neer te zetten hier
2. Dit is nu eenmaal een spot site, de meeste mensen hier staan achter het spotwaardigheidsbeleid en vinden dat dus de meest boeiende autos
3. Dat is wat jij van het topic verwacht ;)
En helaas komen jou verwachtingen niet altijd uit :)
De mensen die er geweest zijn plaatsen hier gewoon de fotos die zij boeiend vinden.
4. Helaas vind niet iedereen hetzelfde onde "autoliefhebberij" vallen. Ik vind mezelf bijvoorbeeld ook een autoliefhebber ondanks dat ik vrij weinig weet over klassiekers en ik hoef er ook niet veel over te weten.
En over 5/10 jaar zal ik jou reacties hier nog steeds dom vinden, gewoon om het feit dat jij niet accepteert dat wij van nieuw en snel houden ;)
En over die Passat, ik ga gewoon voor een mooi blinkende Ferrari op de oprit, haalbaar of niet :D

Smark.

• Lamborghini Gallardo Driver
    • View Profile
« Reply #55 on: September 04, 2008, 05:46:05 pm »
Wijze woorden van Sir Henry weer! :+

Ik vond vroeger klassiekers geen ruk aan. De laatste tijd begint zich dat sowieso meer te ontwikkelen. Als jongeren/kind ben je gewoon eerder geneigd een kant te kiezen met alles wat ''wroem'' en ''broem'' doet. Dat doen Lambo's en Ferrari nu eenmaal. De charme van klassiekers zit idd wat al gezegd is wat dieper, zoiets zal ik de komende jaren ook nog niet begrijpen. Wel vind'ik het prachtig om oude Porsche's of Ferrari's of andere auto's te zien, oude Ferrari's doen mij zelfs meer dan de moderne! Maar de klassiekers als een Peugeot of een Citroen ligt gewoon wat verder weg. Dat komt vanzelf wel, de geschiedenis telt gelukkig meer dan pagina's dan een gemiddelde geschiedenisboek.
Bij mij ligt het eigenlijk andersom. :) Ik interesseerde me vroeger juist in oldtimers, mooie chrome bumpers en zo veel details. :) Dat komt ook vooral door mijn overbuurman die in het bezit was van enkele mooie oldtimers. Maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik me ging interesseren in nieuwere auto's met nieuwere technieken. :)
Maar misschien komt het over tientallen jaren weer terug. ;)

Jaggie

• Discussiemod
  • Modder-Eter
  • Koenigsegg CCX Driver
  • Lekker mekkeren!
    • View Profile
    • Flickr
« Reply #56 on: September 04, 2008, 07:50:43 pm »
De hele discussie laait weer op zo te zien aangezien Sjonnie op dit forum inmiddels bekend staat als de persoon die alleen maar dingen komt aankaarten. Vooralsnog is het zo dat iedereen zijn eigen smaak heeft en ontwikkelt en daar kan je niks aan veranderen. Als ik tegen Sjonnie zeg dat hij eens smaak moet gaan ontwikkelen voor auto's waar geen foto's van zijn gepost lacht hij me ook uit. Veel geblaat, weinig foto's.

Ieder z'n eigen mening, z'n eigen smaak, z'n eigen liefhebberij. Ik ga toch ook niet ineens iets vatsigs eten omdat mijn buurman het geweldig vind.